Spanning op de kast

Pagina: 1
Acties:

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 16:23

Bergie

Lekker belangrijk...

Topicstarter
Ik was dus vandaag bij een kameraadje thuis om een modempje te installeren. Zodra ik die kast aanraakte kreeg ik een schok, geen 220 maar je voelde het toch wel duidelijk. Lijkt me dat dit niet goed is. Hij heeft zijn computer op een niet-geaard stopcontact aangesloten, maar dat heb ik thuis ook niet en ik heb nergens last van.

Wie komt dit bekent voor en weet waar dit aan kan liggen?

Yamaha MT-09

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
-Geen/slechte aarding
-Spanning op iets anders wat je vasthebt

Ik heb dit ook als ik mijn TV-kaart niet aan de kabel heb, en dan probeer mijn stereosetje aan te sluiten op mijn ongeaarde PC. Krijg ik een jaap door mijn fikken heen omdat ik al tastend wat naar dat gaatje zoek.

Verwijderd

had ik eerst ook met mijn k6-2
het is waarschijnlijk de voeding die ergens lekt. het is niet erg (als de spanning die op de kast staat maar niet te groot word)
meer dan 60 volt is niet plezierig >:) )

Verwijderd

Als je je pc niet geaard hebt is het normaal dat er 110V "lekspanning" op de kast komt te staan. Je voelt de stroom alleen als je iets geleidends vast pakt bijv. een verwarming. Ik heb dit ook gehad met mijn 486 met een metalen case. Is een behoorlijke schok die je krijgt.

Als het aantal ampere maar laag blijft is er niets aan de hand.

Verwijderd

kast statisch?!
of jij natuurlijk
:)

• DTorro
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 04:28
Of als je net op de vloer ligt om een dimmetje in je Pc te proppen als de tv kabel vlakbij je elleboog slingerd.

ik mag van geluk spreken dat het dimmetje nog werkt want ook daar voelde ik het door mijn vingers gaan!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:20
Ik was bij een vriendin aan d'r puter aan het klussen met een spanningszoeker als schroevendraaier. Ik ging schroefjes losdraaien en het lampje in de spanningszoeker lichtte een heel klein beetje op :)

• Vm1heA
  • Laatst online: 17-08 17:58
Het is droog vriezend weer geweest en met je gympies op het tapijt wordt je statisch...
Logisch toch ?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 27 december 2000 21:56 schreef Lethal_Evil het volgende:
Als het aantal ampere maar laag blijft is er niets aan de hand.
Yeah right.... in veel gevallen wel ja... maar als je een wat zwakker hart hebt, kan ook heeeeeel weinig stroom met een hoge spanning veeeeeel schade toebrengen.......

Verwijderd

Even een draadje van de kast naar een verwarmingsbuis trekken, issie zo geaard indien je geen geaard stopcontact in de buurt hebt.
Verders kan ik alleen aanbevelen om de 220 volt stekker eerst uit de PC te trekken voordat je andere apparaten gaat aansluiten. Ik heb al veel chips van onboard printerpoorten moeten vervangen betreffende dit probleem....

• Bergie
  • Laatst online: 21-08 16:23

Bergie

Lekker belangrijk...

Topicstarter
Op woensdag 27 december 2000 23:07 schreef rht het volgende:
Even een draadje van de kast naar een verwarmingsbuis trekken, issie zo geaard indien je geen geaard stopcontact in de buurt hebt.
Verders kan ik alleen aanbevelen om de 220 volt stekker eerst uit de PC te trekken voordat je andere apparaten gaat aansluiten. Ik heb al veel chips van onboard printerpoorten moeten vervangen betreffende dit probleem....
Dat was ik ook niet van plan hoor, ik wou de stekker eruit trekken en toen raakte ik de kast aan. De fout om iets aan te sluiten terwijl er spanning op staat heb ik een keer gemaakt en die maak ik nooit weer, dat heb me toen een splinternieuwe cdrom drive gekost.

Yamaha MT-09

Verwijderd

hehehhe ik krijg ook altijd een geweldige klap als ik mijn audio kabel in me geluidskaart doe .

Verwijderd

Leuk gevalletje!
Heb ik ook gehad.
Had 92-94 Volt op m'n kast staan!!!
Als ik de CAI-kabel in m'n PC stak zag je de vonken overspringen.
Maar zelf als ik alles (incl monitor en speakers) had los gekoppeld bleef er zo'n 57 Volt op m'n kast staan als de PC aanstond.
Kon het probleem niet echt vinden, heb toen alles (echt ALLES) ge-aard (incl. m'n CAI-versterker in de meterkast!!!(nodig ivm heleboel en lange kabels)) en sindsdien heb ik het probleem niet meer.
Pagina: 1