Toon posts:

Geluidskaart defect door aardlus ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde gisteren een concert van BLØF bij KINKFM opnemen.
Dus ik mijn PC naar de huiskamer verhuisd want die gasten zitten alleen op de kabel.
De boel aansluiten, je kent het wel.
Toen ik de output van de receiver in de geluidskaart wilde pluggen sprong er een vonkje over.
Bij het er uithalen van de plug kreeg ik aan aardige schok toen ik met de ene hand de stekker en met de andere de geluidskaart aan raakte.
Komt dit door een zogenaamde aardlus ?
Geen van de apparaten zat in een geaard stopkontakt.
Sindsdien doet nog maar een kanaal het van de front output.
Gelukkig doet de rear het nog helemaal en hier heb ik dus de boel op aan gesloten en met de 'fader' de rear uitgeschakeld.
Het is overigens een Terratec DMX.

Verwijderd

Als je PC niet geaard is krijg je ongeveer 110V op je kast te staan. Dit ontstaat doordat er in het netfilter van de PC voeding twee condensators zitten die dan een spanningsdeler vormen.

Jou stereo is waarschijnlijk via de kabel geaard. Als je de PC nu aansluit op de stereo ontlaad deze condensator zich. Bij jou heeft dit de soundkaart beschadigd. Ik ken iemand die op deze manier zijn CD-speler heeft beschadigd.

Je kunt het voorkomen door de PC aan te sluiten op een geaard stopcontakt. Of de kast van de PC verbinden met de afscherming van de coax-kabel van de kabel. Er kan dan geen spannings verschil meer ontstaan tussen de kast en je stereo installatie.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik hoop dat vele tweakers (i.o.) dit lezen en er lering uit trekken.