Bestanden van videocamera naar computer TE groot

Pagina: 1
Acties:

• deuxani
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-01-2023
Ik zal ik eerlijk zeggen dat ik op die forum heb gezocht en op Google maar ik heb nog steeds geen oplossing gevonden voor mijn probleem.

Ik heb namelijk een JVC videocamera en probeer films over te zetten van de camera naar de computer. Hiervoor gebruik ik het programmaatje Pixela Imagemixer, want dat zat er standaard bij. Ik zet de films over via Firewire. Als ik het filmpje omzet naar MPEG of AVI kwaliteit dan ziet het er in mijn ogen zeer goed uit, maar is 2 minuten film bijna 300mb!! Nou heb ik begrepen dat het niet mogelijk is om rechtstreeks van je videocamera naar je hd te schrijven en dat de grootte van het bestand dan gelijk zou zijn aan een Divx film (dus gewoon 700mb voor 2 uur ofzo). Maar het moet toch mogelijk zijn om bijvoorbeeld een uur te importeren (wat dan een paar GB groot zal worden natuurlijk) en dit dan zo om te zetten dat de kwaliteit goed is maar gewoon niet groter dan 500mb per uur ofzo.

Dus mijn vraag is........... hoe doe ik dit?

Verwijderd

kwaliteit kost gigabytes, maar wat je wilt is mogelijk.
gebruik virtualdub deze maakt gebruik van de codecs die je op je systeem hebt staan....

maar 1 advies ga voor kwaliteit, en koop een grotere harde schijf........

• deuxani
Kwaliteit is zeker belangrijk, daar heb je gelijk in. Maar een Divx of Xvid film is ook super kwaliteit en die zijn ook 700MB. Dus dan moet dat toch ook mogelijk zijn met deze films? Ik heb het geprobeerd met Virtual Dub en de bestanden worden niet kleiner ook al gebruik ik een Divx of Xvid codec en volgens mij heb ik met veel instellingen gespeeld, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Verwijderd

http://www.doom9.org staan alle tutorials voor omzetten naar elk soort formaat!

Verwijderd

Je moet ze eerst op de HD zetten, en dan heb je inderdaad een bestand van 10 Gb per uur.
Pas daarna kun je ze omzetten naar bv divx.
Maar eerst op je HD zetten dus....

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Aangezien je het via firewire doet moet in concluderen dat het in DV formaat overgezet word a 3.5MB/sec. Ofwel ong 4GB per 17 minuten. Mocht je die ruimte niet vrij hebben dan moet je met andere truuken de data kleiner maken. Real-time compressie naar DivX ofzo is dat de aangewezen weg. Virtualdub kan je vergeten, aangezien deze geen firewire kan aanspreken. Maar op Doom9 staan vast we de nodige oplossingen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• deuxani
Die Doom9 site had ik dus al een bekeken en toen ben ik dus begonnen met VirtualDub, alleen werden mn bestanden niet kleiner zonder heel veel kwaliteitsverlies.

http://www.doom9.org/index.html?/dv/guide.html

Moet ik deze guide hebben of gewoon een voor conversie:

http://www.doom9.org/index.html?/conversionguides.htm

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

IK zou gewoon een beetje gaan stoeien met Virtual Dub en XviD(codec voor avi extentie). Je moet dan voor jezelf gaan bepalen welke kwaliteit je voldoende vind.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Koop gewoon voor 100 euro een 200 Gb schijf erbij. Dan heb je altijd de beste prijs/kwaliteit ;) . Direct converteren is altijd bagger, aangezien je waarschijnlijk ook nog een keer gaat nabewerken, en vervolgens nog een keer comprimeren. Kwaliteit zal zo nog slechter worden...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• deuxani
Maar weet je wat het is. De ruimte is er wel, maar het gaat hier om een film die gemaakt is welke niet alleen ik moet hebben, maar ook een aantal van mijn vrienden. De meesten hebben niet zoveel ruimte en een cdtje zou dan op zn plaats zijn. Hoe krijgen ze dan die AVI bioscoopfilms zo klein? Is dat dan ook met programma's zoals op Doom9 staan beschreven? Want het is mij dus niet gelukt met Virtual Dub.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:10
Zit jij die film enkel om te zetten met Virtual dub, of heb je hem ook zo ingesteld dat hij compressie toepast...

Ikzelf denk namelijk dat hij enkel de film als het waren omzet van mpeg(?) naar avi, en daarbij niet aan het compressen is :).

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

"ze" krijgen de avi bioscoopfilms zo klein door bijvoorbeeld de divx of xvid codec toe te passen met een bitrate van rond de 1000 kbps, zo kan je anderhalf uur met goede kwaliteit op een cd proppen

het geluid moet je om zien te toveren naar mp3

er zijn zat tools voor waarvan ik de Gordianknot rippack het lekkerste vind, hiermee kan je waarschijnlijk niet in 1 keer mee overweg maar na een avondje schiet het al op. Overigens gebruikt Gordianknot achter de schermen gewoon virtualdub dus je hebt het niet perse nodig.

Ik heb al honderden dvd's geript en op cd gezet afgelopen jaren. Ook dv opnamen van een videocamera laad ik via firewire naar de computer toe. Het beste is om monteerwerk te doen met de verse beelden en de uiteindelijke film pas klein te maken.

Als het je gelukt is om een film te comprimeren en je denkt "wat zijn dit voor rare lijntjes door m'n beeld" schakel dan de de-interlace functie van de codec in, dit is bijna altijd nodig bij beelden die uit de videocamera komen, ik heb geen verstand van waarom dat precies is.

[ Voor 8% gewijzigd door Pixal op 24-08-2004 06:38 ]

Verwijderd

als je de codecs op je computer hebt staan, kun je met virtualdub echt van die gecoprimeerde bestanden maken.................ff B) verder zoeken....

• deuxani
Ok, bedankt voor de reacties! Ik ga het gewoon nogmaals met VirtualDub proberen en gewoon echt ELKE optie proberen. ;)

Verwijderd

Dus zoals gezegd, ongecomprimeerd opnemen en pas dan de selectie maken van de beelden. Ik weet niet wat het juist is, maar als ge niet genoeg plaats hebt op de PC kan je ev. wel per scene een bestand maken en dan comprimeren en nadien alles aan elkaar hangen. Let er dan wel op dat je dezelfde settings gebruikt. Als je dat vaker doet koop je toch best eens een kanjer van een HD. HDruimte is als drank; je kan nooit genoeg hebben :9

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:54
Post anders even de _exacte_ stappen die je neemt in virtualdub, desnoods met plaatjes ofzo. Als je een DV filmpje omzet naar divx/xvid krijg je volgens mij hoe dan ook een kleiner bestand. DV is 25Mbit/s ofzo en divx maximaal 7Mbit dacht ik?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1