[9800XT] Crash bij inspanning

Pagina: 1
Acties:

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-06 18:51
Hey,

ik ben sind vandaag de eigennaar van een 9800XT van de verdeler Terratec.
Ik was zo blij als een gek dat ik dit kaartje voor 300 eur had kunnen bemachtigen in duitsland...

dus eenmaal thuis, pc opgezet, nvidia driver uninstalled, detonator RIP gerund, pc afgezet, 9800XT erin geplaatst, pc opgezet...

dat ging allemaal lekker dacht ik, dus ik even catalyst 4.8 downen.
Dat mooi gedaan, heb ik die installed en men pc herstart...

Toen kreeg ik de eerste fouten dat windows bepaalde dingen niet kon wegschrijven en mijn pc liep vast...

Ik opnieuw opgestart, F8 geramd bij start up, en de optie gekozen om op te starten met de laatste werkende instellingen...

alles werkte weer, dus ik weer een poging gedaan de driver te installen.
weer hetzelfde liedje met windows' foutmeldingen, zo heb ik dat nog een paar keer geprobeer maar na een tijdje opgegeven... Dus heb ik gekozen voor een format! :(

na een clean instal van winxp pro sp1, heb ik weer de catalyst 4.8 installed, dat ging deze keer goed.

na een reboot ben ik eens naar de instellingen van de kaart gaan kijken(ATI control pannel).
daar stond AGP op 1x :(

dus ik dacht, effe in de bios dat ding op 8x pleuren, maar wat zou het, zodra ik weer opstartte hing alles vast, dus ikke terug naar de bios en agp op auto gezet. dat bolde dan weer na een reboot...

na wat op got rond te snuffelen kwam ik erachter dat ik de agp drivers nog van mijn mobo moest installeren. Dat heb ik ook even gedaan, reboot, WHIII! AGP8x!

dus ik heel blij even de ander drivers installed en meteen mijn kaartje aan een test geworden in het spel MOHAA. dat ging fijn, mooie fps boost, soepeler beeld, ...

en toen in eene keer... zwart beeld, 5 sec later krijg ik de melding dat VPU recover heeft moeten ingrijpen omdat de kaart niet meer naar de driver lusiterde...

en dit nu al een hele tijd :(

nu heb ik ook al de 4.7 geprobeert, en zodra ik met atitool op artifacts ging scannen voor de fun bleef ie na 5 seconden al hangen, niks reageerde meer, er zat niks anders op om met heel veel moeite de resetknop rustig in te duwen.

en nu zit ik hier dan dit te typen: ik weet echt niet wat ik kan doen...

met atitool ben ik nu al een tijdje de temp aan het aflezen, die zit rond de 70 °C :/

ik heb al geprobeert een xtra fan te richten op de kaart waardoor de temp met 5 graden zakte, dus ben ik weer eens begonnen met mohaa te spelen met een beetje hoop.

Mocht weer niet baten :( CRASH!, deze keer geen melding van VPU recover, maar alles hing gewoon weer vast...

hebben jullie mss een idee wat ik hieraan kan doen?

Mijn specs:
P4 2.66ghz
Medion moederbord (8000XL serie (MD5000))
512Mb DDR333
350W aopen PSU
2 HDD
2CD-ROMS
3 fans
1 floppy
Winxp Pro SP1 NL
Catalyst 4.7 (op dit moment)
*kaart is niet overclocked, en ook geen ander componenten in mijn pc
fan controller

als er nog meer info nodig is om een einde te maken aan deze vervelende crashen vraag je het maar...

Verwijderd

De kaart is nieuw gekocht? Het lijkt me een probleem met de koeling, kun je in windows wel zonder problemen werken?

• falcon2001
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08-2021
Mijn kaart liep steeds vast als ik een spel ging spelen. Opstarten van het spel ging goed, echter na een paar minuten liep alles vast. Dat bleek aan mijn voeding te liggen omdat ik mijn HDD hoorde tikken bij gebrek aan voldoende spanning. Na controle door tijdelijk een extra voeding in mijn systeem erbij te hangen bleek alles wel te werken. DUs nieuwe voeding gehaald (zwaarder) dan de standaard A-open 350 W. Misschien ook jouw probleem?

Be Very Very VERY omygodcall911 Careful Mijn Specs.

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 18:21
is niet gewoon de kaart kapot ofzo?? :/

mss stomme vraag . maar draait de koeling op de kaart zelf wel :?

beetje raar dat die 75.C wordt . denk dat daar het probleem licht eerlijk gezegt

[ Voor 27% gewijzigd door ikbengoofy op 21-08-2004 22:59 ]

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• Wouter06
Ik heb die kaart vandaag nieuw gekocht, ik kan gewoon in windows werken, hoewel hij zich soms ook weer op hangt, als ik wil controleren op artifact hangt ie zich soms ook op.

Ik dacht: Ik heb een A-merk voeding, dus die zal dat wel kunnen trekken.
Maar verklaar je dan die hoge temperatuur?

Yep, de koeling draait, hij gaat zelfs harder blazen als ik een paar minuten aan het gamen ben (als ie al niet crashed).

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Underclock je kaart anders is en zet er een tafelventilator op. Dan weet je zeker dat het tenminste niet aan de warmte kan liggen. Misschien kan je ook een andere voeding lenen van iemand. ( het valt te proberen)

• Wouter06
ik heb niet echt direct eeen tafel ventilator of een ander voeding ter beschikking.

Maar even een updateje van de zaak:

Ik heb nog eens in de bios liggen klommelen, en ipv AGP Auto heb ik eens geprobeerd em weer op 8x te zetten en Aperture size op 128Mb. dat ging redelijk goe, toen had ik nog geen crash. maar voor de zekerheid heb ik de agp nu op 4x staan. kheb ook eventjes gegamed en dat ging ook lekker.

En dan even ivm agp 8x en 4 maal, in ander topic word beschreven dat deze prestatieboos miniem is. maar hoe miniem eigenlijk ? :s

• MrLee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 17:53
En toch zou ik het als ik jou was gaan zoeken bij de SPS. Misschien even je CDROM's los gooien en 1 HDD en kijken of het probleem nog steeds bestaat. Ik DENK dat 350Watt op het randje is met een XT en je devices. Wie weet? 8)7 Misschien ergens toch een Antec of Enermax voeding op de kop tikken? :*)

• Wouter06
:D, maybe, maar ik zit een beetje krap bij kas, als dat dan de enige oplossing is, zal ik dat kaartje er terug uit moeten halen, mijn oud terug moeten steken, en sparen voor een voeding ;)

Maar euh, voor mijn vorige post, heb ik het kaartje nog eens uit het agp slot gehaald; toen ik dat deed, merkte ik dat dat klipje aan de achterkant niet helemaal was vastgeklikt, dus ik neem aan dat de kaart neit helemaal in het slot zat, kan dat ook voor problemen zorgen?

• Wouter06
weer update:

kheb het weer gewaargd de laaste catalyst te installeren. liep ie weer vast :( (AGP 8x)
heb ik de agp weer op 4x gezet, ging ie weer :)

zou mijn mobo mss de bottleneck kunnen zijn?

533FSB en DDR333 ?

Verwijderd

ik heb ergens gelezen op got in de afgelopen dagen dat je volgens een bepaalde volgorde moest installeren. eerst windows dan chipsetdrivers dan videokaartdrivers.

weet niet of dit het probleem is....

edit: ik zie dat je erg veel spullen aan heb gesloten. doe eens gek en koppel de 2e hdd en 1 cdspeler los en doe nog eens op 8x

als dat helpt moet je maar tijdelijk zo laten tot je centjes hebt voor een nieuwe krachtigere voeding.

ik heb niet uit je verhaal kunnen opmaken of je pc stabiel blijft als agp op 4x ingesteld is. zo ja dan zou ik het ook zo laten zonder hdd loskoppelen enz enz tot je centjes hebt voor een nieuwe krachtigere voeding....

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 02:11 ]

Verwijderd

Heb zelf eerst met een PSU van 300watt Aopen geprobeerd te runnen bij mezelf maar dat ging niet echt soepel... Nu heb ik een Emermax 460watt en geen problemen meer.

Oplossingen:

- Andere voeding proberen
- ander voeding stekkertje
- Voltage desnoots van je agp verhogen
- extra koeling erop zetten (je garantie gaat er dan wel af)

- Deze oplossing heb ik ook gedaan met mijn 8500 toen ik die had. Had dezelfde fout en heb de kaart terug gestuurd en de directx ondersteuning bleek stuk te zijn (eigen alanyse) zodra directx aangesproken werd had ik bevroren beeld. Misschien kun je de kaart beter terug sturen.

Verwijderd

koppel je cdrom drives anders effe los en sluit alleen je hd aan waar os op draait, dan nog een keer testen of je pc hangt

• Wouter06
Hij draait op het moment idd stabiel op 4x met alles aangesloten.

Morgenvroeg zal ik eens "gek" :) doen en een cdrom en hdd te ontkoppelen en dan alles op 8x zetten.

@ denblom: wat versta jij onder niet soepel :/ ?
bij je oplossingen noem je oa andere voedingsstekker, ik heb het tussenstuk weggelaten dat bij de kaart zat en meteen een stekkertje van de voeding ingestoken.

En dan dat met je directx en een andere voeding plaatsen, gaat dat niet in conflict met elkaar? je zegt zelf een ander koeler plaatsen, maar van vervalt je garantie? maar je hebt ze dan opgestuurd omdat er een fout in zit...

dus zal ik moeten oppassen wat ik het eerst ga doen, eerst kontroleren of zulke fouten, of meteen gaan voor de koeler...

en hoe weet je wanneer je kaart gebruikt maakt van directx,opengl, direct3d? zijn daar speciale tests voor?

allezinds, alles bedankt voor de replies :)

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 11:10

Griffin

Is mythical

Het ligt niet aan je mobo en geheugen.
Een vriend van mij heeft ook 533FSB en DDR333 met een 9800XT.
Gaat perfect.
Hij draait gewoon met 8xAGP.

• Gooi de fastwrite uit.
• (wat iemand anders al zei) gooi je agp voltage 0,1 omhoog.
• VPU recorver uit. (als de pc de melding van vpu recover blijft geven.

En een AOpen 350Watt moet genoeg zijn. Misschien is die wel brak geworden. Dus voor de zekerheid even een andere voeding proberen.
Of trek de extra hdd eruit. + opticals. (zoals andere ookal zeggen)

edit:

Lees net dat het proberen van een andere voeding niet makkelijk gaat

Verwijderd

Xwen-> de laatste nieuwste Dx9.0c redist (dus complete Dx9 zoals op een cd staat)

tik eens in dxdiag in uitvoeren, kan je leuk spelen met je direct3d, directdraw en agpoppervlakteversnelling....

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 10:59 ]

• Wouter06
fastwrit ( snel schrijven) staat bij mij aan, die zal ik seffes dan even uitzetten.
En mij voeding heb ik samen met mijn case erbij gekregen, die is nog geen jaar oud ;)

• Griffin

Griffin

Is mythical

[quote]Xwen schreef op 22 augustus 2004 @ 18:47:
fastwrit ( snel schrijven) staat bij mij uit, die zal ik seffes dan even uitzetten.
quote]

Hij staat uit. En je gaat hem uit zetten. 8)7 (een typo gevonden)

Wat bedoel je nou.

Hij staat aan en ik zet m uit.
OF
Hij staat uit maar ik zet m ff aan om te testen

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Je kan makkellijk zien of je voeding zwaar genoeg is door de kaart een stuk te onderclocken, stel eens 150MHz in op de core en probeer nog eens.
Heb je de laatste bios versie voor je mobo? Zoniet stop je oude kaart er terug in en flash de nieuwste bios.
Probeer eens de Omega drivers.

• Wouter06
[quote]Griffin schreef op 22 augustus 2004 @ 19:16:
Xwen schreef op 22 augustus 2004 @ 18:47:
fastwrit ( snel schrijven) staat bij mij uit, die zal ik seffes dan even uitzetten.
quote]

Hij staat uit. En je gaat hem uit zetten. 8)7 (een typo gevonden)

Wat bedoel je nou.

Hij staat aan en ik zet m uit.
OF
Hij staat uit maar ik zet m ff aan om te testen
sorry, foutje B)
ik bedoelde dat hij aanstond en da ik em wou gaan uitzetten, dat heb ik ondertussen geprobeerd, maar dat ging niet, met de drivers heb ik ze willen uitzetten en heb ik vervolgens de pc herstart. Na de reboot heb ik nog een gekeken, bleek dat ie nog aanstond (in de bios kan ik dat niet instellen).

Ik heb zojuist ook 3dmark03 eens volledig laten lopen, daar kreeg ik een score van 6315 marks, voor AGP4x.

Maar bij CPU test 2 zat mijn fps bijna de hele tijd rond de 1-5, is dat normaal ? :'(

ik heb daarstraks ook nog een gescanned op artifacts met atitool, (toen stond die op AGP 8x) daar crashte ie weer na zon 350 sec.(zonder artifacts !)

Dan om nog even terug te komen op het verhogen van het voltage van mijn agp slot, op mijn mobo heb ik die functie niet ...

• Wouter06
corpseflayer schreef op 22 augustus 2004 @ 19:17:
Je kan makkellijk zien of je voeding zwaar genoeg is door de kaart een stuk te onderclocken, stel eens 150MHz in op de core en probeer nog eens.
Heb je de laatste bios versie voor je mobo? Zoniet stop je oude kaart er terug in en flash de nieuwste bios.
Probeer eens de Omega drivers.
150 is wel veel lager dan de standaard clock he ? (412/365)

maar ik ga nu even een hdd, cd-rom en al mijn fans eens uittrekken en dan nog een proberen op agp 8x

• peke
Xwen schreef op 22 augustus 2004 @ 19:28:
[...]

150 is wel veel lager dan de standaard clock he ? (412/365)

maar ik ga nu even een hdd, cd-rom en al mijn fans eens uittrekken en dan nog een proberen op agp 8x
Dat boeit niet, je kan op die manier testen of je voeding het nog trekt of niet.
Btw, trek niet AL je fans uit. :P

• Wouter06
kast staat open, dus dat boeit niet :D (cpu staat wel nog aan :p)

hetgeen dat nu nog is aangesloten op de voeding:
- mobo
- graka
- 1 HDD

nu heb ik weer 3dmark2003 gedraait, maar nu crashed ie in het begin van CPU test 1 (staat deze keero p agp 8x) :(

[ Voor 61% gewijzigd door Wouter06 op 22-08-2004 20:31 ]

• Wouter06
ohja, ik heb nog eens rondgeken op het forum, daar word gezegt dat bij een te zwakke voeding, of bij te hoge clocks, dat je een crash to desktop krijgt, maar dat heb ik niet, bij mij bevriest gewoon alles...

• Wouter06
even iets over het moederbord?
kdacht er juist aan, tkan ook zijn dat deze stelling helemaal niet klop ;)

ik heb een medion moederbord (MD5000), bij dat mobo zat een Ti4280, en deze heb ik nu vervangen door een 9800XT, kan het zijn dat dit mobo speciaal is afgestemt op die Ti4280? en dan ie ander kaarten zou blockeren(gedeeltelijk dan toch)?

Maw, zal ik voor een ander mobo moeten gaan kijken (en euh, nee, ik heb geen ander mobo ter beschikking om dat te testen :s)

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:56
misschien ondersteunt jouw mobo maar APG4x.. :X ..??

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Wouter06
hij heeft altijd goed gewerkt op 8x (met die Ti4280)

• Wouter06
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 10:53:
Xwen-> de laatste nieuwste Dx9.0c redist (dus complete Dx9 zoals op een cd staat)

tik eens in dxdiag in uitvoeren, kan je leuk spelen met je direct3d, directdraw en agpoppervlakteversnelling....
ik had de laatste dan microsoft's website gehaald, toen ik die test probeerde, ging dat stuiterend vakje veeeeel sneller als mijn ti 4280 en bij de 2de test ging die kubus echt heel snel(het leek op een tol die ronddraaide (om een voorbeeld te geven van de snelheid)), ik geloof niet dat dat normaal is en dan ie op een redelijke snelheid zou moeten ronddraaien

• peke
Je moet het zelf weten.
CLock het ding naar 150MHz en zie of het dan werkt.
Als het werkt is het of je voeding of de temperatuur, als het niet werkt is het je mobo dat niet lekker werkt met de kaart, in dat geval heb je een bios update nodig.
Je kan natuurlijk ook gewoon stuk voor stuk nieuwe hardware kopen tot het werkt. 8)7

Verwijderd

maar hey? als je nou gwoon op agp4x laat? dan is het toch goed? laat het dan ook zo tot je de kans krijgt op ander voeding of andere spulle

• Wouter06
ja foert, dat doe ik niet nog eens, kzet de clock op 150, en mijn beeld vlt uit, kheb de reset mogen rammen 8)7

ik had daarvoor wel eens geprobeerd de core gelijk te zetten met de ram, toen sprong de temp ineens op 20°C als ik keek op de tab van OVERDRIVE. maar bij atitool bleef ie ongeveer hetzelfde, kheb maar een seconder op 10 gewacht.

die 20 graden leek me onwaarschijnlijk, en dat bewijst ook dat die temp aflezeing van ati zelf niet juist is, die zal wss rechevenredig zijn met de clocks

• Wouter06
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 23:08:
maar hey? als je nou gwoon op agp4x laat? dan is het toch goed? laat het dan ook zo tot je de kans krijgt op ander voeding of andere spulle
daar dacht ik dus ook aan...

omdat het verschil tussen 8x en 4x toch miniem is...
als er geen verdere tips meer zijn, ga ik het zo laten...
bedankt allemaal voor de hulp!! _/-\o_

• Griffin

Griffin

Is mythical

Xwen schreef op 22 augustus 2004 @ 23:14:
[...]

daar dacht ik dus ook aan...

omdat het verschil tussen 8x en 4x toch miniem is...
als er geen verdere tips meer zijn, ga ik het zo laten...
bedankt allemaal voor de hulp!! _/-\o_
Maar loopt alles goed op AGP 4 dan???

(op de 3Dmark CPU test na dan.)

Probeer eens Aquamark eens. Kijken hoe het daar draait.

• Wouter06
zal ik direct downloaden en uitproberen, en jah, op 4x "lijkt" hij toch beter de draaien.

Maar euh, nog wat verder zitten op got, heb k gevonden dat fast write niet zo goed is bij de ati kaarten en voor instabiliteit kan zorgen. Nu heb ik dit al wellen afzettten, maar dat lukt niet, het staat iedere keer weer aan bij de reboot....
(Tip van Griffin!)

Edit:
AquaMak03 Triscore: 37.757

[ Voor 7% gewijzigd door Wouter06 op 23-08-2004 12:46 ]

• Griffin

Griffin

Is mythical

Ik heb nog gekeken naar fastwrite:
Hij staat bij mij aan. (want alles doet het gewoon) maar ik dacht probeer m eens uit te zetten. En bij mij blijft ie gewoon uit.

Waar heb ik dat gewijzigd:
• Eigenschappen beeldscherm
• Dan tabblad 'instellingen'
• Dan 'Geavanceerd' kiezen
• Dan tabblad 'SmartGart'
• daar staat het bij mij. Fastwrite.

Maar misschien ligt het wel aan je mobo. dat weet ik niet.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

In het hele forum wordt geen wordt gerept over welke voeding het nou precies gaat. IK neem aan dat als je in plaats van 4xagp 8xagp gaat gebruiken dat je voeding ook meer stroom moet leveren?(correct me if i'm wrong). Dus is mijn conclusie snel getrokken en zou je toch denk een andere(betere) voeding moeten zien te vinden, lenen enzovoorts om toch te kijken of het niet aan de voeding ligt ;)

Self reflection is the school of wisdom

• LuPo
NightWalker2005 schreef op 23 augustus 2004 @ 13:17:
In het hele forum wordt geen wordt gerept over welke voeding het nou precies gaat. IK neem aan dat als je in plaats van 4xagp 8xagp gaat gebruiken dat je voeding ook meer stroom moet leveren?(correct me if i'm wrong). Dus is mijn conclusie snel getrokken en zou je toch denk een andere(betere) voeding moeten zien te vinden, lenen enzovoorts om toch te kijken of het niet aan de voeding ligt ;)
offtopic:
niet om lullig te doen, maar de TS heeft al een paar x gezegt dat hij geen mogelijkheid heeft om even een voeding te lenen. En zelf heeft hij even geen geld voor een nieuwe... ;)

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

LuPo schreef op 23 augustus 2004 @ 13:20:
[...]

offtopic:
niet om lullig te doen, maar de TS heeft al een paar x gezegt dat hij geen mogelijkheid heeft om even een voeding te lenen. En zelf heeft hij even geen geld voor een nieuwe... ;)
Tja dan zit er niks anders op dan maar te wachten tot dat de maand is afgelopen en te wachten op je zuurverdiende geld. Want zoals ik dus concludeer is het de voeding. Je kan proberen zoveel mogelijk uit je comp te raggen en dan is het telkens maar proberen.

Self reflection is the school of wisdom

• LuPo
offtopic:
*LuPo heeft hier nog wel een Chieftec 360W voeding liggen, meel maar als je interesse hebt ;) *

[ Voor 20% gewijzigd door LuPo op 23-08-2004 13:27 ]

Verwijderd

En voordat je een nieuwe voeding gaat kopen..lees dit dan nog even:

http://www.firingsquad.com/guides/power_supply/

Niet dat je "zomaar een 480w" voeding gaat kopen... :)

• Wouter06
LuPo schreef op 23 augustus 2004 @ 13:26:
offtopic:
*LuPo heeft hier nog wel een Chieftec 360W voeding liggen, meel maar als je interesse hebt ;) *
danke, maar ik heb zelf een 350w, dus die 10w gaat het niet direct maken :) (denk ik toch :P )

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter06 op 23-08-2004 16:51 ]

• Wouter06
Griffin schreef op 23 augustus 2004 @ 13:07:
Ik heb nog gekeken naar fastwrite:
Hij staat bij mij aan. (want alles doet het gewoon) maar ik dacht probeer m eens uit te zetten. En bij mij blijft ie gewoon uit.

Waar heb ik dat gewijzigd:
• Eigenschappen beeldscherm
• Dan tabblad 'instellingen'
• Dan 'Geavanceerd' kiezen
• Dan tabblad 'SmartGart'
• daar staat het bij mij. Fastwrite.

Maar misschien ligt het wel aan je mobo. dat weet ik niet.
Heb ik zo idd willen uitschakelen, maar dan blijft ie aan^^, in de bios vind ik ook niks terug over deze functie, dus om dat uit te kunnen zetten zal ik voor een mobo moeten kijken (ron de 60-70 eur zal ik wel een oud model kunnen vinden neem ik aan :))

• Griffin

Griffin

Is mythical

Hoezo zou je direct de voeding aan spreken.
Hij heeft een AOpen 350Watt voeding. die dingen zijn harstikke goed.

Als ie nou gezegd had dat ie een 350watt Qtec had dan had ik m dan ook aan geraden.
maar ik denk dat het niet zijn voeding is. (of deze voeding is brak geworden)
Maar hij heeft al zn extra hdd, en opticals en zn fans eruit gehaald maar dat mocht niet baten.

Probeer bij een vriend of iemand anders (die je kent) ff een voeding te lenen. Doet ie het dan wel. dan lag het aan je voeding. blijft het probleem dan is dat iig uit gesloten.

edit:
(ron de 60-70 eur zal ik wel een oud model kunnen vinden neem ik aan )
hoeveel FSB heeft je cpu. 533 of 800

• 533 = dit misschien (ik heb voor asus gekozen omdat dat een goed merk is.)( en alternate omdat ik er goede ervaringen mee heb)
• 800 = dit misschien (ook hier asus. en wederom alternate. dit is een van de weinige asus bordjes met 800mhz fsb erop die rond de 70 euro ligt.)

Dit zijn maar indicaties. Er komt bij alternate nog wel verzend kosten bij.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

[ Voor 38% gewijzigd door Griffin op 23-08-2004 16:16 ]

• Wouter06
fsb 533 :)
ik dacht idd aan wat instap modelletjes, iets in de aard van wat ik nu heb, maar dan van een bekent merk.
Zoals dat asus mobo wat jij voorsteld, maar ik mag niet direct van de paps via internet bestellen, of componenten laten opsturen, maar ik zal hier in de buurt wel iets vinden :)

Om toch nog even terug te komen bij de voeding, ik heb daarjuist eens voor de fun zon metertje van interelectra tussen mijn voeding en stekkerblok gehangen.
Op agp 4x was de hoogste meting 250W
Op agp 8x was de hoogste meting 253W

Ik heb dit gemeten bij het runnen van 3dmark03.
Bij agp 4x ging het direct, maar bij 8x heb ik een paar keer opnieuw moeten opstarten omdat ie weer hing.

Maar ik hield de hele tijd de meter in het oog, tijdens de crash was zat de voeding altijd rond de 200W.
Met deze test den ik idd dat ik mijn voeding mag laten zitten, want het wattage is op geen enkel moment hoger gekomen dan 260W

Verwijderd

er is een nieuwe atitool uitgekomen. weet niet of die andere buggy was....

meuktracker: ATi Tray Tools 1.0.0.362

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 17:34 ]

• Wouter06
dit is ati tray tools, er is toch een klein verschil tussen dit en atitool ;). Maar toch bedankt :)

• Solovine
  • Laatst online: 13-02-2024
Ik denk aan de voeding, als het zo'n standaard pc is of gewoon een slechte airflow.

agp is agp en elke agp kaart (behalve agp 1) zou op dit mobo moeten werken.

• Egg
  • Laatst online: 10-01 15:24

Egg

In der Schweiz jah!

verlaag het voltage van je 3d kaart maar es wat, zet je agp aperture size op 64 mb (voorkomt bevriezen van windows), en agp 8x kan toch geen probleem zijn... :/
fast write ook sowieso aanhouwe... als het aan je voeding ligt dan geeft ie dat volgens mij aan, met mijn xfx 5700ultra kaartje en mijn (wijlen) 350 watt qtec voeding kreeg ik ook wel es een berichje tijdens een intensief programma dat er een voeding tekort was....
en als je em op agp 4x houdt, dan los je het probleem niet op en zit je altijd met het gevoel dat je kaartje niet op agp 8x loopt lijkt mij... :? meningen verschillen

[ Voor 63% gewijzigd door Egg op 23-08-2004 17:10 ]

MSI GX660R for the win!

Verwijderd

Ik vond ook maar dat mijn 9800XT erg warm werd met standaard koeling. Daarom heb ik me er een Zalman VGA koeler erop gegooid waardoor de temperaturen in de normale zone lagen. Kijk anders een bij de ATI control panel naar de temperatuur van de chipset... (OVERDRIVE tabblad)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 17:29 ]

• Solovine
  • Laatst online: 13-02-2024
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 16:57:
er is een nieuwe atitool uitgekomen. weet niet of die andere buggy was....

meuktracker: ATi Tray Tools 1.0.0.362
Dit is niet atitool maar ati traytool.

Maar TS ik zou je kaart eens wat terug clocken of een andere voeding/koeling proberen.

Verwijderd

ohw... ik heb nu nog geen radeon kaart dus ik kon die software niet ff uitprobere... maarem sorrie voor mijn foutjuh.... :>

• Wouter06
lol, zou het echt de voeding zijn? velen zeggen weer dat ik dat kan uitsluiten, en andere blijven erop hameren?

maar euh, kheb nu een mobo gevonden (abit is7), kheb ook eens naar de bios ervan gekeken, maar ik vind er niks in om fast write uit te schakelen of niet, hoe weet ik dan of dit mobo mijn kaartje niet weer forceerd om te lopen met fast writes aan of niet?
uberotto2086 schreef op 23 augustus 2004 @ 17:04:
verlaag het voltage van je 3d kaart maar es wat, zet je agp aperture size op 64 mb (voorkomt bevriezen van windows), en agp 8x kan toch geen probleem zijn... :/
fast write ook sowieso aanhouwe... als het aan je voeding ligt dan geeft ie dat volgens mij aan, met mijn xfx 5700ultra kaartje en mijn (wijlen) 350 watt qtec voeding kreeg ik ook wel es een berichje tijdens een intensief programma dat er een voeding tekort was....
en als je em op agp 4x houdt, dan los je het probleem niet op en zit je altijd met het gevoel dat je kaartje niet op agp 8x loopt lijkt mij... :? meningen verschillen
Mijn mobo beschikt niet over de functie om het voltage te verhogen/verlagen.
Ik heb ondertussen al aperture size 64 en 128 mb geprobeerd, ik ik vind(lees: denk) dat dat het beste loopt.

Wat jij zegt dat dat zon raar gevoel geeft dat het niet op 8x loopt is idd wel waar, kdenk toch dat iedere tweaker vooral wil stoefen met zijn performance(maar ook een beetje met zij instellingen :D)

[ Voor 43% gewijzigd door Wouter06 op 23-08-2004 19:41 ]

• Wouter06
Alexio schreef op 23 augustus 2004 @ 17:02:
Ik denk aan de voeding, als het zo'n standaard pc is of gewoon een slechte airflow.

agp is agp en elke agp kaart (behalve agp 1) zou op dit mobo moeten werken.
kast heeft opengestaan van het moment dat ik die kaart rin heb getopt tot nu, en wat bedoel je met standaard pc?

mijn case is een H600b van aopen met de megeleverde Aopen 350W voeding

• Griffin

Griffin

Is mythical

Bale dat je niet via het internet mag bestellen. maar er zijn zat pc shops in nederland :D

En wat je aangaf met de Watt waardes tijdens het testen met 3Dmark:
bij 4xAGP 250 en bij 8xAGP 253Watt. dat zou toch moeten zeggen dat het niet je voeding is.

Probeer anders even je 9800xt in een andere pc. kijken wat die daar doet.
(als je zorgt dat in die andere pc normaal ook een ati zit kan dit wel.)
Gaat ie daar ook raar doen dan moet je even terug met je kaartje.

Suc6

• LuPo
Griffin schreef op 23 augustus 2004 @ 20:32:
Bale dat je niet via het internet mag bestellen. maar er zijn zat pc shops in nederland :D

En wat je aangaf met de Watt waardes tijdens het testen met 3Dmark:
bij 4xAGP 250 en bij 8xAGP 253Watt. dat zou toch moeten zeggen dat het niet je voeding is.

Probeer anders even je 9800xt in een andere pc. kijken wat die daar doet.
(als je zorgt dat in die andere pc normaal ook een ati zit kan dit wel.)
Gaat ie daar ook raar doen dan moet je even terug met je kaartje.

Suc6
idd, je zal toch wat moeten gaan proberen wil je het kunnen oplossen. Of je moet gewoon terug naar de winkel met je hele comp bijv. en daar ffies laten testen.

offtopic:
jippie....150e post 8)

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:58

gws24

Thinking is hard!

Heb geen idee waar bij jouw het probleem zit maar toch even twee dingen :) . Ten eerste maakt AGP 4x tov AGP 8x voor de performance niets tot bijna niets uit. Dus als het goed werkt op AGP 4x ==> lekker daarop laten staan.

Ten tweede:
Xwen schreef op 23 augustus 2004 @ 15:59:
[...verhaal over fastwrite...]

Heb ik zo idd willen uitschakelen, maar dan blijft ie aan^^, in de bios vind ik ook niks terug over deze functie, dus om dat uit te kunnen zetten zal ik voor een mobo moeten kijken (ron de 60-70 eur zal ik wel een oud model kunnen vinden neem ik aan :))
Klopt, had zelf ook problemen met mijn graka (ook 9800xt) en ook geprobeerd fastwrites uit te zetten. Lukte net zoals bij jou niet via het tabblad in de settings van het beeldscherm, zette hem inderdaad steeds weer aan na een reboot. Het kan echter wel als je gewoon in start=>uitvoeren/run smartgart invult, dan krijg je een geavanceerd fastwrites menu met daarin 4 dingen die je aan en uit kan zetten: PCI read, PCI write, AGP write en AGP read. Welke het was weet ik niet meer (dacht de derde) maar het antwoord is ergens op Got te vinden.

Misschien dat dit toch nog je probleem oplost, en anders... zie mijn eerste puntje :) .

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Wouter06
ik heb zojuist eens naar de voltages gekeken :|

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xwen/Cli%20voltagesp.jpg

die derde collom ziet er niet gezond uit :'(

@gws24:
aah sjiek, kga meteen naar dat antwoord zoeken :)

Edit:
Gevonden :)
(ati 9600XT) schrijven naar AGP staat uit?

Schrijven naar agp moet dus uit :), eens testen en dan laat ik jullie seffes iets weten

[ Voor 30% gewijzigd door Wouter06 op 23-08-2004 23:51 ]

• Wouter06
Het is gelukt _/-\o_
Kheb er even een aparte post van gemaakt zodat het een beetje leesbaar is voor de volgende die dit probleem heeft :)

Start > Uitvoeren: smartgart

AGP Instellingen > Schrijven naar AGP: Uit > Ok >>> reboot

Als ie herstart is krijg je nog een melding van smartgart en dan klik je op Ok.

Rechtermuisklik > Eigenschappen > Instellingen > Geavanceerd > Tab "SMARTGART" > AGP Instellingen > Snel schrijven: Uit > Ok >>> reboot

Als je nu weer gaat kijken zie je dat het wel uit blijft staan :)

• Egg

Egg

In der Schweiz jah!

ff offtopic.
je moet niet op de voltages van "speedfan" letten, die zijn zwaar corrupt:
(heb ff geen plaatje)
maar hmonitor geeft behoorlijk stabiele lijnen aan, terwijl het er bij speedfan net zo belabberd uitziet als bij jouw. probeer het dus es met hmonitor te bekijken.
aopen voedingen lijken mij toch behoorlijk goed... stabiel, stressvast. :/

MSI GX660R for the win!

• Wouter06
Dat ziet er idd beter uit :)
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xwen/Clip%20voltages2.jpg
thx :)

Ahja, die 42°,moet je je niks van aantrekken, was even een piekje ;) normale temp die ik daar heb is voor de case 30° en voor de cpu 36°

[ Voor 42% gewijzigd door Wouter06 op 24-08-2004 00:35 ]

• Wouter06
Nu heb ik ondertussen al wat zitten gamen en mijn pc zitten rebooten, en tot nu toe nog geen enkele crash/freeze.

Danku allemaal om mij te helpen _/-\o_ :> :+

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Maar wat is nu de temp van je kaart? Bij mij loopt deze met flink gamen op tot een graadje of 74.

Living the American Dream

• Egg

Egg

In der Schweiz jah!

ziet er idd een stuk rooskleuriger uit...
Xwen schreef op 24 augustus 2004 @ 01:50:
Nu heb ik ondertussen al wat zitten gamen en mijn pc zitten rebooten, en tot nu toe nog geen enkele crash/freeze.

Danku allemaal om mij te helpen _/-\o_ :> :+
hoe zitten je instellingen nu dan...? en wat is je temp van je vga..

MSI GX660R for the win!

• Wouter06
instellingen zijn:
- AGP 8x
- Aperture size 128Mb
- Fast Writes: OFF
- Temp Core: Idle 68°C Stressed 73°C

Als ik nog iets vergeten ben, vraag je het maar :)

• Egg

Egg

In der Schweiz jah!

hmm...
fastwriting is toch alleen maar voordelig voor de prestaties...?
of bevriest de hele reut als je dat aanzet.. :/
temps zijn hoog maar nog net aanvaardbaar

MSI GX660R for the win!

• Wouter06
bah, kheb tevroeg gejuigt :(

is weer bevroren, kheb wel langer kunnen gamen vergeleken met fastwrites aan :s
Kheb ook maar direct een nieuw mobo besteld :(

als het daarmee niet opgelost is zal ik moeten gaan kijken voor de voeding :(

bah bah

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

uberotto2086 schreef op 24 augustus 2004 @ 17:26:
temps zijn hoog maar nog net aanvaardbaar
Ben ik niet met je eens, op een warme dag is de TS de klos. Sowieso moet een koeler je systeem onder de 60 graden stressed kunnen houden.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• gws24

gws24

Thinking is hard!

MadMarky schreef op 24 augustus 2004 @ 18:01:
Ben ik niet met je eens, op een warme dag is de TS de klos. Sowieso moet een koeler je systeem onder de 60 graden stressed kunnen houden.
En ik ben het niet met jou eens :+ . De 9800xt chip is een heethoofd en de temps die Xwen geeft zijn normaal voor deze chip (kwam ook in de meeste van de reviews die ik gelezen had voordat ik hem kocht naar voren). De mijne bereikt deze temperaturen ook en ik heb nergens last van.

@Xwen: Klote dat ie het toch niet blijkt te doen, heb helaas geen oplossing voor je :(

[ Voor 8% gewijzigd door gws24 op 24-08-2004 18:50 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Egg

Egg

In der Schweiz jah!

gws24 schreef op 24 augustus 2004 @ 18:49:
[...]
En ik ben het niet met jou eens :+ . De 9800xt chip is een heethoofd en de temps die Xwen geeft zijn normaal voor deze chip (kwam ook in de meeste van de reviews die ik gelezen had voordat ik hem kocht naar voren). De mijne bereikt deze temperaturen ook en ik heb nergens last van.

@Xwen: Klote dat ie het toch niet blijkt te doen, heb helaas geen oplossing voor je :(
daar ben ik het daarentegen wel weer mee eens... :*)

bij mij lag het toen windows steeds bevroor toch echt aan de agp apperture size, probeer em nog es 1 keer op 64 mb te zetten... lijkt me spaans dat het niet werkt.
maja, je hebt dan ook niet voor niets een 9800xt van 300 euro....kan ook aan DIE kaart liggen uiteraard..

MSI GX660R for the win!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

uberotto2086 schreef op 24 augustus 2004 @ 19:36:
............kan ook aan DIE kaart liggen uiteraard..
Kan ook ja, die van mij heb ik echt alles mee geprobeerd om hem goed werkend te krijgen toen ie steeds crashte bij 3D applicaties), uiteindelijk retour gestuurd, nieuwe gehad en alles werkte opeens wel (met fastwrites aan) :) .
edit:
De agp aperture size zou er in principe niks mee te maken moeten hebben, het is alleen de grote van het normale geheugen dat de agp gebruikt als je video mem vol is, en met 256 mb gebeurt dat niet zo snel. Ik zeg echter niet dat het niet zou kunnen want je weet het nooit.

[ Voor 27% gewijzigd door gws24 op 24-08-2004 19:48 ]

• Wouter06
kheb ondertussen een nieuw mobo, temp van de kaart is nog hetzelfde gebleven, maar van de cpu is met 10 graden gestegen |:( (moeten we nog iets aan doen ;))

De settings op het moment zijn FW=OFF, AGP 8x en Aperture Size 128Mb...

als ie nu weer crashed zal ik em eens op 64Mb zetten ;)

• Wouter06
uberotto2086 schreef op 24 augustus 2004 @ 19:36:
[...]

daar ben ik het daarentegen wel weer mee eens... :*)

bij mij lag het toen windows steeds bevroor toch echt aan de agp apperture size, probeer em nog es 1 keer op 64 mb te zetten... lijkt me spaans dat het niet werkt.
maja, je hebt dan ook niet voor niets een 9800xt van 300 euro....kan ook aan DIE kaart liggen uiteraard..
was eentje van terratec (niet zo bekent voor graka's), en in duitsland gekocht, dus kvind de prijs eigenlijk nog redelijk, tis namelijk een BBA...

• Wouter06
hehe,
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xwen/voltages.jpg
blijkbaar heb ik 2 cpu's :p
...

De temp van de cpu is de temp die ik eerst had...
Dus ik denk (logisch nadenken) dat die 40° de effectieve temp is en die 37 de temp is van de tempsensor onder de cpu

En dan nog dat aux voltage, wat dat is weet ik niet, maar ga ik nu wel proberen uit te zoeken ;)

Edit:
Gevonden! dat is blijkbaar het gebruikte voltage van een van mijn fans die is aangesloten op mijn mobo, kdenk die van de cpu

Edit2:
kheb nu even zitten zoeken hoe ik koelpasta moet aanbrengen, en hbe ik het vervolgens ook gedaan (rijstkorrelprincipe). Ik vind mijn temp nog steeds hoog (44 bij opstart), maar nu heb ik 10 min CPU Burn-In laten lopen en kwam niet boven de 51 graden uit, dus ik neem aan dat dat redelijk goed is.
Kneem ook aan dat met der tijd de pasta zich nog wat verder heeft verspreid en de temp nog een paar graden zal dalen???

maar dat is niet meer ontopic^^^

Tot nu bolt alles goed met dat nieuw mobo, cpu-z geeft ook aan dat de doorvoersnelheid effectief 8x is en niet 2x zoals bij dat ander mobo...

[ Voor 56% gewijzigd door Wouter06 op 25-08-2004 02:01 ]

• Griffin

Griffin

Is mythical

Xwen schreef op 25 augustus 2004 @ 00:25:
hehe,
[afbeelding]
blijkbaar heb ik 2 cpu's :p
...

De temp van de cpu is de temp die ik eerst had...
Dus ik denk (logisch nadenken) dat die 40° de effectieve temp is en die 37 de temp is van de tempsensor onder de cpu

En dan nog dat aux voltage, wat dat is weet ik niet, maar ga ik nu wel proberen uit te zoeken ;)

Edit:
Gevonden! dat is blijkbaar het gebruikte voltage van een van mijn fans die is aangesloten op mijn mobo, kdenk die van de cpu

Edit2:
kheb nu even zitten zoeken hoe ik koelpasta moet aanbrengen, en hbe ik het vervolgens ook gedaan (rijstkorrelprincipe). Ik vind mijn temp nog steeds hoog (44 bij opstart), maar nu heb ik 10 min CPU Burn-In laten lopen en kwam niet boven de 51 graden uit, dus ik neem aan dat dat redelijk goed is.
Kneem ook aan dat met der tijd de pasta zich nog wat verder heeft verspreid en de temp nog een paar graden zal dalen???

maar dat is niet meer ontopic^^^

Tot nu bolt alles goed met dat nieuw mobo, cpu-z geeft ook aan dat de doorvoersnelheid effectief 8x is en niet 2x zoals bij dat ander mobo...
Welk mobo heb je nu dan???? (merk type)

en 51 graden is goed voor een P4 2.66 die heb ik ook en bij opstart (nu in de morgen) zit ie rond 30. maar idle loopt die iets van rond de 35-40.
Na het spelen van COD is ie 52.
Dus die temps zijn goed.

Voor de rest nu geen freezes meer????

• Passievrucht
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-08 00:19

Passievrucht

swarma

ik heb zelf een 9600xt heeft het altijd goedgewerkt totdat ik winxp ging herinstallen. Ik download alle updates/patches de nieuwste ATI Drivers. Ik speel sommige oldschool spellen nog zoals UT en Tactical Ops. Deze spellen speel ik het liefst onder opengl omdat dit beter speelt. Wat blijkt nouw. mijn pc hangt telkens na een paar minuten gamen met opengl met direct3d totaal niet. Volgens mij is MOHAA een opengl game. Probeer eens via direct3d. Nieuwe ati drivers zuigen hard

Steam id is passievrucht \\ Xbox Live GT: Meneer Passievrucht

• Wouter06
oh, kan je dan kiezen met welke tech je speelt? es naar kijken... thx voor de tip!

Dat nieuw mobo dat ik heb gekocht is een Abit IS7. In windows heb ik geen freezes meet gehad, maar ik heb nog geen spelletjes gespeelt na de format...
Zodra ik een uurtje of 2 gegamed heb zonder crashes (of met :() zal ik iets laten weten

• Egg

Egg

In der Schweiz jah!

hmmm...me amd64 3200+ komt niet boven de 30 graden uit met een Zallman alcu cooler..
maja, als ie het nu doet is het prima toch?? dat aux is bij iedereen zo, gewoon uitzetten, zal wel een bugje wezen in het progje...

MSI GX660R for the win!

• LuPo
uberotto2086 schreef op 25 augustus 2004 @ 13:19:
hmmm...me amd64 3200+ komt niet boven de 30 graden uit met een Zallman alcu cooler..
maja, als ie het nu doet is het prima toch?? dat aux is bij iedereen zo, gewoon uitzetten, zal wel een bugje wezen in het progje...
hmm...mss toch maar een andere cpu-cooler kopen. Mijne draait idle: 33/28.(cpu/mobo) Die van jou komt dus stressed ook niet boven de 30 C? Stressed is mijne ong. 36/30 ofzo. Heb je Cool & Quiet aanstaan ofzo??

[ Voor 4% gewijzigd door LuPo op 25-08-2004 13:41 . Reden: aanvulling ]

• Wouter06
Het moederbord heeft het toch gedaan ;)
thx all :)

• Egg

Egg

In der Schweiz jah!

(offtopic)
nou nee, je zou voor de lol es moeten kijken hoe die zalmann eruit ziet joh.
dat ding kwam in de pc mag als 1 van de beste uit de test, hij had een gold award.
je kan er uber mee overklokken, maar hij is toch ultrastil dude....
(offtopic/)

oh ja xwen, jij ook weer gelukkig..!! O-) ubermobo, en alles werkt!

[ Voor 13% gewijzigd door Egg op 27-08-2004 01:25 ]

MSI GX660R for the win!

• Griffin

Griffin

Is mythical

offtopic:
Met mede-tweakers komen we er wel uit.

Gefeli XWEN

Hoe heb je nu al je instellingen staan:
• agp
• fastwrite
etc.

• Wouter06
• AGP 8x
• fastwrite OFF, schrijven naar AGP OFF (de rest aan)
• Aperture size 128Mb
• Catalyst 4.8
• DirectX 9.0c
• vraag maar als ik iets vergeten ben :)

Verwijderd

schrijven naar AGP moet toch ten alle tijden aanstaan :?

• Griffin

Griffin

Is mythical

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 13:57:
schrijven naar AGP moet toch ten alle tijden aanstaan :?
Neej hoor.
Soms wil dit wel eens problemen geven.
Zoals bij XWEN.
Ik heb het ook uit staan.
Anders kwamen mn snelmenus zo traag omhoog
Pagina: 1