Toon posts:

Overclocken mobility 9700

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus een ATI 9700 64MB deze laptop dus http://acer.nl/acereuro/p...=3&ctx1=NL&crc=3107681060 en ik wou graag weten of het verstandig is om deze te overclocken, als ik hem overclock kan dan mijn video kaart kapot gaan zo ja dan kan ik me laptop dus weggooien of kan ik er dan gewoon een nieuwe inzetten

ik heb al overal gezocht maar kon nergens iets vinden over het overclocken van een video kaart in een laptop

hopelijk kunnen jullie mij hier wat info over geven

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:15
Als je gaat overclocken loop je altijd het risico dat het kapot kan gaan. Er zijn laptops waarbij de grafische "kaart" verwijderd kan worden, maar of dat bij deze kan :?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik zou er niet aan beginnen, aangezien alles bij een laptop vrij dicht op elkaar zit heb je een grote kans dat het te heet word en dat er iets beschadigt raakt

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:55

CaDje

Framedrops for life

volgens mij krijg je daar alleen maar nadelen van. Meer warmte ontwikkeling, en hoger stroom verbruik.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Je kunt het gewoon proberen met rivatuner of met radlinker. Allebei zo op te snorren. Je ziet vanzelf als die te warm wordt, dan krijg je vastlopers of artifacts.
Zo snel gaan computer onderdelen echt niet kapot, tuurlijk is er altijd risico, maar goed, dan heb je altijd je garantie nog (ook al mag dat officieel natuurlijk absoluut niet).

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het valt te proberen, maar ik zou het wel in kleine stapjes doen en telkens 3dmark '03 ofzo draaien om te controleren op artifacts.

Verwijderd

Ik heb het zelf met een Aspire 2001 geprobeert (Mobility 9200) en kreeg zelf met een paar MHz erbij erg snel Artifacts.
Een grafische core wordt sowieso snel warm. Dit wordt voor een deel voorkomen in een notebook, de GPU draait immers op "mindere" specs (as in tegenstelling tot de niet mobility versie).
Vaak is het koelsysteem een passieve eenheid, al dan niet gecombineert met de CPU, die de warmte gedurende langere tijd vasthoud, om zo min mogelijk in aantallen en tijdsduur te hoeven koelen (geluidsproductie, energie voor de fan enz.).
Nu zit hier natuurlijk een bepaalde verhouding in, je kan immers niet eeuwig stilte voor een bloedhete lap hebben ;)

Wat ik wil zeggen is dat de snelheid, performance en daarmee warmteontwikkeling in een notebook vaak een algeheelheid van componenten kan zijn wat het algemene werken van je notebook, in geval van overclocken, minder prettig kan maken. Ook zal je hierdoor geconfronteerd worden met snellere vorming van ArtiFacts, je GPU en Mem worden immers niet continu actief gekoelt.

Al met al is het wat mij betreft en uit mijn ervaring een afrader. Met een Radeon 9700 zit je goed, en da's een understatement als je het hebt over gaming performance in een notebook.
Als je notebook en je garantie je lief is zou ik het lekker zo houden :)

(reactie op ergens hierboven)
De grafische kaart is een onboard chip die je niet kan vervangen :)
Is zover mij bekend is alleen bij Dell zo :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 00:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor de info, maar als ik het dus goed begrijp zou ik er de ati mobility 9800 er ook in kunnen zetten ? (zodra hij uit is) ?

• Gehaktbal
  • Laatst online: 23-07 10:20
totaal niet. Acer is niet te vervangen. zet dus maar uit je hoofd dat je er iets anders in kan rammen. Alleen bij bepaalde Dell laptops kan het. Het is nog toekomst muziek dat we onze eigen grafische kaart kunnen vervangen in de laptop.

Overklokken van mijn mobility Radeon 7500 gaat perfect, en je sloopt het pas echt als je onverantwoord loopt over te klokken. Maar zelfs dan blijft het echt nog wel heel hoor. Dr isgeen extreme koeling en daar moet je rekening mee houden. langzaam per 5 of 10 mhz opvoeren en dan gewoon blijven benchmarken. Het kan, het is mogelijk, er zijn risico's maar die zijn niet groot :)

Verwijderd

Topicstarter
ja kijk want ik speel alleen 1 spel en dat is counter-strike source en ik haal nu tussen de 40en60fps meestal 40 en soms nog iets minder 35 ongeveer
maar als ik hem nu overclock zou het dan mogelijk kunnen zijn om altijd 60 te halen?

Verwijderd

Als je geen goede manier hebt om de temperatuur te monitoren zou ik het niet aanraden...

Met overklokken van 35 naar 60 gaan zul je nooit redden (of je moet met een Radeon met gehalveerde membus / pipelines zitten die je kan inschakelen, maar aangezien het om een Mobilty 9700 gaat durf ik daar geen uitspraak over te doen of dat bij jou zo is - check het even met Aida/Everest. 64MB suggereert iig een 128bit membus maximaal.)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 02:58 ]

• Jimbolino
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

een radeon 9700 en 40 fps bij counterstrike? dan moet je eerst eens je drivers controleren..

ik haal op mijn laptop (radeon 7000) al meer dan 40fps

kortom, check of je drivers wel in orde zijn:
- nieuwste videodrivers (ik gebruik mobilemod om de laatste catalyst geschikt te maken voor mobility chipsets)
- chipset drivers
- directX 9c

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
ja maar ik heb het hier wel over de counter-strike source met de half-life 2 engine

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 22:23

Marando

Muziekje?

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 03:02:
ja maar ik heb het hier wel over de counter-strike source met de half-life 2 engine
Pfff, en ik ben al blij met mijn zojuist bestelde Acer laptop met Radeon 9200.
En als ik bepaalde spellen daar niet op kan spelen dan speel ik ze wel op mijn desktop systeem . (athlon 64 met radeon 9700)

Maar ehm, om even op je vraag terug te komen. Ik denk niet dat het verstandig is om te gaan overclocken als je notebook je lief is. Het is niet simpelweg even een videokaartje vervangen als je 'm te ver pushed. Wees gewoon blij met zo'n snelle videokaart in een notebook. Zou ik wel zijn. :)

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Marando schreef op 22 augustus 2004 @ 04:03:
[...]

Pfff, en ik ben al blij met mijn zojuist bestelde Acer laptop met Radeon 9200.
En als ik bepaalde spellen daar niet op kan spelen dan speel ik ze wel op mijn desktop systeem . (athlon 64 met radeon 9700)

Maar ehm, om even op je vraag terug te komen. Ik denk niet dat het verstandig is om te gaan overclocken als je notebook je lief is. Het is niet simpelweg even een videokaartje vervangen als je 'm te ver pushed. Wees gewoon blij met zo'n snelle videokaart in een notebook. Zou ik wel zijn. :)
* ixl85 mompelt iets over spijkers op hun kop slaan.

Veel mensen kunnen het niet hebben of niet verwerken dat hun lappie's minder snel gaan dan de desktop compus, maar vergeten dus wel altijd dat het compact en mobiel omet blijven..
als je echt snel wilt gamen moet je geen laptop kopen, dan moet je een leuke mid/big tower in elkaar bouwen...
als je dat niet doet moet je de beste laptop kopen voor het geld dat je hebt en blij zijn met de fps die je hebt en niet perse meer willen.

Je kan hier nou jammergenoeg geen Zalman HP80-D op zetten oid.
(niet perse naar de TS gericht ofzo, maar even in het algemeen... ik ken namelijk wat mensen met lappies)

Verwijderd

Je kan hier nou jammergenoeg geen Zalman HP80-D op zetten oid.
Je laptop perforeren met je boormachine en een ventilator-plateau eronder zetten is dan nog wel het minste wat je kan doen (met verlies van alle garantie), al zul je dan ook filters moeten plaatsen ivm stof.
Pagina: 1