Toon posts:

Firewall nodig in op tweede computer in netwerk?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de topic-titel, ik kon er niet echt een betere bedenken.
Hier thuis heb ik het volgende "netwerk": 1 PC winXP met USB ADSL-modem die zn internetverbinding deelt met een 2e PC win98 (rechtstreekse cross-link verbinding). Nu vroeg ik me af of ik op die 2e PC ook nog een firewall nodig heb, of mn firewall op PC1 al het blokkeerwerk al doet.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Eigenlijk wel ja : Om stoute programmatjes tegen te houden op PC2 die het net op willen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het lijkt me eerder noodzakelijk om te voorkomen dat er uberhaupt progjes op komen die naar buiten willen. Een goede virusscanner lijtk mij dan voldoende. Ik heb toch nooit zo heel erg het nut gezien van thuis firewalls die verkeer naar buiten toe blokkeren. Het is mijn PC dus wil ik ook kunnen doen zonder dat een firewall daar over mee praat

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TrailBlazer schreef op 21 augustus 2004 @ 16:28:
Ik heb toch nooit zo heel erg het nut gezien van thuis firewalls die verkeer naar buiten toe blokkeren. Het is mijn PC dus wil ik ook kunnen doen zonder dat een firewall daar over mee praat
En als je 'goede' virusscanner een trojan nou niet herkent en deze maakt verbinding met de buitenwereld?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

tja gokje wagen. Ik weet dat je zo een risico loopt. Overigens zo'n trojan zet toch vaak een poort open om een verbinding te kunnen ontvangen. Tja daar zorgt de primaire firewall dan wel voor

Verwijderd

Topicstarter
Hm, bedankt al voor de reacties. In mn topicstart ben k wel ff vergeten te vermelden dat PC2 een P1-200Mhz is (weliswaar met een overvloed aan ram)... Dus veronderstel ik dat ik mss best 'gok', en er best een lichte virusscanner opgooi. 1 die dan liefst zo weinig mogelijk van mn CPU vergt, vermits ik veronderstel dat die het zwakke punt van het systeem vormt. Enige suggesties? Via wat opzoekingswerk kwam ik uit bij dingetjes als F-prot, AVG, ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 12:29 ]

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 13:58

cutter

Wannabe i7 fanboy

USB ADSL modem heel hard ditchen en een Modem/Router combo nemen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

cutter schreef op 21 augustus 2004 @ 22:18:
USB ADSL modem heel hard ditchen en een Modem/Router combo nemen.
wat is dat nou voor opmerking, die "firewall" werkt btw maar een kant op.

een goeie firewall die zowel in als uitgaand verkeer inspecteerd is imho een must.
ze zult verbaast zijn hoeveel proggies ongevraagd het internet wilen bezoeken. dit houdt een goeie virusscanner niet tegen. andersom doorgaans wel.

een firewall heeft geen lijst van goeie en slechte programma's. voor een goeie firewaal is _elk_ programma verdacht todat jij ze toestemming geeft.
Volgens mij is firewall ook minder cpu belastend.

edit:
Goeie ervaring met tiny.
En ja een firewall is net een klein kind zeg ik altijd.
Jij moet dat ding opvoeden. in het begin krijg je dus een boel vragen. heb geduld wees niet te gretig om gelijk veel open te zetten omdat dat ding je anders lastig valt. anders kun je hem er net zo goed niet opzetten. De praktijk is dan ook wel dat je het de eerste keer probeert, en het daarna maar eens dunntjes opnieuw over moet doen omdat je dan toch een paar foutjes hebt gemaakt.

succces

[ Voor 32% gewijzigd door Fish op 21-08-2004 22:59 ]

Iperf

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
fish schreef op 21 augustus 2004 @ 22:55:
wat is dat nou voor opmerking, die "firewall" werkt btw maar een kant op.
En dat is al een hele vooruitgang in vergelijking met een usb modem ;)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mike Jarod schreef op 22 augustus 2004 @ 00:21:
[...]
En dat is al een hele vooruitgang in vergelijking met een usb modem ;)
nou ja .... als ik dit lees
.... knip...
Nu vroeg ik me af of ik op die 2e PC ook nog een firewall nodig heb, of mn firewall op PC1 al het blokkeerwerk al doet
verschilt deze firewall constructie technisch weinig als je overstapt op een router
(welke eigenlijk altijd praktisher is, al is het alleen omdat je dan je router pc uit kan zetten)

bottom line zeg ik persoon gewoon elke pc een firewall.
je weet niet wat voor software er vebinding naar buiten zoekt. en een router(pc) kan dat al helemaal niet meer raden

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 22-08-2004 00:53 ]

Iperf

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 13:58

cutter

Wannabe i7 fanboy

Ik heb zelf het idee dat veel spyware/malware gebruik maakt van explorer om variabelen te versturen. Gewoon een popup genereren en met die url allerlei leuke codes meesturen. Er bestaan al keyloggers die pas gaan werken als er een https verbinding wordt opgezet (online bankieren, ecommerce, webmail). Aangezien je firewall explorer altijd doorlaat hou je met een firewall die uitgaande gegevens niet tegen.

Probleem van die usb modems is dat jouw pc al het verkeer aan het afhandelen is. Dat maakt je bijzonder kwetsbaar voor hackers die op verschillende poorten kunnen proberen binnen te komen. (netbios, rpc, lsass) Met een modem/router heb je dat probleem veel minder, omdat jouw modem/router het verkeer afhandelt.

Voor ons is een firewall goed te doen, maar de overige 90% internet gebruikers snapt zoiets simpelweg niet, willen dat niet snappen en hoeven dat imho ook niet te snappen. Met de firewall standaard aan in SP2 is er imho een goede stap gezet in meer makkelijke veiligheid voor de thuisgebruiker.
Pagina: 1