Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vraag] Mp3 speler maken.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeieavond!

Bij deze mijn eerste post op GoT! Eng. Altijd de aap uit de boom gekeken als 'anoniempje' en nu dan toch geregistreerd.

Genoeg geluld, ik zal vertellen wat mijn plannen zijn:

[Dit stuk is overbodig voor mensen die geen zin hebben om veel tekst te lezen]
Ik heb al een tijdje een relatie met een meisje waar ik ontzettend veel van houd. Ze gaat binnenkort studeren en ik heb flink wat hardware liggen hier. Ze gaat over ongeveer een half jaar op kamers en ik zou haar graag een cadeau willen "meegeven" naar haar kamer.
Ik zoek altijd vrij originele cadeau's en ben redelijk handig; ik heb dus ook heel veel dingen creatief zelf gemaakt. (Een boekwerk, foto-album, agenda, een kastje van hout, enzovoort).

Ik heb flink wat hardware over en wil hiermee een MP3 speler gaan maken. Ze houdt enorm veel van muziek, waar ik ook met haar ben, ze kan niet stilzitten op plaatsen waar geen geluid is.
[/Dit stuk is overbodig voor mensen die geen zin hebben om veel tekst te lezen]

Hierdoor kwam ik op het idee een MP3 Speler te gaan maken.
Ik wil een "kast" maken van hout (ongeveer ter grootte van een DVD speler, maar de maten maken op zich niet veel uit), en hierin verschillende onderdelen verwerken;

- Een LCD schermpje waarop ze kan zien wat-ze-afspeelt
- Een aantal knoppen; volume-knop, nummer-overslaan-knop, et cetera.
- De machine wil ik het liefst laten draaien ZONDER dat ze er een monitor voor nodig heeft.

Nou zijn dit een aantal eisen waarvan ik me af vroeg of ze overigens wel mogelijk zijn, en zo ja, of dat ook in samenwerking met elkaar zou kunnen zijn.

Het belangrijkst is dat er geen monitor nodig is. Ik zet er natuurlijk een videokaart in, maar ik wil de machine zó maken, dat ze eigenlijk alleen maar een 'kast' nodig heeft.

Ik vroeg me echter een aantal dingen af;

Wat voor type LCD scherm raden jullie me aan? Ik ben VRIJ onbekend met casemods (Dit wordt mijn eerste.. :D), en het moet dus best n00b-friendly zijn. Ik wil geen cursus C++ moeten volgen om vervolgens een programma'tje te schrijven waarmee het LCD scherm wordt aangestuurd, als je begrijpt wat ik bedoel.

Is dit knoppenidee verder wel mogelijk? En zo ja, kunnen jullie me een idee geven hóé? De knoppen in het hout vastzetten lukt vanzelfsprekend, maar op wat voor type aansluiting zou ik een dergelijke knop aan moeten sluiten?

En is het mogelijk een MP3 speler te maken zonder dat er een monitor nodig is om hem aan te sturen, als er eenmaal muziek op staat?

Kent iemand trouwens bepaalde URLS die ik zou kunnen gebruiken als voorbeeld?

Alvast hartstikke bedankt!!

(PS'je aan de Mods: Ik wist niet zeker of dit in dit forumdeel moest of in het audio en hifi deel, maar dit leek me toch het logischt, aangezien het weldegelijk een 'casemod' betreft).

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:17
De eerste link om je op weg te helpen :)
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 20:53:
(PS'je aan de Mods: Ik wist niet zeker of dit in dit forumdeel moest of in het audio en hifi deel, maar dit leek me toch het logischt, aangezien het weldegelijk een 'casemod' betreft).
Het betreft elektronica en vroeger vond je ook al zulk soort posts hier in CME, dus dat zit wel snor :+

edit:
Merk nu pas dat je eigenlijk meer doelt op een mp3-speler van echte hardware, nou ja link is interessant genoeg :D

[ Voor 17% gewijzigd door Robino op 20-08-2004 21:06 ]

Verwijderd

Geen monitor is geen probleem. Je videokaart kan zelfs on-board zitten, dan heb je geen kaart meer nodig en wordt het geheel wat kleiner. Verder kan je een EPIA mobo gebruiken met een kleine voeding.

Ik weet niet of het lukt om die knoppen e.d. aan te sluiten zonder een cursus COM-poort hacken met een vervolgcursus in "Hoe schrijf ik mijn eigen drivers". Volgens mij zijn er wel standaard tools beschikbaar voor afstandsbedieningen (op infrarood), misschien is dat iets?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 21:01:
Geen monitor is geen probleem. Je videokaart kan zelfs on-board zitten, dan heb je geen kaart meer nodig en wordt het geheel wat kleiner. Verder kan je een EPIA mobo gebruiken met een kleine voeding.

Ik weet niet of het lukt om die knoppen e.d. aan te sluiten zonder een cursus COM-poort hacken met een vervolgcursus in "Hoe schrijf ik mijn eigen drivers". Volgens mij zijn er wel standaard tools beschikbaar voor afstandsbedieningen (op infrarood), misschien is dat iets?
Afstandsbediening is tevens een goed idee, het zou me ook niet uitmaken als die een knoppenset zou vervangen.

Het is wel belangrijk dat ze de MP3 Speler gewoon kan gebruiken zonder monitor; anders kan ik net zo goed een PC geven voor haar studie, waar ze MP3'tjes op kan draaien. Een geïntegreerde VGA is dus goed, maar ik wil dat ze die zo weinig mogelijk hoeft te gebruiken. Gewoon een 'stand-alone-met-iets-meer-functies-maar-daarvoor-niet-bedoelt', als het ware. :P
Rave17 schreef op 20 augustus 2004 @ 21:01:

edit:
Merk nu pas dat je eigenlijk meer doelt op een mp3-speler van echte hardware, nou ja link is interessant genoeg :D
Jaja, voeding, moederbord, de hele zooi. Natuurlijk zal ik ook dingetjes aan moeten schaffen, maar als het al sowieso mogelijk is, heb ik al in ieder geval een processor e.d. liggen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2004 21:08 ]

Verwijderd

MPXplay voor DOS, met ingebouwde LCD aansturing en controle via seriele poort.
[CiP] MP3deck (topic)

Succes!

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
wat voorn hardware heb je dan allemaal al TS?

BramBoterham

Verwijderd

Topicstarter
LJ LIGHTNING schreef op 20 augustus 2004 @ 21:27:
wat voorn hardware heb je dan allemaal al TS?
Pentium II processor @ 350MHZ
Voeding
Moederbord met daarop 5 PCI sloten, AGP slot, PS/2 en USB poorten, VGA, Netwerkkaart geïntergreerd
Cd-rommetje
Geluidskaart
Floppy
Meer benodigdheden kan ik me niet bedenken, om eerlijk te zijn..

En ik kan aan grotendeels alles gratis komen via mijn Ooms' werk (IT-manager in de familie is wel zo handig, :P)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2004 21:31 ]

Verwijderd

een afstandsbediening is leuk. maar als het even mogelijk is zou ik zo'n knoppenset maken. Als je afstandsbediening defect is/batterijen leeg is gelijk het hele apparaat niet meer bruikbaar :/

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Edward... misschien is Crystalfontz wat voor je. Hier kun je displays bestellen en deze zijn dan via de usb aan te sluiten. Je kunt ze laten communiceren via een linux en windows programma.

Maar omdat je al gauw bij windows met een LANGE opstart tijd.. zou ik gaan voor linux of misschien dos. Alleen is er geen programma voor deze displays onder dos.

http://www.crystalfontz.com

-----------------------------------------------------------------------------

Even nog wat anders... wat je ook kan doen is een oude toetsenbord pakken en de toetsen gebruiken om het volgende nummer te doen enzo .. Be creative :) But Cheap!

[ Voor 30% gewijzigd door Falcon op 20-08-2004 21:53 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Ik heb zelf ook een Mp3 speler gebouwd uit een oude P 75 zonder beeldscherm.

Ik heb daarvoor mijn oude HiFi set gebruikt die leeg gehaald en alles er ingemonteerd inclusief een LCD schermpje!!

Zo heb ik hem gemaakt:

alle onderdelen inelkaar getzet in de kast. Daarna Debian (linux) geinstalleerd met monitor en toetsenbord. Toen begon het sleutelen; ik heb bij de tweedehands winkel een oud toetsenbord gekocht en kapot gemaakt zodat ik alleen nog maar de printplaat overhied. De druk knoppen van de toetsen heb ik verbonden met de knoppen van de HiFi set. Daarna heb ik op die linux machine het programma irmp3 geinstalleerd (http://irmp3.sourceforge.net), dit programma kan bedient worden op 100 en 1 manieren waaronder via het netwerk en via IR (infra rood). De truc die ik toegepast heb is door in de /etc/inputrc op te geven dat elke knop die ingedrukt wordt een beplaad commando is. in mijn geval een commando via het netwerk naar irmp3 dat er voor zorgt dat er wat gebeurt (volgend nummer etc...)

Als LCD display heb ik gebruik gemaakt van een HD44780 compatible LCD display, die kan je direct aansluiten op irmp3 met tussen komst van een ander programma. Ik wil geen reclame maken maar op http://www.voti.nl) kan je allerlij losse electorica bestellen en het is de enige winkel die ik weet waar je LCD displays online kan bestellen voor een lage prijs.

Voor de rest veel sterkte en suc6 en het is mogelijk!!

elke leuke projecten:
Afbeeldingslocatie: http://irmp3.sourceforge.net/gfx/willmeroth.jpg
http://www.softlab.ece.ntua.gr/~sivann/rxcontrol/

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk best een slim idee, van dat toetsenbord. Ik ga eens kijken wat ik daarmee kan doen. Of ik een stukje printplaat uit kan zagen (voorzichtig) en de Z en X toets als vooruit en terugspoel-toetsen kan instellen, ofzo. Dan nog een volume-knop; iemand daarvoor suggesties?

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 14:41

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 23:18:
Eigenlijk best een slim idee, van dat toetsenbord. Ik ga eens kijken wat ik daarmee kan doen. Of ik een stukje printplaat uit kan zagen (voorzichtig) en de Z en X toets als vooruit en terugspoel-toetsen kan instellen, ofzo. Dan nog een volume-knop; iemand daarvoor suggesties?
bij 99,9% van de toetsenborden zit er geen printplaat onder de toetsen, maar een folie ;) Je zult moeten kijken welke pinnen van de kleine controllerprint worden doorverbonden als je een bepaalde toets indrukt, en dit dus direct op de controller simuleren door aan de juiste pinnen je toetsjes te hangen (of je hangt willekeurig wat toetsjes er aan, en kijkt welke letters je toevallig hebt gekozen achteraf :P )

trouwens, hout als materiaal voor de kast is redelijk zwaar. ik zou toch echt voor een stukje metalen behuizing gaan. Met een dremel(-kloon) is dit goed verwerkbaar, en je hebt minder dikte verspeeld aan je wanden (dus kan 't apparaat in principe kleiner :) )

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

jwbagger schreef op 20 augustus 2004 @ 23:27:
[...]

bij 99,9% van de toetsenborden zit er geen printplaat onder de toetsen, maar een folie ;) ...
is waar, maar als nog best makkelijk
ik heb een keer een ijsbak van de hertog als Winamp remote gemaakt :+
ik had bier over mn IBM toetsenbord geknoeit, opzich geen probleem als je t er binnenin maar af kan poetsen, aleen is het probleem bij die IBM dat je de boutjes niet zomaar los kan schroeven met een standaard dopsleutel set
(6mm en een hele nauwe toegang, iets van 7 mm ofzo)....
dus de Z X C V B S R toetsen erin gemaakt met een standaard radio piet knopje...
ik heb er geen fotos van, maar het werkte heerlijk, met zn 2 meter kabel, gewoon in mn bed leggen, en remote controlled
voor de gein ook nog de LED-vu meter als winamp plugin geinstalled, en ledjes in t bakje gebouwd 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door ExploWare op 21-08-2004 00:36 ]

. . . . . Youp.net . . . . .

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
Ik heb al behoorlijk veel van dit soort mods voorbij zien komen in dit forum. Kijk eens met de search wat er nog allemaal van te vinden is.

Ikzelf zou inderdaad ook de kast van een oude cd/dvd-speler of videorecorder pakken. Deze hebben altijd al een aantal knoppen, ruimte voor een LCD, en van binnen zijn ze vaak ook vrij ruim. Van buiten ziet het er strak uit en staat denk ik beter in het 'interieur' dan een houten kast.

Maar hoever wil je hierin gaan?
wordt het een ding waar ze mp3 cdtjes in kan stoppen die hij vanzelf afspeelt, en kan ze alleen naar het volgende en vorige nummer.

Of wordt het een volwaardig multimedia systeem, pakt hij cda tot mp3 en van wav tot wmv. Kan ze hem bedienen met een afstandsbediening en via WLAN nummers up en downloaden naar een interne harde schijf. Of misschien zelfs dmv een usbstick?

Wat heb je in gedachte als eindprodukt??

Verwijderd

Ik weet niet of je dit een goed idee vind maar hier is mijn idee :/ ;
Dit werkt alleen als de mp3 speler in de buurt van de tv staat (ik weet niet of dit het geval is). Als je nou ergens (marktplaats of famillie) een goedkoop 32 mb grafisch kaartje haalt met tv-out. Dan sluit je hem gewoon daarop aan. En heb je ook (veel) meer gebruikersgemak met het afspelen. en als je alleen wil luisteren zet je gewoon de tv uit. als je dan ook nog een dvd-drive erin bouwt heb je een volwaardige dvd speler. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 10:52:
Ik weet niet of je dit een goed idee vind maar hier is mijn idee :/ ;
Dit werkt alleen als de mp3 speler in de buurt van de tv staat (ik weet niet of dit het geval is). Als je nou ergens (marktplaats of famillie) een goedkoop 32 mb grafisch kaartje haalt met tv-out. Dan sluit je hem gewoon daarop aan. En heb je ook (veel) meer gebruikersgemak met het afspelen. en als je alleen wil luisteren zet je gewoon de tv uit. als je dan ook nog een dvd-drive erin bouwt heb je een volwaardige dvd speler. :)
Ik zat daar over te piekeren ja, maar realiseerde me toen dat haar TV geen TV-out ondersteuning had.

Ik wil dus het liefst een apparaat met MP3 en CD ondersteuning (Daarom die CD-rom bij de specs.), misschien evt. OGG e.d., maar haar kennis komt niet verder dan KaZaA, DC++ en Bittorent, dus OGG bestanden heeft ze volgens mij niet. Ook WMA bestanden heeft ze denk ik niet.

Ondersteuning ervan is handig, niet noodzakelijk.

Ik wil dus een machine van hout. Dit omdat het toch gewoon het mooist is. Het is ook geen probleem voor mij om te werken aangezien ik een familie-lid heb die letterlijk een kunstenaar is met hout.
Een oud apparaat heb ik niet liggen, of wel... een versterker, maar die werkt nog. Beetje zonde om daar de boel uit te slopen misschien.

Nog even terug op het basic concept, want hoe ik het in elkaar zou willen bouwen heb ik wel een idee van;

- Op wat voor wijze zou ik een n00b-friendly LCD scherm kunnen aansluiten?
- Welke software zou ik kunnen gebruiken?
- Is dit monitorloos te doen?

Ik vraag me overigens ook nog dit af;

Stel nou, puur theoretisch, dat ik een TV zou kunnen regelen met S-video ondersteuning. Zou ik hierop dan ook een S-video kabeltje kunnen aansluiten, de TV-out kunnen laten runnen en er voor zorgen dat bij het opstarten van de machine bijv. een programma als Meedio Essentials opstart? Dat zou natuurlijk ook best een cool product worden.

(In dat geval ook nog ergens een TV zien te rondselen, ..)

Verwijderd

je hebt voor de tv geen s-video nodig een scart of tulp-ingang is ook goed

zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/sml_aa-22.jpg
voor de "noob" display weet ik niks, maar als dit met de tv lukt heb je dat eigenlijk ook niet nodig.

edit:

dit vond ik nog op een duitse casemod-site. het gaat hier weliswaar om winamp maar mss heb je er toch nog iets aan.

http://babelfish.altavist...9f2b724e32218dd80a0e178a8

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 12:25 ]

Verwijderd

Ik ben met precies een zelfde iets bezig. Alleen ik maak geen knoppen op het apparaat maar ga het ding bedienen met een afstandbediening. Hier kan je lezen hoe je een infrarood ontvanger kan maken.

Voor het operating system van het hele spul is dit wel een leuke link. Daar staat ook hoe je in linux je schermpje kan aansturen en wat voor software je het best kan gebruiken om de mp3's af te spelen en de ir-ontvanger aan te sturen.

Succes! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 14:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 12:11:
je hebt voor de tv geen s-video nodig een scart of tulp-ingang is ook goed

zie plaatje:
[afbeelding]
voor de "noob" display weet ik niks, maar als dit met de tv lukt heb je dat eigenlijk ook niet nodig.

edit:

dit vond ik nog op een duitse casemod-site. het gaat hier weliswaar om winamp maar mss heb je er toch nog iets aan.

http://babelfish.altavist...9f2b724e32218dd80a0e178a8
Dat weet ik ja, een composite'je should do the trick. Ik realiseerde het me weer toen ik vandaag in de Mediamarkt Rotterdam stond te snuffelen, kijkend naar de kabels en andere spullen.\

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:06
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 23:18:
Dan nog een volume-knop; iemand daarvoor suggesties?
Misschien is het het makkelijks om deze hardwarematig te maken. Je neemt de uitgang van jegeluidskaart, en maakt met behulp van een potmetertje (of twee), twee opampjes, en wat weerstandjes een volumeregelaar.
Het voordeel is dat het volume traploos regelbaar is, en het volume sneller bij te stellen is dan met druktoetsen. Daarnaast kun je zelf kiezen wat voor aansluitingen er op je speler komen te zitten.
Schema's hiervan zijn er zat te vinden.

Lost In Music

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:39
Lineair potmetertje van 100 Ohm will do the job, er zijn ook zat fabrikanten die hier digitale versies van maken... (Een chipje waar je 2 drukknopjes aan knoopt en die dan werken als potmeter...) Als drukknopjes pak je gewoon een aantal knopjes die je aan de COM poort knoopt... Aan de andere COMpoort knoop je een zelfgemaakte IR ontvanger zodat je em ook met afstandsbediening kunt bedienen (Voor zowel de knopjes als de IR ontvanger is wel een topic ergens op GoT, moet je ff searchen...) Als LCD pak je gewoon een HD44780 compatible lcd en die knoop je aan je parallelle poort... Als software ben je vrij te kiezen, volgens mij zijn alle 3 I/O's (LCD, IR en Knopjes) wel aanstuurbaar onder Linux en Windhoos...

offtopic:
Best wel een lange reply :9

[ Voor 5% gewijzigd door tafkaw op 21-08-2004 19:58 ]

Verwijderd

offtopic: Is (standaard) hout eigenlijk wel veilig? Wat nu al er eens iets doorfikt of iets erg warm wordt en je overal schroeivlekken krijgt?

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-11 21:01

AirX

Tweak Guru

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 09:27:
offtopic: Is (standaard) hout eigenlijk wel veilig? Wat nu al er eens iets doorfikt of iets erg warm wordt en je overal schroeivlekken krijgt?
Zo veilig als wat ;) De echte ontvlammingstemperatuur van hout ligt zo hoog dat de voeding allang is uitgeslagen voordat het hout ook maar zwart wordt.

Zie verder voor MDF kast mijn topicje:
[rml][ CM] AirX's Black Silent Server [ MDF][/rml]

Je moet hem alleen wat kleiner maken en dunner mdf gebruiken ;)

Verwijderd

Ik weet niet als je je gaat uitleven met winamp ofzo maar toch even dit linkje
[rml]Meneer aard in "[ How-to] Winamp poort control"[/rml]

Verwijderd

ik heb is voor je gezocht op internet, en in 1 keer kwam ik hier: http://www7.alternate.nl/html/nodes_info/sbqx01.html
Tis een barbone met muziek speler met lcd!
Mischien dat je er wat aan hebt.
Suc6 in ieder geval ;)
Pagina: 1