overklokken van een 166 MMX

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 17:41
Gisteren heb ik uit reserve-onderdelen een nieuw systeem gebouwd, maar ik kwam erachter dat de processor (AMD 400) kapot was. Daarop heb ik er een Pentium 166 MMX in gezet. Deze houdt echter de kracht van het systeem terug, vandaar dak m wil overklokken.

Momenteel staat hij op 2,5x75 = 190
Het moederbord is een MS5169 socket 7 met:
FSB: 50,60,66,75,83,95,100
Mult: 1,5 t/m 5,5 in stappen van .5

Aangezien de BIOS geen warmtedetectie heeft voor de CPU, vroeg ik me af hoeveel ik kan overklokken zonder de processor naar de andere wereld te helpen.

Daarnaast zou ik graag worden geholpen aan een Windows-based CPU temperatuur programmaatje.

Alvast bedankt,

Peter.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Powerfan is een handig CPU-temp-tooltje :)

En voor je CPU: Je zou de 5-seconden-regel kunnen gebruiken :) Als je je vinger meer dan 5 seconden op je koelblok kunt houden, dan is 't nog veilig schijnbaar. Al weet ik niet wat de maximale temperatuur is van een 166 MX, dat zou je moeten checken..

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:18

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
je zou 2x 100 kunnen proberen, ik weet niet of je moederbord onafhankelijke pci en agp frequentie heeft...

en als ie te warm wordt, dan loopt ie vast B)

die oude pentiums kunnen nog best wat hebben qua hitte

[ Voor 34% gewijzigd door Chiron op 19-08-2004 21:39 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• theroman
Alleen bij een FSB van 75 wordt de AGP/PCI snelheid beïnvloed. Aldus de handleiding.

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:45

Bleh!

:)

Ik heb een tijdlang één van de laatste series 166MMX gebruikt. Die liet ik altijd op 2,5 * 100 draaien. Wel een beetje meer spanning dan natuurlijk. (doe voorzichtig)

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 12:59

maontje

better off Playing

NOu dan zou ik iig de optie 2x 100 proberen en dan de agp terug klokken naar 66
Of je probeert 2.5 x 75 =187.5 Mhz of je gaat voor
3x 75 of nog hoger maar idd let op je voltage en doe het rustig aan

[ Voor 44% gewijzigd door maontje op 19-08-2004 21:47 ]

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

Verwijderd

Ik heb een keer een overgeclockte cyrix 120 mhz een 20 minuten zonder koelblok laten draaien.

Toen liep ie vast, en ik begreep het maar niet.

Resetten, resetten etc.

Uiteindelijk op de tast met m'n vingers die kast in, 2 brandblaren op m'n vingertoppen xD

Maar proc deed het nog, was wel gloeiend :*)

• theroman
@Osiris

de Tcase specs zijn 0-85 graden.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:34
een MMX processor heeft volgens mij een aparte core voltage (2.8V?) en io voltage(3.3V?).
Ik heb tijdenlang een mmx processor in een bord gehad dat zowel core als io voorzag van 3.2V, en dat heeft een paar jaar als router uitgehouden. Die dingen kunnen best veel hebben! Mijn moederbord wilde niet verder dan 3x75 (=225 Mhz), maar ik denk dat de processor zelf best sneller kon. Gewoon uitproberen dus, voltages een klein beetje verhogen en bovenal: goed koelen ;)
edit: ik ben 0siris, met een nul, een paar posts boven me post Osiris, met een hoofdletter O. Subtiel verschil ;)

[ Voor 12% gewijzigd door 0siris op 19-08-2004 21:52 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• theroman
Ja, de koeling is bedoeld voor een AMD processor, dus een Pentium houdt ie wel koud, zo lijkt me. Maar als ik al wel dusdanig zou overklokken dak een betere koeler nodig zou hebben, is het goedkoper om meteen een andere processor van Ebay te plukken :)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Aangezien de BIOS geen warmtedetectie heeft voor de CPU, vroeg ik me af hoeveel ik kan overklokken zonder de processor naar de andere wereld te helpen.
Kijk maar eens naar hiernaar - dat verschilt gewoon per CPU en je kan geluk of pech hebben. Uitproberen dus :). Als de heatsink warmer is dan waar je je vinger 5 seconden tegenaan kan drukken of het systeem crasht, dan ben je tever gegaan ;).
Daarnaast zou ik graag worden geholpen aan een Windows-based CPU temperatuur programmaatje.
Kijk eens bij je moederbordfabrikant, of naar tools als motherboard monitor en speedfan.

Zie dan ook Hoe warm mag m'n CPU worden? ;).

Of kortom.. Bekijk eerst even de stickies voor je een topic opent en probeer zelf iets uit. Op deze vragen kan je simpel zelf antwoord vinden :). En open de volgende keer je topic ook in het goede subforum, in dit geval Die-Hard Overclocking & Cooling. Daar zitten waarschijnlijk ook meer mensen met verstand van overclocken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 19-08-2004 22:09 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grote vraag is waarom je überhaupt zorgen maakt over een P166MMX- als hij in een hoopje vloeibaar siliconen verandert kost het EUR 3 ofzo om te vervangen ;)

Relevante vraag: is de multiplier gelocked :?

Zo ja zit je vast aan 2.5x, win welk geval je 2.5x100MHz moet proberen. Dat werkt meestal (mijn twee P166MMX trekken het iig zonder problemen), de P55C heeft enorme headroom, de beperking tot 233MHz was puur om niet de verkoop van de P2 te drukken.

Als je geen multplier lock hebt kun je iig 3.0x100 proberen als 2.5x100MHz werkt.

Sowieso is So7 volledig FSB afhankelijk, maximaliseer dus altijd je FSB en probeer dan de hoogste multiplier te vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.