Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

pc valt uit bij aanschakelen UV ccfl

Pagina: 1
Acties:
  • 899 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De stopictitel zegt het dus al heh. Ik heb vandaag mn ccfl's en fanleds aan knopjes gehangen, de leds van mn fans kan ik nu uitschakelen en ook de 2 10cm blauwe ccfl.

Nu heb ik ook nog 2 30cm ccfl's hangen, deze zijn aangeschakeld bij opstarten, dan kan ik ze uitdoen, en als ik ze opnieuw wil aanschakelen valt de pc uit, Ik moet een tijdje wachten vooraleer hij weer wil aanschakelen.

Ik dacht aan overbelasting maar ik heb een net nieuwe Qtec low noise single fan 400W voeding. Deze zou het toch moeten aankunnen?

ik heb 2 antec casefans, 2 coolermaster led fans, 1 TT smartcasefan, 1 cpucooler TT volcano 11, 2 HD's, een CD/rw drive en een DVD lezer, een floppy drive. 2 x 10cm blauwe ccfl, 2 x 30cm UV ccfl. ook nog een aerogate II fancontrol.

kheb een Abit kx7-333r mobo met een AMD XM barton 2500+

wat kan dit zijn???

Verwijderd

Ik zou zeggen dat het schakelaartje een beetje brak is...

(Ik wil niet gelijk Q-Tec beschuldigen... :+)

Verwijderd

Topicstarter
tja, ik heb al een ander schakelaartje geprobeerd ook hoor, blijft hetzelfde probleem, de rest werkt gewoon bij aan en uitschakelen, ook de blauwe CCFL schakelt gewoon aan. alleen bij aanschakelen van de UV valt de pc gewoon uit.

Ik weet wel dat Qtec niet echt HET merk is om een voeding van te kopen maar ik had meer powah nodig en had niet veel $$$ en kocht dus deze heel cheap.

• jeroenvanthoog
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-11 15:58
Is gewoon een piek die je trekt zodra je inschakeld, kan je niks aan doen, als je hem meteen aanzet als je PC opstart zal het denk ik wel werken, maar draaiend inschakelen gaat wel eens fout. Ja die Qtec's kunnen niet echt heel veel hebben, dus...... Andere PSU proberen en kijken of het dan wel werkt.

• ozzie1987
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 22:02
ik had een qtec 550 en die trok ook niet alle 10 ccfls die ik he bsinds ik mijn ocz powerstream 520 heb heb ik nergens meer last van.

specs:Intel i7 8700K Asus STRIX 2080ti, 16GB memory,2x Samsung 960 1TB SSD, 2x WD Black4TB

Verwijderd

Wel eens van een relais gehoord mischien???? 8)
Ik werkte zelf in de autoelectronica, en daar deden we vaak een realais ergens tussen zetten om de (klap) van de de stroom op te vangen.
Waarschijnlijk is dit bij jou ook de oplossing, ff naar een autozaak gaan, je probleem voorleggen (stroom voltage, en amperage) en dan zullen hun vast wel zo een beesje hebben voor je. :D
Auto elctronica en een computer, verschillen nml niet zo veel kwa voltage en amerage`s :P

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:27

R-B

Blokkert

ik was ook afgestapt van me q-tec 500 watt (brakke 5 volt lijn met maar 25A :P)

ik deed een keer 3 ccf's aan van me en bam hdd error

nu be quiet 520 watt met 52A op 5 volt lijn :P

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Verwijderd

ik HAD een Q-tec 400W, maar toen ik 4 casefans had ingebouwd ging m'n pc regelmatig spontaan uit.

Tijdelijk een Aopen 350W erin gehangen, die trok het wel, nu een tagan 380W voeding en dat gaat absoluut probleemloos (inclusief een extra HD en extra casefan).

Een Q-tec 400W is niet te vergelijken met een 400W voeding van een goed merk.
Is eigenlijk zonde van je geld zo'n Q-tec.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Tja, lijkt me duidelijk... of je hangt er minder kerstverlichting in, of je koopt een goede voeding, iets waar Q-tec nou niet echt om bekend staat. Goede voedingen zijn o.a.

- Enermax (kunnen echt veel hebben)
- Zalman (400 pittertje nemen, zijn superstil)
- Antec (zelf helaas eentje stuk gehad)

en nog vele anderen.... Kijk eens rond voor een goede 400Watt voeding, meer heb je echt niet nodig.

Mn 3D printer blogje..

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Tip, als je toch voor de q-tec voeding gaat, neem dan de 550 watt dualfan.

Uit regelmatig lezen van de forum en de "welke voeding heb ik nodig" topics zijn de 300 watt en 500/550 watt voedingen wel redelijk en goedkoop.

Ikzelf draai al 2 1/2 jaar al perfect op een 300 watt voeding met een niet al zwaar systeem (pentium 300@333 met 3 hardeschijfen en nog wat meuk) maar toen ik de 400 watt voeding probeerde in een amd-systeem (xp 2000 met kt3 mobo en 1 HD en 1 combo-drive) tripte hij zodra ik een dvd wou afspelen. Hierna nog drie andere geprobeerd, maar toen gewoon een zalman 400 watt gekocht.
Duur, maar ik had de geld.

Advies: koop de 550 watt van q-tec en dan heb je iets minder last van uitvallers.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Ff een condensatortje opnemen in je CCFL lijn, dat deden we vroeger ook tegen spanningspieken...

• BiZaR232
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09-2022

BiZaR232

How BiZaR!

Ik heb dezelfde problemen gehad (met dezelfde voeding).
Ik had minder items in m'n setup(1hd, 3 ccfl, 1 fan minder), in een verder vegelijkbare setup.

Van de qtec 400w(piek!) blijft dacht ik maar 310-320 watt continue vermogen over.
Verder is hij niet/slecht gestabiliseerd, dat verklaard waarschijnlijk hoe hij reageert op de schakelaar.

Conclusie, zoals velen voor mij al hebben gezegd, een goede voeding kopen.

Ik heb een thermaltake 480 purepower gekocht.
Goede (echt)vermogen/prijs verhouding en nooit meer problemen gehad.

AMD Barton XP 2500+@3400+, Asus a7n8x deluxe, 512 MB twinmos, Sapphire Radeon 9800SE@9800XT, LG 915FT+

Verwijderd

Topicstarter
maar een nieuwe voeding, een degelijke, tja dat wil ik wel maar ZO ENORM DUUUUUR; ben ook maar een arm studentje en heb niet echt zin om ff 200 euro uit te geven aan een degelijke voeding.

hmmmm iemand verder wat hints van wat ik dan best zou kopen van voeding, eventueel met een prijsschatting bij, zelf weet ik niks af van die voedingen en heb ik dus geen benul van wat een goede/slechte voeding is |:(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 20:50:
Wel eens van een relais gehoord mischien???? 8)
Ik werkte zelf in de autoelectronica, en daar deden we vaak een realais ergens tussen zetten om de (klap) van de de stroom op te vangen.
Waarschijnlijk is dit bij jou ook de oplossing, ff naar een autozaak gaan, je probleem voorleggen (stroom voltage, en amperage) en dan zullen hun vast wel zo een beesje hebben voor je. :D
Auto elctronica en een computer, verschillen nml niet zo veel kwa voltage en amerage`s :P
Is onzin, een relais is net zo goed een schakelaar.

Verwijderd

Topicstarter
jah dat van dat relais kan idd niet kloppen want dat is hetzelfde als een schakelaar me dunkt

Verwijderd

Het zou ook nog een 'kortsluiting' kunnen zijn, waardoor de voeding zich uitschakeld. Probeer ze eens los aan de voeding, dus je pc starten zonder harde schijven en andere overbodige troep (dus de critical boot). Werkt het dan wel?

Verwijderd

Topicstarter
wat concludeer je daar dan uit? als het NIET werkt, dan heb ik geen kortrluiting? of andersom? Dat zal ik later even controleren

kan iemand me anders een tip geven van een echt degelijke voeding? 350/400W van max 100 euro, dat is de limiet voor mij.

alvast bedankt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 22:36:
wat concludeer je daar dan uit? als het NIET werkt, dan heb ik geen kortrluiting? of andersom? Dat zal ik later even controleren

kan iemand me anders een tip geven van een echt degelijke voeding? 350/400W van max 100 euro, dat is de limiet voor mij.

alvast bedankt
Als het niet werkt, dan is het waarschijnlijk niet je voeding, als je begrijpt wat ik bedoel. Je voeding moet dan namelijk wel genoeg sap kunnen leveren.

Eigenlijk is de laatste vraag voor het voedingen topic, maar omdat ik daar het meeste werk doe, is het net zo makkelijk hier te doen. 350/400 Watt van eigenlijk alle A-Merken is wel goed. Denk aan de Tagan 380 Watt (stil), de Zalman 400 Watt (stil) en de Enermax voedingen. Andere merken zoals Thermaltake, Antec, AOpen, Nexus, Thermaltake en dergelijke voldoen uiteraard ook. Kies er gewoon eentje die het meeste aansluit bij je wensen. Het is lastig te zeggen welke je moet kopen. Mijn ervaring met Tagan is supergoed, dus dan zou je kunnen overwegen om de 380 Watt van dit merk te kopen. Die is zeker qua prijs/kwaliteit verhouding één van de betere.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 22:41 . Reden: Even wat toegevoegd ]

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

een condensator in je geschakelde circuit zorgt ook voor stroom pieken...want een condensator heeft een oneindig hoge inschakelstroom die afneemt naarmate de condensator opgeladen is.
je zou dan je condensator voor je relais cq schakelaar moeten zetten...dan gaat je condensator als een soort buffer werken die de 'klap' opvangt

je zou meschien ook een soort van softstarter kunnen maken,maar of dat mogelijk is
maar het klinkt een beetje dat je schakelaar niet helemaal 100% is zon hoge inschakelstroom hebben die dingen nu ook weer niet lijkt mij.

iig succes verder :)

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

Verwijderd

Topicstarter
een elco parallel over de schakelaar zetten dan???

de schakelaar kan het niet zijn want ik heb 2 verschillende schakelaars geprobeerd.

Die Tagan 380W heb ik ook ergens zien staan aan een niet zo slechte prijs, misschien koop ik die wel.

toch bedankt voor alles heh

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Het hoeft niet je voeding te zijn!!
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Het lag bij mij aan het volgende:
Ik had de kabel van de ccfl naar de converter met een tie-wrap aan de aan en uit schakelaar kabel van mijn computer vast gemaakt, om mijn kabels op te ruimen. Maar door de hoge spanning die er door heen gaat, sloeg de computer dus meteen ook uit. Het losknippen van de tie-wrap deed het hem. Daarna werkte de computer weer prima :)
Had alleen daarna wel resets af en toe met inschakelen van de ccfl :+, dit kwam wel om dat de voeding het niet trok.

Verwijderd

Topicstarter
mn PC reset dus niet bij het uitvallen, hij valt uit blijft uit en daarna kan ik hem niet direct inschakelen

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
voor onder de 100 euro eh? nou, ik pak er ff een webshopje bij die niet de goedkoopste is, maar wel erg goed :) (Link gaat meteen naar de voedingen) Je kan ook nog in de Tweakers.net pricewatch kijken of je deze voedingen nog goedkoper kan krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/108-121K.GIF Enermax EG365AX-VE(G)(FMA) - 353 Watt - € 89,99

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1597-1587.jpg Enermax Noisetaker EG375AX-VE (G) SFMA - 370 Watt - € 84,99

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1420-1388.jpg Zalman ZM400B-APS - 400 Watt - € 89,90
(ik hier twee stuks van thuis draaien, en deze voeding hoor je gewoon niet... 12v rails is wel iets aan de lage kant, maar alles draait stabiel zelfs met een PIV 2,4Ghz @ 2,6Ghz en een hele hoop meuk eraan :)

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/698-731K.GIF Levicom SPS-550XPE-P - 550 Watt - € 89,99

Deze PSU heb ik geen ervaring mee, maar deze moet ook goed zijn.

Enermax is iets luider dan de zalman, maar dat zijn echte werkpaarden die je flink kan afbeulen, dus ondanks het wat lage wattage weet ik wel zeker dat je systeem hier goed op draait. Ik heb thuis een 460 watt enermax liggen en die heeft dit moeten ververken:

- 4 CCFL's zonder condensator ertussen
- 50 blauwe leds (zitten achter het front van mn chieftec en in baybus)
- 4 80mm led fans
- PIV 2,4Ghz OC-ed naar 2,6Ghz
- twee bankjes PC2700 Ram (512MB)
- GF4 Ti4200 videokaart
- Twee netwerk kaarten
- 4 harde schijven
- DVD brander
- DVD speler

en dan nog geeft ie geen krimp, dus met enermax zit je wel goed. Een Antec realpower 400Watt kon deze configuratie ook nog goed trekken, maar is helaas in een ander systeem met veel lagere specs overleden 8)7

edit:
Tagan heb ik zelf slechte ervaringen mee, (voedingen hadden defecte koeling bij levering) maar ik hoor er toch goede dingen over

Deze voedingen zijn vergeleken met een Q-tec of no-name voeding wel aan de prijs, maar het voordeel is dat je echt goed spul in huis haalt wat je later weer mee kan nemen naar een nieuwer systeem. Ben je van plan om in de toekomst ook wat te gaan oc-en, dan zou ik gaan kijken naar een iets zwaardere voeding (420Watt en hoger)
Mister I schreef op 19 augustus 2004 @ 23:04:
Het hoeft niet je voeding te zijn!!
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Het lag bij mij aan het volgende:
Ik had de kabel van de ccfl naar de converter met een tie-wrap aan de aan en uit schakelaar kabel van mijn computer vast gemaakt, om mijn kabels op te ruimen. Maar door de hoge spanning die er door heen gaat, sloeg de computer dus meteen ook uit. Het losknippen van de tie-wrap deed het hem. Daarna werkte de computer weer prima :)
Had alleen daarna wel resets af en toe met inschakelen van de ccfl :+, dit kwam wel om dat de voeding het niet trok.
Kolder. ik heb CCFL draden tegen de mobo tray aangeplakt(!) en dat heeft al twee jaar nooit problemen opgeleverd... :z

[ Voor 19% gewijzigd door FiXeL op 19-08-2004 23:49 ]

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Topicstarter
jippie khad net een nieuwtje

ik schakelde de UV eventjes uit, zap, pc uit en rebootte, maar kreeg geen beeld, toen pc uitgeschakeld door knop ingedrukt te houden. wilde toen niet meer booten. stekker eruit, ff gewacht, stekker erin en bootte. maar de bios is gereset geweest naar andere waarden, ik heb een barton 2500+ maar in de bios stond ie aan 1100mhz, die heb ik dan weer moeten opkrikken, fsb is nu weer 166, multiplier 11 en ratio is 5:2:1, zo issie weer 1833mhz. beetje raar niet dattie zo doet? nog altijd voedingsprobleem?

als iemand me kan zeggen dat het ECHT WEL de voeding is dan ga ik voor een Tagan 380w denk ik

Verwijderd

het kan nog steeds aan je UV ccfl liggen! probeer eerst ff de volgende 2 dingen:

* sluit je ccfl aan via een LANGE voedingskabel die relatief DUN is. dit heeft een spoelwerking, dat filtert ook al wat ellende. Plaats ook een stevige elko (>=100uF) aan de constante kant van je schakelaar op de + en - van je voeding aan. Mocht het nu wel werken is het hoogst waarschijnlijk een inschakelpiek.

* Sluit een diode PARALLEL met de voeding aan de voorzijde van je schakelaar. Hij moet wel ""verkeerd om"" zitten zodat hij niet de boel kortsluit. Als je nu een negatieve uitschakelpiek krijgt (hoog voltage) die door je schakelaar slaat komt dat tenminste niet in je voeding en mobo. Ook een diode in de + van je voeding van je ccfl kan helpen om een uitschakelpiek tegen te gaan, alleen nu de positieve!

Verwijderd

Topicstarter
jah maar het is de inschakelpiek die problemen brengt, die bij het uitschakelen was maar eenmalig, dr voor had ik dat nog niet,

maar toch, jij zegt, een elco, groter dan 100µf parallel over de schakelaar, die diode ook?

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-11 07:48

maontje

better off Playing

Ik moet zeggen
dat mijn qtec 350 watt voeding het prima trekt.
heb 3x hd 1x cdrw en 1 dvd rw, 5x case fan en 2x ccfl erin hangen en geen prob's met m'n systeem. alleen komt er een scherp piep geluid uit m'n voeding met een koude start met een reboot niks geluid maar gewoon werken

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:40
Ik raad je een tagan 480 watt aan, geweldige voeding.

lees de brochure maar es:
http://www.tagan.com/brochure.htm

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 01:09:
jah maar het is de inschakelpiek die problemen brengt, die bij het uitschakelen was maar eenmalig, dr voor had ik dat nog niet,

maar toch, jij zegt, een elco, groter dan 100µf parallel over de schakelaar, die diode ook?
         diode          schakelaar
-- + --|>|--,-----,---- \----
            |     |
           ---   --- elko
     diode /^\   ===
            |     |
-- - -------'-----'----------

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2004 02:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
is dat een gok of ben je zeker dat het effect heeft?

Verwijderd

FiXeL schreef op 19 augustus 2004 @ 23:44:

Kolder. ik heb CCFL draden tegen de mobo tray aangeplakt(!) en dat heeft al twee jaar nooit problemen opgeleverd... :z
Nou, helemaal kolder is het niet. Op elke verpakking van een HCFL staat dat je de draadjes vanwege hun hoge frequentie en voltage bijvoorbeeld niet samen mag binden met een cd-audio kabel. Dat dat storing kan geven op de aan-uit schakelaar zou dan ook best kunnen.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Komt het door de inverter? Dat die aangeschakeld wordt en ineens een flink veld veroorzaakt? Ik vind het namelijk een beetje raar dat voedingen die paar cclfetjes niet zouden trekken, die dingen gebruiken echt niet veel toch?

Edit: Op de site van ACRyan lees ik het volgende:
CCFL:
Length : 300mm
Voltage : 570 ± 40V
Current : 3.5 mA
Brightness : Over 20,000 ± 10% cd/m2
Lifetime : Over 15,000 hours

Inverter:
Input voltage : DC 12V (via 4pin molex connector)
Output current : 2 outputs of 5mA each
Op 570 volt met 3,5mA is 166mA op 12V. Dit is natuurlijk ideaal, bovendien kan de inverter 2x 5mA leveren, dus op het maximum van 610 volt met 10mA is dat 0,5A. Dat kan je voeding toch wel aan? :?

Casemod: Cubeleon

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 03:05:
is dat een gok of ben je zeker dat het effect heeft?
Het is niet echt een gok.... Ik heb vaak met zulke simpele diode/condensator schakelingentjes ruis op carkits enzo weggehaald, dat is nameliojk ook een probleem met spanningspiekjes vanaf je bobine etc. Verder is het een standaard manier om een voeding te "scheiden".

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik doelde niet op het resetten, maar op een kabeltje wat in de buurt van je inverter kabels hangt, dus haal je ccfl ff uit je case en laat hem niet kruisen met kabels in je case. En probeer het dan nog eens. Dan heb je die mogelijkheid in ieder geval uitgesloten.

Verwijderd

Ik gebruik voor al mijn "gadgets" een losse voeding uit een AT.
Pagina: 1