[TV-out] composiet kabel geeft z/w beeld

Pagina: 1
Acties:

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Hallo mensen,

ik zit met een probleem, ik krijg alleen maar z/w beeld, wat ik ook doe. ik heb google gezocht, got search doet het nu niet blijkbaar, maar heb de laatste weet ik hoeveel topics doorgebrowsed, heb andere technische fora doorgepluist, natuurlijk ook de TV-out faq en kan er echt nog niet uitkomen waarom ik geen gekleurd beeld heb!

hier komen de details:
heb een Club3D ATI RADEON 9700 pro met alleen een s-video aansluiting
ik heb een TV die (blijkbaar) geen s-video ondersteund (ik heb alleen SCART aansluiting op de TV zitten)

wat ik geprobeerd heb:
2 scart blokken, 1 met svideo en composite ingang en 1 met alleen composite ingang.
4 kabels, 2 composiet kabels, 2 (5-polige) s-video kables. en met de composite kables heb ik 2 verschillende converters gebruikt (daar mijn beeldplank alleen s-video out heeft)

ik ben zelf bang dat heb een software probleem is. mijn broertje heeft bijv. een nVidia kaart en daar kun je in de eigenschappen instellen dat je een composite kabel gebruikt (en anders is idd zijn beeld ook z/w). nog een vriend van mij heeft een composite TV-out direct op zijn kaart, ook hij krijgt wel kleur beeld uit mijn TV.
mijn ATI drivers (nieuwste oficiele) geven geen dergelijke optie, wel een optie om de scherpte van s-video en composite apart in te stellen, maar daar wordt ik ook niet vrolijk van.
tenslotte heb ik ook nog geprobeerd om in Rage3DTweak een dergelijk optie op te snorren, echter zonder resultaat.

sta hier met mijn handen in het haar....

edit: vergat te vertellen dat ik alle PAL standaarden heb geprobeerd voor de gein, maar hij staat standaar op PAL B bij mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Mark_Oostdam op 18-08-2004 10:30 ]

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

Verwijderd

• Neem een Videokaart Svideo > Composiet blokje (zoals in De grote tv-out FAQ staat - Svideo kun je niet gebruiken omdat je TV dat niet ondersteund en je moet het signaal van je videokaart eerst converteren naar composiet omdat deze zelf geen composiet ondersteund)
  • een eindje coaxkabel met een tulpje aan elk eind
  • een Scartblokje met een tulp/composiet aansluiting.
  • Pal-BG instellen en klaar!
Zolang jij met Svideo signalen werkt zul je zwart/wit beeld houden.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 10:25 ]

Verwijderd

Aangeven bij je beeldschermeigenschappen dat het gaat om een PAL-B of Pal-G signaal. Anders heb je inderdaad z/w beeld. Anderzijds kan het zijn dat de tv geenY/C signaal om kan zetten naar normaal composite (S-VHS wordt apart aangelevert in R-G-B en bij composite is het altijd gemengt) Verder kan je een omzetter gebruiken van S-VHS naar Composite (wordt meestal meegelevert met je videokaart.
Hier vind je een voorbeeld van deze kabel http://www.nexternal.com/syllax/images/TA-499-S.jpg

succes

• Mark_Oostdam
  • Niet online
je hebt mijn verhaal denk ik net wat te vluchtig doorgelezen
4 kabels, 2 composiet kabels, 2 (5-polige) s-video kables. en met de composite kables heb ik 2 verschillende converters gebruikt (daar mijn beeldplank alleen s-video out heeft)

Verwijderd

dus gebruik je een omvormer van S-VHS naar Composite om het signaal over te zetten. Je TV ondersteunt via Scart géén S-VHS signaal.
Zorg ervoor dat je TV signaal op Pal-B óf Pal-G staat. Dat zijn de twee standaarden voor Nederlandse TV's.
Als er een andere waarde staat dan PAL-B/G dan geeft de tv doorgaans zwart/wit beeld.

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 10:27:
Aangeven bij je beeldschermeigenschappen dat het gaat om een PAL-B of Pal-G signaal. Anders heb je inderdaad z/w beeld.
yep
Anderzijds kan het zijn dat de tv geenY/C signaal om kan zetten naar normaal composite (S-VHS wordt apart aangelevert in R-G-B en bij composite is het altijd gemengt)
dat kan hij inderdaad niet
Verder kan je een omzetter gebruiken van S-VHS naar Composite (wordt meestal meegelevert met je videokaart.
Hier vind je een voorbeeld van deze kabel http://www.nexternal.com/syllax/images/TA-499-S.jpg
daar heb ik er idd 2 van, die jij afbeeld hier en nog een cylindervormige van 4 cm lang en 1 cm dik ofzo.

Verwijderd

Hmmm, Het wordt er niet makkelijker op begrijp ik.
Wat ik niet begrijp is dat je ondanks je S-VHS/Composite kabel nog steeds Zwart/wit beeld hebt. Ik ben door mijn opties heen......
één ding wil ik nog vragen, Heb je een S-VHS - Composite kabeltje bij je videokaart gekregen en zoja, gebruik je dat dan?
Verder kan je nog PAL-G proberen.

Véél succes

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 10:38:
Hmmm, Het wordt er niet makkelijker op begrijp ik.
Wat ik niet begrijp is dat je ondanks je S-VHS/Composite kabel nog steeds Zwart/wit beeld hebt. Ik ben door mijn opties heen......
één ding wil ik nog vragen, Heb je een S-VHS - Composite kabeltje bij je videokaart gekregen en zoja, gebruik je dat dan?
Verder kan je nog PAL-G proberen.

Véél succes
ja ik heb precies zo'n kabeltje als op jouw plaatje. die prik ik in de videokaart, steek er een composite kabel in (ook gekregen bij mijn videokaart) en dat prik ik in de ingang op het SCART blok.

en ja gebruik PAL B (verder heb ik alle PAL instellingen geprobeerd, ik had toch geen andere opties meer)

Verwijderd

daar heb ik er idd 2 van, die jij afbeeld hier en nog een cylindervormige van 4 cm lang en 1 cm dik ofzo.
Je hebt wellicht een actieve converter nodig, niet een los stekkertje, maar met een condensator ;)

Daarnaast is de pinout en signaalafhandeling van een Ati anders als een Nvidia, je kunt dus NIET de converters onderling uitwisselen...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 10:53 ]

• Mark_Oostdam
  • Niet online
ik heb de converter gebruik die bij mijn ati videokaart zat, je mag toch verwachten dat dat zo'n converter is met een condensatortje?? ik weet het idd niet 100% zeker of er wel een condensator zit ingebouwd. pff moet ik nog gaan solderen ook zeker?

Verwijderd

En bij de videokaart van je broertje (Nvidia) Daar zit standaard ook een kabeltje bij. Is misschien het proberen waard. (ookal is het een andere pinbezetting volgens menig persoon) Volgens mij is het een FCC standaard en zal de oinbezetting gelijk aan elkaar moeten zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 11:11 ]

• Mark_Oostdam
  • Niet online
dat lijkt mij ook, maar zou het kunnen proberen. al denk ik niet dat dat het verschil zal maken.

Verwijderd

En is het probleem opgelost?

• Mark_Oostdam
  • Niet online
neen, nog niet.

ik weet ondertussen waarom mijn broertje wel met een normale converter kleur beeld krijgt uit de tv. hij heeft nl. een 7-pins S-video connector. en zoals je hieronder ziet is hier een apart composite signaal uit te trekken.
Afbeeldingslocatie: http://www.digit-life.com/articles2/radeon-tv-out/figure02.png

dat heb ik dus ook, maar dat werkt bij mij blijkbaar niet. ik heb nog geprobeerd om zelf 2 draadjes in gaatje 7 en gaatje 2 te steken en die te verbinden met een composiet kabel, maar het mocht niet baten.

Het enige dat ik nog kan verzinnen is er een condensator tussen proppen, want ik betwijfel of dat in de converters zit die ik gebruikt heb.

maar ff naar de electroshop denk...

[ Voor 16% gewijzigd door Mark_Oostdam op 13-09-2004 17:02 ]

Verwijderd

ehmm... zat er nou een converter bij je kaart of niet? (is namelijk vaak bij club3d NIET het geval)

ik heb hetzelfde probleem als jij gehad en opgelost door de converter die bij de 9700pro zat te gebruiken, ik had nog wel 1 converter liggen van nvidia en die geeft zwart wit beeld. toen ik een condensator tussen soldeerde was het beeld belabberd. dus dat raad ik je dan ook af.

geeft je broer pc wel kleuren beeld op JOUW tv?

Verwijderd

Hebben jullie niet toevallig de convertors omgewisseld? Ik heb nameljik bij mijn ati kaart een 7 pins stekkertje gekregen, en bij mijn oude nvidia een 4 pins, en als ik de 4 pins bij mijn ati kaart gebruik krijg ik ook zwart-wit beeld, maar als ik de normale 7 pins gebruik is het beeld normaal.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad en de oplossing is zo enorm simpel 8)7 , niet alle SCART aansluitingen op nieuwe TV's kunnen S-video aan. Ik heb een nieuwe SONY breedbeeld TV en maar 1 van de 3 SCART aansluitingen kunnen S-video aan, ik heb dus mijn SCART van de PC op een andere aansluiting gehangen en nu heb ik perfecte kleur.
Aan de andere kant van de SCART hangt een S-video aansluiting en een jack voor het geluid.

Hopelijk is je probleem hiermee opgelost B)
Pagina: 1