3D Cooler Pro functioneert niet goed

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dennisvz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06-2025

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden een Gigabyte 7NNXP mobo met een AMD Athlon XP 2500+ gekocht, deze met de bedoeling om er een AMD Athlon XP 3200+ van te maken dmv OC (de FSB dus van 166 naar 200 MHz). De boxed koeler + fan van de 2500+ heb ik er overigens op laten zitten. Dit OC-en heb ik in een aantal stapjes gedaan, en is uiteindelijk gelukt (alhoewel ik de Vcore wel heb omhoog moeten gooien naar 1,80 V). Helemaal gelukt vond ik het echter niet, omdat ik noodgedwongen het linker zijpaneel van de kast continu open moet houden, omdat anders de cpu-temp te hoog wordt. Deze is met het linkerpaneel open rond de 51 graden idle tot 57/58 graden 100% loaded. Als ik de kast dicht zou maken, stijgen voorgenoemde waarden met zo'n 4 à 5 graden. Hiermee ben ik dus niet tevreden.

Daarom ging ik op internet op zoek naar een andere CPU-koeler.Ik heb uiteindelijk besloten om een Gigabyte 3D Cooler Pro (type PCU21-VG) te kopen. Deze heeft een regelbaar toerental van 2000 tot 4000 rpm. Voordat ik tot deze keuze kwam, heb ik eerst allerlei reviews op het net bekeken, en vond deze uiteindelijk qua prijs/prestatie en qua geluidsproductie/koelingniveau het beste.

Deze heb ik dus gisteren binnengekregen. Ik heb deze nog dezelfde avond ingebouwd. Dit ging overigens allemaal heel goed, alhoewel de installatieinstructies van Gigabyte uit het boekje wat onduidelijk waren.

Uit veiligheidsoverwegingen heb ik het linkerpaneel wel nog even open gelaten, toen ik ging proefdraaien. Toen ik de PC aanzette en naar de BIOS ging om de temps te checken, kwam ik tot m'n grote verbazing erachter dat de CPU temp met de koeler op volle toerental (4000 rpm) in idle toestand zo'n 53 graden produceerde! Dit was niet precies wat ik in gedachten had, en zeker niet in vergelijking met reviews op internet (ook met ge-OC'de cpu's). Ik hoef niet te vertellen dat-ie met een lager toerental nog meer warmte ging produceren. Met de kast dicht bereikt deze op 4000 rpm zelfs een temperatuur van 59 graden.

Ik wist niet waar dit aan lag, dus keek ik of de koeler wel goed zat. Deze vond ik ietwat 'wiebelen' (van bovenaf gezien naar links en naar rechts, dus niet omhoog en omlaag ofzo). Ik heb dus de koeler er weer afgehaald, de koeler en de cpu weer schoongemaakt (van de pasta) en het hele ritueel herhaald. Dit laatste helaas zonder merkbaar resultaat.

Mijn vraag is nu, na de search te hebben geraadpleegd (via google, dus "site:gathering.tweakers.net" enz., want de search ligt er weer uit) en andere fora op het internet hebben nagezocht, heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Naar mijn idee zit de koeler er goed op gemonteerd, maar toch blijft de temperatuur veel te hoog.

Hier wat afbeeldingen, wellicht dat ze nuttig zijn.

foto 1
foto 2
foto 3

Alvast bedankt.

Verwijderd

Volgens mij moet je deze koeler horizontal gebruiken, want op deze manier werken de heatpipes niet goed.. :'( Dus je moet ehm eigenlijk zo gebruiken:

---0--- (streepjes is moederbord, ligt dus horizontal.. En 0 is de koeler)

Edit: probeer je kast anders eens neer te leggen, dus met het moederbord als het ware op de grond.. Misschien worden je temps dan beter omdat de warmte door de heatpipes naar boven kan ipv van opzij zoals nu het geval is!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 19:40 ]

Verwijderd

de koeler zelf moet horizontaal (zie mijn topic).

Ik denk eerder dat je mss teveel koelpasta hebt gebruikt oid.

• IFASS
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 11:59
Lijkt me idd dat ie niet goed stevig erop zit.. maybe eens kijken of de aansluiting wel klopt?

[ Voor 75% gewijzigd door IFASS op 17-08-2004 19:41 ]

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 19:36:
Volgens mij moet je deze koeler horizontal gebruiken, want op deze manier werken de heatpipes niet goed.. :'( Dus je moet ehm eigenlijk zo gebruiken:

---0--- (streepjes is moederbord, ligt dus horizontal.. En 0 is de koeler)
Wellicht dat je aan de hand van de laatste foto de indruk hebt gekregen dat ik hem een kwartslag gedraaid ofzo, maar deze foto is een kwartslag gedraaid gemaakt. Je moet 'em een 90 graden tegen de klok in draaien om het te laten kloppen. De koeler zit er gewoon horizontaal op (heb wat hulp op afstand gehad van Terw_Dan).

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Je kan teveel koelpasta gebruikt hebben inderdaad...

Alleen wat ik nog even mis in je verhaaltje en wat misschien nog wel belangrijker ik als al het andere... Hoe warm is je case temp ?? Als deze namelijk erg hoog is dan zal de CPU koeler zijn warmte niet kwijt kunnen...

Dus.. hoe warm wordt je case ?

Zorg er ook ff voor dat er voldoende flow is langs je CPU koeler zodat deze goed afgekoeld wordt door langsstroomende lucht :)

Misschien dat je proc zelfs wel koeler wordt als je je case sluit met deze koeler :)

[ Voor 27% gewijzigd door Apen-nootjes op 17-08-2004 19:45 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
IFASS schreef op 17 augustus 2004 @ 19:40:
Lijkt me idd dat ie niet goed stevig erop zit.. maybe eens kijken of de aansluiting wel klopt?
Tja, het ding geeft licht, dus ik neem aan dat het qua stroomkabel goed zit (volgens mij kan-ie ook maar op 1 manier erop). Ook de sensor naar de mobo toe zit er goed op (kan ook maar op 1 manier). Als laatste heb ik ook de kabel naar de toerentalregelaar bekeken, maar die zit volgens mij ook goed. Ik kan gewoon het toerental regelen. Als een (of meerdere) kabels niet goed zitten, neem ik aan dat je dat meteen kunt merken.
Dus.. hoe warm wordt je case ?
De SYSTEM-temp is 50 graden. Naar mijn mening ook te veel.
Misschien dat je proc zelfs wel koeler wordt als je je case sluit met deze koeler
Vergeten te vermelden, ik heb hem nu helemaal dicht zitten. Als ik de linkerzijpaneel open maak, scheelt het wel wat in temperatuur (zowel de case als de cpu), maar dit is hooguit een graad of 2 à 3.

[ Voor 27% gewijzigd door dennisvz op 17-08-2004 19:50 ]

Verwijderd

probeer de kast op ze kant te leggen, dan staan de heatpipes naar boven gericht, dan moet je als het goed is verschil merken

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 19:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 19:47:
probeer de kast op ze kant te leggen, dan staan de heatpipes naar boven gericht, dan moet je als het goed is verschil merken
Dat bedoel ik dus ook steeds te zeggen, als je de heatpipes naar boven rich dan moet ie et veel beter doen, want de warmte verdwijnt bij de processor door de heatpipes naar boven.. Dat is het effect van heatpipes! (warmteverplaatsing) En warmte zoekt altijd een hogere plek op (warmte stijgt). 8)7

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 19:53:
[...]

Dat bedoel ik dus ook steeds te zeggen, als je de heatpipes naar boven rich dan moet ie et veel beter doen, want de warmte verdwijnt bij de processor door de heatpipes naar boven.. Dat is het effect van heatpipes! (warmteverplaatsing) En warmte zoekt altijd een hogere plek op (warmte stijgt). 8)7
Ik zal 't 's gaan proberen, ik meld zo de resultaten ervan.

Verwijderd

zou je denken? _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Hoewel, warmte daalt toch?? :+

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

In principe zou het allemaal niet veel uit moeten maken hoe deze koeler zit doordat er in de pijpjes een soort spul zit wat zorgt dat de warmte maar 1 kant uit kan.. Het zou zelfs zo moeten zijn dat hij werkt als hij op z'n kop ligt...

Ben net ff de manual van je koeler aan het lezen en misschien een hele stomme vraag hoor... maar heb je de beschermende folie van de onderkant afgehaald ?

Verder kan ik ook nergens vinden dat hij persé staand gemonteerd moet worden wat je bij sommige andere koelers wel tegenkomt :)

[ Voor 42% gewijzigd door Apen-nootjes op 17-08-2004 20:07 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
Heb de kast inmiddels op z'n kant gelegd (met de linkerzijpaneel erop). De cpu lijkt er echter niet van onder de indruk: een respectievelijke temperatuur van 56 / 44 graden (CPU / SYSTEM)

Verwijderd

dennisvz schreef op 17 augustus 2004 @ 20:08:
Heb de kast inmiddels op z'n kant gelegd (met de linkerzijpaneel erop). De cpu lijkt er echter niet van onder de indruk: een respectievelijke temperatuur van 56 / 44 graden (CPU / SYSTEM)
tja ik postte niet voor niets een link naar mijn topic (pag. 5 & 6). Ik heb dat ding uitvoerig getest, inclusief verschil tussen horizontaal en verticaal. Als de koeler horizontaal staat wordt ie gewoon koeler, blijkt uit de tests.

En in dat hele topic staat nog meer info.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 20:12 ]

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 17 augustus 2004 @ 20:03:
Ben net ff de manual van je koeler aan het lezen en misschien een hele stomme vraag hoor... maar heb je de beschermende folie van de onderkant afgehaald ?

Verder kan ik ook nergens vinden dat hij persé staand gemonteerd moet worden wat je bij sommige andere koelers wel tegenkomt :)
Als hij de folie er niet heeft afgehaald heeft ie nu een geplastificeerde processor.. :+
dennisvz schreef op 17 augustus 2004 @ 20:08:
Heb je er misschien te veel koelpasta op dan? Of te weinig? Wel raar dat je zulke hoge temps hebt..

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
apen-nootjes schreef op 17 augustus 2004 @ 20:03:
In principe zou het allemaal niet veel uit moeten maken hoe deze koeler zit doordat er in de pijpjes een soort spul zit wat zorgt dat de warmte maar 1 kant uit kan.. Het zou zelfs zo moeten zijn dat hij werkt als hij op z'n kop ligt...

Dat rooie etiket? Ja hoor, die is erafgehaald.
Tja, ik heb hem gewoon staand gemonteerd, dus daar zou het sowieso aan kunnen liggen.
tja ik postte niet voor niets een link naar mijn topic (pag. 5 & 6). Ik heb dat ding uitvoerig getest, inclusief verschil tussen horizontaal en verticaal. Als de koeler horizontaal staat wordt ie gewoon koeler, blijkt uit de tests.
ik heb het gedeelte in je topic over het horizontaal en verticaal plaatsen al doorgelezen, en wat ik nu kan zeggen hierover is dat-ie horizontaal (hele kast op z'n kant) een paar graden warmer wordt (zowel cpu als case).

[ Voor 24% gewijzigd door dennisvz op 17-08-2004 20:28 . Reden: quote+reactie op G_M_C erbij gezet. ]

Verwijderd

dennisvz schreef op 17 augustus 2004 @ 20:13:
[...]
ik heb het gedeelte in je topic over het horizontaal en verticaal plaatsen al doorgelezen, en wat ik nu kan zeggen hierover is dat-ie horizontaal (hele kast op z'n kant) een paar graden warmer wordt (zowel cpu als case).
Dat je kast warmer wordt kan betekenen dat je kast de warmte niet goed kwijt kan. Dat verklaart dan ook weer waarom jij een ander resultaat krijgt. De koeler produceert / voert meer warmte af; maar die kan niet weg. De koeler pompt dan de warme lucht rond zeg maar, en verwarmt zichzelf met die warme lucht.

Ik heb die meting gedaan met de kast open, zowel horizontaal als vertikaal. Hierdoor had ik geen belemmering door airflow.

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 22:45:
[...]

Dat je kast warmer wordt kan betekenen dat je kast de warmte niet goed kwijt kan. Dat verklaart dan ook weer waarom jij een ander resultaat krijgt. De koeler produceert / voert meer warmte af; maar die kan niet weg. De koeler pompt dan de warme lucht rond zeg maar, en verwarmt zichzelf met die warme lucht.

Ik heb die meting gedaan met de kast open, zowel horizontaal als vertikaal. Hierdoor had ik geen belemmering door airflow.
Ik heb nu ook een dikke anderhalf uur de kast weer 'normaal' gezet (waar de koeler 'horizontaal' komt te staan), met het linkerzijpaneel open. De temperaturen zijn nu 50/40 graden (CPU/case) in idle toestand. Deze temps zijn in principe 'redelijk' te noemen. Ik heb overigens geen casefans erin zitten, dus wat betreft airflow is het niks.

Verwijderd

dennisvz schreef op 17 augustus 2004 @ 22:56:
[...]
Ik heb overigens geen casefans erin zitten, dus wat betreft airflow is het niks.
Probleem gelocaliseerd: Het ontbreken van air-flow is je probleem.

Die cooler blaast zo hard dat je echt airflow moet hebben, anders wordt het erg snel warm in je kast.

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 23:02:
[...]

Probleem gelocaliseerd: Het ontbreken van air-flow is je probleem.

Die cooler blaast zo hard dat je echt airflow moet hebben, anders wordt het erg snel warm in je kast.
Hoeveel casefans zou ik dan nodig moeten hebben? Eentje aan de voorkant (onderkant) en eentje aan de achterkant (net onder de PSU)?

Verwijderd

dennisvz schreef op 17 augustus 2004 @ 23:18:
[...]

Hoeveel casefans zou ik dan nodig moeten hebben? Eentje aan de voorkant (onderkant) en eentje aan de achterkant (net onder de PSU)?
Laat de fan bij de voorkant de kast inblazen en die bij de achterkant er weer uit, dan zouden je temps moeten zakken, suc6! :Y)

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 23:44:
[...]

Laat de fan bij de voorkant de kast inblazen en die bij de achterkant er weer uit, dan zouden je temps moeten zakken, suc6! :Y)
Ik heb volgens mij nog wel een aantal fannetjes liggen die ik hiervoor kan gebruiken, ik denk dat ik die morgen 's ga inbouwen. Ben benieuwd wat de temp dan gaat doen :)

Iedereen die heeft bijgedragen aan dit topic, heel erg bedankt. Mocht iemand trouwens nog andere tips hebben die met dit 'probleem' te maken heeft... :)

Ik zal het hier nog laten weten als ik de fans heb ingebouwd, dit voor evt. mensen die in de toekomst dit topic bezoeken.

Verwijderd

Het is een heatpipe koeler met een miniscuul fannetje erop, net als met zalman heatpipe producten moet je airflow hebben om de warmte af te voeren. Door de heatpipes wordt de warmte aan je CPU/VGA/NB/HDD ontnomen, maar de warmte moet dan wel afgevoerd kunnen worden waardoor je temps lager worden :)

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:26
Ik heb dezelfde cooler, en mijn temp is stressed ongeveer 40 graden.
De tekening van Gigabyte is iid onduidelijk maar naar wat proberen heb ik hem er wel goed op gekregen.

Qua airflow, ik heb 6 80mm coolers in mijn thermaltake zitten dus ik denk dat het iid ook nog wel eens aan de airflow kan liggen.

Wat je ook eens kan proberen als je hem voluit zet of je dan licht aan de buitenkant van je cooler voelt, doet voel ik bij de mijne duidelijk waardoor hij dus ook zijn hitte verspreid.

Verwijderd

Het is een heatpipe koeler met een miniscuul fannetje erop,
[...]
Dat miniscule fannetje zet anders 110 cft ( "vierkante foot" :+ ) om, meer dan een gemiddelde casefan. Als je hem op max zet waait het gewoon in je kast.
[...]
Door de heatpipes wordt de warmte aan je CPU/VGA/NB/HDD ontnomen, maar de warmte moet dan wel afgevoerd kunnen worden waardoor je temps lager worden
Klopt, daarvoor moet je dus de caseflow regelen. Voorin een casefan laag/onderin. Achteraan een casefan hoog/bovenin.

De casefans hoeven niet speciaal hard te draaien als je wat grotere fans neemt, of van een goed merk (Papst bijvoorbeeld). Erg veel geluid zal je dan niet extra krijgen van de casefans.

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
KoBolD schreef op 18 augustus 2004 @ 02:05:
[...]
Wat je ook eens kan proberen als je hem voluit zet of je dan licht aan de buitenkant van je cooler voelt, doet voel ik bij de mijne duidelijk waardoor hij dus ook zijn hitte verspreid.
Ik heb het geprobeerd; ik heb de koeler op 4000 rpm gezet en ik voelde de verspreiding van de hitte. Ik begrijp alleen niet goed wat je hiermee wilt zeggen. Inmiddels is volgens mij gebleken dat het niet aan de koeler zelf ligt, maar aan (het ontbreken van) de casefans, waardoor de koeler z'n warmte niet kwijt kan.
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 09:29:
[...]

Klopt, daarvoor moet je dus de caseflow regelen. Voorin een casefan laag/onderin. Achteraan een casefan hoog/bovenin.

De casefans hoeven niet speciaal hard te draaien als je wat grotere fans neemt, of van een goed merk (Papst bijvoorbeeld). Erg veel geluid zal je dan niet extra krijgen van de casefans.
Ik heb nog een aantal standaard 80mm fannetjes liggen, deze voldoen toch ook wel? Of heb ik A-merk casefans nodig? Het gaat me namelijk uiteindelijk niet alleen om de afname van de temperatuur, maar ook om het geluid dat geproduceerd wordt (alhoewel de temperatuur bovenaan het lijstje staat).

Verwijderd

dennisvz schreef op 18 augustus 2004 @ 09:49:
[...]
Ik heb nog een aantal standaard 80mm fannetjes liggen, deze voldoen toch ook wel? Of heb ik A-merk casefans nodig? Het gaat me namelijk uiteindelijk niet alleen om de afname van de temperatuur, maar ook om het geluid dat geproduceerd wordt (alhoewel de temperatuur bovenaan het lijstje staat).
Tuurlijk hoef je niet persé een A-merk. Maar het was een tip om te zoeken naar bepaalde zaken als je een stil systeem hebt. Gewoon ff testen of het werkt / naar tevredenheid is.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

dat is wel een flinke koeler ik zou haast bang zijn dat hij met socket en al af zou kunnen breken in die stand.

bij mij heeft het veel nut gehad zowel voor als achter 2 fans te monteren dus 2 inlaat en 2 uitlaatfans (moeten ze natuurlijk wel de goede kant uitblazen zie airflow)

een verkeerde montage moet haast niet kunnen met die klemmen als de klemmetjes goed om je socket heen zitten en je hebt werkelijk een speldeknopje arctic silver er onder gedaan is dat al in orde.

dus met een goede airflow loop jouw systeem als een zonnetje

computer voor alle werkzaamheden

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:02

nhanssen

QVL is non-tweakers

Ik heb dezelfde koeler en hij werkt opzich wel goed, heb zo'n temp's.

Zie: http://commander.kicks-ass.net/MyOwn/pics/temps.JPG

Dus qua temp's valt het hier ook weer mee (temp2 = processor)

Staat overgens niet helemaal open 2722rpm zoals je ziet. En het is een XP2600+ niet overklokt. :*)

Spec's PC

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Edwin van Cleef schreef op 18 augustus 2004 @ 10:12:
dat is wel een flinke koeler ik zou haast bang zijn dat hij met socket en al af zou kunnen breken in die stand.

bij mij heeft het veel nut gehad zowel voor als achter 2 fans te monteren dus 2 inlaat en 2 uitlaatfans (moeten ze natuurlijk wel de goede kant uitblazen zie airflow)

een verkeerde montage moet haast niet kunnen met die klemmen als de klemmetjes goed om je socket heen zitten en je hebt werkelijk een speldeknopje arctic silver er onder gedaan is dat al in orde.
Ding weegt 430 gram, de specificaties van het socket zeggen dat je max 450 gram aan het socket kunt hangen. Dus tenzij je er lomp mee gaat schudden zal het ding niet echt snel afbreken.
dus met een goede airflow loop jouw systeem als een zonnetje
dat doet hij nu ook al, dat is juist het probleem :+
maar airflow zou het op moeten lossen denk ik zodat de warmte ook bij de cpu weggevoerd kan worden.
(gaat lekker in die rampkasten van inwin :X)

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
nhanssen schreef op 18 augustus 2004 @ 10:24:
Ik heb dezelfde koeler en hij werkt opzich wel goed, heb zo'n temp's.

Zie: http://commander.kicks-ass.net/MyOwn/pics/temps.JPG

Dus qua temp's valt het hier ook weer mee (temp2 = processor)

Staat overgens niet helemaal open 2722rpm zoals je ziet. En het is een XP2600+ niet overklokt. :*)
Hoeveel casefans heb je erin zitten, en waar zitten ze? Dat is hier namelijk het punt.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 21:47
Je hebt 1,8v op je proc staan, daardoor produceerd hij 90 watt ipv. 56.

Ik denk dat je wel tevreden mag zijn met deze temps, vooral als de kamer temperatuur wat hoog ligt zoals nu.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
Ik heb nu twee standaard 80mm casefans in m'n bak gezet, eentje aan de voorkant onderaan (die blaast de lucht de bak in) en eentje aan de achternet net onder de voeding (achter de proc) (die blaast de lucht de bak uit). Helaas zijn de temperaturen nog steeds niet zoals ze zouden moeten zijn: idle is de proc zo'n 54/55 graden en 100% loaded is-ie tegen de 60 aan. De casetemp is nu overigens stabiel op 42, wat overigens naar mijn mening nog steeds te hoog is. Dit alles met het linkerzijpaneel van de kast dicht en de koeler vol @ 4000 rpm.

Wat zou ik nu nog kunnen doen? Nog meer casefans erbij? Lijkt me imho niet echt nuttig, zeker gezien het feit dat met 2 casefans erin het al nauwelijks tot niets scheelt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bouw eens een windtunnel met wat karton ofzo (zoals ik in mijn inwin bak heb gedaan met een pak ijsthee om mijn vidkaart te koelen.
Probleem bij die kast is dat de airflow van de voorkant niet veel is, waardoor je een groot deel airflow mist.

Of pak een dremel en dremel een groot gat (80-92-120 mm) uit ter hoogte van de cpu en zet daar nog een fan in. Dan moet hij wel koel worden (en is nog best netjes af te werken en je hoeft niet gleijk een nieuwe kast te kopen)

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

In mijn systeem draait ie ook nog steeds naar volle tevredenheid hoor :) Hij houd me P4 3,0Ghz @ 3,6Ghz (Nortwood) op een comfortabele 35 Idle en 43 graden stressed 8) Me kast staat rechtop (heatpipes dus horizontaal) en met 4 80mm fans is me systeem temp 31°.
Het is OF dat idd je airflow onvoldoende is of dat de koeler niet goed genoeg op de proc zit vastgedrukt. Die P4 klemmen die er bij mij zaten klemmen naar me gevoel niet zo goed als die van een stock Intel koeler, maar goed..

Suc6 iig :)

Use the Search Luke...

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:26
dennisvz schreef op 18 augustus 2004 @ 09:49:
[...]

Ik heb het geprobeerd; ik heb de koeler op 4000 rpm gezet en ik voelde de verspreiding van de hitte. Ik begrijp alleen niet goed wat je hiermee wilt zeggen. Inmiddels is volgens mij gebleken dat het niet aan de koeler zelf ligt, maar aan (het ontbreken van) de casefans, waardoor de koeler z'n warmte niet kwijt kan.
Als je dat doet kan je zien of de cooler zijn warmte kwijt raakt dat is het nu om te voelen of er warm lucht uit komt

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
Silentpuma schreef op 19 augustus 2004 @ 13:17:
In mijn systeem draait ie ook nog steeds naar volle tevredenheid hoor :) Hij houd me P4 3,0Ghz @ 3,6Ghz (Nortwood) op een comfortabele 35 Idle en 43 graden stressed 8) Me kast staat rechtop (heatpipes dus horizontaal) en met 4 80mm fans is me systeem temp 31°.
Het is OF dat idd je airflow onvoldoende is of dat de koeler niet goed genoeg op de proc zit vastgedrukt. Die P4 klemmen die er bij mij zaten klemmen naar me gevoel niet zo goed als die van een stock Intel koeler, maar goed..

Suc6 iig :)
Dat zijn mooie temps.

Wat betreft de mogelijke oorzaken die je opnoemt: de koeler zit er goed op, dit heb ik gecontroleerd. Over de airflow: dat is imho de oorzaak. Ik heb er nu 2 80mm casefans erin zitten, maar heb niet het idee dat ze echt bijdragen aan de daling van de temperatuur. Wellicht dat dit komt doordat er een hele hoop kabels achter de voorste casefan zit, waardoor hij z'n koude lucht niet langs de koeler op kan krijgen. Daarnaast is m'n kast (merk Inwin) ook niet de beste om een goede airflow mee te krijgen.
KoBolD schreef op 19 augustus 2004 @ 14:13:
[...]

Als je dat doet kan je zien of de cooler zijn warmte kwijt raakt dat is het nu om te voelen of er warm lucht uit komt
Er komt idd warme lucht van de koeler af, ondanks de casefans. De (waarschijnlijke) oorzaak hiervan heb ik hierboven al neergezet, dus wellicht dat ik met een andere kast verder kom als met het plaatsen van extra casefans (= extra geluid).

[ Voor 18% gewijzigd door dennisvz op 19-08-2004 15:42 . Reden: Reactie op quote van KoBolD erbijgezet ]

Pagina: 1