[adsl] 2 ip's voor gescheiden netwerk

Pagina: 1
Acties:

• videodok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 11:05
Het probleem wat ik nu heb is als volgt: mijn vriendin heeft voor haar werk een ADSL verbinding nodig en krijgt deze via de zaak met een voor-geconfigureerde router. Ikzelf draai verschillende servers en deze worden strax onbereikbaar omdat ik niet aan de router mag komen om te port-mappen.

Ik wil eigenlijk een gescheiden netwerk aanleggen. Hoe ik dat moet doen mbt tot het netwerk begrijp ik wel, je koppelt ze gewoon niet aan elkaar. Maar hoe kan ik nu het beste 2 ip-adressen krijgen waardoor ik het internet-verkeer kan scheiden.

Wat ik wel weet is dat we een ISDN lijn krijgen met een basic abbo via XS4all.
Verder komen er 2 pc's op de ene helft van het netwerk, en 6 pc's op het andere.

Ik weet dat er vroeger abbo's waren met 4 IP's, hoe werkte dat dan? gewoon een router en dan 4 vaste ip's op de PC's?

Misschien dat ik onduidelijk ben in de vraagstelling, ik zal deze dan ook bij onduidelijkheid bijstellen.

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 12:48
Als ik het goed begrijp leg je dus een ADSL verbinding aan op je prive lijn?

• videodok
De ADSL lijn en de ISDN lijn worden betaald door het bedrijf van mijn vriendin. Nou mag het natuurlijk niet zijn dat ik daarmee beperkt wordt vandaar deze vraag.

Ik wil dus eigenlijk dit:
(router/dhcp server) IP-range 192.168.x.x (mijn netwerk)- 6pc's
/
ISDN-adsl--
\ (beveiligde router)Ip range 174.x.x.x (netwerk van vriendin ) 2pc's

[ Voor 45% gewijzigd door videodok op 17-08-2004 11:59 ]

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

Door het gebrek aan ip's hebben alle abbonementen nog maar 1 ip, oftewel je zal 2 losse abbo's moeten aanvragen, want die 2 gescheiden ip's gaat niet lukken

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Meerdere ip's gaan in geval van 1 abonnement nog altijd over 1 lijn, en dus door die ene router. En als je niet op het bestaande ip kunt poortmappen, kun je dus ook het andere ip niet forwarden vrees ik. Los daarvan begrijp ik dat ze een kant en klaar abo krijgt van haar werk (toch?), en daar zal maar 1 ip bij zitten. Ik denk dat je het "probleem" het beste voor kunt leggen aan haar werkgever, hetzij eisen van de werkgever dat ze naast het abonnement ook een eigen telefoonlijn voor dit abonnement verzorgen. Zo kun je zelf je een eigen ADSL abo voor je eigen servers op je bestaande telefoonlijn behouden, zonder dat je last ondervind van het andere abo. (Er kunnen niet 2 ADSL verbindingen over 1 telefoonlijn. ISDN is fysiek ook maar 1 lijn).

• videodok
Ok, dit begrijp ik. Ik ben bezig om een voorstel te doen naar de werkgever om bovenstaande op te lossen, en ben daarom opzoek naar de beste oplossing.

oplossing 1: geef mij rechten op de router om te portmappen: mijn problemen opgelost. (veiligheid, misschien een probleem?)

oplossing 2: 2 ip's met daardoor gescheiden netwerken via 2 routers oid. het verkeer hoeft niet over een aparte lijn, maar door 2 ip's kan ik (d8 ik) naast haar router mijn eigen router apart configureren. ( nog geen idee waar ik dan 2 routers op moet aansluiten)

Vraag van mij blijft ook nog: hoe ging dat vroeger, toen routers nog niet zo populair waren, kon ja abbo's nemen met 4 ip's. Hoe werd dat geconfigureerd?

[ Voor 14% gewijzigd door videodok op 17-08-2004 12:08 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Meerdere IP's of ip blokken worden alleen nog bij zakelijke (A)DSL verbindingen geleverd door bepaalde ISP's. Op een particulier abonnement (standaard abonnement) is dit bijna nergens meer mogelijk volgensmij.

Je ontvangt waarschijnlijk een voorgeconfigureerde router die alles via een VPN tunnel naar het bedrijfsnetwerk gooit. Dat is niet echt wenselijk voor een prive situatie aangezien alles dan gevolgd kan worden wat je doet door het bedrijf.

Misschien heeft die router een mogelijkheid om verkeer van elkaar los te houden? Dus bepaalde pc's apart van de VPN verbinding met het bedrijf?

Of wat je zou kunnen doen is een normale router gebruiken voor je thuis netwerk en daar achter nog een aparte voor het VPN gedeelte. Of de VPN tunnel opbouwen vanaf de machine in plaats van een stuk hardware.

Of deze hele situatie van de baas laten zoals het is, en er prive een belbudget lijn naast aanvragen gewoon analoog en daar een prive DSL verbinding op zetten. Probleem opgelost en alles netjes gescheiden van elkaar op die manier. Het kost wel wat meer natuurlijk helaas.

Kijk ook even in http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/944947

[ Voor 81% gewijzigd door bjck op 17-08-2004 12:10 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

RMYuma

The disguise is complete!

Andere optie is natuurlijk zowel voor een kabel als een ADSL-aansluiting kiezen.

| Specs Aurora24 | My music |

• videodok
ik heb ff gekeken bij xs4all, en deze biedt de mogelijkheid voor een zakelijk abbo met meerder ip's. Hoe ziet zo'n structuur er hardware-technisch uit? 1 router met daarop mijn 2 andere routers oid?

• videodok
bjck schreef op 17 augustus 2004 @ 12:06:
Meerdere IP's of ip blokken worden alleen nog bij zakelijke (A)DSL verbindingen geleverd door bepaalde ISP's. Op een particulier abonnement (standaard abonnement) is dit bijna nergens meer mogelijk volgensmij.

Je ontvangt waarschijnlijk een voorgeconfigureerde router die alles via een VPN tunnel naar het bedrijfsnetwerk gooit. Dat is niet echt wenselijk voor een prive situatie aangezien alles dan gevolgd kan worden wat je doet door het bedrijf.

Misschien heeft die router een mogelijkheid om verkeer van elkaar los te houden? Dus bepaalde pc's apart van de VPN verbinding met het bedrijf?

Of wat je zou kunnen doen is een normale router gebruiken voor je thuis netwerk en daar achter nog een aparte voor het VPN gedeelte. Of de VPN tunnel opbouwen vanaf de machine in plaats van een stuk hardware.

Of deze hele situatie van de baas laten zoals het is, en er prive een belbudget lijn naast aanvragen gewoon analoog en daar een prive DSL verbinding op zetten. Probleem opgelost en alles netjes gescheiden van elkaar op die manier. Het kost wel wat meer natuurlijk helaas.

De laatste oplossing is overduidelijk, alles gescheiden en in 1 keer opgelost. Ik kijk nog rond of ik iets anders vind, anders lijkt me het 't beste om 1 analoge en 1 idsn lijn te nemen. Is dit fysiek wel mogelijk?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zie het probleem niet. Je hebt nu toch al een prive ADSL lijn? En je vriendin krijgt een ADSL-over-ISDN lijn erbij? Dan werk je toch gewoon op gescheiden lijnen?

• videodok
The_Prince_of_Mu schreef op 17 augustus 2004 @ 12:09:
Andere optie is natuurlijk zowel voor een kabel als een ADSL-aansluiting kiezen.
Helaas kabel is geen optie.

• videodok
/downtime/ schreef op 17 augustus 2004 @ 12:15:
Ik zie het probleem niet. Je hebt nu toch al een prive ADSL lijn? En je vriendin krijgt een ADSL-over-ISDN lijn erbij? Dan werk je toch gewoon op gescheiden lijnen?
Mijn adsl lijn ligt niet bij haar, maar in mijn eigen huis. Zij heeft nu ook nog analoog maar gaat strax dus over op isdn, en dan kom ik er ook bij.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

videodok schreef op 17 augustus 2004 @ 12:17:
Mijn adsl lijn ligt niet bij haar, maar in mijn eigen huis. Zij heeft nu ook nog analoog maar gaat strax dus over op isdn, en dan kom ik er ook bij.
Dan is de oplossing dus gewoon om naast die zakelijke ISDN lijn ook nog een prive analoge lijn te laten aanleggen. Normaal gesproken kan dat.

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
bjck schreef op 17 augustus 2004 @ 12:06:

belbudget mag niet als je al meerdere telefoonlijnen hebt (dus als eerste aanvragen zou wel moeten kunnen?) en belangrijker in deze: niet icm isdn.

maar goed:
videodok schreef op 17 augustus 2004 @ 11:56:
De ADSL lijn en de ISDN lijn worden betaald door het bedrijf van mijn vriendin. Nou mag het natuurlijk niet zijn dat ik daarmee beperkt wordt vandaar deze vraag.
dan lijkt het mij dat zij haar huidige aansluiting houdt (als dat belbudged is kan dat niet ivm de isdn, dan zal ze moeten opwaarderen naar belbasis waarbij het niet meer dan billijk is dat haar baas die extra kosten voor zijn rekening neemt) en dat jullie daar voor jullie zélf een ADSL abo op afsluiten.

dit was al gezegd door /downtime/, waarop...
videodok schreef op 17 augustus 2004 @ 12:17:
[...]

zij heeft nu dus géén isdn. het lijkt me dan het makkelijkste dat ze haar eigen analoge aansluiting houdt, en de isdn aansluiting zakelijk houdt (bellen + internet) en dat jullie de al aanwezige analoge lijn privé gebruiken.

edit: ongeveer wat /downtime/ bedoelt dus, maar dan je haar gewone analoge lijn houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Punksmurf op 17-08-2004 12:41 ]

met een hamer past alles

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
en voorzover ik weet mag je op een belbudget lijn ook geen extra services hebben, zoals adsl, tele2 enzovoorts

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
ik dacht het ook niet, daarom ging ik kijken op de site van kpn maar ik zag zo snel geen limitatie vwb adsl

je mag belbudget idd niet gebruiken icm met andere aanbieders zoals tele2 etc. het belbasis abo is echter maar iets van €3 duurder, dus dat kan je er er denk ik wel snel uithalen.

met een hamer past alles

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
spone schreef op 18 augustus 2004 @ 11:32:
en voorzover ik weet mag je op een belbudget lijn ook geen extra services hebben, zoals adsl, tele2 enzovoorts
Dit is al enige tijd niet meer het geval. De opta heeft verplicht aan kpn om ook extra services (niet alle) op een belbudget lijn beschikbaar te maken.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tele2 mag je inderdaad niet gebruiken via BelBudget. ADSL weer wel. Ik heb zelf Belbudget icm ADSL.
Pagina: 1