Geluids-isolatie kamer

Pagina: 1
Acties:
  • 1.103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 09:56
Ik woon in een wat ouder huis .. en heb een redelijke installatie staan die ik nog wel eens wil gebruiken [ lees VEEL ]

mijn kamer is +- 4x3

maar mijn buren/ouders willen daar niet altijd van mee genieten [ kandat nou :? :D ]
dat is nogal lastig als je weet dat ik 1 muur van gipsblokken heb 1 van beton ( naar de buren ) en 1 holle wand van gipsplaat ZONDER isolatie .. ( naar de kamer van me ouders )

ik heb een beetje mot met me ouders omdat ik een 2 tal nieuwe subs wil gaan bouwen .. die subs komen er niet tenzij ik wat aan me kamer doe kwa geluidsisolatie :X

topic voor de subs: [rml][ DIY] My first home made Sub[/rml]

dus bij deze .. ik ben al een beetje op zoek gegaan naar materiaal en oplossingen .. ik dacht er zelf aan om de muur tussen de slaapkamer van me ouders af te breken aan 1 kant te isoleren met (... iets ...) en dan weer dicht te timmeren met gips platen ..

verder dan nog een voorzet wandje met gipsplaten of iets anders aan de kant van de buren met ook een vorm van isolatie .. 8)

vloerisolatie is wat moeilijker de subs komen op spikes te staan dus ik denk dat ik beter wat kan doen aan die gammele deur .. want die stelt al helemaal niets voor en zit een DIKKE kier onder ..

hier tast ik volledig in het duister kwa isolatie .. bestaat er zo iets als deur isolatie of een andere deur :? ..

de gipsblokken kant is van de douche die mag van mij in elkaar storten desnoods .. :+

wie weet veel over geluids isolatie en hoe dit toe te passen is in een redelijk laag budget ..

het zal voornamelijk gaan om de lage tonen .. daar schijnen de buuren het meeste last van te hebben .. ( nu al :X laat staan met de nieuwe subs :Y) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ns gehoord dat, als je heel je muur bekleed met lege eierdoosjes, je een heel goede geluidsisolatie hebt. Of het waar is, kan ik alleen maar naar gissen. . . Weet iemand of dit wel degelijk zo is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:38

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 10:36:
Ik heb ns gehoord dat, als je heel je muur bekleed met lege eierdoosjes, je een heel goede geluidsisolatie hebt. Of het waar is, kan ik alleen maar naar gissen. . . Weet iemand of dit wel degelijk zo is ?
Ja, kan ik me wel voorstellen dat dit geluid isolerend werkt. Als je die professionele ruimtes hebt, zie je veel stof aan de muren. Denk aan vloer(wand)bedekking.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:41

mr_petit

opperprutser

eierdoosjes doen niets qua geluidisolatie.
bouw een muur van alleen eierdoosjes, en je hoort er alles door heen 8)7
let er op dat je begrippen als isolatie, absorptie en diffusie (eierdoosjes) niet door elkaar haalt.

Als je overigens effectief wilt isoleren, dan ben je qua kosten een stuk duurder uit dan dat die subs gaan kosten.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
Denk er in elk geval aan dat dit soort maatregelen de akoestiek (hoe schrijft men dat?:S) van de ruimte heel erg beinvloed.

Gebruik veel zachte materialen!! zoals aangegeven is vloer en wand bedekking een heel goed punt, maar los hangende stoffen doen het nog beter. Je zou voor alle ramen en deuren gordijnen kunnen hangen (liefst met plooi). dan heb je gelijk het probleem met je deur op gelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:49

mvds

Totally awesome!

Goedkoop icm goed isoleren kan niet :)
Maar ga eens naar een muziekwinkel (geen CD-zaak dus) daar hebben ze meestal wel een hokje waar je instrumenten kan uitproberen. Die is ook geisoleerd, die weten vast wel een adres waar je terecht kan. Die isolatiemeuk van de Gamma enzo heb je iig niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

obsidian schreef op 17 augustus 2004 @ 10:49:
Die isolatiemeuk van de Gamma enzo heb je iig niks aan.
De gamma verkoopt naast hun noppenschuim ook geperste vlokken; dat ontkoppelt en isoleert. Als je dan ook nog al je contact geluid loskoppeld kom je een heel eind.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo raar is dat niet een gipswand zonder isolatie. Dit wordt erg veel gebruikt en is ook een soort van geluidsisolatie aangezien de stilstaande lucht eerst in beweging moet worden gebracht alvorens geluid door te geven.

Wat je kunt doen is een extra laag gipsplaten tegen die wand schroeven. Dat kan erg effectief zijn, of dat wat met de trillingsfrequentie van de gipslaat te maken heeft weet ik zo direct niet, maar het is een weinig ingewikkelde oplossing om wat aan je geluidsisolatie probleem te doen.

Vloerisolatie is juist het simpelste, mits je vloerbedekking te verwijderen en opnieuw aan te brengen is. Daar kun je namelijk heel eenvoudig van die vezelplaten voor gebruiken die bijvoorbeeld ook onder laminaat liggen. Erg effectief, dat je subs op spikes staan maakt trouwens geen donder uit, die hoor je echt wel beneden hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je echt wil gaan isoleren dan moet je zoals gezegd een stuk verder gaan dan alleen eierdoosjes, je zal tegen elke muur een nieuwe vrijstaande (geisoleerde) wand moeten bouwen en ook de vloeren en het plafond zullen onder handen genomen moeten worden (voor echte isolatie) wil je hier seriues mee verder dan raad ik je aan om op de pagina van de nederlandse stichting geluidshinder te kijken http://www.nsg.nl/ , en eventueel daar de folders te bestellen, deze zijn erg goed en staan veel nuttige tips in.

Ben zelf op het moment een kamer om te bouwen tot muziek studio vandaar.
Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeng
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 23:06
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 10:57:
Wat je kunt doen is een extra laag gipsplaten tegen die wand schroeven. Dat kan erg effectief zijn, of dat wat met de trillingsfrequentie van de gipslaat te maken heeft weet ik zo direct niet, maar het is een weinig ingewikkelde oplossing om wat aan je geluidsisolatie probleem te doen.
Er tegen schroeven is natuurlijk verre van effectief. Maar een wand er los voor plaatsen en de tussen ruimte losjes opvullen met een isolatie materiaal (steenwol/glaswol) wil misschien al een stuk helpen.

Je kan enerzijds proberen je kamer te ontkoppelen van de rest van de woning. Je bouwt een loszwevende kamer in je kamer of proberen het geluid te absorberen middels een zware constructie, dit laatste lijkt me in dit geval niet haalbaar.

Maw zwevende vloer maken, voorzetwanden tussenruimte opvullen met licht isolatie materiaal. Voor binnen de kamer kan je inderdaad gebruik maken van oa stof of eierdoosjes om het geluid want minder "hard" te laten overkomen. Of je ouders of de buren daar blij van worden betwijfel ik. Misschien een goede headset een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je het echt goed oplossen dan moet je een doosconstructie bouwen, die zweeft binnen je kamer. Dus in je kamer bouw je op een laag steenwol nog een kamer, die geheel los staat van de vloer, muren en dak. Gaat wat kosten, maar dan heb je wat! ;)

Wat je misschien beter kan doen is een voorzetwand plaatsen voor de wand van je ouders. Hoe dikker de wand, hoe meer isolerend. Hierin een laag steenwol en stilstaande lucht daarna afwerken met 2x 12,5 mm gipsplaat (gips is zwaar en zware materialen komen moeilijk in beweging, dus betere isolatie) en je hebt al een verbetering.

Hou ook rekening met het omloopgeluid via bijvoorbeeld de vloer, dak en je brakke deur.

De deur kan je oplossen door een zware deur in te hangen met een goede afdichting, liefst dubbele kierdichting, maar dit is wel een beetje duur. Daarnaast moet je rekening houden met je ventilatie en ontkom je er eigenlijk niet aan om een ventilatiekier te houden.

De vloer kun je ook extra isoleren (denk er dan om dat de voorzetwand OP de nieuwe geisoleerde vloer staat en niet op de oude!

Google es op acoustiphon of akoestipanel oid. Dan moet je al een eind komen qua isolatiemateriaal.

Denk er wel om dat dit een duur grapje kan gaan worden. Oordopjes kopen voor je ouders is dan misschien een betere oplossing! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is een deel van de truuk denk ik. Zorg dat je weinig contactbas hebt. Dit zal minder leuk zijn bij films omdat er dan minder trilt maar de buren hebben er dan ook minder last van. Als je bas wilt tegenhouden zul je een flinke dubbele wand moeten zetten met veel ondersteuningen en die opvullen met minerale wol. of fiberfill. Afhankelijk van de diepte zul je hier 150 - 500hz mee tegen houden.

Beetje dubbelpost met hierboven, maar het is de enige fatsoenlijke manier. Zorg dat de lucht in de wand echt stilstaat dus zorg dat de wand niet te veel meetrilt door hem stevig op meerdere plaatsen te ondersteunen en te fixeren. Je kan ook de wand verzwaren met daklood om de eigenfrequentie te verhogen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garage
  • Laatst online: 06-04-2023
Dubbel gips aanbrengen is wel degelijk effectief, plafonds geisoleerd wegens project 'GeluidsIsolatie Schiphol (GIS)' zijn niet anders dan dubbel gips. Wel haaks op elkaar maar dat is dan weer voor de stevigheid.

Als je 'met dat vlokkenschuim' van de gamma aan het werk gaat dient de voorzetwand vrij van de bestaande wand te staan. Alleen dan heb je voldoende resultaat.

Van dit vlokkenschuim kun je trouwens ook een vloer maken. Staat precies beschreven op het pak.

Zowel onze buren als wij hebben een voorzetwand gemaakt tegen een enkelsteens muurtje. Het normale woongeluid is nu compleet weg, extreem harde muziek en bijvoorbeeld verjaardsgeluid komt nog wel door (Maar de oorzaak is dan meestal openstaande tuindeuren)

Verder een zware multiplex deur met dubbele kierdichting. (Zoals CompBreaker ook al voorstelt)

Denk er wel aan dat wanneer je het geluidsdicht maakt, je het ook luchtdicht maakt. Dat betekent dat je tijdens afwezigheid extreem moet ventileren. Anders heb je in de kortst mogelijke tijd de schimmels op je muur.

Eigenlijk is mijn hele verhaal een kopie van het advies van CompBreaker, die was me net een slag voor.

[ Voor 15% gewijzigd door garage op 17-08-2004 11:16 ]

Koop een taart en ga het vieren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 19:31
Kun je niet veel beter gewoon op jezelf gaan wonen ofzo? :+

Dat dan weer wel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:55
Dit wordt een dure subwoofer vrees ik. Je bent zo veel geld kwijt aan bouwmaterialen en dat allemaal voor een subwoofer in een ruimte van 4x3???
Je moet je goed afvragen of wat je wilt wel haalbaar is en wat de kosten totaal zijn aleen maar voor een subwoofer. Als je het netjes wilt afwerken gaat het je veel geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01 08:13
Sjeng schreef op 17 augustus 2004 @ 11:04:
[...]

Er tegen schroeven is natuurlijk verre van effectief. Maar een wand er los voor plaatsen en de tussen ruimte losjes opvullen met een isolatie materiaal (steenwol/glaswol) wil misschien al een stuk helpen.
Ertegen schroeven is juist wel een goede vorm om geluid te isoleren.Bij het isoleren van geluid dien je rekening te houden met twee soorten.

1- kontaktgeluid (laat een hamer vallen op een betonnen vloer en het geluid draagt meters ver, of het blikjes met een strakgespannen draadje ertussen)

2- luchtgeluid (Alle geluid die je opvangt met je oren)

Geluidstrillingen in je kamer (uit je boxen) laten een dunne gipsplaat gemakkelijk meetrillen waardoor in de kamer ernaast het geluid gemakkelijk word voortgedragen. (oplossing: massa, dikke zware wand).
Let natuurlijk wel op dat je boxen geen kontakt maken met die wand anders is er sprake van kontaktgeluid.

Om luchtgeluid te dempen dat 'los in de kamer hangt' kan je het beste werken met zachte poreuze materialen

Boxen op de vloer kan je het best isoleren door de overdracht van de trillingen (kontaktgeluid) tegen te gaan door een isolatiematje onder je boxen aan te brengen (bijvoorbeeld dikke vloerbedekking).

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:25
Prutz0r schreef op 17 augustus 2004 @ 10:39:
[...]

Ja, kan ik me wel voorstellen dat dit geluid isolerend werkt. Als je die professionele ruimtes hebt, zie je veel stof aan de muren. Denk aan vloer(wand)bedekking.
dit zijn maatregelen om de akoestiek te beinvloeden, maar niet om het geluidsniveau buiten de kamer omlaag te brengen.

er is hier op GoT ergens een topic over geluidsisolatie waarin een aantal mensen (onder wie mijn persoontje) een heel verhaal hebben gehouden over geluidsisolatie.

conclusie: geluidsisolatie is bijna niet te doen zonder er echt veel geld aan uit te geven. doordreunen van een sub kun je beter opvangen door alleen de sub te ontkoppelen van de vloer. vooral bas-frequenties laten zich zeer moeilijk dempen. denk maar eens aan een discotheek. wat hoor je als je buiten staat? de bas!

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 17:16
Een zeer fijne site over geluidsoverlast: http://www.xs4all.nl/~rigolett/GV/buren/

Houd er rekening mee dat er dus verschil is tussen isolatie en absorptie. Eierdozen or gordijnen isoleren niet, de buren zullen nog net zoveel last van je hebben, enkel de galm/reflectie in je kamer is afgenomen (vandaar het gebruik in studio's).

Zie bovenstaande sites voor constructies, materialen en achtergronden.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
damn niet verwacht dat er zo veel mensen zouden reageren .. ik denk dat ik eerst me speakers beter kan bouwen en dan kijken samen met de buren en me ouders wat ik het beste kan gaan isoleren .. en anders moet het maar wat zachter totdat de buren niet thuis zijn .. ( doe ik nu ook ) .. alleen die muur naar me ouders is nu zo erg dat als ik nies ze het bijna kunnen horen ... een voorzetwand aan die kant kan niet omdat ,e deur dan niet open zou kunnen .. ik kan en mag me deur ook niet verplaatsen ( wooningbouw ) zelfs al zou het mogen kan het niet omdat ik dan me deur half in de douche zou hebben .. voorzetwandje naar de buren kan wel .. maar weet niet of de buren er nou beneden last van hebben of boven ..

ik weet wel dat we beneden in dit huis een heel irritant laag hebben .. je voeld je oren een soort van klikken een soort van druk op je oren terwijl ie totaal niet hard staat en ik er in me kamer geen last van heb ... soort bassreflex uitwerking van me kamer oid ??

ik had al een idee over de kier onder de deur .. je hebt soms van die anti tocht plushe dingen .. tegen lucht .. dus ook van die van mijn subs :)

mja de deur zelf moet denk wel wat aan gebeuren .. dat is zo'n standaard gammel deurtje van niets ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garage
  • Laatst online: 06-04-2023
Maku schreef op 17 augustus 2004 @ 14:53:
ik weet wel dat we beneden in dit huis een heel irritant laag hebben .. je voeld je oren een soort van klikken een soort van druk op je oren terwijl ie totaal niet hard staat en ik er in me kamer geen last van heb ... soort bassreflex uitwerking van me kamer oid ??
Verander de zitpositie eens, of de postitie van de speakers. Geheid dat je een beter laag krijgt. Basreflexspeakers met een poort aan de achterkant dienen een behoorlijk stuk uit de muur te staan (Vaak minimaal 50 cm!)

Lees de handleiding, en experimenteer eens met diverse opstellingen!

Koop een taart en ga het vieren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, de meeste woningbouwhuizen zijn gebouwd in de jaren 60-70. Toen had men niet zoveel zicht op de geluidsisolatie en kan dus bedroevend slecht zijn. (Buren horen lopen of naar de wc horen gaan :P). Gezien de grootte van je kamer 4x3 valt er weinig te doen aan de opstelling van de apparatuur. Je kan het natuurlijk proberen, maar veel kans op verbetering geef ik je niet...

Isoleren is dus toch echt de oplossing. Nu je zelf al aangeeft dat dit niet kan, is het misschien wel zo handig om op jezelf te gaan of je project een beetje aanpassen of geheel overboord te gooien. Want dikke subs bouwen en dan gaan kijken of iemand last heeft is niet echt een manier om de buren te vriend te houden. Bespreken met je buren lost wel wat op, maar overlast blijft wel. Je wilt toch genieten van je subs, niet?

Ga je afvragen of jou project voor jou woonsituatie wel zo ideaal is. Zelf zou ik nog een keer op me hoofd krabben...

Je kan je project ook omgooien, door in plaats van grote overkill met subs wat te doen aan de akoestiek binnen je kamer. De stelling: Hoe meer hoe beter gaat hier niet op. Wat ik wil zeggen is dat je met minder vermogen en betere akoestiek misschien wel een mooier geluid kan behalen dan met heavy stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
Garage schreef op 17 augustus 2004 @ 18:36:
[...]

Verander de zitpositie eens, of de postitie van de speakers. Geheid dat je een beter laag krijgt. Basreflexspeakers met een poort aan de achterkant dienen een behoorlijk stuk uit de muur te staan (Vaak minimaal 50 cm!)

Lees de handleiding, en experimenteer eens met diverse opstellingen!
ik heb nu een bandpass sub .. geen br :)

verder begin ik idd wel wat te twijfelen aan de aanschaf van dit geheel .. :/ vooral de verbouwing .. ik ben nu 20 en zal niet zo lang meer bij me ouders blijven wonen .. dan is mischien wel 500+ euro zonde om aan deze kamer uit te geven .. al verwacht ik niet dat me eerste huisje een zee van ruimte zal hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op 17 augustus 2004 @ 10:46:
eierdoosjes doen niets qua geluidisolatie.
bouw een muur van alleen eierdoosjes, en je hoort er alles door heen 8)7
let er op dat je begrippen als isolatie, absorptie en diffusie (eierdoosjes) niet door elkaar haalt.

Als je overigens effectief wilt isoleren, dan ben je qua kosten een stuk duurder uit dan dat die subs gaan kosten.
Dit werkt wel degelijk;

Iemand bij ons in de buurt heeft een garagen met een apart hok waar een drumstel en instrumenten in staan. In dat hok zijn de muren van _lege_ 8)7 eierdoosjes, en het werkt wel.

Kweenie of het goed genoeg werkt voor in huis, maar als je 30 meter langs de schuur loopt/fietst hoor je het drumstel bestwel zachtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:41

mr_petit

opperprutser

heb je het verschil ook gehoord zonder eierdoosjes :?

daarnaast zijn instrumenten en luidsprekers niet te vergelijken:
wat de eierdoosjes zouden kunnen doen is absorptie toevoegen, met als resultaat dat de nagalmtijd korter wordt. Dit heeft als gevolg dat het ruimteniveau met een vast bronvermogen lager wordt.
waarom werkt dit niet bij een luidspreker: simpel, je draait gewoon het volume wat omhoog!

geloof mij maar: eierdoosjes verbeteren de isolatie niet.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eierdozen zullen alleen helpen bij het (beperkt) absorberen van hoge frequenties. Maar het topic gaat over bas en dat is veel lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 12:54
Ik heb jaren lang in de schuur geoefend met mijn band, en heb schuimrubberen martrassen en eirdozen gebruikt...

Dat hielp flink... de ellende is dat je het ook op de vloer moet doen, dat scheelt
aanzienlijk.

Ja ja ja Nee !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 02:58
Misschien dat je van deze website nog wat dingen kunt gebruiken voor geluidsisolatie http://www.nonoise.org/hearing/noisecon/noisecon.htm
Daar staan ook nog wat dingen over kamers isoleren, maar of die website nog van deze eeuw is....

[ Voor 27% gewijzigd door Gody op 18-08-2004 22:36 ]

Pagina: 1