Toon posts:

Partition tabel corrupt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi, eerst wil ik even sorry zeggen van eerst, ik heb geen idee waar ik mee bezig was, nou ja, zand erover. Dit is mijn probleem.

Ik heb laatst mijn oude moederbord en cpu vervangen door nieuwe (een ASUS 7N8X-X en een AMD Athlon XP 2500+), na de installatie deed mijn winxp het niet meer (was te verwachten) dus wou ik die systeem partitie opnieuw formatteren en xp opnieuw installeren. Maar het lukte niet, na veel research op het internet met een andere comp en veel prutsen met de ene ontdekte ik dat de partition table corrupt was, hoe het komt weet ik niet. Ik heb nu een aantal opties om het probleem te verhelpen.

1. herpartitioneren lukte niet dus dat wordt dan een zerofill
2. proberen het probleem zelf op te lossen maar dat is heel ingewikkeld.
3. een tooltje zoeken dat te partition tabel kan herbouwen.

HDD indeling:
C: Windows and Program Files NTFS 20 gig
D: Data NTFS 60 gig

Optie 1 valt al af want ik heb bestanden op D die ik liever wil behouden, ook kan een zerofill riskant zijn heb ik begrepen.
Optie 2 begin ik liever niet aan want het is heel ingewikkeld en mischien doe ik wel iets verkeerd, alleen als laatste redmiddel en met hulp of handleiding of howto als het kan.
Optie 3 spreekt me wel aan, het enige probleem is dat die tools allemaal geld kosten of vanaf een andere schijf runnen, ik heb maar een schijf in mijn comp.
Fdisk en partition magic heb ik allebei all geprobeerd maar ja als te pt kapot is werkt het natuurlijk niet.

Heeft iemand een suggestie?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

fixboot en fixmbr al gedraait vanuit de recovery console? Hiermee heb ik al vaak genoeg zoiets opgelost.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De FAQ van dit subforum al doorgenomen? Hoe krijg ik verloren gegane data terug?
Plotseling lege schijven/partities: je zou eerst kunnen proberen om de MBR (Master Boot Record) te herstellen. Met een beschadigde MBR kan een schijf zich als leeg voordoen. Oplossing voor 9X/Me: start op met de setupfloppy en voer de commando fdisk /mbr in. Oplossing voor NT/2K/XP: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixmbr commando in. Bij een kapotte bootmenu in NT/2K/XP waardoor je Windows niet meer kunt opstarten: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixboot commando in. Een NTFS partitie kan zich ook als leeg voordoen of ontoegankelijk zijn met een beschadigde MFT (Master File Table). Deze kun je herstellen met CHKDSK X: /F (waarbij X: voor de schijfletter staat). Datzelfde doe je bij FAT32 met Scandisk. Tot slot wil het ook weleens helpen als je de schijf in een ander systeem hangt.

Verwijderd

dos bootflop en dan fdisk /mbr

zie bovenstaand bericht dus :X

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 13:17 ]

Verwijderd

fdisk /mbr herstelt slechts de eerste 446 bytes van je master boot record (en dat is maar goed ook), en dus niet 64 bytes van de partitietabel!

byte 0-445: stukje code van master boot record
byte 446-461: partitie 1
byte 462-477: partitie 2
byte 478-493: partitie 3
byte 494-509: partitie 4
byte 510 en 511: signature (55AA)

zet anders je partitietabel hier even neer, dan kunnen we er even naar kijken

(boot met een linux cd, tik in: "hexdump -n512 /dev/hda", en post alles wat na 01be komt)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 13:47 ]

• Ettepet
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03 19:14
Ik heb een soortgelijk probleem opgelost door te booten met een Windows 98 floppie, en daarna de setup van Windows 98 te draaien.

Dat vernaggelen van je schijf is een van die heerlijke verborgen features van Windows. Zelfs W95 zal ongevraagd (en zonder melding) een bootable Harddisk aanpassen als die niet in een bootable positie zit (lees: "C-schijf"). Dat heet meedenken met de gebruiker.... 8)7

Verwijderd

Topicstarter
heb het allemaal geprobeerd, niets werkt.

[edit]oh dat zal ik even proberen[edit]

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 14:10 . Reden: nieuwe reacties in de tussentijd ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 14:07:
heb het allemaal geprobeerd, niets werkt.
zet je partitietabel ff hier neer dan!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 14:12 ]

• Ettepet
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03 19:14
Ik had toen geen "fdisk /mbr" gedaan, dus hopelijk lost wonderdokter Windows 98 je probleem op. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ettepet op 16-08-2004 14:13 ]

Verwijderd

Ik heb ook een vergelijkbaar probleem gehad. Ik kon met de Slackware 10 setup niet de partitietabel herschrijven. Bij mij was de oplossing het omwisselen van de IDE-kanalen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 14:15 ]

Verwijderd

je kan ook ff een tooltje downloaden (testdisk), hiermee kun je partities terughalen, en het is nog heel makkelijk ook!

check http://www.cgsecurity.org/index.html?testdisk.html

wel ff de dosversie nemen!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 14:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
mijn knoppix cd is kwijt dus dat lukt niet, ik zal die andere dingen ook even proberen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

mijn knoppix cd is kwijt
Even opnieuw downloaden en wegbranden is kleine moeite :)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

Wat zegt de bootflop van Partion Magic ?

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor dat testdisk tooltje, hiermee heb ik het op kunnen lossen. De rest, ook bedankt voor de hulp.
Pagina: 1