Vreemde mankementen

Pagina: 1
Acties:

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-07 22:06
Mijn monitor of videokaart heeft vreemde mankementen.

Als ik een film (divx/xvid) of dvd (of zelfs tv kijk met tv-kaart) afspeel is er opzig niks aan de hand, maar druk ik op fullscreen komen er allemaal strepen door het beeld. Bij games kan ik dit niet ontdekken, een andere media speler helpt ook niet. De strepen zijn horizontaal, ik kan geen verticale strepen ontdekken. Ook trilt het beeld dan aardig, dit gebeurt ook als hij op pauze staat.
Dit viel me sinds enige weken op, ik d8 misschien licht het aan de drivers. Nouw heb ik van de week verschillende drivers geprobeerd, oudere erop nieuwere erop maar niks hielp.

Vandaag kwam ik op mijn kamer de analoge kabel van mijn monitor tegen die erbij geleverd zat, dus heb ik die ff geprobeerd. Dus die er tussen gezet en dan is er niks meer aan de hand... De kwaliteit & de scherpte van het beeld is wel wat minder als ik hem op dvi aangesloten heb, maar dat is bijna bij elke tft zo.

Nouw is mijn vraag waar licht dit aan? Monitor? Videokaart? DVI kabel?
Ik heb hier niet nog een videokaart te liggen die een analoge + digitale (dvi) uitgang heeft... Wel heb ik nog een videokaart te liggen die enkel een analoge uitgang heeft, maar het heeft weinig nut als ik die ga testen wan't met de analoge uitgang is het ook goed.

Spec's:
Palit GeForce FX5900XT 128Mb
Iiyama Pro-Lite E431S-Silver
Msi K7N2 Delta-ILSR (nforce 2)
Amd 240+
2 x 512Mb ddr
rest niet belangrijk?

• Westereen
Ik ben nog ff wat aan het testen geweest:
Winamp (5.04 Laatste) Als ik avs in fullscreen doe ontdek ik niet van die strepen. Ga ik naar de full-screen opties van avs, zie ik daar staan:
[] Use fullscreen overlay mode (current bpp is used)
Dus vink ik dat aan, en ga weer naar fullscreen inees weer van die vreemde strepen. Vink je die optie weer uit is er niks aan de hand.

Licht dit aan mijn videokaart?

EDIT:
Als ik de monitor instel op 60hz dan is er niks aan de hand, zowel op dvi als analoog. Maar stel ik hem weer in op 75hz dan heb ik weer van die strepen.
Help!

[ Voor 18% gewijzigd door Westereen op 15-08-2004 18:59 ]

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

zie ik net je edit :P
weet je ook waar het aan ligt :)

[ Voor 88% gewijzigd door Koekje op 15-08-2004 19:01 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• Westereen
bonzaibuddy schreef op 15 augustus 2004 @ 19:00:
zie ik net je edit :P
weet je ook waar het aan ligt :)
Ja maar nu nog de monitor of de videokaart?

• abcor2003
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-10-2021
aan je monitor, dan kan de monitor de refreshrate van je videokaart niet aan en krijg je strepen

• Westereen
abcor2003 schreef op 15 augustus 2004 @ 20:08:
aan je monitor, dan kan de monitor de refreshrate van je videokaart niet aan en krijg je strepen
Hmmm, deze heeft toch echt 75hz als maximum:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~sapewouda/prolite.jpg

• abcor2003
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-10-2021
die 75hz is natuurlijk wel op de laagste resolutie waarschijnlij 800x600 dus je zou eigenlijk een een lijst moeten zoeken die de verschillende refreshrates tegenover de resoluties zet.

Verwijderd

Zet hem dan op 60 ofzo, heb het bij mijn tftje ook gedaan. Vond het beeld veel fijner op 60 dan op 75 hz (mss ben ik raar, maarja)

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:30
hij zou het gewoon aan moeten kunnen, hij heeft namelijk een 80KHz horizontale refreshrate. Wat betekend dat hij op z'n native resolutie (1280x1024) die 75 makkelijk moet kunnen hebben. (80000 / 1024 = ~78)

Het ligt dus eerder aan de overlay van de videokaart, aangezien het wel werkt als je die uitzet bij winamp.

Het zou gewoon kunne zijn dat de kaart brak is. Misschien eens een andere kaart proberen? Én, als de monitor het niet aankan, probeer het dan eens op een andere monitor. Dan weet je tenminste waar het aan ligt en wie je aansprakelijk kan stellen.

[ Voor 26% gewijzigd door OnTracK op 15-08-2004 22:44 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Westereen
Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik denk niet dat 75hz alleen op de lagere resolutie's is want op 1280x1024 75hz analoog doet ie het wel goed, maar gebruik ik de dvi poort is het mis.
Ik ben weer aan het testen geweest. Ik draai altijd op 1280x1024, is gewoon het fijnste. Ga ik naar een lagere resolutie dan 1280x1024 dan doen de problemen zich niet meer voor |:(
Hopelijk kan ik vandaag even een videokaart regelen die dvi heeft, ik houd jullie op de hoogte.

• Westereen
Vandaag dus even getest me een GeForce fx5600 128mb. Ik kon hem met geen mogelijk-heid op 75hz krijgen, allerlei tootles geprobeerd. Ik kon hem wel met powerstrip tot bijna 70hz krijgen. Dus toen ff getest en ik zag geen witte strepen.
Dus ik neem aan dat de videokaart defect is? Het kan toch niet aan de monitor lichen wan't die detecteert toch geen verschil tussen overlay en direct3d?

• Westereen
*Kick*

Iemand nog....
Ik heb ook ff gemaild met Norrod (waar de kaart wegkomt):
Geachte klant,
als ik het volgende lees: http://www.hardware.info/artikelen.php?id=44&page=4 , waar staat dat voor 50Hz tft het scherm een response moet hebben van 20. Uw scherm heeft een respons time van 16, dus 1000:16=62,5Hz. Lijkt mij dus dat uw scherm gewoon op 60 Hz moet staan. Helaas hebben wij de desbetreffende kaart hier niet op onze helpdesk liggen.

Met vriendelijke groet,
Jan
Op de specificaties van de tft staat toch duidelijk 75hz. Ik heb ook al gemaild met IIyama maar die mailen niet echt terug. Iemand ervaringen helpdesk IIyama?

• Westereen
Ok ik ben iets verder. Met de IIyama helpdesk gebeld en die zei dat een monitor geen verschil kan detecteren tussen direct3d / opengl / overlay etc. Dus ik denk dat het om een kapotte overlay chip op de videokaart gaat.

• Rudi_K
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 13:03
Waarom zou je met een tft meer dan 60 Hz draaien??

• Westereen
Rudi_K schreef op 20 augustus 2004 @ 15:22:
Waarom zou je met een tft meer dan 60 Hz draaien??
Inderdaad opzig niet nodig. Maar ik heb ervoor betaald dus dan moet het goed werken (vind ik)

• Westereen
Probleem nog steeds niet opgelost, maar kwam wel een ander topic tegen met zelfde probleem
Iiyama E431s horizontale strepen
Wat is het e-mail adres van nvidia waar je bugs kan heen sturen?
Pagina: 1