Windows XP heeft in tegenstelling tot w2k de mogelijkheid om in "legacy" modus te draaien. Dat wil zeggen dat programma's geschreven voor 9x bijvoorbeeld in normale vensters zonder het "Luna theme" worden geopend. Ik draai bijvoorbeeld Unreal Tournament in de w2k mode, omdat ie onder standaard XP wel eens wilde crashen. XP biedt dus iets betere ondersteuning voor games. Ook vind ik de UI -na gewenning- toch iets intuitiever te gebruiken.
Als laatste heb ik het idee dat de taakmanager veel krachtiger is dan die van w2k. Onder w2k gebruikte ik altijd de TM van de server versies (ik weet het: mag niet): als een programma vastliep en de shell mee dreigde te nemen con ik met de TM van de server versies wel het process killen, en met de standaard versie niet. Dat probleem heb ik wat minder onder XP: die TM komt eigenlijk altijd op en kan vrij selectief processen wegnemen.
Als nadeel blijft dat XP een veel grotere footprint heeft dan w2k en minder snel is op SCSI systemen dan XP. Mogelijk dat dit in SP2 is opgelost.
Bovendien duurde het heel lang voordat de belangrijkste programma's onder XP konden draaien (denk aan norton etc.): ik heb heel lang met een SPSS versie moeten werken die onder XP crashete als je een bepaalde viewer functie gebruikte. Met versie 11.5 was dat pas opgelost. De legacy modus hielp er geen moedertjelief aan.
Dit probleem lijkt nu weer terug te komen door SP2. Ik wacht dan ook met het installeren van SP2 tot ik klaar ben met het project waar ik SPSS voor nodig heb.
Kortom: XP werkt werkt lekker en is op bepaalde gebieden wat beter uitontwikkeld dan w2k, maar stelt wel specifieke eisen. Het verdient dan ook de aanbeveling om eerst goed te onderzoeken of al je applicaties wel lopen op XP, en of je hardware snel genoeg is.
[
Voor 3% gewijzigd door
Oceria op 15-08-2004 16:32
]