kleine kamer: welke investering is nog zinvol?

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-08 11:59

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

Topicstarter
dag mensen,

ik heb een kamer van 2x3m, aan de deurkant is ie 3m hoog, aan de raamkant (tegenover de deur) 2m. het raam beslaat de hele breedte van de kamer, aan de linkerkant is een gipswandje, de rechterkant een echte muur. op de blauwe cirkeltjes staan m'n speakers ongeveer, als ik op m'n bed lig (hoofd aan de deurkant) klinkt alles best relaxed. hier de plattegrond:

Afbeeldingslocatie: http://www.seeraamuun.net/kamer.png

de speakers zijn mission 760i's, aangesloten op de amp met profigold (geloof ik, iemand heeft ze voor me gemaakt) speakerkabels, deze waren iig een verbetering tov de eerder v/d hul hybrid skylinekabels. ook staan ze op kegels, dit heeft ook wat verbetering te geven. de amp is een sony TA-FE530R, m'n cd-speler een sony CDP-XE520, er zit een VLS interlink tussen (kostte EUR 10.- ofzo).

wat ik me nu afvraag... ik merk dat het laag soms krachtiger zou kunnen. ik weet niet of jullie bekend zijn met het nummer 'the robots' van Kraftwerk, daarin komt op den duur een behoorlijk diepe bas die toch wat slapjes wordt, die ik dan toch graag zou willen horen. in de hoek van de kamer achter een speaker merk ik die ook niet. ook zou ik blij zijn als 'warme' dingen (akoestische gitaar enzo) wat meer zouden spreken. met de andere speakerkabels is de detaillering van het geluid enorm vooruit gegaan, maar als er veel stemmen tegelijk zijn is het soms nog wat 'rommelig' voor m'n gevoel, de baslijnen zijn ook iets strakker geworden door de kegeltjes.

er zijn dus dingen die naar mijn smaak beter kunnen... maar ik vraag me toch af waar ik het dan in moet gaan zoeken. ik heb een dik half jaar terug boekenplankspeakers van polk gehoord waarbij de verkoper lachend zei "nee, er staat geen sub aan :D ", destijds was ik er best van onder de indruk. maar ik ben eigenlijk een beetje bang dat m'n kamer de beperkende factor is... de winkelruimte is namelijk wel wat groter. ik ben best bereid wat te investeren (liefst wel tweedehands spul :P ), maar ik vind het ook wel weer zonde om een dure amp te kopen terwijl ik er geen kont van merk...

hebben jullie een beetje een idee van wat haalbaar is? ik weet wel goed wat ik wil, maar ik ben nog niet zo ervaren dat ik dat kan vertalen naar oorzaken en oplossingen enzo, iig alvast bedankt :)

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
misschien is het een idee ff lekker met je equalizer instellingen te gaan rommelen?

• Bananenplant

Bananenplant

Topicstarter
equalizer :?

ik heb het source direct-knopje aangezet, ik ben namelijk al best tevreden op veel fronten, maar ik heb echt geen zin in een bonkende brij omdat ik het laag helemaal open heb gezet enzo :/

daarnaast lijkt het me niet zinvol het laag op te kloppen terwijl het toch al zwak is, daar wordt de verhouding niet anders van :) .

(eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik me ook een beetje voor het sonygebeuren schaam, maar goed O-) )

[ Voor 14% gewijzigd door Bananenplant op 15-08-2004 02:18 ]

Zucmantaks, nu 💰 !

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07 16:08
Misschien een wat extra sub laag... subje onder je bed leggen?

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Verwijderd

Eventueel een actieve sub,
handig voor als je nog eens gaat upgraden naar een HT.

Of koop een goede koptelefoon, in zo'n kleine ruimte zul je zowiezo al concessies tov het geluid moeten doen en de goedkoopste beste optie is dan toch een goede koptelefoon.

Geloof het of niet maar daar zul je werkelijk jaren plezier van hebben en het toepassingsgebied staat grotendeels los van andere "upgrades".

• bigfoot1942
  • Niet online
ucchan schreef op 15 augustus 2004 @ 02:17:
equalizer :?

ik heb het source direct-knopje aangezet, ik ben namelijk al best tevreden op veel fronten, maar ik heb echt geen zin in een bonkende brij omdat ik het laag helemaal open heb gezet enzo :/
daarvoor heb je betere oplossingen dan alleen de 2-bands equalizer oid op je versterker.
Gebruik je bv de pc als muziekbron, dan kan je daar software voor downloaden of natuurlijk in je audiospeler-configuratie gaan frutselen.
Gebruik je een andere geluidsbrond zonder (software) equalizer dan kan je er eentje kopen, zoals bv http://www.kelkoo.nl/site...dnl=1y24qhcj43.PAD7nl&orw
daarnaast lijkt het me niet zinvol het laag op te kloppen terwijl het toch al zwak is, daar wordt de verhouding niet anders van :) .
Zolang je versterker en boxen het qua vermogen aankunnen, is het absoluut niet slecht met een equalizer wat extra bas erin te gooien.
Een zwakke bas kan je zo oppompen naar een lekker harde strakke bas. mits regel 1 van toepassing is natuurlijk.
De verhouding hoog/laag wordt daar zeker anders van.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
De equalizer moet je gewoon instellen zoals je dat zelf lekker vindt klinken en vooral niet in paniek raken wanneer je hoort dat equalizers totaal uit den boze zijn en je geluid puur verkrachten. Gewoon even wat testen en luisteren wat lekker klinkt. Klinkt het in geen geval beter, ook prima, heb je het in ieder geval geprobeerd :)

Je zou nog voor een subwoofer kunnen gaan. Kan prima, ook in deze ruimte. Andere speakers is altijd moeilijk qua ruimte, dat is lastig vergelijken, het kan inderdaad zo zijn dat die Polk's in jouw kamer niet al te lekker klinken. Met een subwoofer is het vaak makkelijker, die kun je dermate uit balans draaien dat je het weer compenseert, zonder het midlaag en daarboven mee te trekken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Meetmic halen en flink schuiven met je speakers / meubilair tot je een mooie frequentiecurve krijgt. Je zal er van verschieten hoe groot de invloed van de kamer is (honderden keren groter dan de invloed van kabels), en welke verbeteringen je kan bereiken door andere plaatsing.

• Bananenplant

Bananenplant

Topicstarter
bedankt voor de suggesties dusver :)

een equalizer zie ik niet zoveel heil in eigenlijk... misschien kan ik proberen de boel langs een lange muur op te stellen, ik weet niet in hoeverre dat helpt... misschien dat ervarener mensen daar iets over kunnen zeggen :) .

Zucmantaks, nu 💰 !

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Ik had zelf ook die sony TA-FE530R versterker voor mijn Quad 11L speakers. Toen heb ik deze sony vervangen door een NAD C320BEE, en ben qua bass er zeker op vooruitgegaan (ook op andere fronten overigens hoor). Maar het is natuurlijk wel een dure oplossing en je weet ook niet zeker of het wel in jou situatie gaat werken.

iRacing Profiel

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:23

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Een sub kopen is een oplossing, maar let wel dat dat erg kritisch komt: een sub goed integreren voor stereo is moeilijk en naar mijn mening niet te doen zonder geluidsmeter. Als je een geluidsmeter hebt kan je beter eerst naar de positionering van de fronts kijken of je daar wat aan kan verbeteren, en eventueel later een sub erbij kopen.

Let wel dat een sub voor muziek niet goedkoop is; een el-cheapo Magnat subje is gewoonweg te langzaam hiervoor, je moet dan denken aan de REL Quake of (m.i. beter) de MJ Acoustics Pro 50, allebei voor 400-500 euro te vinden.

Wat me weer op een ander punt brengt; voor dat geld kan je een mooie amp kopen, zoals de eerder genoemde NAD 320BEE die ook een grote verbetering kan betekenen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Bananenplant

Bananenplant

Topicstarter
componenten waren ook mijn idee ja, maar ik ben eigenlijk bang dat die missions misschien te licht zijn.... 75W @6ohm... dat is een beetje m'n dilemma ;( ...

ik weet niet in hoeverre die missions overeenkomen met die quad 11L van StarTAC...

Zucmantaks, nu 💰 !

• StarTAC
  • Laatst online: 12-05-2025
Ik weet niet of die Missions te licht zijn, maar de Quads staan in ieder geval ook niet bekent om hun enorm diepe laag. Het is vooral strak laag dat ze weergeven, niet zozeer diep. Toch gaf de NAD amp een (hoorbare) verbetering. Maarja ik zou gewoon proberen ergens met je speakers en amp in een winkel te gaan luisteren, en daar beoordelen of een amp scheelt of niet.

iRacing Profiel

• Cocona
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-07 16:13
Wat doet die interlink eigenlijk ? :? Heb daar nog nooit van gehoord :?

Specs: http://specs.tweak.to/9454

Verwijderd

Cocona schreef op 15 augustus 2004 @ 18:22:
Wat doet die interlink eigenlijk ? :? Heb daar nog nooit van gehoord :?
das een kabeltje tussen de versterker naar de cdspeler

meestal RCA

• bigfoot1942
  • Niet online
ucchan schreef op 15 augustus 2004 @ 12:28:
bedankt voor de suggesties dusver :)

een equalizer zie ik niet zoveel heil in eigenlijk... misschien kan ik proberen de boel langs een lange muur op te stellen, ik weet niet in hoeverre dat helpt... misschien dat ervarener mensen daar iets over kunnen zeggen :) .
behalve dat je het nog niet kent en dat het nieuw voor je is, kan het een hele goede oplossing zijn. Wanneer de akoestiek van je kamer bepaalde freqenties teveel versterkt (en andere teveel dempt), heb je gewoon een equalizer nodig, ook als heb je een stereoset die een miljoen gekost heeft.

Vandaar de vraag of je ook vanaf een computer geluid afspeelt: een software eqalizer zoals ingebouwd in vele geluidsafspeelprogramma's is een mooie gratis mogelijkheid om te kijken wat je ermee kan doen.

Een zwakke bas kan je bv opvijzelen door 50-100 Hz omhoog te gooien, anti-rommel lukt door 200-500 Hz wat omlaag te halen.
Wanneer je graag hard draait kan de muziek ook een scherp randje krijgen, wat op je gehoor slaat. Gooi je de 4KHz wat omlaag dan verdwijnt dat randje.

Maar natuurlijk is elke kamer anders.

edit: check bv mijn instelling: Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/eelkehagen/EQ.JPG
Ik vond dus ook dat mijn bas te zwak was. Mijn versterker en 4 boxen konden het makkelijk hebben, dus....

[ Voor 9% gewijzigd door bigfoot1942 op 15-08-2004 20:35 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Even 10dB bas erbij geschroefd? Lijkt me niet erg audiofiel, of het moet al zijn dat je frontspeakers bizar weinig bas geven :) In de meeste luisterruimtes krijg je namelijk al 5 à 10 dB bas gratis erbij... Maar goed, het voornaamste is natuurlijk dat je het zelf lekker vindt klinken.

[ Voor 20% gewijzigd door subsonik op 15-08-2004 20:47 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:33

Nik

Als je geld over hebt, koop een Bose 3.2.1 setje, 5.1 geluid uit 2 speakers, en een uit het zicht te plaatsen subwoofer. Daar haal je écht alles mee in huis wat jij precies wil, mooi geluid, natuurlijk, helder, en mooie vloeiende bastonen.

Kost alleen wat :'(

Wil je gewoon een goedkope speakerset die wel lekker klinkt, kijk dan naar 2.1 setjes, die zijn redelijk goedkoop. Als je niet veel geld hebt, is de Cambridge SourWorks FPS1000 een super mooi systeem! Voor een paar tientjes heb je een 4.1 systeem in huis, met 4 kleine speakers (ideaal voor kleine kamer), van 7x7x7 CM, en een kleine subwoofer. EN daar komt een ongeloofelijk mooi geluid uit (voor het geld wat ik erin gestopt heb dan!).

Mogelijkheden zat eigenlijk, alleen, buget, dat is waar je op moet letten.

• tofus
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Niet dat ik er veel verstand van heb, maar het lijkt mij dat je voor een zo puur mogelijke muziek-'belevenis' inderdaad zo min mogelijk 'laagjes' tussen je geluidsdrager (CD/LP/PC/whatever) en je speakers wilt hebben. Een equalizer is zo'n extra laagje (ik neem aan dat de TS om die reden dan ook z'n source-direct aan heeft staan).

Maar in dit geval oefenen de beperkingen van de ruimte waarin je installatie zich bevind, waarschijnlijk een veel grotere invloed uit op je geluids-'belevenis', dan een evt. extra laagje van een equalizer.

Wat ik bedoel (met een getallen-metafoor):

stel, je kamer 'vervormt' je lage tonen met 10%. En het extra laagje van je equalizer 'vervormt' je hele geluidssignaal met 0.1%, maar daarmee kun je wel die 10% vervorming reduceren tot, zeg, 7%. Dan heb je 2.9% beter geluid MET een equalizer, dan je zonder equalizer zou hebben. Althans, zolang je je installatie in dezelfde ruimte houdt ;p

Maar nogmaals: ik ben alleen een beetje op de hoogte van de 'basis' achter geluid en geluidstechnologie. Misschien zit ik er helemaal valikant naast.

Iets persoonlijks als 'geluids-belevenis' is sowieso moeilijk in getallen (of concrete, onweerlegbare termen) te omschrijven.

[ Voor 10% gewijzigd door tofus op 15-08-2004 21:07 ]

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

• Bananenplant

Bananenplant

Topicstarter
wat ik ga doen is proberen hoe het klinkt langs de lange wand. een paar vrienden zijn ook komen luisteren en de conclusie is dat de amp gewoon erg scherp geluid geeft wat vooral storend is als je 'm wat verder openzet. verder vervormt ie gewoon als ie wat hard staat. verder ga ik de speakers wat lager plaatsen, op een lagere plaats vasthouden hielp ook al merkbaar. de woofers zitten namelijk bovenin de speakers en m'n bureau is ook al bovengemiddeld hoog :X .
de toonregeling gebruiken kon je het wel mee compenseren, maar het werd er niet mooier van. en idd, ik wil het verder zo natuurlijk mogelijk houden :) .

Zucmantaks, nu 💰 !

• bigfoot1942
  • Niet online
subsonik schreef op 15 augustus 2004 @ 20:47:
Even 10dB bas erbij geschroefd? Lijkt me niet erg audiofiel, of het moet al zijn dat je frontspeakers bizar weinig bas geven :) In de meeste luisterruimtes krijg je namelijk al 5 à 10 dB bas gratis erbij... Maar goed, het voornaamste is natuurlijk dat je het zelf lekker vindt klinken.
ik heb gewoon 4 van die huis-tuin-en-keuken boxen (2x60 en 2x80 Watt) aan de muur hangen... hoog.
Verder hangen de boxen eigenlijk precies in de verkeerde hoeken van de kamer (ik heb een kamer met een schuin dak).
Als laatste hou ik erg van een stevige bas.

vandaar die 10 dB.
tofus schreef op 15 augustus 2004 @ 21:05:
stel, je kamer 'vervormt' je lage tonen met 10%. En het extra laagje van je equalizer 'vervormt' je hele geluidssignaal met 0.1%, maar daarmee kun je wel die 10% vervorming reduceren tot, zeg, 7%. Dan heb je 2.9% beter geluid MET een equalizer, dan je zonder equalizer zou hebben. Althans, zolang je je installatie in dezelfde ruimte houdt ;p
je zou eerder zeggen:
stel, je kamer verlaagd het geluidsniveau van je lage tonen met 10%. En het extra laagje van je equalizer 'vervormt' je hele geluidssignaal met 1% (vanwege dat de banden bv iets te breed zijn, of juist te smal), maar daarmee kun je wel die 10% verlaging oppeppen tot, zeg, 1% (je kan hem nl zelf afstellen, en daar komt direct die 1% vandaan). Dan heb je 8% beter geluid MET een equalizer, dan je zonder equalizer zou hebben. Althans, zolang je je installatie in dezelfde ruimte houdt ;p

[ Voor 42% gewijzigd door bigfoot1942 op 15-08-2004 21:54 ]

• Bananenplant

Bananenplant

Topicstarter
ik heb wat gekocht en verschoven... ik heb nu een marantz pm-50 en ik heb de speakers nu langs de lange kant van de kamer staan. en het klinkt een heel stuk beter :) . ze staan gok ik dik een meter uit elkaar en een krappe 10cm van de muur erachter, op 60cm hoge uit mdf gelijmde stands. ik heb ook een test-cd geleend, lage tonen (60..100Hz ongeveer) vormen nu soms wel staande golven in de kamer waardoor sommig laag wel erg hard klinkt, ik ga nog wat proberen te schuiven later, misschien dat een zachte vloerbedekking ook helpt... (moet toch nieuwe :P ). iig, wilde even laten weten wat ik gedaan heb :) .

Zucmantaks, nu 💰 !

Pagina: 1