Q
Om met het laatste te beginnen:
Ja. Die geef ik aan in het gedeelte erna. Volgens mij heb je die toevoeging net gemist, dus lees ‘em ff door, zou ik zeggen.
[...]
Je redenatie is duidelijk. Gekeken naar al die behoeften van mensen is God niet an sich een behoefte, maar zijn er behoeften om verklaringen te vinden. Met name verklaringen mbt 'zin van het leven', 'waarom we lijden', etc. Mensen willen de wereld kunnen vatten, begrijpen ze willen er grip op krijgen. Men heeft een behoefte aan een antwoord op dergelijke vragen. God is een antwoord, voor sommige mensen. God is de bevrediging van psychologische behoeften (als eten is voor lichamelijke behoeften).
Waarbij God door sommige mensen dus uit angst voor het onbekende te pas en te onpas uit de kast wordt getrokken. Dat is dus niet de bedoeling. Maar goed, dat begrijp je intussen denk ik wel.
[...]
Ah, ik heb de vorige keer niet goed gelezen en de dubbele punt over het hoofd gezien, wat dom van mij.
Zoal het een christen betaamt, vergeef ik je van harte

Dat is iets wat ik van gelovigen maar moet aannemen.
De eerste stap op weg naar God begint hier idd mee.
[...]
Even een vraag tussen door: waar komt die belofte vandaan, van mede gelovigen?
Als je het hebt over de bijbelschrijvers: ja, van hen.
Dus de reden om in het bestaan van God te geloven is de belofte dat je dan gelukkig zult zijn.
Het geloof in het bestaan van vliegende roze olifantjes bevredigt geen behoeften en levert daarom geen geluk op.
Dat klopt.
Aannemen dat iets bestaat om dat het je gelukkig kan maken lijkt mij waanzinnig, ook al heb ik begrip voor het motief, zoals ik begrip heb voor de junk die naar de spuit grijpt. Het doel heiligt de middelen.
Met dat verschil dat de junk vervolgens voor tijdelijk naar een andere wereld verhuist. De gelovige staat nog steeds met beide benen op de grond. Zelfs meer dan voorheen.
Opzich heb ik er nog niet eens zo'n bezwaar tegen, omdat mensen zelf maar moeten weten wat ze doen. Maar vervolgens laat de praktijk zien dat mensen de "werkelijkheid" proberen te buigen naar dat ideaal, met alle vreselijke gevolgen van dien. Dat is echter off-topic.
Nou ja, strikt genomen is deze hele discussie volgens mij off-topic, dus kan dit er ook nog wel bij.
Het gevaar dat je aangeeft, is idd aanwezig. Het verleden spreekt wat dat aangaat boekdelen (o.a. het uitgekauwde voorbeeld van de kruistochten). Waar het echter in al die gevallen om te doen is, is de zucht naar persoonlijke zelfverrijking buiten God om. Zodra ‘gelovige’ mensen hun geluk denken te kunnen vinden in 99% God en 1% zichzelf, loopt dit te allen tijde spaak.
Onderlaatst las ik een boekje over de verschillen tussen de diverse kerkgenootschappen hier in Nederland. Wat schetst mijn verbazing als ik lees dat er kerkafscheidingen hebben plaatsgevonden, puur en alleen gebaseerd op uiterlijke verschijningsvormen (kort haar/lang haar, wel/geen hoedje, e.d.). Te bizar voor woorden als je nagaat dat in beide kerkgenootschappen het woord van God wordt verkondigd, waar op bijbelse gronden niet kan worden aangetoond hoe mensen ter kerke dienen te gaan.
[...]
Nou... Ik kan die analogie op iets andere wijze eigenlijk wel overnemen.
Eerlijk gezegd duurde het bij mij even voordat ik door had wat je nu precies bedoelde met het licht op het citaat dat je erboven plaatste.
Loterijen hebben juist die air over zich: je bent gek dat je niet mee doet want wie niet waagt zal zeker niet winnen. Je loopt pot dorie de kans op heel veel geld (lees geluk) mis.
[…]
De loterij en God bieden allebei de zelfde belofte: geluk.
De loterij en God hebben de zelfde basis voor die belofte: geen.
God in de vorm van antwoorde op vragen
Loterij in de vorm van veel geld -> veel mogelijkheden en zekerheid
Wel met dat verschil dat de winkans in het geval van God 100% is.
[...]
Nergens van.
So, what’s your point?
[...]
Aha, ik snap het punt. Maar wat dat diepste wezen betreft: dat is maar net hoe je het bekijkt. Als die vragen over zingeving en dergelijke zo belangrijk voor je zijn dan heb je misschien wel een bron van geluk. Als die vragen niet spelen dan is het onzin.
Laat ik het dan anders zeggen (het komt weer op gevoel van eigenwaarde uit). Mensen zijn levende wezens die zich niet alleen bewust zijn van hun omgeving, zij zijn zich ook bewust van zichzelf. Ze kunnen zichzelf afvragen wie ze zijn en wat ze met hun leven willen doen. Ze kunnen zichzelf bijvoorbeeld afvragen: ‘Ben ik trots op de dingen die ik doe, of schaam ik mij voor mijn keuzes?’ Of nog belangrijker: ‘Ben ik gelukkig degene te zijn die ik ben?’
Mensen kunnen er de voorkeur aan geven deze vragen naast zich neer te leggen in plaats van de antwoorden erop te vinden. Maar de vragen blijven bestaan, hoe hard men ook z’n best doet ze te negeren. Het is ook beter om ze niet te negeren, omdat de antwoorden een indicatie voor het gevoel van eigenwaarde zijn.
Je diepste wezen heeft dus betrekking op de vragen die in ieder weldenkend mens naar voren treden, waarbij de kans aanwezig is dat bij de één de vragen continu opborrelen en bij de ander nauwelijks spelen. In jouw geval kan ik me voorstellen dat je bij de laatste groep hoort.
Maar dan nu eens over die moeite die men moet doen om dat geluk de bemachtigen. Steeds maar weer. Is dat erg? Kan het misschien niet zo zijn dat ze in dat ploeteren en moeite doen zelf ook geluk vinden?
Met andere woorden: dat men geluk vindt in het zoeken i.p.v. in het vinden? Ik denk het zeker wel.
Maar het is de vraag of je daarmee eindeloos door kunt gaan. Als je kijkt naar de vraag of je gelukkig bent degene te zijn die je bent, klinkt het mij iig erg vermoeiend in de oren als ik continu op zoek moet gaan naar bevestiging en acceptatie.
[...]
Het idee dat mensen een illusie of verbeelding nodig hebben om te functioneren is iets wat mij an sich niets uit maak, dus ik denk dat ik het daar wel met je eens ben. Maar het gevaar is om illusie als werkelijkheid te gaan beschouwen, wat grote problemen tot gevolg kan hebben.
Op het moment dat de illusie tot verrijking van jezelf dient ten koste van anderen, leidt dat doorgaans tot problemen, ja.
[...]
Nee, God heeft voor mij geen toegevoegde waarde omdat het geen behoeften bevredigdt. Bij jou bevredigt het geloof je behoefte aan eigenwaarde.
Zoals dat bewust of onbewust bij iedere gelovige speelt. Het punt is alleen dat, in het gesprek met ongelovigen, het gevoel van eigenwaarde het enige aanknopingspunt buiten de bijbel vormt, waarmee een link naar de relatie met God kan worden gemaakt.
[...]
[knip]
vooringenomenheid en valse eigendunk
[knip]
Het punt met deze tekst is dus dat je doet alsof alle mensen die niet voor God kiezen last hebben van vooringenomenheid en valse eigendunk. Dat lijkt mij nergens op gebaseerd.
Jawel. Dat baseer ik op ten diepste de onwil van mensen om te kiezen voor God (zoals dat in de zin stond). Mensen zijn vooringenomen, bevooroordeeld, omdat ze het t.a.v. God altijd beter denken te weten (o.a. God bestaat niet) en hebben een valse eigendunk, omdat ze een beeld van zichzelf hebben die gegrondvest is op vergankelijke zaken. Ik mag aannemen dat je dit binnen deze discussie niet als iets nieuws in de oren klinkt.
[...]
Het ging om inhoud en overtuiging om duidelijk te maken dat alle niet-gelovigen 'vooringenomen' zijn en 'valse eigendunk' hebben.
Hierboven toegelicht.
[...]
Ik denk dat het mechanisme neerkomt op bevredigen van (geestelijke en lichamelijke) behoeften. De bevrediging van een behoefte aan eigenwaarde is daar misschien onderdeel/ een voorbeeld van (in het algemeen), maar zeker niet het enige.
Mee eens. Maar het punt is dat de behoefte aan God daar wel op geënt is. Of eigenlijk is het andersom: de behoefte aan eigenwaarde is geënt op de behoefte aan God. Alleen zoeken mensen (lees: iedereen) hun eigenwaarde in de eerste plaats bij dingen die vergankelijk zijn met de illusie dat dat het enige is, waardoor er altijd een zekere leegte overblijft.
Vervulling door God van die leegte is iets wat je overigens alleen bij het christendom, in tegenstelling tot bijv. de Islam, aantreft. Je hoeft bij God niets te doen om toch als persoon, onafhankelijk van wie je bent of wat je doet, volledig geaccepteerd te worden. Binnen de Islam heb je die zekerheid niet – die heb je pas op het moment dat je wat gepresteerd hebt, en dan nog is het niet zeker. Maar goed, dat is wat off-topic.
[...]
Hoe bedoel je dat je geluk niet op zichzelf staat? Dat je geluk niet afhankelijk is van dergelijke losse dingen?
Precies. Ik kan ook genieten van de dingen die je opnoemde (als onderdeel van het gelukkig-zijn). Alleen geven ze me op zichzelf geen blijvende bevrediging in de zin van dat ik de tevredenheid over m’n leven er vanaf laat hangen. Ik kan pas echt van iets genieten als ik besef gelukkig te zijn degene die ik ben.
[...]
Ik zou het niet weten. Ik ben gewoon tevreden. Sorry dat ik niet duidelijker kan zijn.
Geeft niet.
[...]
Ik ben wel (serieus) benieuwd. Ook waarom jij denkt waarom ik jou niet geloof.
Ik zie mijzelf als de levende falsificatie van jouw stelling namelijk.
Dat kan ik me voorstellen. Het is daarom begrijpelijker op het moment dat je tevredenheid over je leven zich door omstandigheden in een mindere periode bevindt.
[...]
Het punt is of er een relatie mag worden getrokken tussen het feit dat mensen ergens behoefte aan hebben en het daadwerkelijk "echt" bestaan van hetgeen dat hun behoefte bevredigt. Dat lijkt mij gelijk aan twee worpen met een dobbelsteen.
Daarom is het zelfs geen aanwijzing.
En daarom, nogmaals, voer ik het ook niet op als bewijs. Het feit dat ik het één relateer aan het ander, volgt uit subjectieve ervaringen dat de ondersteuning en bevestiging is van hetgeen in een niet nader te noemen geschrift staat opgetekend. Dat gegeven is iig voor mij de legitimatie om de relatie te trekken. Maar goed, ik begrijp je gedachte.
Het punt is dat uit deze aanwijzing niets opgemaakt kan worden betreffende het bestaan van God. Simpelweg omdat er geen relatie is tussen 'geloven' en 'het daadwerkelijk bestaan' van iets. Maar okee, ik dwaal af.
Geeft niet, want het maximale wat je vanuit jouw positie zou kunnen zeggen, is dat God alleen bestaat in de gedachte van de gelovige.
In een ander topic heb ik ooit eens gezegd dat ik er ook niet helemaal over uit ben als het gaat om het bestaan van God. De bijbel spreekt ook over God als een Geest, dus geen fysieke verschijning (de enige keer dat God wel als zodanig verscheen, is intussen zo’n 2000 jaar geleden in de persoon van Jezus Christus). Wat ik echter wel weet, is dat God de vervulling van de diepste leegte in de mens is. Zo beschouwd zou je God kunnen aanmerken als het equivalent van de zuivere menselijke geest. Maar toch, hoe meer ik het geluk ervaar dat volgt uit de motivatie die ik van God krijg, hoe meer ik met alle ups en downs van het leven overtuigt wordt van het feit dat God als persoon buiten m’n eigen hersenspinsels ook daadwerkelijk bestaat.
[...]
Ik ga een stapje verder en beargumenteer (en doe dus geen beroep op aantallen, correct me if i'm wrong) waarom 'zin' helemaal niet van toepassing is. Het enige wat jij tegen mijn argumentatie inbrengt is dat het in jouw 'beleving' niet zo is. En beroep op 'ervaring' is zwak. Dat mensen iets 'ervaren' wil ook niet zeggen dat iets daadwerkelijk zo is.
Waar is dan jouw argument tegen het bestaan van ‘zin’ van het leven in
objectieve zin? Het enige waarop jij je baseert, is precies datgene wat je mij verwijt, namelijk je ‘beleving’. Er is tot dusver geen enkele objectieve ondersteuning van die gedachte van jou aan bod gekomen, dus met andere woorden: we staan nog steeds gelijk, indien je subjectieve ondersteuning door ervaring en bijbelse argumentatie beide verwerpt.
[...]
Zelfs een 'ervaring' is nog geen bewijs voor het bestaan van hetgeen waarvan je meent dat het je ervaring veroorzaakt.
Als het gaat om het bestaan van de overtuiging dat door gehoorzamen van de oproep tot bekering je leidt tot het diepste geluk, dan valt persoonlijke ervaring wel binnen het overtuigingskader (je ervaart immers ‘dieper’ geluk). Behalve wanneer je zelfs ná ondervinding het bewijs gewoon keihard ontkent.
[...]
Hehehe. Grappige analogie. Wat jij in feite beweert is dat er maar 1 manier is naar het 'echte' geluk, al het andere is maar surrogaat, en die manier is 'zus-en-zo'. Mensen die andere methoden hanteren hebben last van vooringenomenheid en valse eigendunk. Dat alles op basis van eigen ervaring.
Nee, niet alleen dat. Eigen ervaring is slechts de bevestiging en ondersteuning van de bijbelse bekeringsregel. Daarom kan ik zeggen dat het geen verzonnen regeltje is. Ze bestaat immers al langer dan mijn ervaring met die regel.
Dus in die zin gaat de analogie nog steeds op. Zolang je de stelling van Pythagoras niet in praktijk wilt brengen (omdat je beter denkt te weten), zul je nooit de exacte uitkomst kunnen achterhalen.
[...]
Waarom mag ik dan mijn arm bij me houden? Ik wil je troosten, niet voor de trein laten springen. Dat dit mijn levensvisie is correct, maar jij beschouwt dit als negatief, terwijl deze constatering mij er niet toe heeft gedreven om een paar treinreizigers vertraging te berzorgen.
Waarom zou bovenstaande je 'negatief' stemmen?
Nou, stel dát ik voornemens ben om voor de trein te springen, maar zeg er niets van. Ik geef aan dat ik diep in de shit zit en vraag jou om mij een hart onder de riem te steken. Hoe zou jij dat doen in het licht van jouw levensvisie?
* Misschien is het handig om vanaf nu enkel op hoofdpunten te reageren. De postings worden anders wel erg lang en onoverzichtelijk.
[
Voor 4% gewijzigd door
Gideon op 29-08-2004 00:05
. Reden: mededeling* ]