I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
als je dat nodig vindt, haal ze er dan wel allemaal uit jochieVerwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 22:49:
Trying to be helpfull, maar als je zo'n mail schrijft, maak je best geen dt foutjes.
Meestal nemen mensen dan een brief niet meer echt "aux-serieux"... allé hier in België toch niet zo... solly als dit mierenneuken is in sommige mensen hun ogen, maar het is zo.
verder doet iedereen in holland dat zo...
gewoon afmelden. maarja, principes he?[...]
Verder heb ik nog een vraagje... Ik snap het systeem dus echt niet. heb de thread al drie maal gelezen... Kan dit verhinderd worden met een router/adsl modem? of een firewall? of spyblaster? omdat ik niemand zie met die oplossingen.
Natuurlijk is het niet netjes van KPN om dit zomaar te doen...
Wat je zou kunnen doen is in je hosts-file de naam van de betaalsite van de KPN kunnen laten wijzen naar 127.0.0.1, maar dan kunnen mensen op een andere computer in je netwerk dus nog wel gewoon daar naartoe surfen.
Het idee is heel simpel.
Wanneer je een vaste telefoonaansluiting hebt, dan kun je naar een bepaald nummer bellen om de betaling te doen (huisgenoten/kinderen) kunnen dat dus ook doen, maar het is ook link voor mensen met een niet-beveiligde draadloze telefoon.
De enige extra veiligheid is dat je het bankrekeningnummer moet weten wat bij de KPN bekend is.
Wanneer je ook nog ADSL hebt via een KPN-bedrijf (Planet internet, Het Net, KPN) dan kun je dus ook die betalingen doen via het internet. (vanaf jouw IP)
Dat gaat dus gewoon door het rekeningnummer in te vullen op een website.
Ik laat het aan je fantasie over om manieren te bedenken op hoeveel manieren mensen hiervan misbruik kunnen maken.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
een pinbonnetje bij het oudpapier is makkelijker denk ik en ook minder illegaal.wibblemoo schreef op 18 augustus 2004 @ 11:52:
dus als je iemand vindt met een open Wlan heb je alleen de naam en rekeningnummer nodig ?! das een kwestie van een poststuk onderscheppen oid.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
wibblemoo schreef op 18 augustus 2004 @ 11:52:
dus als je iemand vindt met een open Wlan heb je alleen de naam en rekeningnummer nodig ?! das een kwestie van een poststuk onderscheppen oid.
Of een open deur, straatroof ed
Heeft er al iemand ervaring mee ? Zinloos gissen zijn we ook niet bij gebaat..
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 12:34 ]
Ben ik het niet mee eens.Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 12:33:
[...]
offtopic:
Of een open deur, straatroof ed
Heeft er al iemand ervaring mee ? Zinloos gissen zijn we ook niet bij gebaat..
De KPN geeft aan dat het een volkomen veilige manier van betalen is.
Om dat te kunnen weerleggen moet je aangeven waar de mogelijkheden liggen om er misbruik van te maken.
Dit zijn er al heel wat meer dan de FAQ op de switchpoint site wil laten geloven.
Daarnaast is het zo dat een hoop van die gevaren makkelijk te verhelpen zijn, maar dat men zich daar geen zorgen over maakt, omdat de klant niet eens weet dat die service bestaat.
Voor diegene die er misbruik van wil maken is het nu heel eenvoudig om een manier te zoeken, omdat je gewoon weet dat ieder huishouden in NL de beschikking heeft over deze betaalmethode.
Je hoeft maar met een scanner rond te lopen om te vinden waar iemand een niet-dect-draadloze telefoon heeft en aan te bellen met een smoesje om het rekeningnummer los te peuteren.
Wanneer mensen simpelweg weten van deze "service" zou het al gauw 100x veiliger zijn.
Het is nu een beetje vroeg om al slachtoffer te kunnen vinden, daar de service nog geen maand geactiveerd is, rekeningafschriften soms maar eens per maand komen en dat de KPN mogelijke fraude heel erg stil wil houden.
Verwijderd
Verwijderd
En voor dit voorbeeld beschikt de klant dan ook over een niet beveiligde WIFI verbinding ? Iedereen geeft ook zomaar zijn rekeningnummer en NAW gegevens( moet wel het nummer en NAW zijn waarmee de KPN nota voldaan wordt )TD-er schreef op 18 augustus 2004 @ 12:51:
[...]
Ben ik het niet mee eens.
De KPN geeft aan dat het een volkomen veilige manier van betalen is.
Om dat te kunnen weerleggen moet je aangeven waar de mogelijkheden liggen om er misbruik van te maken.
Dit zijn er al heel wat meer dan de FAQ op de switchpoint site wil laten geloven.
Daarnaast is het zo dat een hoop van die gevaren makkelijk te verhelpen zijn, maar dat men zich daar geen zorgen over maakt, omdat de klant niet eens weet dat die service bestaat.
Voor diegene die er misbruik van wil maken is het nu heel eenvoudig om een manier te zoeken, omdat je gewoon weet dat ieder huishouden in NL de beschikking heeft over deze betaalmethode.
Je hoeft maar met een scanner rond te lopen om te vinden waar iemand een niet-dect-draadloze telefoon heeft en aan te bellen met een smoesje om het rekeningnummer los te peuteren.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 18:31 ]
Verwijderd
Ja dat klopt..Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 18:15:
het is natuurlijk wel zo dat je nummer en IP-adres gekoppeld is aan je woonadres. Dus als er al iemand op het idee komt om via jou nummer is te bestellen, komt het altijd aan bij jou adres, immers dat is gekoppeld. Dan weet je dus al snel dat er misbruik is gemaakt. Of niet soms?
In mijn voorbeeld had ik het over een draadloze telefoon, maar WiFi is ook zeker een gevaar.Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 18:29:
[...]
En voor dit voorbeeld beschikt de klant dan ook over een niet beveiligde WIFI verbinding ? Iedereen geeft ook zomaar zijn rekeningnummer en NAW gegevens( moet wel het nummer en NAW zijn waarmee de KPN nota voldaan wordt )
Nou is de combinatie Wifi & internet via ADSL via een KPN-provider waarschijnlijk iets minder kans op dan een (niet beveiligde) draadloze telefoon. Over WiFi durf ik wel te zeggen dat meer dan 3 kwart niet beveiligd is en dat de WiFi-dichtheid tegenwoordig vrij hoog is.
Daarnaast lees je ook wel dat een ex veelal iemand wil terugpakken.
Je kunt een hoop dingen bestellen die niet afgeleverd hoeven te worden, dus dan ben je een hoop geld kwijt zonder dat je bijv dingen kunt terugsturen. Bij een ex zijn dingen als een reknr en NAW-gegevens altijd wel bekend. Maar goed dat is een probleem wat je altijd wel zult hebben ongeacht de betaalmethode. Neemt niet weg dat je je alleen ertegen kunt indekken, wanneer je weet dat je die betaalmethode hebt.
edit:
Ik zit me net weer een nadeel te bedenken van Switchpoint.
Onze buren hebben geen internet, maar wel een absoluut niet beveiligde draadloze telefoon (bij het testen van mijn oude telefoon hoorde ik de buurvrouw babbelen)
Je kunt je alleen maar afmelden via email.
Toch best wel lullig vind ik.
[ Voor 12% gewijzigd door TD-er op 18-08-2004 19:58 ]
Verwijderd
Ja dat had ik begrepen ja mar,TD-er schreef op 18 augustus 2004 @ 19:26:
[...]
In mijn voorbeeld had ik het over een draadloze telefoon, maar WiFi is ook zeker een gevaar.
Nou is de combinatie Wifi & internet via ADSL via een KPN-provider waarschijnlijk iets minder kans op dan een (niet beveiligde) draadloze telefoon. Over WiFi durf ik wel te zeggen dat meer dan 3 kwart niet beveiligd is en dat de WiFi-dichtheid tegenwoordig vrij hoog is.
Daarnaast lees je ook wel dat een ex veelal iemand wil terugpakken.
Je kunt een hoop dingen bestellen die niet afgeleverd hoeven te worden, dus dan ben je een hoop geld kwijt zonder dat je bijv dingen kunt terugsturen. Bij een ex zijn dingen als een reknr en NAW-gegevens altijd wel bekend. Maar goed dat is een probleem wat je altijd wel zult hebben ongeacht de betaalmethode. Neemt niet weg dat je je alleen ertegen kunt indekken, wanneer je weet dat je die betaalmethode hebt.
edit:
Ik zit me net weer een nadeel te bedenken van Switchpoint.
Onze buren hebben geen internet, maar wel een absoluut niet beveiligde draadloze telefoon (bij het testen van mijn oude telefoon hoorde ik de buurvrouw babbelen)
Je kunt je alleen maar afmelden via email.
Toch best wel lullig vind ik.
Je gaat voorbij aan het feit dat het bij switchpoint incasso gaat om en de tel lijn en een KPN internetverbinding, op basis daarvan wordt de klipping gedaan. Alleen aan een niet beveiligde draadloze telefoon heb je bijzonder weinig.
Telefonisch afmelden is ook gewoon mogelijk, om even te refereren aan het zinloos gissen
Ik ben er over aan t denken om via dat bezwaarscriptje ook bezwaar te maken tegen het activeren van nieuwe diensten en of tarieven zonder daarvan schriftelijk aan mij persoonlijk geadresseerd op de hoogte te worden gebracht.
(kan dat?)
scriptje staat hier:
http://www.kpn.com/kpn/show/id=412484/sc=3f957f
[ Voor 3% gewijzigd door itsme op 18-08-2004 22:45 ]
Nothing to see here
Ik heb ook mijn bezwaar ingestuurd.its_me schreef op 18 augustus 2004 @ 22:44:
* TD-er heeft zojuist (hoewel ik geen geheim nummer heb) bezwaar gemaakt mbt deling van info en switchpoint deactivatie mail gestuurd.
Ik ben er over aan t denken om via dat bezwaarscriptje ook bezwaar te maken tegen het activeren van nieuwe diensten en of tarieven zonder daarvan schriftelijk aan mij persoonlijk geadresseerd op de hoogte te worden gebracht.
(kan dat?)
scriptje staat hier:
scriptje
Bij deze wil ik bezwaar maken tegen de (ongevraagde) invoering van Switchpoint Incasso.
Deze "service" is ongevraagd ingevoerd en daarnaast ben ik als abonnee hiervan niet door de KPN op de hoogte gebracht.
Vrijwel alle onveiligheden van deze betaalservice zijn te voorkomen door de klant op de hoogte te brengen van deze service en er is een extra gelegenheid voor kwaadwillenden geïntroduceerd, doordat alle aansluitingen van deze "service" zijn voorzien.
Mijns inziens heeft de KPN mij hierdoor financieel in gevaar gebracht.
Tevens verbaasd het mij bijzonder dat het voor de KPN wel mogelijk is om deze "service" aan te zetten, maar niet af te sluiten. Dit kreeg ik te horen via de servicelijn van de KPN.
Het afmelden bij switchpoint is (op dit moment) alleen mogelijk via email, wat ik ook vreemd vind, daar er nog genoeg mensen zijn die geen internet hebben. Een hoop van deze mensen zullen mogelijk ook nog beschikken over ouderwetse, niet beveiligde, draadloze telefoons. Hierdoor is er voor hun ook meer kans op misbruik.
Als "oplossing", om misbruik te voorkomen, geeft de KPN aan dat je nummermelding uit moet zetten. Ondertussen vraagt de KPN wel geld voor deze service (het zien van het telefoonnummer van diegene die je opbelt), die door dit "advies" duidelijk aan functionaliteit inlevert.
Mijn grootste bezwaren samengevat:
- het ongevraagd aanzetten van een "service", die veelal ook ongewenst is.
- het niet informeren van de klant over het bestaan van deze "service"
- het niet bieden van mogelijkheden om je als klant van deze "service" af te melden.
Verwijderd
Op welk tel-nummer? Heb t alVerwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 22:26:
[...]
Telefonisch afmelden is ook gewoon mogelijk, om even te refereren aan het zinloos gissen
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 15:24 ]
Mischien handig om dat hier te vermelden wat dit staat er in de FAQ van de switchpoint-site:
Kan ik me afmelden voor deze dienst?
Wilt u geen gebruik (meer) maken van de dienst SwitchPoint Incasso, dan kunt u zich afmelden. U dient hiervoor een e-mail te sturen naar info@switchpoint.nl met als onderwerp "afmelding SwitchPoint Incasso".
Voor de afmelding hebben wij de volgende gegevens nodig:
• Naam (KPN contract eigenaar)
• Vaste telefoonnummer thuis
Verwijderd
Ik las 2 pagina's terug een nummer van Switchpoint, die iemand na wat uitzoekwerk had gevonden. Maar ik zie al dat er achter dat nummer geen call-center zit oid.TD-er schreef op 19 augustus 2004 @ 15:32:
[...]
Mischien handig om dat hier te vermelden wat dit staat er in de FAQ van de switchpoint-site:
[...]
******************************************************its_me schreef op 18 augustus 2004 @ 22:44:
* itsme heeft zojuist (hoewel ik geen geheim nummer heb) bezwaar gemaakt mbt deling van info en switchpoint deactivatie mail gestuurd.
(kan dat?)
scriptje staat hier:
http://www.kpn.com/kpn/show/id=412484/sc=3f957f
DIT IS EEN AUTOMATISCH GEGENEREERD BERICHT.
Helaas zijn wij niet in de gelegenheid uw bericht
persoonlijk te beantwoorden. Voor vragen en antwoorden
verwijzen wij u vriendelijk door naar onze site
www.switchpoint.nl
Geachte heer/mevrouw,
Op uw verzoek bent u vanaf vandaag afgemeld en kunt u geen gebruik meer
maken van de SwitchPoint Incasso dienstverlening, mits u bij uw verzoek uw
vaste telefoonnummer heeft vermeld. Wij vinden het jammer dat u hiertoe
heeft besloten. Mocht u in de toekomst wel gebruik willen maken van
SwitchPoint Incasso dan kunt u zich weer aanmelden.
Meer informatie over de werkwijze en veiligheid van SwitchPoint vindt u op
www.switchpoint.nl.
Met vriendelijke groet,
SwitchPoint
Nothing to see here
Nu zou je verwachten dat ze daaruit de conclusie kunnen trekken dat mensen het blijkbaar niet willen.
Waarschijnlijk zullen ze concluderen, wanneer je je niet afgemeld hebt en er komt een keer gelazer van, dat het je eigen schuld is, want kennelijk is de informatievoorziening goed genoeg geweest, als je kijkt naar het aantal afmeldingen.
Gister moest ook het bank/giro nummer mee, nu al niet meerTD-er schreef op 19 augustus 2004 @ 17:35:
Goh ze hebben het geautomatiseerd.
Nu zou je verwachten dat ze daaruit de conclusie kunnen trekken dat mensen het blijkbaar niet willen.
Waarschijnlijk zullen ze concluderen, wanneer je je niet afgemeld hebt en er komt een keer gelazer van, dat het je eigen schuld is, want kennelijk is de informatievoorziening goed genoeg geweest, als je kijkt naar het aantal afmeldingen.
Nothing to see here
Verwijderd
Dus handig voor die webpagina.
LOL wel : ze hebben niet eens de moeite genomen om die paginas ff in de huisstijl te gieten...
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Verwijderd
Bron: www.webwereld.nl
Een hacker met de naam 'MaTrIzz' heeft zich in de nacht van dinsdag op woensdag toegang weten te verschaffen tot de server van KPN's incassodienst SwitchPoint. Hierop heeft de hacker een eigen gemaakte indexpagina op de server gezet met de tekst 'Kernel_Attack Ownz You BOX By: MaTrIzz'.
Deze pagina staat op dezelfde server als waar klanten van KPN zich kunnen afmelden voor de omstreden incassodienst. KPN stelt met klem dat de database met klantgegevens niet door derden is geraadpleegd.
"We hebben al het mogelijke gecontroleerd. We hebben ook verder van niemand meldingen gehad. Op onze server is niet ingebroken. Wat ons betreft is er dus niets gebeurd", zegt KPN-woordvoerster Maaike Scholten.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 18:47 ]
ben blij dat ik me gelijk heb afgemeld en natuurlijk heeft de KPN nog niets gehoord de telefoonrekeningen moeten nog de deur uit.
Nu is het wachten op het eerste slachtoffer
computer voor alle werkzaamheden
ps. KPN klantenservice gevraagd of ik de zoveelste was die hier over belde; antwoord : Nee de eerste.
Daar geloof ik dus geen moer van he............
Geachte heer/mevrouw,
Bij deze laat ik u weten dat ik de 'opt-out' regeling met betrekking tot
KPN - Switchpoint terstond afwijs.
Dit soort zaken kan niet door de beugel, punt uit.
Ik ben geen lid van welke 'service' dan ook totdat ik mijzelf aanmeldt.
Informatie gezocht op www.kpn.nl, zoeken op switchpoint, stuurde mij naar
www.switchpoint.nl alwaar ik mij zou kunnen afmelden.
Na het bellen van het vermelde nummer en het invoeren van de vermelde code,
verteld een stem mij dat ik voor verdere informatie op mijn scherm moet
kijken en dat de verbinding verbroken wordt.
1) Gebruik uw telefoon met nummer xxxxxxxxxxxxx
2) Bel 0800-9955555
3) Voer deze code in na de biep : xxxxx
4) U gaat automatisch verder (dit werkt dus niet)
(4. Wanneer ?, volgend jaar ?)
Contact opgenomen met de klanten service van KPN a 10 cent per minuut, dit
gesprek nam 9minuten 20 seconden in beslag.
Ik verzoek u een bedrag van € 0,92 aan mij te laten toekomen als dekking
voor de kosten welke ik moest maken om van een service af te komen om welke
ik niet gevraagd heb.
Verder wens ik met onmiddelijke ingang verlost te zijn van deze 'service'.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Nadat ik telefonisch de code had ingevoerd veranderde de site op een gegeven moment in een mededeling dat de deactivatie een feit was. Deze mededeling kon je vervolgens ook nog via de email ontvangen.
Succes
DUGG