[DIY] My first home made Sub

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06
Een zelfbouw sub moet je, net als zo'n B&W sub, nauwkeurig afregelen. Op die manier zal je zelfbouw sub even goed integreren in je setup als die van B&W.

Bovendien is de -6dB bij 22Hz van die B&W sub zeker niet onmogelijk. Met actieve correctie kan je heel wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maku schreef op 18 augustus 2004 @ 16:20:
[...]

dus jij zegt dat het te doen is met een gesloten kast een shiva en een SW2.0 zonder verdere filters .. ?

winisd vind van niet namelijk 40 hz bij 40 liter kast en -3 db .. kan ook geen ruk nabootsen met een gesloten kast in winisd .. alleen maar BR :/

ps 400 euro ga je dus echt niet redden .. 175 voor de amp zonder verzendkosten 200 voor de shiva zonder verzendkosten
50 euro hout oid
dempingswol
speakerdraad
lijm
schroeven ?
hooop tijd voor het alles veel berekeningen nog etc .. ik zal veel hulp nodig hebben van die vriend van me en ik zit ook nog een beetje met garantie .. als nou de amp stuk gaat ben ik de sjaak .. met een B&W kan ik terug naar de dealer ( om de hoek ) .. en ik vraag me af past die B&W niet beter bij mijn B&W voorspeakers kwa klank ? dat is toch redelijk op elkaar afgestemd dacht ik zo .. als je een mega slag woofer er naast gaat planten is dat dan niet geen gehoor :?
Je hebt geen aparte filters nodig bij een aktieve sub, want het filter gedeelte wordt gedaan door de amp (in de meeste gevallen).

Die Hypex heeft de mogenlijkheid om bepaalde frequenties te boosten, waardoor de gekozen frequenties harder gaan klinken dus het -3 punt zal dan aanzienlijk dalen.

En wat die B&W betreft; als je zo verliefd bent op die B&W, en je loopt met twijfels over DIY, ga je toch voor de B&W? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je nou die link doorgelezen van Doede? Nee anders wist je nu precies wat die Thommessen in huis heeft.

Als je graag een b&w wilt hebben omdat er b&w opstaat dan moet je dat vooral niet laten.

Alle opties zijn langs gekomen nu moet je zelf kiezen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Shiva kost 175 met een beetje zoeken denk. Hout voor VIJFTIG EURO ?!?! Met goud bedekt ofzo ? :X 22mm 122x244cm kost zo een 18e. Dan nog accesoires en je subamp. En om dan je sub actief recht te trekken zoals B&W, kan je een Behringer Ultracurve Pro gebruiken. Dan doe je precies hetzelfde als B&W maar klinkt het wel beter, gaat het harder en is het goedkoper.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 18-08-2004 19:01 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:26
Ik ga iedereen ff herhalen, maar nu alles in 1 post :P
Maku schreef op 18 augustus 2004 @ 16:20:
dus jij zegt dat het te doen is met een gesloten kast een shiva en een SW2.0 zonder verdere filters .. ?
Ja, is te doen.
Het laagdoorlaatfilter zit al in je receiver. De rest wordt door de subamp geregeld (net als bij een kant en klare sub)
winisd vind van niet namelijk 40 hz bij 40 liter kast en -3 db .. kan ook geen ruk nabootsen met een gesloten kast in winisd .. alleen maar BR :/
WinIsd is prima en aan een gesloten kast valt niet zoveel te simuleren: Je hebt volume, vulling en lekkage en dat is het wel :P

Winisd geeft alleen maar wat de woofer in een passieve opstelling kan doen. Maar op elke subamp zit wel een basboost, je vervangt kastvolume door versterkervermogen.
ps 400 euro ga je dus echt niet redden .. 175 voor de amp zonder verzendkosten 200 voor de shiva zonder verzendkosten
Je komt niet ver boven de 400 uit hoor :)
Verzendkosten voor de amp zijn minder dan 10 euro, voor de shiva durf ik niet te zeggen (hangt ook van de winkel af)
50 euro hout oid
Hou het maar even op 23,95 (kosten voor een 244x122, 22mm plaat bij mijn lokale houtboer)
dempingswol
eurootje of 10
speakerdraad
€1
lijm
3,95
schroeven ?
Kan ook, kost ongeveer €2,50
hooop tijd voor het alles veel berekeningen nog etc
Ga je jezelf een uurloon betalen oid :?
.. ik zal veel hulp nodig hebben van die vriend van me
€7 voor een krat bier
en ik zit ook nog een beetje met garantie .. als nou de amp stuk gaat ben ik de sjaak
Volgens mij zit op die amp ook garantie
.. met een B&W kan ik terug naar de dealer ( om de hoek ) .. en ik vraag me af past die B&W niet beter bij mijn B&W voorspeakers kwa klank ? dat is toch redelijk op elkaar afgestemd dacht ik zo .. als je een mega slag woofer er naast gaat planten is dat dan niet geen gehoor :?
Volgens mij heb jij helemaal geen zin in zelfbouw. Nu puntje bij paaltje komt, ga je allemaal redenen verzinnen om toch maar een b&w te kopen.
Gewoon fijn doen dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:26
ff toevoegen: Er komt nog 15-20 euro voor verf bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spijker op z'n kop. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Idd. Tis simpel: met zelfbouw krijg je meer kwaliteit, meer kwantiteit voor minder geld alleen is de afwerking niet net zo goed (maar kan wel degelijk wat moois worden) en je moet er moeite voor doen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik kijk naar je kast dan heb ik een kleine opmerking.

je zou eens moeten kijken naar originele subwoofers hoe die er van binnen uit zien. Vaak is de tube (lucht uitlaat) ver naar achteren en wordt de binnenkant verkleint door een plank. Hierdoor krijg je een beter luchtdruk opbouw.

ik zou zeker geen dempingswol of zoiets in je kast gebruiken. In oude speakers werd dat altijd gebruikt maar bij een subwoofer is dat juist tegengesteld. Het is vaak de lucht die uit de tube komt die zorgt voor een goeie bass

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 20:53 . Reden: ff iets toe gevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Erm, nofi, maar je lult echt zwaar uit je nek 8)7 De luchtdruk waar je van hoort is extern, niet intern. Het enige wat je bereikt met een kleinere inhoud is meer weerstand en minder diepgang.

Edit: en met je dempingsmateriaal praat je ook poep :P Je moet het sowieso al niet voor je poort plaatsen. Het is ook niet de lucht uit de poort die het goed maakt en pas onder de resonantiefrequentie komt er meer geluid uit de pijp dan uit de woofer. Dempingsmateriaal laat het geheel vaak wat strakker klinken en door verlaging van de luchtsnelheid gaat de woofer zich gedragen alsof de kist 10% groter is -> diepere bas en minder gebonk.

[ Voor 54% gewijzigd door JT op 18-08-2004 22:50 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 17:13
Zoiets krijg je (anechoic) uit een shiva in 40 liter gesloten met Low pass op 40 (3de orde), 20 Hz 2de orde Subsonicfilter en 6dB bass boost op 27 Hz (instelbaar op Thommessen 2.0).
Afbeeldingslocatie: http://img14.exs.cx/img14/2695/shivcl.jpg.

That's sweet :>

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Redheinz schreef op 18 augustus 2004 @ 22:38:
Zoiets krijg je (anechoic) uit een shiva in 40 liter gesloten met Low pass op 40 (3de orde), 20 Hz 2de orde Subsonicfilter en 6dB bass boost op 27 Hz (instelbaar op Thommessen 2.0).
[afbeelding].

That's sweet :>
holy smek! dat ziet er lekker uit :)

Wise enough to play the fool

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:05

voodooless

Sound is no voodoo!

hmm, lijkt veredacht veel op :

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/3_curve_20_25_30_hz.gif :P

Dit is een echte meting van de shiva in 54 liter met 6 dB correcties op 20 25 en 30 Hz.

[ Voor 24% gewijzigd door voodooless op 19-08-2004 08:42 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 17:13
Ik kan 'm me herinneren, deepspace. Wel aardig om te zien dat de simulatie wel goed klopt met de realiteit!

Zin.

Pagina: 1 2 Laatste