[DIY] My first home made Sub

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 09:56
ik heb al een tijdje ontevreden over de bas uit me huidige set ..

ik heb nu een :

Onkyo TSXR500e :P
2x B&W 601 S3
2x B&W DM110 I

1x Sony ss sw 1 passieve subwoofer .. aan me versterker gebiwired met me voorspeakers.. :/

ik heb een kleine kamer 4x3 ongeveer ..

staat allemaal netjes opgesteld en heb goede luidspreker kabels ..

het geluid is voor mij werkelijk geweldig met wat ik hiervoor had .. ik luister erg veel muziek en kijk erg veel films .. zo veel mogelijk DTS natuurlijk :9~

maar tijdens muziek mis ik me bass .. me voorspeakers komen niet laag genoeg en me sub die onder me bureau staat heeft niet genoeg BOOM .. :(

Op het moment dat ik wat meer bass er in gooi klinkt me sub al beter maar vind ik me voorspeakers minder mooi klinken ..

ik luister van Rock en Metal tot Diana Krall ( jazzy ) en Hardstyle .. :D

wat ik dus in eeste instantie wilde kopen is een subwoofer van B&W maar deze blijken dusdanig schrikbarend duur te zijn dat ik daar maar van af ben gestapt .. als ik daar voor moet sparen komt ie er nooit .. :/ budget is 400 euro maxxxxx

ik ben helemaal weg van de kevlar doeken van mijn "nieuwe" voorspeakers en het design van B&W vind ik persoonlijk om te smullen ..

ik ben dus op zoek gegaan naar speaker fabrikanten en versterker fabrikanten ..

een vriend van me bouwt ook zijn eigen speakers en is berijd om me te helpen al is het zo ver .. dus gereedschap genoeg :)

ik ben na wat kijken gestrand bij intertechnik speakers .. ik vind ze echt zo mooi en het kevlar spreekt me heel erg aan .. ik zocht iets in kevlar of in alu ..

de sub mag niet al te groot zijn ... heb een kleine kamer weinig ruimte ..

iets van 35x35x** is echt de max zo'n beetje ... een 8" driver leek me dan wel mooi ..

ik heb 2 speakers gevonden die me wel wat leken

de mds 08 en de mds 08 md van intertechnik dus :

Afbeeldingslocatie: http://www.t1anime.com/Temp/Maku/MDS%2008.jpg

mds 08 prijs +- 59,-

Afbeeldingslocatie: http://www.t1anime.com/Temp/Maku/MDS%2008%20MD.jpg

mds 08 md Prijs +- 179,- :9~

Die multidrive ziet er echt zo mooi uit .. misch een idee om 15 mm plexi window in de sub te plaatsen ??

als versterker een Hypex DS 1.2 prijs +- 135,-

Afbeeldingslocatie: http://www.t1anime.com/Temp/Maku/Hypex%20DS12_2.jpeg

ik heb niet zo veel verstand van de kast er om heen bouwen .. maar ik hoor dat de achterkant afstoren met zand helpt ... en dat de versterker module apart van de subwooferbehuizing moet zitten voor ideale omstandigheden .. ( maar wel geventileerd moet zijn )

verder scheen het van horen en zeggen beter te zijn dat als je de kast open hebt ( bassreflex heet dat geloof ik ) een ronde baspoort te gebruiken dan een sleuf

Ik heb wat lopen rotzooien in word :+

en heb maar ff wat getekent :? weet begod niet of zo iets zou werken .. en hoe de kamer er het beste uit kan zien van de sub ..

of mischien is het wel beter om m helemaal afgesloten te hebben ..

Afbeeldingslocatie: http://www.t1anime.com/Temp/Maku/sub.JPG

het gearceerde gedeelte is afgestort .. verder wil ik m uit 22 mm mdf gaan maken

ben al wat bezig geweesd met winisd maar kom er toch nog niet echt uit ..

wat ik wil hebben uiteindelijk is Laaaag en vol van klank O+ .. maar wel zo dat ik niet alleen de explosies in films zie maar ook VOEL >:)

alle reacties zijn welkom _/-\o_ mischien ben ik wel helemaal verkeerd begonnen maar het is dan ook me eerste keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nugscree
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 17:30
18MM MDF lijkt me meer dan voldoende hoor ik heb het ook gebruikt voor me projectje en het scheeld iets in de kosten (afhankelijk van hoe groot je de kist wil maken natuurlijk).

Ik weet niet of je dit al gedaan hebt maar in WinISD moet je de specificaties van de driver opgeven dus de Q Vas enz. als je gewoon daar invoerd wat op je doos staat (kan ook een los blaadje zijn of het is meestal wel te vinden op de website van de fabrikant)dan hoort WinISD voor jou de literinhoud voor de kist te berekenen van de driver gegevens die jij hebt ingevoerd.

Voelen he die Boom dat zullen je buren leuk vinden })

offtopic:
hier is mijn projectje te vinden misschien dat je wat aan de berekeningen hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door nugscree op 14-08-2004 04:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

Edit: lama, dacht dat je al iets met cement had afgestort, maar dat zal wel niet :P Je moet idd ff kijken met WinISD want je kan niet zomaar een kast er omheen maken.

[ Voor 89% gewijzigd door JT op 14-08-2004 12:41 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
nugscree schreef op 14 augustus 2004 @ 04:56:
18MM MDF lijkt me meer dan voldoende hoor ik heb het ook gebruikt voor me projectje en het scheeld iets in de kosten (afhankelijk van hoe groot je de kist wil maken natuurlijk).

Ik weet niet of je dit al gedaan hebt maar in WinISD moet je de specificaties van de driver opgeven dus de Q Vas enz. als je gewoon daar invoerd wat op je doos staat (kan ook een los blaadje zijn of het is meestal wel te vinden op de website van de fabrikant)dan hoort WinISD voor jou de literinhoud voor de kist te berekenen van de driver gegevens die jij hebt ingevoerd.

Voelen he die Boom dat zullen je buren leuk vinden })

offtopic:
hier is mijn projectje te vinden misschien dat je wat aan de berekeningen hebt.
Me kamer gaat verbouwd worden binnekort . en al me muren gaan extra geisoleerd worden .. ik heb op speakerland een kist zien staan bassreflex en die was 42 liter 35x35x35 .. met de mds - 08

ik heb wel wat specs maar weet niet of ik ze goed ingevoerd heb .. ik zit ook nog eens met de instelling freq tuning oid .. maar op die versterker die ik wil hebben zit die optie niet .. dan moet ik naar een duurdere HS-200 en die is 370,- :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06
De bas "voelen" met de MDS-08 wordt wel erg op het randje vrees ik. Het is een relatief kleine driver (8") met weinig luchtverplaatsing. Als je de bas echt wil voelen, heb je net veel luchtverplaatsing nodig. Misschien dat het in jouw relatief kleine kamer wel lukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
subsonik schreef op 14 augustus 2004 @ 13:33:
De bas "voelen" met de MDS-08 wordt wel erg op het randje vrees ik. Het is een relatief kleine driver (8") met weinig luchtverplaatsing. Als je de bas echt wil voelen, heb je net veel luchtverplaatsing nodig. Misschien dat het in jouw relatief kleine kamer wel lukt...
kan ook voor een MDS 10 gaan natuurlijk .. maar mijn voorspeakers kunnen niet zo laag .. om dat netjes over te laten lopen .. ( denk ik )

de kist wordt dan groter .. en euh ... er was nog iets met respons tijd van groote woofers .. :? wat nadeliger was voor mijn situatie ofzo kan ik me herrineren :?
heb ik ooit eens ergens vaag gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Je kunt je sub best tot 80Hz ofzo laten lopen. Met een enkele 8" driver haal je inderdaad zeker geen 'voelbaar' geluidsniveau, mischien als je 2 drivers neemt of een enkele 12" dat je het dan gaat voelen. Qua alu speakers kun je ook naar zoiets kijken: [rml][ DIY]Alu Cone Sub (pics)[/rml]

Mijn eerste sub-project. Nu in inmiddels anderhalf jaar verder ben, zowel qua luisterervaring als in kennis op dit gebied kan ik zeggen dat het eigenlijk best wel een lekker ding was, hij ging echt heel hard en zuiver vergeleken met andere subs die ik gehoord heb. Heel erg diep ging 'ie niet maar ik heb er na dat topic nog iets aan geklust, wat dempingswol erin waardoor de tuning lager werd en de virtuele inhoud groter waardoor 'ie nog een stuk lager ging. Als je deze driver (of z'n iets kleinere broertje die eigenlijk even diep gaat in een kleinere behuizing) wilt hebben, je kunt 'em bestellen bij Conrad.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Maku schreef op 14 augustus 2004 @ 13:38:
[...]
de kist wordt dan groter .. en euh ... er was nog iets met respons tijd van groote woofers .. :? wat nadeliger was voor mijn situatie ofzo kan ik me herrineren :?
heb ik ooit eens ergens vaag gehoord
Je hoort soms wel eens dat grotere woofers "trager" klinken, maar dat is klinkklare onzin die spijtig genoeg gretig verspreid wordt door mensen die er weinig van kennen... In jouw toepassing gaat je subwoofer waarschijnlijk nooit boven de 100Hz weergeven, iets wat zelfs een 21" woofer probleemloos aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
dit zijn mijn voorspeakers .. ze gaan zelf al behoorlijk laag voor dit formaat speaker vind ik ..

http://www.bwspeakers.com.../label/Model%20DM601%20S3

Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images%5CphotoItem%5CBlack_Baffle_swatch.jpg

Brrrr het blijft Geil :9~ in het zwart uitgevoerd natuurlijk :7

Specs:

http://www.bwspeakers.com...2D4FFC%2D893C83AFD56B197F

maar je zou een grootere woofer aanraden ?

[edit]

ik heb wat geknoeid met winISD :

Gain

Afbeeldingslocatie: http://www.t1anime.com/Temp/Maku/Gain.JPG

Phase

Afbeeldingslocatie: http://www.t1anime.com/Temp/Maku/Phase.JPG

SPL

Afbeeldingslocatie: http://www.t1anime.com/Temp/Maku/SPL.JPG

Delay

Afbeeldingslocatie: http://www.t1anime.com/Temp/Maku/Delay.JPG

De MDS 08 MD met 33 liter BR kast lijkt me een goede keus :) onder de 30 hz nogal wat delay .. maar hij komt wel veel lager uit tot de 30 hz in vergelijking met de gesloten versie ..

de 42 liter MDS 08 is de inhoud van de Speakerland uitvoering .. en de rooie lijn ..

[ Voor 56% gewijzigd door Maku op 14-08-2004 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
ik kan geen specs vinden van de MDS 10S .. een maatje groter .. VERVELEND !! :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mail ze ? En des te lager je gaat, des te minder erg de group delay is :)

[ Voor 79% gewijzigd door JT op 14-08-2004 15:36 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
krijg net mail .. de HS 2.0 gaat uit komen binnekort Class D 200 RMS Sub amp .. is wel een hele strakke combi met een MDS 10 MD ... toch net ff dat meer power en en grotere woofer... ga ik alleen niet met 400 euro redden +- 290 voor de Amp en 240 voor de Woofer ..

kan dan ook voor de prijs een MDS 10 S pakken van 140 euro .. maar deze heeft geen multidrive en kortere slag .. presteert in het laag slechter ..

ik begin nu toch echt heeeel erg te twijfelen over mijn berekeningen want die mds 10 md zou dan een stuk minder laag gaan als de 8 8)7 zou iemand het na willen rekenen ??

Afbeeldingslocatie: http://www.t1anime.com/Temp/Maku/Mds08MDspecs.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.t1anime.com/Temp/Maku/MDS10MDSpecs.JPG

[ Voor 29% gewijzigd door Maku op 14-08-2004 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

290 is dik teveel if u ask me :o Kijk is voor een Detonation DT150 of een Thomessen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Dat kan best kloppen, de resonantiefrequentie van de MDS-10 is een stuk hoger dan die van de MDS-08. (32 tov. 25 Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik vraag me trouwens af of je met die MDS10 wel wat zal voelen, hij heeft een xmax van 6,8mm (13,6 p-p).

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
JT schreef op 14 augustus 2004 @ 17:59:
Ik vraag me trouwens af of je met die MDS10 wel wat zal voelen, hij heeft een xmax van 6,8mm (13,6 p-p).
de MDS 08 MD lijkt me een kwa prijs een betere keus T.O.V de 10 MD .. verder is dit :

Afbeeldingslocatie: http://www.thommessen.com/english/products/proteussw25/Sw25a.jpg

ook wel een mooi staaltje .. alleen zijn er ook leverenciers van die dingen in de buurt ?

misch een webshop handig ? iemand een adres _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Als het goed is hebben ze die hier: http://www.klingtgut-lsv.de/shop/

Edit: dies alsnog duur :/ DT150 kost 198 :)

[ Voor 26% gewijzigd door JT op 14-08-2004 18:10 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi Geub
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Jedi Geub

huh!?

Cool ding dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:13
Er is ook nog een Thommessen 1.4, die moet meer concureren met de DT150. Mooi spul dat Thommessen, dikke ALU-plaat. Goede kwaliteit wat ik ervan lees.

[ Voor 12% gewijzigd door Redheinz op 14-08-2004 18:58 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
JT schreef op 14 augustus 2004 @ 18:07:
Als het goed is hebben ze die hier: http://www.klingtgut-lsv.de/shop/

Edit: dies alsnog duur :/ DT150 kost 198 :)
in hoeverre is zo'n detonator in qualiteit dan T.O.V Tommessen of een Hypex .. de hypex doet 0.03 % thd bij 100 RMS

zijn er ook zaken in nederland zoals deze ik heb een beetje slechte ervaring met dingen in het buitenland bestellen ... :(

[ Voor 17% gewijzigd door Maku op 14-08-2004 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

zolang je onder de 1% THD blijft is het prima, het gaat hier niet om gevoelige midden- of hogetonen maar gewoon om het subbereik.

@JT je zit veels te veel in Caraudio te denken, icm. BR kun je met die 7mm hééél wat SPL halen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Juist in je auto heb je minder xmax nodig omdat je daar veel meer gain hebt :) Je kan er misschien dan wel hard mee spelen, maar als ik dit lees
maar wel zo dat ik niet alleen de explosies in films zie maar ook VOEL >:)
dan twijfel ik toch of dat ding dat zal kunnen. Voor voelen heb je luchtverplaatsing nodig, VEEL, en 25cm met 7mm xmax heeft nou niet echt grote luchtverplaatsingscapaciteiten.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Maku schreef op 14 augustus 2004 @ 19:11:
[...]

in hoeverre is zo'n detonator in qualiteit dan T.O.V Tommessen of een Hypex .. de hypex doet 0.03 % thd bij 100 RMS

zijn er ook zaken in nederland zoals deze ik heb een beetje slechte ervaring met dingen in het buitenland bestellen ... :(
De Detonation is echt super hoor. Ik heb zelf de DT 300 en ik ben er uitermate blij mee :D . Van vervorming heb ik niet echt last. Ik heb wel gehoort van subsonik dat je beter de high-level inputs kunt gebruiken, omdat de low level ingangen bij hogere volumes zouden vervormen. Dat is echter bij een ouder type. Ik heb een nieuwere serie en heb er eigenlijk zelf nog nooit last van gehad (gebruik ook low level). Maarja, zo heeft iedere versterker wel weer zijn eigenaardigheden... Of je nu kiest voor de Tommessen, Detonation of Hypex, het is allemaal prima spul. Door de hoge efficientie van de Classe D amp zul je in ieder geval wel in de stroomrekening sparen :Y)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Enneh, Remo heeft dus een DT150 + basexciter + slave in de aanbieding voor 300 euro.
Het is wel de oude DT150 (met dip switches binnenin), maar nog steeds een zeer scherpe prijs.
Ben je mooi binnen je budget klaar en hoef je niet te pielen met Winisd en poorten enzo :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

JT schreef op 14 augustus 2004 @ 19:37:
Juist in je auto heb je minder xmax nodig omdat je daar veel meer gain hebt :) Je kan er misschien dan wel hard mee spelen, maar als ik dit lees

[...]

dan twijfel ik toch of dat ding dat zal kunnen. Voor voelen heb je luchtverplaatsing nodig, VEEL, en 25cm met 7mm xmax heeft nou niet echt grote luchtverplaatsingscapaciteiten.
De driver op zich inderdaad niet, maar zolang je niet voor gesloten gaat is dat geen enkel probleem, je hebt immers je poort die -in tegenstelling tot een PR- geen X-max heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
Als voelen niet mogelijk is dan maar goed horen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
teacher schreef op 14 augustus 2004 @ 23:54:
Enneh, Remo heeft dus een DT150 + basexciter + slave in de aanbieding voor 300 euro.
Het is wel de oude DT150 (met dip switches binnenin), maar nog steeds een zeer scherpe prijs.
Ben je mooi binnen je budget klaar en hoef je niet te pielen met Winisd en poorten enzo :)
En toch gaat het een kevlar woofer worden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Je kan natuurlijk je woofer ook down-firing maken (woofer aan de onderkant van de sub), dan zie je'm lekker niet :) Als je een kleine sub wil (35cm kubus zeg je in je startpost), en toch de bas nog wil voelen, dan is de keuze qua woofers erg beperkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zo een kevlar woofer is niet iets wat je hoeft te verstoppen 8)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
JT schreef op 15 augustus 2004 @ 15:25:
Zo een kevlar woofer is niet iets wat je hoeft te verstoppen 8)
Liever niet zelfs .. ik vind het mooi om m zonder kap te laten staan .. vind het ook mooi om de woofer te zien bewegen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop anders de shiva dan heb je ook een kevlar membraan als je dat zo graag wilt. Het voordeel is dat je de bas dan wel voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 19:31:
Koop anders de shiva dan heb je ook een kevlar membraan als je dat zo graag wilt. Het voordeel is dat je de bas dan wel voelt.
Idd, plus dat je alsnog geen grote kist nodig hebt! :)

Kost alleen wat meer (€200,- ofzo)...maarja hij is het waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Face it, er bestaan gewoon geen betaalbare Kevlar (of kevlar-look) woofers waarmee je een kleine subwoofer kan bouwen die diep én hard gaat.

Zo heeft Focal wel enkele mooie Kevlar woofers, maar die gaan OF niet diep (11K 7512), OF ze gaan wel diep maar hebben een gigantische kast nodig + kosten > 400 EUR (13K 7811, 15K 7811).

Ook Monacor heeft enkele leuke Kevlar woofers die ook nog betaalbaar zijn, maar deze hebben kasten van > 100 liter nodig (SPH-250, SPH-300).

De beste oplossing in jouw geval is dan misschien wel het bouwen van 2 subs met de MDS-08... Je kan ze dan zelfs samen, parallel, op 1 subamp hangen. Veel vermogen hebben die woofers toch niet nodig, reken op zo'n 30W RMS per woofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 19:52:
[...]

Idd, plus dat je alsnog geen grote kist nodig hebt! :)

Kost alleen wat meer (€200,- ofzo)...maarja hij is het waard!
SHiva ?? Enlighten me :)

en mja 2 subs is ook wel een idee maarja ik denk dat me ouders me voor gek verklaren .. ps is 30 watt rms per speaker niet ernstig weinig :? :X

Het is mischien wel een vet idee .. 3 kastjes

1 voor versterker ( kleintje ) en dan 2 passieve woofers bouwen ..

wat is het effect op het laag met 2 aparte woofers ?? lijkt me dat je alsnog niet laag gaat komen met een mds 08 ... de mds 08 MD gaat wel laag maar die is in verhouding erg duur ..

als ik een basreflex kast zou maken kom ik uit op 25 liter per kast dat zijn hele nettte kistjes .. maar onder de 30 hz kan je shaken ..

[ Voor 37% gewijzigd door Maku op 16-08-2004 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
ik denk dat het een HS 2.0 wordt .. met 2x een MDS 08 met bijde een behuizing van 45 liter ..

62 cm breed 40 diep en 26 hoog omdat een hele diepe heel slecht uit zou komen in mijn kleine kamer .. dan kan ik ze niet kwijt .. maakt dat uit voor het geluid ?

zo iets bedoel ik:

Afbeeldingslocatie: http://www.t1anime.com/Temp/Maku/subdes3.JPG

de HS 2.0 heeft op 25hz +6 db daarom heb ik de box tuning maar op 25 gezet

results :

Afbeeldingslocatie: http://www.t1anime.com/Temp/Maku/mds0845l.JPG

het worden dan mischien geen kleine mooie kistjes maar ik heb dan wel EN laag EN ik moet ze voelen met 2x 20 cm oppervlakte .. ( ik zie me ouders al kijken :X |:( )

ach je moet wat :7

totaalprijs +- 450 euro excl speakerdraad

[ Voor 37% gewijzigd door Maku op 16-08-2004 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Dat ziet er prima uit! De 6dB bass boost zou ik maar mooi laten voor wat het is, vergeet niet dat je kamer ook nog vele dB's boost geeft. Een +15dB bij 20Hz, +10dB bij 30Hz zijn best mogelijk met de grootte van jouw kamer.

Met beide woofers zit je op 106dB maximale SPL bij 30Hz. In je kamer wordt dat eerder 120dB. Dat zal je wel voelen gok ik zo :) Verder voordeel van met 2 subs te werken, is dat je bij elke frontspeaker een sub kan plaatsen. Op die manier blijft je geluidsbeeld netjes.

Qua afmetingen is een sub helemaal niet kritisch, zolang de netto inhoud maar klopt. Een tussenschotje binnenin kan nooit kwaad, uiteraard wel voorzien van gaten :)

Overigens moet je de laatste versie van winISD pro eens downloaden, daar zit ook een "maximum power" curve in. Die curve geeft weer wat je maximaal in de MDS-08 kan pompen zonder dat deze gaat vervormen. De curve dipt even naar zo'n 30W tussen grofweg 30 en 50 Hz. 30W klinkt weinig, maar vergeet niet dat 300W slechts dubbel zo luid zo klinken... Laat je niet afleiden door een hoeveelheid watts, het zegt echt weinig over de uiteindelijke geluidsdruk.

[ Voor 18% gewijzigd door subsonik op 16-08-2004 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
subsonik schreef op 16 augustus 2004 @ 03:24:
Dat ziet er prima uit! De 6dB bass boost zou ik maar mooi laten voor wat het is, vergeet niet dat je kamer ook nog vele dB's boost geeft. Een +15dB bij 20Hz, +10dB bij 30Hz zijn best mogelijk met de grootte van jouw kamer.

Met beide woofers zit je op 106dB maximale SPL bij 30Hz. In je kamer wordt dat eerder 120dB. Dat zal je wel voelen gok ik zo :) Verder voordeel van met 2 subs te werken, is dat je bij elke frontspeaker een sub kan plaatsen. Op die manier blijft je geluidsbeeld netjes.

Qua afmetingen is een sub helemaal niet kritisch, zolang de netto inhoud maar klopt. Een tussenschotje binnenin kan nooit kwaad, uiteraard wel voorzien van gaten :)

Overigens moet je de laatste versie van winISD pro eens downloaden, daar zit ook een "maximum power" curve in. Die curve geeft weer wat je maximaal in de MDS-08 kan pompen zonder dat deze gaat vervormen. De curve dipt even naar zo'n 30W tussen grofweg 30 en 50 Hz. 30W klinkt weinig, maar vergeet niet dat 300W slechts dubbel zo luid zo klinken... Laat je niet afleiden door een hoeveelheid watts, het zegt echt weinig over de uiteindelijke geluidsdruk.
Kortom zo zou het in princiepe gaan werken :7 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maku schreef op 16 augustus 2004 @ 03:53:
[...]

Kortom zo zou het in princiepe gaan werken :7 >:)
Idd, ik denk dat dit nog eens ernstig zou kunnen gaan beuken! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

subsonik schreef op 16 augustus 2004 @ 03:24:
Met beide woofers zit je op 106dB maximale SPL bij 30Hz. In je kamer wordt dat eerder 120dB. Dat zal je wel voelen gok ik zo :)
Ik denk niet dat je dat gaat redden mbt de xmax.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

106dB@30hz met 2x8" gaat niet lukken vrees ik. Ik zou de br pijp ook iets dichter bij de woofer plaatsen. Verder is het ontwerp goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Nee he, jullie weten het allemaal beter dan WinISD :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dus hij gaat niet over zijn 7mm xmax heen als je er 106dB uit pompt op 30hz ? Dat grafiekje wil ik dan wel is zien.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Dan moet je dat zelf maar eens narekenen :) Vergeet niet dat het spul getuned is op 25Hz, bij 30Hz heb je daar dus al vrij veel effect van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 11:59:
106dB@30hz met 2x8" gaat niet lukken vrees ik. Ik zou de br pijp ook iets dichter bij de woofer plaatsen. Verder is het ontwerp goed.
de pijp in het midden van de kist ofzo ?? wat voor diameter en hoe diep moet ie de kist in steken ??

heeft het nog zin om bijvoorbeeld een paar hoeken er in te plaatsen zoals in een van me eerste tekeningen ? .. ik wil wel de kast ideaal maken uiteraard ... met zand afstorten weet ik niet of dat nog nodig is omdat de xmax van de speaker niet mega veel is en er aangezien de kist aardig groot gaat worden kwa gewicht van het hout al zwaar genoeg gaat worden ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Gewoon de opening van de pijp dichter bij de woofer ;) Erg kritisch is het overigens niet.

In WinISD kan je trouwens onder het tabblad "Vents" je baspijp uitrekenen. Probeer je pijp zo groot mogelijk te maken, maar let er wel op dat ze nog in je kast past uiteraard :) Aan de binnenkant van de kast moet je tussen het uiteinde van de pijp en de kastwand een afstand van minstens 1x de diameter van de pijp laten, zodat de luchtstroom niet belemmerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Als jij geen eens weet of die over z'n xmax gaat hoe kan je dan zeggen dattie wel 106dB red :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Punt is gewoon dat ik mij er nogal aan irriteer dat iedereen hier roept dat je 106dB/30Hz nooit haalt met 2 zulke woofers ;) Wat dus wél het geval is, check winISD maar, de max-SPL curve ligt bij 30Hz op 106dB. SPL door Xmax gelimiteerd, vermogen 50W per woofer.

Uiteraard gaat winISD er wel vanuit dat beide woofers dicht bij elkaar staan. Als dat niet het geval is, blijft er nog 103dB over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
subsonik schreef op 16 augustus 2004 @ 21:43:
Punt is gewoon dat ik mij er nogal aan irriteer dat iedereen hier roept dat je 106dB/30Hz nooit haalt met 2 zulke woofers ;) Wat dus wél het geval is, check winISD maar, de max-SPL curve ligt bij 30Hz op 106dB. SPL door Xmax gelimiteerd, vermogen 50W per woofer.

Uiteraard gaat winISD er wel vanuit dat beide woofers dicht bij elkaar staan. Als dat niet het geval is, blijft er nog 103dB over.
maakt niet uit wat ik invoer in winisd kwa poort groote of vorm of aantal, alle grafieken blijven het zelfde :?

offtopic:
als ik er alleen al aan denk hoe dit gaat klinken krijg ik al kippevel :D >:)

Iemand een beetje idee over een mooie 45 liter kast die laag is en niet al te diep ?? moet wel wat moois worden natuurlijk :P ik wil m zijdeglans zwart iig

jammer dat ik zelf geen 3dmax ken .. want ik zie hier wel eens enorm mooie 3d foto's langs komen :9~

[ Voor 25% gewijzigd door Maku op 17-08-2004 03:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

subsonik schreef op 16 augustus 2004 @ 21:43:

Ik zou het wel is willen horen dan eigenlijk...vind het toch wel een beetje...sterk.

Edit: beetje onderbouwing. 2x8" heeft net niet zoveel oppvervlak als een 12" woofer. De Shiva moet ruim 16mm uitslaan in een gepoorte kist bij 75w om het te halen. En dan denk ik dat in de praktijk niet dat 2 van die MDS08 woofertjes 106dB gaan redden met minder dan de helft uitslag van wat de Shiva moet doen.

[ Voor 22% gewijzigd door JT op 17-08-2004 09:23 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb gisteren even een stress testje gedaan met de dB meter en ik haal 105dB@30hz maar net op de luisterplek. En het niveau is dan zo hard dat je koppijn krijgt van de bas. Je krijgt jeuk aan je been omdat de haartjes opzichzelf gaan trillen. Noway dat dat gehaald wordt met 2 x 8" vergeet het maar. Die mds heeft maar 1/3 van de xmax.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Maku schreef op 14 augustus 2004 @ 03:08:
wat ik wil hebben uiteindelijk is Laaaag en vol van klank O+ .. maar wel zo dat ik niet alleen de explosies in films zie maar ook VOEL >:)
Als je wil voelen, kun je dat ding beter onder je stoel/bank/bed monteren, dan krijg je echt alles mee :7

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan kun je beter net als mij bassshakers kopen. Icm met een sub, mits goed afgesteld geeft best impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Walter.PPK en JT, jullie zijn blijkbaar slimmer dan die jongens van Linearteam die WinISD gemaakt hebben. Ik zou dan ook voorstellen dat jullie zelf een beter programma schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
ach joh we zien het in de praktijk wel over een paar weken denk ik zo :) en al voel ik ze niet dan gaan ze nog laag :P

offtopic:
ik moet van me ouders eerst me kamer isoleren anders mogen de subs er niet komen, lees me andere topic maar :/

edit:

offtopic:
waarschijnlijk mag ik ze bouwen en dan gaan isoleren omdat we dan beter kunnen bepalen WAT we het beste kunnen isoleren :D

[ Voor 61% gewijzigd door Maku op 17-08-2004 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

subsonik schreef op 17 augustus 2004 @ 12:50:
Walter.PPK en JT, jullie zijn blijkbaar slimmer dan die jongens van Linearteam die WinISD gemaakt hebben. Ik zou dan ook voorstellen dat jullie zelf een beter programma schrijven ;)
Ze zijn gewoon niet gewend om met BR systemen te werken óf zijn even vergeten wat die ook alweer doen. Er hangt hier de laatste tijd wel vaker een (af en toe compleet onlogische) voorkeur voor gesloten systemen, dan krijg je dit soort verwarringen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

JT schreef op 17 augustus 2004 @ 09:13:
[...]

Ik zou het wel is willen horen dan eigenlijk...vind het toch wel een beetje...sterk.

Edit: beetje onderbouwing. 2x8" heeft net niet zoveel oppvervlak als een 12" woofer. De Shiva moet ruim 16mm uitslaan in een gepoorte kist bij 75w om het te halen. En dan denk ik dat in de praktijk niet dat 2 van die MDS08 woofertjes 106dB gaan redden met minder dan de helft uitslag van wat de Shiva moet doen.
Dan is die shiva waarschijnlijk rond de 19Hz getuned terwijl die 8"ers op 25hz getuned zitten, dat maat uitslag-technisch nogal een verschil bij een toon van 30Hz. Verder hebben 2x"8" drivers ongeveer 90% van het oppervlak van een 12" driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ok (ik zie trouwens dat de Xmax 7 mm is dus iets minder dan de helft ipv 1/3 van de shiva) Ik wil voor de grap nog wel eens een sub setje bouwen met 2 MDS08's want het is een mooie woofer qua specs. Ik denk alleen niet dat hij opkan tegen een shiva in een br kist (of PR). Eigenlijk kan ik moeilijk oordelen want ik heb de mds08 nog nooit horen spelen.

En mm ik vergelijk br met br en gesloten met gesloten.

Ik kan het BL product niet vinden van die mds08 :?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
xmax peak-to-peak = 7mm
xmax = 3,5 mm
laten we het afronden op 1/4 van shiva?

Wat gebruik jij als parameters voor die MDS08, m.m?
Die XAW210 van mivoc is ook een mooie kevlar woofer, en ongeveer gelijk geprijsd.

[ Voor 46% gewijzigd door Redheinz op 17-08-2004 15:25 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm ik heb hem al denk ik. 2,83v@40hm/1m is 88dB (USPL) klopt dat? Maximaal ingestuurd vermogen 55 watt. Dan wordt de Xmax gehaald in de bump voor de tunefrequentie en op 25,5hz. Als we er van uitgaan dat er in muziek niet veel 25hz voorkomt dan zal de sub niet veel harder gaan als dit. 100dB@30hz. 3dB erbij voor 2 kasten. Dan wordt het 103dB. Das niet slecht daarom. Bij film zal het iets anders lopen omdat daar lagere tonen in voorkomen.

3,5 mm zeg je? dat zal wel een typefout zijn .. Al ziet die surround er niet naar uit dat ie flinke slagen kan maken.

Mocht het zo zijn dat et 3,5 mm is dan is de woofer klaar met 15 watt ingestuurd vermogen. 94dB@30hz maxspl. Dan verdient hij geen stempel 'subwoofer' meer.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Tot die conclusie kom ik ook steeds weer....
Beter die Mivoc.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wi heeft die mds08 liggen en kan er eens wat zinnigs over zeggen. Jedel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Nou zijn er ook behoorlijk wat mensen zeer content met een alcone-sub (HE10 bijv) en die heeft ook geen dikke xmax. Zegt natuurlijk ook niet alles.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Hmm dan heb ik m'n gegevens gehaald van een site met foutieve informatie. In m'n winISD staat namelijk 7mm Xmax ingevuld :|

Maar goed, met 3.5mm Xmax haal je dus zo'n 100dB SPL bij 30Hz met 2 woofers, als ze dicht bij elkaar staan (= 94dB per woofer). Das inderdaad al een heel pak aannemelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Verklaart wel waarom niemand je begrijpt.
PS. +3dB door oppervlak*2 +3 dB door bundeling= 6dB?

In de boekjes is het +3dB door oppervlak +3dB door electrisch vermogen verdubbeling (parallel) = 6dB

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
subsonik schreef op 17 augustus 2004 @ 16:38:
[...]

Hmm dan heb ik m'n gegevens gehaald van een site met foutieve informatie. In m'n winISD staat namelijk 7mm Xmax ingevuld :|

Maar goed, met 3.5mm Xmax haal je dus zo'n 100dB SPL bij 30Hz met 2 woofers, als ze dicht bij elkaar staan (= 94dB per woofer). Das inderdaad al een heel pak aannemelijker :)
ik had mijn info van de intertechnik site zelf .. deze plaatjes heb ik ook gepost eerder in dit topic .. ik begin nu te twijfelen over de berekeningen die er gemaakt zijn .. :/

zal een screenshot maken van mijn ingevulde waardes .. ik ga geen 2x 45 liter sub bouwen en er dan spijt van hebben dat moeten jullie wel snappen natuurlijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
Afbeeldingslocatie: http://www.t1anime.com/Temp/Maku/mds08winisd.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo heb ik ze:
Afbeeldingslocatie: http://img28.exs.cx/img28/5486/settings.jpg
edit:

Komt wel aardig overeen, maar over die X-max is er nog niet echt duidelijkheid...
Is het nou 7 mm of 3,5?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb em hier liggen en gezien de uitslagen die hij maakt (aangesloten op men rechter front kanaal nog wel) lijkt et me eerder 7 mm dan 3,5 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Mja, mijn SPH-200KE woofers kan ik ook uitslagen van 18mm peak-to-peak doen maken... Neemt niet weg dat de Xmax maar 5mm (=10mm peak-to-peak) is.

Ik vrees dan ook dat de Xmax wel degelijk 3.5mm is, en niet 7mm... 7mm zou nogal veel zijn voor een kevlar woofer uit deze prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
Afbeeldingslocatie: http://www.t1anime.com/Temp/Maku/mds08specs.JPG

:)

bij deze

echter als ik de xmax zet op de helft dan maakt dat voor de diepgang volgens winisd
niet zo veel uit .. maar het voelen effect is er dus totaal van af begrijp ik ?

ik ben eens gaan google'n op een adire shiva woofer .. maar die heeft voor optimaal een 124 liter kast nodig 8)7

op 70 liter presteert ie ongeveer het zelfde als de mds 08 maar waarschijnlijk met dik meer voelbaar laag .. ik vraag me af wat deze woofer kost .. 1 ding .. ik vind de woofer gewoon niet mooi :/ en een 70 liter kast DAMN das echt groot ..

ik heb het gevoel dat ik hier nog lang niet uit ben ..

volgens mij bestaat het gewoon niet een klein model subwoofer van kevlar of alu die laag gaat .. behalve die van B&W maar die kost 999,-

ASW 675 mijn droom woofer .. jammer dat het bij dromen moet blijven

Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images%5CphotoItem%5CASW%20675%20BLACK%20GRILLE%20OFF.jpg

Technical Specifications : ASW 675

Description Active closed-box subwoofer system
Dimensions Height: 340mm (13.4 in) not including removable spike feet
Width: 340mm (13.4 in)
Depth: 411mm (16.2 in) including grille and controls
Allow extra 50mm (2 in) at rear for ventilation
Net Weight 25.5kg / 56.1 lb
Freq. Response -3dB 22Hz - 31/110Hz adjustable (EQ at A)
Freq. Range -6dB at 17Hz and 40/140Hz adjustable (EQ at A)
Drive Units Unit 1: 1x 250mm (10 in) dia composite aluminium/paper/Kevlar cone long throw
Unit 2:
Unit 3:
Finish Cabinet: Black Ash or Sorrento (light oak) vinyl
Grille: Black cloth
Sub Woofer Amplifier Description: Class D with switch mode power supply
Power Output: 500W
Rated Power Consumption: 75W
Input Impedance: 33k ohms
Signal Noise: >90dB
Functions: Volume level - Low-pass filter frequency - Low-pass filter bypass - Bass roll-off alignment - Auto sense on/standby - Phase 0/180
Inputs: Line In (RCA Phono)
Outputs: Line In (RCA Phono, high-passed)
Link Out (RCA Phono, parallel to Line In)
Low Pass Filter Active 2nd-order, variable cut-off frequency
High Pass Filter Active 3rd-order -6dB at 80Hz

[ Voor 165% gewijzigd door Maku op 17-08-2004 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel fabriekssubs compenseren met dikke versterkers het gebrek aan inhoud. Je kan ook met een condensator de Q van de woofer shapen, zodat je meer laag krijgt in een kleiner kastje. Een goed subchasis is de Raveland, met een dikke condensator van een paar 100uF d'r voor krijg je ook in een kleine kast nog een goed laag. Kijk in het blad HobbyHifi voor zulke ontwerpen. In het laatste nummer hebben ze een soortgelijke truuk uitgehaald met een mivoc woofer. Voor info:

http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm

en nu de goede link http://www.lautsprechershop.de/hifi/microcube.htm

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb de Adire Shiva in 54 Liter zitten (gesloten), en durf te weden dat ie beter geluid geeft (en meer druk) dan de MDS 08. Het ding kost dan ook wel wat meer... Die 124 Liter is echt niet nodig om er een dikke bass uit te krijgen die door het hele huis voelbaar is! Een vette amp is wel leuk om er bij te hebben (ik heb de DT-300)

Ik heb het ding eens staan gehad in een ruimte van 60x15x15 meter, en de bass was echt wel overal behoorlijk goed te horen (voelen lukt bij zo'n grote ruimte zelfs niet meer)

[ Voor 57% gewijzigd door voodooless op 17-08-2004 21:01 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Die Adire Shiva is anders best wel een imposante woofer. Die kan je zelfs met een gesloten kastje van zo'n 40 liter gebruiken, maar het probleem is dat het rendement niet erg hoog is. Gevolg: dikke amp nodig :) De woofer zelf kan je voor zo'n 200 EUR kopen in Europa, en reken daar nog zo'n 280 EUR bij voor een dikke amp (DT-300, 300W rms).

Kijk voor de grap eens naar dit filmpje van de Shiva van deepspace in actie :) Ding zit in een gesloten kast van 54L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Maku schreef op 17 augustus 2004 @ 19:25:
1 ding .. ik vind de woofer gewoon niet mooi :/ en een 70 liter kast DAMN das echt groot ..
Hier heb ik er 2 van gehaald :P Dus 2 woofers in de auto, 2 in m'n kamer en deze zijn WEL mooi :) Vind ik iig. Je kan ze ook per stuk kopen. Gesloten doen ze zo goed als hetzelfde als een Shiva. Met dus het uiterlijk als verschil en eventueel misschien een net iets betere of slechtere klank. En ook net ff wat goedkoper als je er 2 neemt :P
volgens mij bestaat het gewoon niet een klein model subwoofer van kevlar of alu die laag gaat .. behalve die van B&W maar die kost 999,-

ASW 675 mijn droom woofer .. jammer dat het bij dromen moet blijven

[afbeelding]
Ja, maar zoals zij het doen kan jij het ook doen hoor :) Zorg dat je een woofer hebt die VEEL vermogen kan hebben, pleur hem in een kleine kist en doe door middel van een speciale EQ gewoon je curve rechttrekken :) Dan kan jij ook zo een klein kistje hebben. Alleen voor hetzelfde geld veel beter :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:26
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 17:19:
Zo heb ik ze:
[afbeelding]
edit:
Komt wel aardig overeen, maar over die X-max is er nog niet echt duidelijkheid...
Is het nou 7 mm of 3,5?
Jij hebt een Xmax van 7cm ingevuld, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op 17 augustus 2004 @ 21:27:
[...]

Nee hoor; 7,0mm ;)
edit:

Maku heeft dat volgens mij wel gedaan ja... :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Oeps, verkeerde persoon gekwoot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
^^^^ 7cm

Deze keer wel ff de goeie kwoten :)

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond op 17-08-2004 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maku schreef op 17 augustus 2004 @ 19:25:
....
ik ben eens gaan google'n op een adire shiva woofer .. maar die heeft voor optimaal een 124 liter kast nodig 8)7

op 70 liter presteert ie ongeveer het zelfde als de mds 08 maar waarschijnlijk met dik meer voelbaar laag .. ik vraag me af wat deze woofer kost .. 1 ding .. ik vind de woofer gewoon niet mooi :/ en een 70 liter kast DAMN das echt groot ..
....
Ik denk dat ik binnenkort lekker wel voor de Shiva ga... :X

Komt dan in een kast van 50×50×50CM >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Maku, vind je die mivoc niks? Ook lekker cheap, maar wel meeeeer sub-bass.... Gegoten korf, net apparaat. De duitse boekies krijgen er geen genoeg van (al 3 subs met dat ding + 1 speaker met dat ding in de zijkant).

[ Voor 48% gewijzigd door Redheinz op 17-08-2004 22:35 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Of de mijne :P Maar daar wordt ook niet op gereageerd :/

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 88dB SPL klopt niet, het is 85,99 dB.

Je kunt bij BK electronics de DT300 voor 250 krijgen. Ik heb mijn SHiva/dt-300 bij www.ls-wagner.de gehaald. Als je mailt maken ze meestal een kortingsprijsje.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 22:52:
Die 88dB SPL klopt niet, het is 85,99 dB.
Dat komt denk ik omdat de SD en de BL niet zijn ingevuld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt en ik heb net gevraagd of iemand het BL product weet maar dat is vooralsnog onduidelijk. Mij lijkt het dat de 88dB de USPL is 2,83v@4ohm@1m zeg maar. Als je dit invult komt winisd op een BL van 8,18 Teslameter. Dat lijkt me wel reeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euhm sla je slag zou ik zo zeggen:

http://www.marktplaats.nl...oek.php3%3Fq%3Dthommessen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
dit met een shiva en een 40-50 liter wat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maku schreef op 18 augustus 2004 @ 09:46:
[...]

dit met een shiva en een 40-50 liter wat ?
Als je dat doet heb je een dijk van een subwoofer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op 17 augustus 2004 @ 21:27:
[...]

jup 0.07 meter ... Tevens staat in de parameters peak to peak, dus idd een xmax (1 kant op) van 3.5 mm. Ik zou toch zeggen Mivoc of Raveland maar goed de meer ervaren bouwers (K&T, hobbyHIFI, Redheinz, etc) kunnen er naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 10:03:
[...]

Als je dat doet heb je een dijk van een subwoofer >:)
maar dat is een stuk lichter dan 300 rms 4ohm

maar een 300 rms is de richting .. 200 te licht ? voor een beetje boem in een 40 liter kast ?

hoe kan ik een +6db @ 25 hz oid simuleren met een dichte kist in winISD ?

ps een 30 liter of 60 liter kist maakt weinig uit .. bij dicht .. pas boven de 100 liter ga je dik laag winst maken met die shiva ..

waar voel je meer bass mee met een BR of dichte kast ? met deze afmetingen heeft het nog weinig te maken met de group delay tussen deze 2 .. ik vind het blazende geluid wel klote bij subwoofers van bose bijvoorbeeld dit wil ik wel voorkomen

[ Voor 77% gewijzigd door Maku op 18-08-2004 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de shiva is meer geschikt voor een passief membraan want als je bij een br sub geen windruis meer wil horen zul je flinke pijp moeten gebruiken vrees ik.

Maar als je die Thommessen wil moet je wel snel wezen want dat is gewild spul.
200 watt is genoeg om de shiva goed aan te sturen. Je moet niet teveel naar de Pe getallen kijken als het om subbas gaat. Xmax is veel vaker de limiterende factor.
De Shiva kan thermisch 650 watt omzetten in de vc's maar dan is de Xmax al lang overschreden en is je driver alsnog opgeblazen. Het verschil tussen 200 en 300 watt is niet zo groot als het lijkt. Zeker met normaal gebruik ga je het verschil niet eens merken.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
in het isolatie topic is te lezen dat het mischien niet echt een optie is om een monster sub te bouwen zolang ik in dit huis woon :|

ik moet eerst eens alles op een rijtje gaan zetten .. of de volle mep er tegen aan met een shiva een dikke amp en me kamer dik verbouwen .. of dit alles achterwege laten en tevreden zijn met een wat kleiner subje die wat minder laag gaat en niet voelbaar is ... en me geld lekker in me zak houden totdat ik op mezelf woon over een paar jaar ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 12:30:
de shiva is meer geschikt voor een passief membraan want als je bij een br sub geen windruis meer wil horen zul je flinke pijp moeten gebruiken vrees ik.

Maar als je die Thommessen wil moet je wel snel wezen want dat is gewild spul.
de tomessen heeft een addertje onder het gras .. de foto is de 2.5 de prijs is voor een 2.0 .. ik weet niet wat voor moduul dat is kan er zo snel even geen specs voor vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je die shiva/thomessen combi haalt heb je een betere sub als die B&W ASW675 mag dat even duidelijk wezen.

De SW2.5 wordt al een tijd niet meer gemaakt volgens mij en de winkelprijs voor een SW2.0 is echt hoog. Ik denk dat die thomessen qua kwaliteit te vergelijken is met hypex

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Je kan natuurlijk beginnen met een klein subje, enkel om wat aanvulling in het laag te hebben bij muziek. Het effect is zeker de moeite waard, en veel vermogen heb je niet nodig! Ikzelf kom hier bij normale luisterniveau's niet boven de 0.2 W, om je een idee te geven.

Je zou dan kunnen beginnen met de MDS-08, met de goedkoopste amp die je kan vinden. Aangezien de Xmax 3.5mm is en niet 7mm, jaag je het ding al met een 8-tal watt tot z'n einde (ipv de eerder vermelde 30W). Voor muziek tot op redelijk hoge luisterniveau's is dat ruim voldoende, mits je de sub goed afregelt. Veel mensen hebben namelijk de neiging om hun sub véél te hard te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja het ligt er gewoon aan wat je wil uitgeven.

Die MDS/XXL combi of de AXX/XXL combi kost rond de 120 euro

De Shiva/Thommessen combi kost rond de 375 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 12:50:
Tja het ligt er gewoon aan wat je wil uitgeven.

Die MDS/XXL combi of de AXX/XXL combi kost rond de 120 euro

De Shiva/Thommessen combi kost rond de 375 euro
de tommesen is 290 de shiva is 200 weet niet hoe je bij 375 komt .. dan moet je nog hout etc ...

misch koop ik wel een asw 600 .. ben ik meeteen klaar en is niet te groot .. en komt tot de 20 hz ..

en ik zat met me oorspronkelijke budget op 400 dus ..

[ Voor 6% gewijzigd door Maku op 18-08-2004 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
stel ik koop de shiva en een hypex 2.0 stop dat in een 40 kiter kistje .. dan moet ik nog gaan kutten met filters waar ik de ballen verstand van heb, ik moet overal en nergens de spullen vandaan toveren .. en of ik ook die +- 20 hz ga halen zoals de asw 600 betwijfel ik .. en zit ik al over die prijs heen

ok laten alle berekeningen en shit hierboven even vergeten net zoals mijn voorkeur voor kevlar woofers en mijn gezwets over het voelen van de bass want ik zie door de bomen het bos niet meer en heb me een beetje laten gaan in de mogelijkheden van DIY .. had niet verwacht dat er nog zo veel bi zou gaan komen .. stel mijn budget is 550,- voor een asw 600

deze is 36.5x36.5x45.0

22-180 hz

gesloten

150 rms

en B&W ( ben gewoon B&W geil kan er niets aan doen .. )

dus mijn vraag .. is dit simpelweg na te bouwen voor 400 euro ? aangezien ik liever 150 meer betaal en het dan een B&W is ( zit tussen me oren weet het maar toch je gevoel speelt ook een rol )

de zelfde specs zelfde formaat of kleiner

ik maak deze post omdat ik halverwege het topic zelf niet meer wist wat ik nou wilde eigenlijk .. hier heb ik ff over gezeten omdat ik niet alles kan hebben wat ik zou willen .. dus heb het gehouden bij deze eisen die me echt voor rang hebben op de rest .. klein en laag en onder de 400 euro .. klaar een asw 600 maar dan goedkoper zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
22Hz @ -6dB @ 50liter gesloten ga je met zelfbouw, zonder actieve filtering, niet halen...

Mits wat actieve elektronica haal je het wel, binnen een budget van 300 EUR. Voor dat geld heb je dan een 150Wrms sub met 12" driver, 50 liter kast, -6dB @ 22Hz, 99dB @ 30Hz. Maar aangezien je geen zin hebt in al dat geprul met filters e.d. lijkt het mij dan toch beter dat je voor die B&W sub gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel goed lezen he. De Thommessen SW2.0 staat op marktplaats voor 175 euro.
nog een keer het linkje: http://www.marktplaats.nl...oek.php3%3Fq%3Dthommessen

Net ofdat die B&W's 20 hz halen.. NOT. Weet je wel hoe laag dat is 20hz. 20 hz heeft weinig meer met geluid te maken.

Als je wil weten hoe goed de SW2.0 is kijk even op Doede z'n site:
http://www.dddac.de/op04.htm

Hij heeft dus een semi parametrische bass eq aan boord waardoor je de Shiva mooi zou kunnen corrigeren in een kleine kast.

Je kunt voor 400 euro klaar zijn en dan heb je een sub die die B&W subs uitlacht qua performance.

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 14:15:
Wel goed lezen he. De Thommessen SW2.0 staat op marktplaats voor 175 euro.
nog een keer het linkje: http://www.marktplaats.nl...oek.php3%3Fq%3Dthommessen

Net ofdat die B&W's 20 hz halen.. NOT. Weet je wel hoe laag dat is 20hz. 20 hz heeft weinig meer met geluid te maken.

Als je wil weten hoe goed de SW2.0 is kijk even op Doede z'n site:
http://www.dddac.de/op04.htm

Hij heeft dus een semi parametrische bass eq aan boord waardoor je de Shiva mooi zou kunnen corrigeren in een kleine kast.

Je kunt voor 400 euro klaar zijn en dan heb je een sub die die B&W subs uitlacht qua performance.
dus jij zegt dat het te doen is met een gesloten kast een shiva en een SW2.0 zonder verdere filters .. ?

winisd vind van niet namelijk 40 hz bij 40 liter kast en -3 db .. kan ook geen ruk nabootsen met een gesloten kast in winisd .. alleen maar BR :/

ps 400 euro ga je dus echt niet redden .. 175 voor de amp zonder verzendkosten 200 voor de shiva zonder verzendkosten
50 euro hout oid
dempingswol
speakerdraad
lijm
schroeven ?
hooop tijd voor het alles veel berekeningen nog etc .. ik zal veel hulp nodig hebben van die vriend van me en ik zit ook nog een beetje met garantie .. als nou de amp stuk gaat ben ik de sjaak .. met een B&W kan ik terug naar de dealer ( om de hoek ) .. en ik vraag me af past die B&W niet beter bij mijn B&W voorspeakers kwa klank ? dat is toch redelijk op elkaar afgestemd dacht ik zo .. als je een mega slag woofer er naast gaat planten is dat dan niet geen gehoor :?

[ Voor 30% gewijzigd door Maku op 18-08-2004 16:26 ]

Pagina: 1 2 Laatste