Als newbie je eige server runnen

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 19:57
Kan ik als newbie m'n eigen server runnen?
Ik zou dus graag m'n eigen server met eigen domein enzo runnen maar ik ken dus niks/nada van linux enzo.
Is dat mogelijk of is er geen beginnen aan?

Reden waarom ik m'n eigen server wil is omdat ik wel een paar klanten (kenissen met teveel geld) heb die ik dan een websitje + hosting zou kunnen verkopen.

Kan je zo'n ding met hulp van de lokale tweaker.net guru runnen of toch echt niet?
Bedoeling is dus wel dat ik er zelf ook wat van bijleer dus niet gewoon die guru alles laten doen.

• rjeggens
  • Laatst online: 06-02-2025
Het is niet zo dat je alles van Linux moet weten om een eigen server te draaien, maar als ik het zo hoor, lijkt het me niet verstandig om het te gaan doen.

Wanneer je webhosting wil gaan doen, moet je toch best veel tijd gaan steken in beveiliging. Wanneer je hier geen verstand van hebt, moet je je daar eerst in verdiepen. Dan heb je het toch al gauw een half tot heel jaar verder. Wanneer je hier te weinig aandacht aan besteed, zou ik een HELE goeie backup bewaren :)

M.a.w. Uitbesteden, vingers niet aan branden

• witchdoc
Op woensdag 27 december 2000 10:01 schreef rjeggens het volgende:
Het is niet zo dat je alles van Linux moet weten om een eigen server te draaien, maar als ik het zo hoor, lijkt het me niet verstandig om het te gaan doen.

Wanneer je webhosting wil gaan doen, moet je toch best veel tijd gaan steken in beveiliging. Wanneer je hier geen verstand van hebt, moet je je daar eerst in verdiepen. Dan heb je het toch al gauw een half tot heel jaar verder. Wanneer je hier te weinig aandacht aan besteed, zou ik een HELE goeie backup bewaren :)

M.a.w. Uitbesteden, vingers niet aan branden
mja, vreesde zoiets ook al.. maar het is dus niet zo dat iemand effe lief is voor me en die shit installed en dat ik dan het wat bijhoudt met hulp van die persoon?

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Je moet gewoon wat er over gaan lezen en experimenteren. Alleen dan kun je een beetje ervaring opdoen met servertje. Ik heb zelf ook een klein servertje hier staan (dat nog niet vast met internet is verbonden :'( ) waar ik gewoon aan het kijken ben hoe dingen moeten.

Maar als je niet van plan bent er tijd in te steken zou ik niet met Linux beginnen. Dan moet je uitwijken naar een Windows2000 variant en die kosten behorlijk wat geld. Ook is er dan geen garantie dat je dan nog wat voor elkaar krijgt.

• witchdoc
Op woensdag 27 december 2000 10:45 schreef Bart B het volgende:
Je moet gewoon wat er over gaan lezen en experimenteren. Alleen dan kun je een beetje ervaring opdoen met servertje. Ik heb zelf ook een klein servertje hier staan (dat nog niet vast met internet is verbonden :'( ) waar ik gewoon aan het kijken ben hoe dingen moeten.

Maar als je niet van plan bent er tijd in te steken zou ik niet met Linux beginnen. Dan moet je uitwijken naar een Windows2000 variant en die kosten behorlijk wat geld. Ook is er dan geen garantie dat je dan nog wat voor elkaar krijgt.
Probleem van win2000 is dat je meteen een zware server nodig hebt.. planning was een lowcost pc'tje met redelijk wat geheugen ergens neer te poten en dat ding alles laten doen.. hetgeen erop komt zal zowieso niet zwaar zijn, maar als'k win2K runt is dat alleen al zwaar :(

• witchdoc
op http://www.luna.nl/webfacilities/housing.html zie'k bijvoorbeeld staan "keuze: in eigen beheer of in Luna.nl beheer".. wat is dat luna beheer eigenlijk? 'k vermoed dat ze niet zomaar effe de server gaan runnen voor je voor dezelfde prijs?

Verwijderd

Niet voor de zelfde prijs nee ;)

Maar opzich is het niet zo moeilijk.. haal eens een stoffig pc'tje uit de kast, gooi er linux op (ik zou voor redhat kiezen), en volg eens wat howto's van nl.linux.org en www.linux-nl.cx. Dan leer je ook hoe linux in elkaar zit. Overigens komt er over de installatie van apache/PHP/MySQL/perl/ZendOptimizer binnenkort een artikel (door mij :)) in Linux Magazine...

T'is niet moeilijk, begin er gewoon aan..
ik dacht een half jaar geleden ook nog "oh god, hoe ga ik DAT voor elkaar krijgen", maar inmiddels is het me aardig gelukt :)

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 00:03
Misschien is een Cobalt RaQ3/4 server wat voor je? die kun je helemaal vanuit een webinterface besturen en configgen... Er zijn al veel dingen van te voren goed ingesteld enzow, ding is maar 1U hoog, dus qua ruimte erg goedkoop...
nadelen zijn wel: bepertke keuze in hardware (tot zelfs bijna geen) en een ander besturingssysteem is geloof ik ook niet echt mogelijk...

Verwijderd

kun je bij een RAQ3 eigenlijk de software upgraden? Zit standaard geloof ik een oudere apache + PHP bij..

maar ik zou toch voor een 'gewone' server gaan en zelf linux opzetten, want anders heb je wel een RAQ, maar dan snap je d'r nog niets van..

• Passenger
software KUN je upgraden op zo'n raq geval... maar dan moet je wel inderdaad een beetje verstand dr van hebben hoe dat moet...
maarja, aan de andere kant heb je verder wel een makkelijke server.. users en domeinen zijn heel makkelijk toe te voegen enzo.. dat is wel ideaal voor als je er geen verstand van hebt :)

Verwijderd

Met een gewone server ook hoor ;)

ik heb scriptjes waarmee ik dat kan doen.. in 1 keer wordt dan de user aangemaakt, subdirectories in de home dir, juiste permissions, webalizer stats, mail & apache virtualhosts..

lekker simpel :)

./newuser [username] [domain]

klaar.. :)

zoiets heeft RAQ dus eigenlijk ook? gewoon een linux distro maar dan iets aangepast, + eigen scriptjes om dingen uit te voeren e.d.?

• Passenger
RAQ maakt misschien gebruik van scriptjes, dat weet ik niet, maar ik heb t wel es bij een goeie kennis van me gezien..
De hele administratie van die server (user management etc.) draait via een webinterface! oftewel, point en click, en klaar :) echt heel simpel..

en als je scriptjes op je server hebt, heb je die nog wel zelf moeten schrijven, of in ieder geval zelf goed neer moeten zetten, en dan moet je er nog steeds wat verstand van hebben :) hehe

Verwijderd

Ik ben van mening dat als je (betalende!) klanten host, je ook verstand moet hebben van waar je mee bezig bent. Zo'n RAQ is leuk, maar je leert nog steeds niet hoe het in elkaar steekt. Overigens kun je via webmin ook een gewone linux server via een webinterface beheren, maar ook hier geld: leuk en aardig, maar je leert nog steeds niets over het systeem.

• Passenger
inderdaad... hier ben ik t nou volledig mee eens... als je er nou geen verstand van hebt, begin er dan ook niet aan :)

• witchdoc
Op woensdag 27 december 2000 11:48 schreef [nielsonline] het volgende:
Ik ben van mening dat als je (betalende!) klanten host, je ook verstand moet hebben van waar je mee bezig bent. Zo'n RAQ is leuk, maar je leert nog steeds niet hoe het in elkaar steekt. Overigens kun je via webmin ook een gewone linux server via een webinterface beheren, maar ook hier geld: leuk en aardig, maar je leert nog steeds niets over het systeem.
Je moet dat betalen ook niet 'te' zien he..
ze betalen peanuts en krijgen dan ook een service waarvan ze weten dat er wel eens iets kan mislopen.. 't zijn ook maar websiotes van kleine bedrijfjes die ik of me broer nog eens goed ken dus geen probleem.

mijn grootste zorg is dus dat ding de eerste keer fatsoenlijk runnend (en beveiligd) te krijgen..
voorlopig komt er toch enkel mijn website op en die van vrienden dus beveiliginng is ook nog geen kritische situatie.. (wel belangrijk natuurlijk)

Je eigen webservers.. MOET dat trouwens altij 19" zijn of zijn er ook bedrijven die gewone pc'kes aannemen? (informatief) :)

• Passenger
lijkt me sterk dat er colocators zijn die gewone pc's aannemen... normaal gesproken alleen maar 19" racks... normale server is zo'n 3 a 4u hoog, RaQ server is 1u...

maar het maakt niet uit of ze nou veel of weinig betalen.. stel dat je server gecrackt wordt, kun je toch een leuke schadeclaim krijgen... wat toch in leuk geld bedrag kan gaan lopen...

als ik jou was zou ik dat risico in ieder geval niet lopen...

Verwijderd

Ik draai ook mun eigen server, en ben ook als redelijk newbie begonnen. Maar ik wist wel hoe ik in linux dingen kon doen. Da's toch echt wel een minimum vereiste. Ook weet ik redelijk wat van websites en internet infrestructuur in general, dus dat lijkt me ook wel handig. Ik doe het nu ruim een half jaar, en het gaat me steeds makkelijker af. Alleen als je gehackt wordt ofzo, dan is dat niet tof... :( En dan kun je maar beter zorgen dat je de Linux guru's van je provider gebruikt.

Verwijderd

Op woensdag 27 december 2000 12:24 schreef Tu-Tone het volgende:
lijkt me sterk dat er colocators zijn die gewone pc's aannemen... normaal gesproken alleen maar 19" racks... normale server is zo'n 3 a 4u hoog, RaQ server is 1u...
Bij mijn provider kun je gewone pc's neer zetten. Echter, 19" racks vinden natuurlijk wel het fijnst.

• E-Vix
  • Laatst online: 07-05 16:19

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ook ik draai een eigen server (die op het moment plat is zie ik net, dus moet ik ff bellen om te vragen of ze op reset willen drukken), en ik ben ook als newbie begonnen. Het enige voordeel wat ik heb was dat ik het samen met een paar vrienden doe waarvan er eentje wel heel veel van Linux af weet. Mede dankzij hem weet ik nu hoe ongeveer alles werkt.
Als je dus niemand kent die je er mee kan helpen, dan zou ik niet de server in eigen beheer nemen. Als je wel iemand kent die je er mee kan helpen, dan zou je het wel kunnen doen. Hou er wel rekening mee dat als je echt een eigen server wilt hebben, dat je er flink wat geld voor op tafel moet kunnen leggen. Niet alleen voor je server, maar ook je kosten per maand. Wil je een beetje redelijke bandbreedte hebben (aantal Mb's per maand wat je mag versturen/ontvangen) en wil je ook nog een beetje snelle verbinding hebben, dan mag je toch al gauw Fl 500,- per maand daar voor neer tellen. (tenzij je vrienden bij een hosting bedrijf hebt :))

Kijk anders eens een keertje op www.internetten.nl . Daar kun je de meeste hosting providers in een net overzicht onder elkaar krijgen, inclusief hun prijzen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:41
Op woensdag 27 december 2000 10:57 schreef poohbeer het volgende:

[..]
Probleem van win2000 is dat je meteen een zware server nodig hebt.. planning was een lowcost pc'tje met redelijk wat geheugen ergens neer te poten en dat ding alles laten doen.. hetgeen erop komt zal zowieso niet zwaar zijn, maar als'k win2K runt is dat alleen al zwaar :(
Waarom W2K? Neem Windows NT4: Ik draai nu windows NT4 server op een 486 met 32MB. Draait redelijk, maar ja, die chello verbinding :(
Ik ga er binnenkort nog 128MB bijzetten (allemaal 30 pins simms, kon ik krijgen voor een prikkie), gaat ie weer een stukje sneller. Hij is hier mailserver, newsserver, fileserver, printserver en internetgateway. Ding draait al een paar dagen (3), maar helaas moest mijn onnozele broertje dat ding 3 dagen geleden uitdrukken (ik denk: hij staat uit, ik hoorde hem niet >:) )

• Peerke
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Peerke

Connection reset by Peerke

Op woensdag 27 december 2000 12:24 schreef Tu-Tone het volgende:
[..]
Op woensdag 27 december 2000 12:30 schreef CyberJunk86. het volgende:
[..]
Bij mijn provider kun je gewone pc's neer zetten. Echter, 19" racks vinden natuurlijk wel het fijnst.
Er zijn diverse soorten en maten te verkrijgen voor server-beheuizingen. Ze zijn verkrijgbaar in 1 Unit (waar je meestal een speciaal moederbordje in moet hebben). 2 Unit's zijn bijna hele goeie kastjes, bij de kastjes die ik ken, wordt er een riser-slot voor 3 PCI-sloten bijgeleverd, waar je je NIC's en evt. SCSI-Controller in kwijt kan.
4 Unit kasten zijn cool, maar ook lomp. De cooling in een 2 Unit kast ddoet zich echt niet onder voro een 4 Unit kast, dus daarvoor hoef je echt geen 4 Unit te nemen IMHO.

Verder zijn cobaltjes ook nog eens compact, kijk maar naar deze foto's:
http://www.eindhovendegekste.nl/~peerke/voorkant.jpg
http://www.eindhovendegekste.nl/~peerke/zijkant.jpg

Peerke in action >:)
Modjes in action !!

"Met drank maak je weer lief wat kapot is"
-- © 2

Verwijderd

Op woensdag 27 december 2000 11:11 schreef [nielsonline] het volgende:
Niet voor de zelfde prijs nee ;)

Maar opzich is het niet zo moeilijk.. haal eens een stoffig pc'tje uit de kast, gooi er linux op (ik zou voor redhat kiezen), en volg eens wat howto's van nl.linux.org en www.linux-nl.cx. Dan leer je ook hoe linux in elkaar zit. Overigens komt er over de installatie van apache/PHP/MySQL/perl/ZendOptimizer binnenkort een artikel (door mij :)) in Linux Magazine...
Niels welk linux blad is dat?!? Kan je eventueel een url geven van de website van het blad?!? En welk programma gebruik jij om in 1 keer de user aanmaken, subdirectories in de home dir, juiste permissions, webalizer stats, mail & apache virtualhosts???

Alvast bedankt! :):)

• Peerke
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Peerke

Connection reset by Peerke

HPC, dat doe je gewoon met '/usr/sbin/adduser' :)

Peerke in action >:)
Modjes in action !!

"Met drank maak je weer lief wat kapot is"
-- © 2

Verwijderd

Niels welk linux blad is dat?!? Kan je eventueel een url geven van de website van het blad?!?
Linux Magazine - http://www.linuxmag.nl
En welk programma gebruik jij om in 1 keer de user aanmaken, subdirectories in de home dir, juiste permissions, webalizer stats, mail & apache virtualhosts???
Zelf gemaakt scriptje..
Alvast bedankt! :):)
NP !?!?!?!?! ;)

Verwijderd

Bedankt Niels, heb me effe aangemeld bij dat blad. Verder zaql ik ook eens aan het scripten gaan. Gebruik je trouwens ook hier PHP scripts voor, want daar ben jij zo fanatiek in

Verwijderd

hehe.. ik gebruik idd PHP voor shell scripting (Perl/SH ben ik niet zo goed in :))

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

ik zou er wel voor gaan, in het begin even rustig aan kwa websites.. ik ben in het prille begin zo'n beetje 20 x gedefaced :D met redhat 6.0 toen. nu nooit meer en ik leer er alleen maar van.. maar voor jou.. als je telnet dichtzet.. ftp aan en verder niets.. dan zit je goed hoor.. geen probleem

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Pagina: 1