trackball of tablet tegen RSI?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.998 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 69672

Topicstarter
Omdat ik lichte verschijnsellen van RSI begin te krijgen zal ik wat aan mn houding achter de pc moeten doen. De verschijnsellen zijn nog maar heel licht, af en toe wat tintellingen en onprettig gevoel. Maar ik neem het nu iig alvast serieus omdat het anders alleen maar erger wordt.
Ik heb vooral last van mn rechterarm (schouder, pols, hand). Nou had ik gehoord dat een trackball of tablet met pen kan helpen om erger te voorkomen.

Maar welk van deze twee is nu beter. Het tablet zal ik alleen gebruiken als gewone muis, niet om te tekenen want dat doe ik nooit. Is met zown tablet ook goed te werken als je niet tekent?

Een goed merk voor tablets schijnt Wacom te zijn.
Ik ben vooral geinterresseerd in hun Volito (€49) en Graphire 3 (€83). Zit er veel merkbaar verschil tussen beide?

(Ik heb ook al RSI-pauze software geinstalleerd en probeer zoveel mogelijk op mn houding te letten)

edit: Ik gebruik mn pc voornamelijk voor internet endergelijke en games. Bij de games is het denk ik niet mogelijk om een trackball of tablet te gebruiken, maar dan heb ik iig de afwisseling tussen muis en trackball/tablet bij verschillende bezigheden

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 69672 op 12-08-2004 20:36 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Niemand kan je op deze manier goede adviezen geven, er zijn namelijk zo veel verschillende dingen tegen en voor :) RSI te krijgen.
De een vind een tablet ideaal, de ander vind het 5x niks.
Zo ook me trackballen, ook in verschillende maten/vormen.

Probeer ergens bij iemand wat te lenen, en probeer er dan een weekje mee te werken, dan kun je echt zie of zoiets goed bevalt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:41

breinonline

Are you afraid to be known?

Geen van de twee is beter. Afwisseling is het devies. Het beste zou zijn om te wisselen tussen muis, trackball en tablet. Omdat dit een duur grapje kan zijn, zou je met een van de twee alternatieven naast de muis kunnen beginnen. Aan een trackball kan je makkelijker wennen dan een tablet, denk ik en daarmee zou ik nu dus beginnen. MOcht je ook veel photshoppen oid. dan is de tablet de betere keuze. Je zou misschien ook met links kunnen gaan muizen/trackballen.

Zoals je zelf eigenlijk ook al aangaf: is je bureau op de juiste hoogte, je beeldscherm, je stoel? Zijn je armen en rug gesteund op de juiste wijze? RSI is vaak een combinatie van eenzijdige bewegingen en een verkeerde houding. Neem bovendien voldoende pause tussen het computeren door.
Zie voor meer informatie o.a. deze link, via google is ook nog meer advies te vinden.

Wat betreft de Wacoms, de volito is instapmodel en de graphire 3 serie is beter qua respons en soepelheid (persoonlijke ervaring iig).

[ Voor 5% gewijzigd door breinonline op 12-08-2004 22:17 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

en als je niemand kan vinden die een tablet/trackball heeft, dan haal je er gewoon 1 bij mycom en breng je hem terug binnen 8 dagen :) (dit werd mij eens geadviseerd toen ik een tablet wilde proberen bij mycom)

na 5 dagen was ik er aardig aan gewend en had besloten hem te houden en toen kwam ik hem 2e hands tegen voor de helft van de prijs. dus teruggebracht en daar werd helemaal niet moeilijk over gedaan.

alleen technisch tekenen (autocad e.d.) vind ik niet te doen met een tablet, daar gebruik ik nog steeds een muis voor. de afwisseling werkt voor mij wel goed iig

Van klussen krijg je grijze haren

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 11:09

mutsje

Certified Prutser

Iemand bij ons op werk heeft dus RSI is er maanden voor thuis geweest en werkt nu uitsluitend via een tabbled enige manier voor hem om normaal te werken en het bevalt hem uitstekend. Hou er wel rekening mee dat dit een hele andere manier van werken is!!

• freshy98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 15:10

freshy98

Atari

Ik heb zelf geen last van RSI, maar ben het met de bovenstaande antwoorden wel eens wat betreft het afwisselen.

Zelf heb ik een Logitech Cordless Optical Trackman voor een machine waarop ik toch alleen desktop spul doe.

Een oud collega had erg last van RSI in haar pols en rest van de arm, en haar heb ik mijn trackball doordeweeks te leen gegeven.
Na een paar dagen wennen ging het al heel aardig en na een paar weken merkte dat de pijn etc die ze had echt veel minder was. Ze kon nu gewoon doorwerken zonder steeds pauze te moeten nemen.
Weg gaan doet het natuurlijk niet, maar de pijn ging er wel zo'n beetje van weg.

Hopelijk heb je hier wat aan.

• Gullie007
  • Niet online
Een juiste houding en goede apparatuur zijn ongelofelijk belangrijk, dat voorop. Maar mijns inziens is je mentale gesteldheid minstens zo belangrijk: Als je gewoon comfortabel en bovenal ontspannen achter je PC zit, krijg je veel minder last van RSI-verschijnselen dan wanneer je strak gespannen en gestresst aan 't werk ( / spelen) bent. Strak in de 'correcte' houding zitten (dus alle ledematen onder een hoek van 90°) heeft veel minder nut wanneer je daar heel gespannen mee bezig bent.. Just my two cents..

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik zal proberen om eens een trackball/ tablet te kunnen lenen van iemand. Wat betreft mn houding, ik heb idd een stoel zonder armleuningen, dus zou dat eigenlijk nog eens moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 13:51

TwoR

Gekleurde stippen

Ik heb gister een Trackball gekocht omdat ik net als de TS last van mijn pols begon te krijgen. Ik heb de Logitech Marble Mouse gekocht voor € 27,-. Het is inderdaad even wennen maar ik gebruik nu mijn oude Ifeel mouseman en de trackbal doorelkaar heen zodat ik steeds op een andere manier aan het werk ben en dat lijkt te werken de pijn in mijn pols verwijnt als sneeuw voor de zon.
Ik heb ook nog gekeken naar een tablet maar dat leek mij niks mara ja das persoonlijk natuurlijk. Ook is het kwa ruimte denk ik niet handig een tablet.

[ Voor 9% gewijzigd door TwoR op 13-08-2004 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Hoi,
Ik had vroeger ook last van beginnende RSI.
Na overstap naar een trackball ging het een hele tijd goed. Drie maanden geleden begonnen de klachten weer. Na overleg met de Arbo ben ik een tablet gaan uitproberen en ik heb inmiddels de Intuos2 van Wacom aangeschaft tot volle tevredenheid: de klachten zijn over.

Ik kreeg nog wat achtergrondinformatie: met een trackball beweeg je je pols niet. Afvalstoffen blijven hierdoor in de hand zitten met verzuring en pijn als gevolg. Met een tablet-pen houd je je hand op een meer natuurlijkere manier vast en beweeg je je pols meer waardoor de afvalstoffen sneller worden afgevoerd.

Zie maar wat je er mee doet, maar ik vond het wel zinvol om dit ook nog even te vertellen.

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik heb zelf ook allerlei alternatieve dingen geprobeerd voor RSI klachten aan de muisarm (rechts). Links muizen. Een trackball. Een tablet. Een Anir muis.

Links muizen betekende alleen maar dat ik na een paar maanden ook links RSI ontwikkelde. Ik denk dat een rechtshandige van links muizen sneller RSI krijgt dus links muizen doe ik niet veel meer.

Een trackball beviel een paar weken goed maar toen de klachten terug kwamen waren ze nog erger dan eerst. De beweging die je bij een trackball maakt is niet erg natuurlijk omdat je hand stil ligt en je vingers die bal naar links en rechts moeten bewegen. Ik zou een trackball dus niet aanraden voor iemand die RSI heeft.

De tablet (een Wacom) beviel wel goed en daarmee heb ik nog het langst gewerkt. Ik ben bovendien linkshandig met een pen dus hoefde ik alleen m'n goede hand te gebruiken.
Alleen rechtsklikken (en dat doe je veel in Windows) op zo'n pen is een onnatuurlijke beweging en dat werd na een aantal maanden ook hinderlijk. Bovendien kon ik die tablet niet overal gebruiken omdat je er drivers voor moet installeren.

Tegenwoordig gebruik ik op m'n werk weer gewoon een reguliere muis (afwisselend links- en rechtshandig) en thuis een Anir muis (feitelijk gewoon een muis met een verticale handgreep) en dat bevalt me nog het beste. De RSI klachten zijn in de loop van de tijd wat afgenomen al verwacht ik niet er ooit 100% vanaf te komen.

Wat mij trouwens opvalt is dat de meeste alternatieven voor een muis veel van de duim verwachten. De knoppen zitten vaak onder de duim en soms moet je die indrukken door de duim opzij te bewegen terwijl een neerwaartse beweging veel natuurlijker is.
Daarnaast is dubbelklikken veel vermoeiender dan een enkele klik. Helaas moet je in Windows nogal wat dubbelklikken en de instellingen aanpassen werkt voor mij niet goed omdat ik zo vaak op andermans PC moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littledreamer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-04-2023

littledreamer

Dingen enzo!

Niet helemaal waar de TS op doelt maar toch....

Een powerball helpt zeer goed tegen RSI.

Als je deze om de paar uur even een paar minuten gebruikt heb je helemaal geen trackbal oid. nodig. Ik heb mijn powerball nu ruim een half jaar, echt een super dingetje:

Linkje

[ Voor 12% gewijzigd door littledreamer op 17-08-2004 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 13:51

TwoR

Gekleurde stippen

xingrs schreef op 17 augustus 2004 @ 11:55:
Niet helemaal waar de TS op doelt maar toch....

Een powerball helpt zeer goed tegen RSI.

Als je deze om de paar uur even een paar minuten gebruikt heb je helemaal geen trackbal oid. nodig. Ik heb mijn powerball nu ruim een half jaar, echt een super dingetje:

Linkje
Klopt inderdaad maar als je al RSI hebt is het niet aan te raden. Je maakt het er dan alleen maar erger op.
Quote van website:
Het is raadzaam om bij RSI of andere klachten een arts te raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littledreamer

littledreamer

Dingen enzo!

TwoR schreef op 17 augustus 2004 @ 13:08:
[...]

Klopt inderdaad maar als je al RSI hebt is het niet aan te raden. Je maakt het er dan alleen maar erger op.
Quote van website:

[...]
Tsja.... je moet het ook wel voor zijn.

Als je RSI hebt word sowieso afgeraden om met de computer te werken, dus een trackball heeft dan ook geen zin....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 11:18

Speedpete

was barman

Heb een A4 tablet liggen dat ik amper gebruik, m'n MS Trackball Explorer gaat al de nodige jaartjes mee en voldoet uitstekend.

Op m'n werk muis ik met een muis, thuis met een t-ball. Verder is het inderdaad belangrijk om af te wisselen, dus koop een tweede (usb) apparaat en gebruik beiden. Let op je houding en zet alles goed neer. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat al werken alle anti-RSI middelen perfect, zolang je houding verkeerd is blijft het probleem.

Verder pauzes nemen, niet te lang/intensief werken. Voor de keuze die jij moet nemen kan ik maar 1 tip geven: probeer beiden uit voordat je gaat kopen.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:15
Ik heb een Wacom Graphire 2 sinds ik last heb gekregen van RSI. Maar: het belangrijkste is, zoals boven ook al gezegd, afwisseling. Sinds ik die Graphire er bij heb, heb ik mijn muis links naast mijn toetsenbord gelegd en ik gebruik ze nu allebei. Op m'n werk dus een Logitech muisje links en een Graphire 2 rechts en thuis een optische logitech links en een Trust 800 tablet rechts.

Ik heb ook met een trackball en een klein touchpad gewerkt, maar daar kon ik niet aan wennen. Dat is natuurlijk bij iedereen anders... anderen kunnen niet wennen aan het links muizen, terwijl dat bij mij 5 minuten duurde. Om compatibiliteitsredenen (thuis ivm vriendin en op de zaak ivm collega's en systeembeheer) laat ik de toetsen van de muis wel normaal, dus linkertoets is primair, rechtertoets secundair.

Het belangrijkste is gewoon enerzijds afwisseling, en anderzijds op de juiste momenten even pauze nemen. Als je dan na een tijdje nog steeds last hebt van RSI: ga naar de dokter!

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 11:37
Ik ben nadat ik begon te merken dat ik lichte vormen van RSI begon te ontwikkelen thuis gedeeltelijk overgestapt op de Wacom Pen Partner. Mede omdat dit een leuk instap model is, had namelijk geen zin om weer een dik bedrag uit te geven met het risico dat ik de tablet aan de kant leg, net zoals bij mijn Dynalink tablet van 3 jaar terug :p

Voor het snelle werk en games (duh) gebruik ik gewoon mijn muis, voor het internet browsen en aankl*ten gebruik ik de tablet voor afwisseling. Bij mij persoonlijk helpt dit...

Afbeeldingslocatie: http://www.wacom-europe.com/uk/products/penpartner/_abb/head_index.jpg

Topicstarter
Ik heb een trackball en een tablet kunnen lenen.
Trackball: Kensington expert mouse
Tablet: Acecat II

Bijde zijn vrij oud, op de doos prijkt een mooie stikker, COMPATIBLE WITH WINDOWS 95 :):)
Het tablet heb ik pas een paar uur en ik moet nog erg wennen, vooral het dubbelklikken is een ramp. Maar dit kan er ook aan liggen dat het tablet zo oud is, er zit een snoer aan de pen en de punt gaat vrij stroef om te klikken. Als ik dubbelklik verspringt de cursur hierdoor de hele tijd. Maar ik neem aan dat dit niet zo zal zijn bij een Wacom.

Wat Paulz zegt vind ik wel logisch klinken: dat je door het stilhouden in een onnatuurlijke houding klachten kan krijgen.

Als ik dan voor een tablet ga is er nog de vraag hoe groot het verschil tussen de Pen Partner, Volito en Graphire. Het prijsverschil is vrij groot, van €36 voor de Pen Partner tot € 83 voor de Graphire. 83 euro is vrij veel, maar wanneer die van 36 een stuk minder is en ik hem daardoor ook minder gebruik, is het helemaal weggegooid geld

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
wat ik eigenlijk zoek is een tablet dat er uitziet als de wacom graphire3 A6 qua formaat, maar welke touchpad is in plaats van een penpad. Met andere woorden: een grote touchpad om je PC te besturen. Lijkt mij persoonlijk erg luxe :)

oh en over tablets: er is geen andere redelijke fabrikant voor tablets dan Wacom. Echt. De Trusts en soortgelijken sucken op elk vlak; in de pen moet bijvoorbeeld een batterij die opgaat. Totaal nutteloos. Verder is de hele tabletkwaliteit (harde afwasbare, afneembare bovenkant!) een stuk hoger. En zo gek duur zijn ze ook weer niet. Don't go cheap!

[ Voor 44% gewijzigd door HunterPro op 19-08-2004 19:39 ]

Anoniem: 91700

Anoniem: 69672 schreef op 12 augustus 2004 @ 20:34:
...Bij de games is het denk ik niet mogelijk om een trackball of tablet te gebruiken, maar dan heb ik iig de afwisseling tussen muis en trackball/tablet bij verschillende bezigheden...
Ik gebruik zelf al meer dan 2 jaar deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/netherlands/images/hardware/muizen/tbo_muis.jpg
Microsoft Trackball Optical (c)

En ook voor games werkt zo'n trackball heel precies, niets mis mee hoor. Ik heb er wel, en dat raad ik jou ook aan, een "normale muis" (Microsoft Wheel Mouse Optical(c) red.) bijliggen voor eventuele gasten ;)

Owja, over houding e.d. gesproken, vergeet niet om ook eens kritisch naar je toetsenbord te kijken. Ik heb er zelf eentje met zo'n golf erin, je weet wel. (van het al eerder genoemde merk ;))
Anoniem: 64978 schreef op 19 augustus 2004 @ 19:55:
...je kan alleen geen UT spelen met trackball...
Jawel, dat kan ik wel, zonder problemen.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 91700 op 19-08-2004 20:32 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik gebruik al zolang ik mij kan herinneren een duim-trackball (zoals de MS hierboven, maar dan van Logitech). Deze werken goed als je last hebt van je arm/schouder. Waar je alleen wel voor uit moet kijken, is RSI in je duim, daar heb ik af en toe last van... De andere trackball die hier genoemd wordt (de logitech Marble Mouse) is niet echt een goede oplossing, je moet vrij veel moeite doen om de bal te bewegen.

Wat Tablets betreft, ook die zijn niet heilig. Het verhaal dat het een natuurlijkere houding is, is totaal onzin!!! De mens schrijft niet van nature. Vroeger hadden notarissen en andere mensen die veel schreven ook al last van RSI, alleen heette het toen anders.

Ik merk alleen wel dat een slechte muis, versnelt RSI veroorzaakt. Ik werk nu op mijn werk met een standaard logitech muis, en ik kan vaak aan het einde van de week een pijnlijke krampt in mijn hand voelen, gewoon omdat die muis te klein is voor mij.

Maar wat betreft de problemen van de TS, omdat hij last heeft van zijn schouder, zou ik eerder voor een trackball gaan dan een tablet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Anoniem: 64978

ik heb zelf wel last van RSI, kan soms vreselijk pijn doen...
als ik dan een paar dagen met een trackball werk, is het weer weg, dus bij mij werkt dat erg goed, je kan alleen geen UT spelen met trackball :P

Anoniem: 95730

Ik kreeg RSI verschijnsellen nadat ik kabel kreeg en de FPS wereld ontdekte })
Alles ging goed totdat na 3-4 maanden ik last kreeg van mijn pols, op een gegeven moment had ik constant pijn aan mijn hand, ook als ik niet achter de computer zat, verder werd mijn hand een beetje gevoelsloos. Dit was reden genoeg om er een tijdje mee te kappen. Een hele maand heb ik mischien 1-2 uur achter m'n PC gezeten en erna mijn houding en enzo veranderd.

RSI kan genezen ALS je er vroegtijdig wat aan doet. Wat RSI tips :P:

-Goede houding (albekend) ga niet als een aapmens met rug voorover gebogen zitten. Rechtop zitten!
-Hoogte van tafel en stoel ( kijk RSI sites maar es)
-15 tot 30 minuten spelen, 5 minuten rust of...... wat bij mij erg holp was om iedere minuut ( bij gamen iedere keer ik doodging bijv) muis loslaten en je pols rond wiebelen :9
-Ik weet niet of je RSI krijgt door arbeidomstandigheden ofzo, maar als je nou voor het eerst hier last van krijgt, neem echt een maand pauze, het is het niet waard om RSI te krijgen :(.
-Ik gebruik zo'n polsband, zelfde wat je gebruikt als je je pols hebt verzwikt. Ik weet niet waarom, maar het werkt goed (houd waarschijelijk de pols goed warm=goed)

EDIT op je EDIT: Kap er een maand mee, doet wonderen!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 95730 op 19-08-2004 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113064

Wat is beter, trackball of tablet, is niet de juiste vraag denk ik. De R in RSI staat voor repetative of te wel terugkerend. Wanneer je de muis vervangt door iets anders en uitsluitend dit apparaat gebruikt, verplaats je het probleem alleen maar!Zaak is om diverse methodieken toe te passen. Ik voor mijzelf had erg veel last van een "muis-pols". Nu gebruik ik de trackball van MS en de muis van MS afwisselend. Krijg ik ook geen "muis-duim"!

Overigens staat ergens in deze thread de opmerking dat een tablet niet goed bij AutoCad zou passen. Lachuh! De eerste versies van AutoCad werkten eigenlijk alleen met een tablet: het medium om in te voeren (herinner het papier dat je over het tablet moest leggen waarop alle commando's stonden?!) Front-end systemen in de dagbladindustrie / uitgeverijen hebben in 99% een tablet, alleen dan niet zo'n calimero uitvoering maar eentje van minimaal 50 bij 50 centimeter. Nog heden ten dage worden tablets in overvloed gebruikt bij grafische applicaties, in ieder geval zijn ze in de meerderheid als het gaat om invoer devices in grafische omgeving.

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 113064 op 20-08-2004 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 09:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hier op het werk hebben mij collega's en ikzelf bijna allemaal zowel een muis als een Wacom tablet. Aangezien wij tot voor kort nog met NT4 werkten :X (wat geen USB ondersteunt), hebben we de standaard Graphire. Ik moet zeggen dat het erg lekker werkt :) Het is wel even wennen, maar dat heb je zo onder de knie.
Vooral als je veel je muis gebruikt (ik beheer een webbased ERP-systeem, dus ik blijf aan het klikken) is een pen ideaal. Daar staat wel tegenover dat als je ook veel moet typen, een muis toch handiger is - die pen moet ook ergens blijven als je wilt typen, dus dat levert vaak rare typemanieren op ;)
Ik wissel door de dag heen, soms muis ik, soms gebruik ik de pen. Op den duur merk je vanzelf wat het makkelijkste is bij welke applicatie.
Wat er hier gezegd wordt over het rechtsklikken ben ik het niet mee eens btw - dat gaat prima met die Wacoms :) Kwestie van je buttons goed instellen ;)
Overigens krijg je bij zo'n pen tablet (vaak) ook een speciale muis meegeleverd die op je tablet werkt. Ook dat is even wennen, want je moet wel zorgen dat je muismat goedligt om te muizen en dat kan vaak net even anders zijn als de stand waarop je hem met de pen gebruikt. Bovendien is een gewone (optische) muis veel fijner als zo'n wacom-ding :)

Just my 2 cents ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 12:41
Ikzelf gebruik een Trackball (ook voor RSI). Je hebt van Logitech enorm goede Trackballs met ergonomisch designs. Een tablet vind ik minder daar je dan nog steeds je arm en hand moet bewegen. Trackball is gemakkelijk aan te leren en is redelijk standaard ook.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97207

Ik heb veel rondgekeken op internet en ook in topics op dit forum.

Bij mij begonnen de RSI-klachten precies een jaar geleden. Het begon al redelijk ernstig bij mij. Ik heb toen direct een andere stoel gekocht en dat hielp een tijdje. Na weer een come-back van de klachten maanden later kreeg ik een smartglove cadeau van een vriend. Dat ding doet wonderen... geloof me, schaf het aan als je klachten krijgt.

Nu, een jaar later, is de pijn verspreid (in de negatieve zin). Zowel mijn schouderbladen als mijn borstspieren en bovenarmen doen pijn. Ik denk dat een trackbal niet zal werken voor mij. Ik heb gisteren dus een wacom graphire 4 a6 besteld en hoop hier makkelijker mee te kunnen werken.

Wat raden jullie me aan? Is dit een verstandige stap?

Ik ben veel bezig met het typen en ben daarnaast veel aan het surfen op internet. En voor studie bezig met statistische programma's als SPSS (vooral veel muisgebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97207

Ik merk dat ik een topic van 3 jaar terug heb opgevist.... maar dat maakt het niet minder urgent :)
Modbreak:Geen 2 keer achter elkaar posten aub. Als je iets hebt toe te voegen, gebruik de Edit-knop

[ Voor 36% gewijzigd door dion_b op 06-05-2007 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het beste is om een combinatie van meerdere RSI verminderende middelen te gebruiken.
Regelmatig pauze nemen, goede stoel en vooral veel verschillende inputmethoden gebruiken.
Constant switchen tussen muis, trackball, tablet, smartglove, hell desnoods een TrackIR.
Uiteraard ook een ergonomisch toetsenbord (Microsoft Natural 4000 bijvoorbeeld, zo'n gebroken model) en als het even kan spraakherkenning.

Trouwens, ik zou voor een grotere tablet gaan.
Graphire 4XL Classic ofzo, ergens tussen A5 en A4 in. A6 is echt veeeel te klein imho, dan zit je alsnog weer hele kleine beweginkjes te maken die juist RSI bevorderen.
Het is sowieso aan te bevelen om een tablet een beetje te matchen met je scherm oppervlak. Hoe beter het matcht, hoe meer beweging je in je arm houd zonder dat het lastig werkt.

[ Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 06-05-2007 17:02 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

3 jaar terug had je meer keuze, met name de sublieme MS Trackball Explorer was dan nog beschikbaar. Ondertussen maakt MS geen trackballs meer dus ben je op Logitech (met die duimkrampdingen) en Kensington (veel te duur en weinig features) aangewezen.

Sowieso even titel opgefrist - ik neem aan dat de trackball/tablet tegen RSI en niet ter bevordering ervan is 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik wil niet te veel lopen rellen hierover, maar als ik dit soort berichten lees wordt ik verdrietig.
Anoniem: 97207 schreef op zondag 06 mei 2007 @ 16:31:
Nu, een jaar later, is de pijn verspreid (in de negatieve zin). Zowel mijn schouderbladen als mijn borstspieren en bovenarmen doen pijn. Ik denk dat een trackbal niet zal werken voor mij. Ik heb gisteren dus een wacom graphire 4 a6 besteld en hoop hier makkelijker mee te kunnen werken.

Wat raden jullie me aan? Is dit een verstandige stap?
Ik heb zelf 7 jaar RSI gehad tot het punt waar ik een invalide kneus was die niets meer op kon tillen. Maar - en nu komt het, iedereen met RSI gaat me haten - RSI is shullbit. Het is psychosomatich. Echt waar. Ik heb een hekel aan mensen die vage praatjes verkopen en als iemand dat twee jaar geleden tegen mij zei kreeg ie waarschijnlijk een schop in zijn zak, maar als je benieuwd bent moet je maar even de tijd nemen te lezen wat ik erover heb lopen schrijven. John Sarno is keyword. Artikel op mijn website.

En dit is geen spam, dit is belangrijk.

Vind je dit geen leuk grapje, ondanks dat ik bloedserieus ben, dan heb ik hier nog een artikel van de tijd dat ik dacht dat het allemaal lichamelijk was. Staan wat tips in. Maar ook allemaal bull. Maar dat wist ik toen niet. Naja. HF :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sando schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 03:17:
RSI is shullbit. Het is psychosomatich. Echt waar.
Gevaarlijke opmerking. Het zal zeker bij veel mensen niet goed vallen temeer omdat skeptici, die zelf nooit RSI-klachten hebben gehad, dat snel opvatten als "RSI-patienten stellen zich aan en moeten gewoon aan het werk geschopt worden". RSI-patienten zijn zich bewust van dat soort negatieve reacties en schieten snel in het defensief wanneer hun klachten psychisch genoemd worden.

Eerlijk gezegd heb ik zelf enige ervaring met RSI-klachten. Ik kan er gelukkig gewoon om doorwerken, al probeer ik af en toe trackballs en al die andere bekende lapmiddelen, maar ik geloof best dat er een psychisch aspect aan RSI kan zitten zoals ook andere lichamelijke klachten vaak met stress en de fysieke reacties daarop te maken hebben.
Dat gezegd hebbende wordt ik altijd een beetje nerveus van artikelen die over mijn onderbewuste beginnen en daar de oplossing voor allerlei problemen gaan zoeken. Maar da's vooral omdat het onderbewuste het favoriete werkterrein is van quasi-wetenschappelijke alternatieve genezers en zelf-hulp-guru's waarvan het wetenschappelijk niveau dat van Jomanda benaderd.
Voor mij is "het onderbewuste" bijna een signaalwoord geworden waardoor ik meteen achterdochtig wordt en in m'n scepsis-modus schiet. Niettemin zal ik wel eens kijken of ik iets met die links van jou kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Wat je zegt. Maar zoals ik zei, alles is pure ervaring. En ik zou niet pogen frontaal tegen RSI patienten in te gaan als ik dit niet superbelangrijk vind. Het heeft me echt mijn toekomst gered. Ik zou het linkje even checken, ter compensatie heb ik altijd nog het artikel met oefeningen enzo die conform het reguliere gedachtengoed het leven van de RSI patient iets makkelijker kan maken.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237265

Ik was net informatie aan het zoeken over de tablet-pen combinatie, toen ik deze uiterst informatieve topic googelde. Ik wil, hoewel het een oude topic is en ik geen verstand heb over deze combinatie, toch nog even verder discussieren over deze topic.

Over de opmerking van Redsandro:
Wat jij zegt klopt niet, of eigenlijk maar een klein beetje. Mensen krijgen RSI door een combinatie van verschillende factoren. RSI is dan ook niet bij iedereen hetzelfde, het is een verzamelnaam voor verschillende klachten. Deze klachten worden, als ik mijn fysiotherapeut mag geloven, inderdaad voor een groot deel veroorzaakt door stress. Hierdoor wordt alles veel gevoeliger. Echter, als je gestresst bent en je zit nooit achter een computer zal je vrijwel nooit RSI krijgen (of je moet het op een andere manier belasten, zoals het langdurig achter elkaar snoeien van de heg of iets dergelijks). Repeterende bewegingen in combinatie met stress en een slechte houding is een slechte combinatie als je RSI wilt voorkomen.

Omdat RSI voor iedereen anders is, is het ook moeilijk te zeggen of een tablet+pen combinatie kan helpen. Ik denk persoonlijk dat het zou kunnen helpen als je het afwisselt met de muis, maar dit zal ik met de fysiotherapeut moeten overleggen.

Ik vind dan ook dan mensen niet overhaaste beslissingen moeten nemen wat betreft de aanschaf van allerlei dure randapparatuur, wat inderdaad het aantal repeterende bewegingen op dezelfde plek af laat nemen, maar niet de oorzaak weg haalt. Overleg het eerst even met iemand die er veel verstand van heeft, zoals een fysiotherapeut of een andere specialist.
Wat voor mij al heel goed hielp, waren een aantal simpele strekoefeningen waardoor de kracht in mijn pols weer terugkwam (na amper 1 week). Maar misschien ga ik nu offtopic ;) Succes iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littledreamer

littledreamer

Dingen enzo!

Misschien een raar verhaal, zelf heb ik me ongeveer twee jaar geleden laten steken door bijen op de plekken waar ik last had van RSI. Na een week of twee zware jeuk, krabben en andere ellende heb ik tot op de dag van vandaag nergens meer last van gehad. De uren achter de pc zijn er sinds dien niet minder op geworden.

Door je te laten steken door bijen op plekken waar je last van RSI hebt, creeër je een soort van plaatselijke koorts. Hierdoor trekt er veel bloed naar de plek en geneest het voor een groot deel door de warmte en de bloeddoorstroming.

In mijn geval was dit tot nu een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-05 22:29

Zygivt

Evenaren en overtreffen

ik zorg voor een goede houding achter me pc doormiddel van een in hoogte verstelbare stoel en een diep bureau, zodat mijn armen vanaf mijn elleboog op me bureau kunnen rusten. Daarnaast maak ik gebruik van een zweetbandje om me polsen te ondersteunen en sport ik regelmatig. Hopelijk zijn het genoeg maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Even mijn compulsieve maar terrechte opmerking in dit soort topics, zwemmen met je donder! :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136421

maratropa schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 12:25:
Even mijn compulsieve maar terrechte opmerking in dit soort topics, zwemmen met je donder! :)
helpt dat n btje dan? heb ook erg last van rsi, probeer nu zo weinig mogelijk te pc'en, loop bij fysio etc maar t blijft naar. Helpt zwemmen wat? ben er gisteren achter gekomen dat tennis niet zo heel handig is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Anoniem: 136421 schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:33:
[...]

helpt dat n btje dan? heb ook erg last van rsi, probeer nu zo weinig mogelijk te pc'en, loop bij fysio etc maar t blijft naar. Helpt zwemmen wat? ben er gisteren achter gekomen dat tennis niet zo heel handig is :P
Nee man je moet als het al hebt iig niet de boel gaan belasten op die manier, dat is volgens mij vragen om problemen. :) Zwemmen werkt bij mij goed als preventie en als je het al hebt kan het ook wel helpen denk ik, maar daar kan je arts of fysio vast meer over zeggen, daar wil ik geen uitspraken over doen en iedereen is anders...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik denk dat Redsandro ergens wel een punt heeft. Alleen zou hij er verstandig aan doen om toch wat meer genuanceerd te denken. Niet elke klacht zit tussen de oren. Is een beetje mode om dit bij alles letterlijk tot in het absurde toe aan te voeren. Voet verstuikt? Niet zeuren, de hinder ervan zit tussen je oren.
Beetje te kort door de bocht om alles maar als psychosomatisch te bestempelen. Wellicht zal dit voor een deel van de klachten inderdaad gelden, maar dat is nog geen bewijs voor iedereen. Van de middeleeuwse monniken zijn al RSI-achtige klachten bekend, ook al noemde men het toen gewoon schrijfkramp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Techneut schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 11:05:
Niet elke klacht zit tussen de oren. Is een beetje mode om dit bij alles letterlijk tot in het absurde toe aan te voeren. Voet verstuikt? Niet zeuren, de hinder ervan zit tussen je oren.
Beetje te kort door de bocht om alles maar als psychosomatisch te bestempelen.
Het probleem is dat RSI niet duidelijk aan te tonen is via bloedtesten of rontgenfoto's en voor een verstuikte voet ligt dat heel anders. Daarom zul je over een verstuikte voet niet horen dat het allemaal "tussen de oren" zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het is dan ook wat ik al noemde een beetje absurd voorbeeld, maar je moet een enkele keer wel eens overdrijven om duidelijk te maken wat en hoe je iets bedoelt. Dus neem die verstuikte voet niet al te letterlijk. De essentie van m'n bericht is natuurlijk om een beetje genuanceerd te denken en niet bij voorbaat alle vage klachten als zodanig te bestempelen. Soms zal iets inderdaad "tussen de oren zitten", soms duidelijk niet, en heel vaak weet je het gewoon niet. Pas in het laatste geval op voor een al te voorbarige conclusie, want voor dat je het weet zit je er naast.

PS:
Wat Redsandro te berde brengt is overigens niet nieuw, het is al jaren een discussiepunt onder deskundigen.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 31-10-2007 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Anoniem: 136421 schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:33:
[...]

Kan, omdat je je spieren zwaar kan belasten (wat dus goed kan zijn) en eventueel daardoor stress kwijt raakt. Vroeger had ik last van de beginverschijnselen, maar na een lange tijd met een Wacom te hebben gewerkt ging het misschien maar voor een kwart over. Wat bij mij heel erg heeft geholpen is aan kracht trainingen doen, zoals zwemmen of simpelweg gewoon opdrukken ofzo :P Het zorgt ervoor dat er tussendoor weer wat bloed door je armen stroomt (je merkt ook dat je goed warm kan worden) en dat is goed. :)

Veel de pc met rust laten helpt niet echt heb ik gemerkt, het is beter om intensieve dingen erbij te doen. Ik heb er nu helemaal geen last meer van. Dus het heeft zeker wel gewerkt. :) (En ik zit nog even lang achter m'n PC)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:11
McKaamos schreef op zondag 06 mei 2007 @ 16:54:
Trouwens, ik zou voor een grotere tablet gaan.
Graphire 4XL Classic ofzo, ergens tussen A5 en A4 in. A6 is echt veeeel te klein imho, dan zit je alsnog weer hele kleine beweginkjes te maken die juist RSI bevorderen.
Het is sowieso aan te bevelen om een tablet een beetje te matchen met je scherm oppervlak. Hoe beter het matcht, hoe meer beweging je in je arm houd zonder dat het lastig werkt.
Zit sinds een tijdje ook met RSI verschijnselen, maar zijn er meer mensen die die ervaring delen? Zit zelf ook een beetje naar een tablet te kijken, maar om prive 175 euro te investeren in een A5 tablet is me op dit moment iets te gortig (eerst eens zien of het bevalt). Had zo'n Wacom Bamboo op het oog, maar is dat werkbaar op 1280x1024? (gebruik is voornamelijk webbased en het gebruikelijke office verhaal)

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy op 31-10-2007 14:52 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

[TAG]Speedy schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 14:51:
[...]

Zit sinds een tijdje ook met RSI verschijnselen, maar zijn er meer mensen die die ervaring delen? Zit zelf ook een beetje naar een tablet te kijken, maar om prive 175 euro te investeren in een A5 tablet is me op dit moment iets te gortig (eerst eens zien of het bevalt). Had zo'n Wacom Bamboo op het oog, maar is dat werkbaar op 1280x1024? (gebruik is voornamelijk webbased en het gebruikelijke office verhaal)
Ik heb hier een Volito2 en het is prima werkbaar met die resolutie, het is zelfs zo dat ik RTS games ermee speel en dit gaat zeker niet slechter dan met een muis. :) Dus met office zal het zeker goed gaan, maar je moet natuurlijk wel eraan wennen, maar dat is met alles zo. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Heb even gekeken, maar dat zal een ouder model zijn? (kan hem in ieder geval niet zo 1,2,3 terug vinden in de webwinkels waar ik keek evenals de Wacom site) Is dit ook een breeldbeeld, las in dit topic dat de Bamboo een 16:10 verhouding heeft ... en ik heb een 4:3 scherm, gaat niet echt werken denk ik :?

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy op 31-10-2007 15:19 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

[TAG]Speedy schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 15:17:
Heb even gekeken, maar dat zal een ouder model zijn? (kan hem in ieder geval niet zo 1,2,3 terug vinden in de webwinkels waar ik keek evenals de Wacom site) Is dit ook een breeldbeeld, las in dit topic dat de Bamboo een 16:10 verhouding heeft ... en ik heb een 4:3 scherm, gaat niet echt werken denk ik :?
Mja hij wordt inderdaad niet meer verkocht/gemaakt volgens mij. Maar deze is het. Hij was ook zo rond de €50 toen.

En wat betreft die verhoudingen; het zal heus wel werken, ik zou er niet aan moeten denken om m'n Wacom als scherm te moeten hebben qua verhouding. Dan moet je echt helemaal pielen om bijvoorbeeld in een hoek van je scherm te komen. Je gebruikt hem gewoon als touchpad en niet als 'touch-screen'.

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Op die manier had ik er nog niet aan gedacht, zal me eens zo'n ding bestellen een dezer dagen, bedankt!

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 11:18

Speedpete

was barman

Anoniem: 237265 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 14:58:
Wat jij zegt klopt niet, of eigenlijk maar een klein beetje. Mensen krijgen RSI door een combinatie van verschillende factoren. RSI is dan ook niet bij iedereen hetzelfde, het is een verzamelnaam voor verschillende klachten.
Ik kan mij er ook niet in vinden en had al klachten voordat de term mij bekend was. Maar goed, aangeven dat het in het onderbewustzijn zit waardoor je het er niet mee eens hoeft te zijn vind ik net zo'n modeterm als RSI, het is heel makkelijk om als argument aan te voeren en heel lastig om te bewijzen.
Omdat RSI voor iedereen anders is, is het ook moeilijk te zeggen of een tablet+pen combinatie kan helpen. Ik denk persoonlijk dat het zou kunnen helpen als je het afwisselt met de muis, maar dit zal ik met de fysiotherapeut moeten overleggen.
Inderdaad, voor mij persoonlijk is een tablet+pen een slechte optie, ik werk er te krampachtig mee waardoor de klachten juist verergeren.
Ik vind dan ook dan mensen niet overhaaste beslissingen moeten nemen wat betreft de aanschaf van allerlei dure randapparatuur, wat inderdaad het aantal repeterende bewegingen op dezelfde plek af laat nemen, maar niet de oorzaak weg haalt. Overleg het eerst even met iemand die er veel verstand van heeft, zoals een fysiotherapeut of een andere specialist.
Ik heb sinds mijn 11e RSI-klachten gehad (da's 15 jaar geleden), gedurende mijn studietijd is dit verergerd en heb ik een Trackball Explorer gekocht (zie ook eerder in dit topic). Ik heb die trackball nog steeds maar gebruik hem amper (zit aan pc, werk voornamelijk op mac).

Ik zit niet meer in de juiste anti-RSI houding, maar ik zit zoals ik lekker zit, iets achterover, 1 been over de zitting onder de ander. Het enige wat ik rsi-technisch in orde heb; zijn de armsteunen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb een degelijke bureaustoel (prijskaartje richting de 1000 euro) waaraan alles verstelbaar is en een in hoogte verstelbaar bureau. Armsteunen en bureaublad zitten op exact dezelfde hoogte en het bureau zelf is iets lager gezet dan standaard, ik ben nu 2 jaar klachtenvrij.

Ik vind het zelf belangrijk dat je werkt zoals je lekker werkt. Vind je een notebook prettiger typen, pak dan een notebook (of soortgelijk toetsenbord). Werk zoals je lekker werkt, krampachtig werken lost niets op, maar dat is mijn ervaring. Tooltjes die je pauzes laten nemen vind ik irritant en kan ik absoluut niet mee werken, die gebruik ik dus ook niet.

Ik ben een echte workaholic en werk 60+ uur in de week waarvan zo'n 40 uur in achter de computer. Wat ik op papier of m'n whiteboard kan doen, doe ik graag daarop. RSI-technisch gaat het mij goed en dat is best prettig.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

"Het zit tussen de oren" is leuk voor 'De Orenmaffia', maar je hebt er niets aan als je RSI-klachten hebt.

De enige oplossing lijkt mij te variëren: toetsenbord, trackball, muis, tablet, touchpad, IBM-pookje....
Liefst met programmeerbare knoppen en extra scrollwielen.

Waar je ook aan kunt denken is een Macro Recorder, die herhaalde input automatiseert.

En misschien ook voice-control (hoewel ik daar niet mee kan werken).

Ik heb een Volito-tablet, maar gebruik 'm niet omdat er geen scrollfunktie op zit. Met de pen de schuif in het scherm opzoeken is m.i. veel te lastig: vergelijkbaar met muisbewegingen. Een tablet mét funktietoetsen en scrollwielen zou mooi zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deakers
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 16:09
Los van de hulpmiddelen hier al volop besproken wil ik jullie de volgende anti-RSI tip niet onthouden:

In een aantal gevallen vindt bij RSI gerelateerde verschijnselen verzuring plaats door verminderde/ langzamere bloedsomloop.
Dit gebeurt sneller als je onderarm en of pols zich op een koud werk oppervlak bevindt.

Door te zorgen voor een warme(re) ondergrond ( muismatten isoleren bijvoorbeeld erg goed) kun je dit voorkomen.

mvg,

D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik computer ook zo'n 12 uur per dag (8 uur werk en 's avonds thuis ook nog) en heb nergens last van.
Gewoon af en toe van hand wisselen en regelmatig gaan sporten, ik fitness en ik squash waardoor ik mn polsen ook goed train.
Ik heb zelf nog nooit een pijntje gehad van mn muis en ik doe dit al 8 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Even een topic kickje, heb ondertussen een tablet (Wacom Graphire 4 A5), wel even wennen zo'n ding, maar we houden vol ;)
Zit er nu alleen mee dat de rechtermuisknop functie niet werkt in Word en Excel, wel in het OS zelf (IE, verkenner). Weet iemand wat dit kan zijn? Ik gebruik hem in muismodus.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy op 17-12-2007 11:32 ]

Flickr | Lego collectie

Pagina: 1