Naar aanleiding van mijn andere topic (BalusC in "Jetway mobo en 200 gig hd...") heb ik een site gevonden waar wordt uitgelegd dat Linux onafhankelijk van het BIOS, HD's kan aanspreken. Hierdoor zou dus de 137 GB limiet van mijn mobo/bios kunnen worden opgeheven en zou Linux de volle 200 GB moeten zien. Dit maak ik op uit onderstaand stukje:
Volgens die bronsite moet het dus kunnen. Ik heb het hele document doorgelezen alleen kan er nog niet achter komen wat ik nou precies moet doen. Wel neem ik aan dat ik iets in LILO moet aanpassen en waarschijnlijk iets in de kernel. Op de 200 GB HD komt geen besturingssysteem te staan, hij zit er gewoon in voor opslag. Misschien dat iemand van jullie dit al een keer heeft gedaan en mij in het simpel kan uitleggen in welke richting ik moet zoeken of misschien zelfs wat ik moet doen.1. Het probleem
Veronderstel dat je een disk hebt met meer dan 1024 cylinders. Veronderstel bovendien dat je een besturingssysteem hebt dat gebruik maakt van de oude INT13 BIOS interface naar disk I/O. Dan heb je een probleem, omdat deze interface een 10-bit veld voor de cylinder gebruikt, waarop de I/O wordt gedaan, dus dat cylinders 1024 en daarboven niet toegankelijk zijn.
Gelukkig maakt Linux geen gebruik van de BIOS, dus is er geen probleem.
Bron: http://www.ibiblio.org/pu...nehtml/Large-Disk-NL.html
[ Voor 3% gewijzigd door shorty op 11-08-2004 10:25 ]