MPC vs MP3

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• latislos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:54

latislos

zie signature

Topicstarter
ola,

ik download onlangs wat muziek bestanden in het MPC formaat. Ik dacht wtf is dat nu weer? gelukkig vond ik een plugin ervoor voor in winamp.
weet iemand wat het precies is? is het een afgeleide van MP3 of is het totaal iets anders?
het is een vrij goeie kwaliteit; de bestanden hadden VBR rond de 300 kbps en waren een stuk kleiner dan mp3

ik geloof dat zo'n 10 MB iets meer dan 5 minuten was.

beetje suffe vragen misschien, maar ik was gewoon benieuwd of iemand er al is van gehoord had? en wat hij er van vindt

ouwe meuk

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 21:29

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Eerste hit Google:
As to what kind of file this is: MPC is a MusePack file, another lossy audio compression format similar to Vorbis and MP3. It's supposed to be very high quality at medium bitrates (128-192kbps), but has never really caught on as much as Vorbis or MP3.
;)

[ Voor 8% gewijzigd door --MeAngry-- op 10-08-2004 09:39 ]

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• latislos

latislos

zie signature

Topicstarter
aha, ja toen ik zocht op google typte ik ook nog winamp en plugin in :)
logisch dat je dan minder info krijgt
of ik lees er gewoon lekker overheen :P.

enniewee, het is dus niet zo aangeslagen :D

ouwe meuk

• latislos

latislos

zie signature

Topicstarter
maar het was wel een goeie site, niet ? :P

ouwe meuk

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb inmiddels meer dan 7000 mpc bestanden en mij hoor je niet klagen. De kwaliteit is super, tagging geweldig, encode/decode snelheid hoog en heeft fatsoenlijke replaygain support. Oftewel veel beter dan alle andere lossy formaten imo. _/-\o_

Het enige minpuntje is dat er nog geen hardware support is... maar wat niet is kan nog komen :+

Nog effe een linkje: http://www.musepack.net/

[ Voor 7% gewijzigd door Slogra op 10-08-2004 14:26 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik ben ook al eens wat MPC bestandjes tegengekomen. Best wel oke moet ik zeggen. Doe mij toch maar liever lossless :P

Maar dit:
latislos schreef op 10 augustus 2004 @ 09:32:
het is een vrij goeie kwaliteit; de bestanden hadden VBR rond de 300 kbps en waren een stuk kleiner dan mp3

ik geloof dat zo'n 10 MB iets meer dan 5 minuten was.
Is natuurlijk onzin. Een 300 Kbps MPC bestand is net zo groot als een 300 Kbps MP3 bestand (misschien wat verschil in headergrootte, maar meer dan 100 KB zal het verschil niet zijn).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 21:29

--MeAngry--

aka Qonstrukt

deepspace schreef op 10 augustus 2004 @ 15:13:
[...]

Is natuurlijk onzin. Een 300 Kbps MPC bestand is net zo groot als een 300 Kbps MP3 bestand (misschien wat verschil in headergrootte, maar meer dan 100 KB zal het verschil niet zijn).
Nouja, het zou kunnen natuurlijk, als het bestand in monotoon of joint-stereo geluid is opgenomen, maja, dan kun je het niet meer vergelijken met elkaar he B)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Slogra
  • Niet online
Normale musepack bestanden met standard setting (q5) zijn ongeveer meestal 200kbps of minder en dat klinkt als geweldig (beter dan 320kbps mp3). Dat musepack bestand van 300kbps is waarschijnlijk iets van q8 or meer, een dikke vette overkill dus.

Natuurlijk is lossless nog beter dan musepack, maar lossless is wel minstens 4x zo groot.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Ook bij mono en joint stereo is 300kbps gewoon 300kbps. De kwaliteit is hier echter beter omdat er relatief meer ruimte beschikbaar is.
Maar het verschil kan misschien in de VBR zitten, dat de bitrate wat meer variabel is ten gunste van de bestandsgrootte. Of de gemiddelde bitrate ligt gewoon lager :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

discussies over kwaliteit zijn te vinden op www.hydrogenaudio.org
en binaries op www.rarewares.org

bij musepack is weinig tot geen aandacht besteed aan optimalizaties (snelheid cq. geluid) bij de lagere bitrates.

[ Voor 38% gewijzigd door PipoDeClown op 10-08-2004 15:39 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Ik heb dat deel over die sig maar verwijderd, voegt weinig toe aan het topic. ;)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Het musepack (vroeger mpegplus) formaat heeft een geschiedenis die teruggaat naar 1997. Oorspronkelijk werd het ontwikkeld door Andree Buschman als een op kwaliteit getunede mpeg layer 2 codec. Later is de ontwikkeling voortgezet door Frank Klemm.
Door velen wordt dit formaat beschouwd als de allerbeste lossy audio codec, zeker in de bitrate range rond 180~230 kbps. In een recente luistertest (~128k) haalde MPC zelfs een gedeelde eerste plaats, met de setting --quality 4.15 --xlevel.
Nadeel is momenteel inderdaad het ontbreken van hardware support, alhoewel er geruchten rondgaan dat voor de (in ons land vrij onbekende) Neuros player een firmware met MPC support uitgebracht zou worden. Voor hardwarefabrikanten is het waarschijnlijk niet rendabel om speciaal een firmware voor dit formaat te ontwikkelen, gezien de kleine groep klanten die dit gebruikt. Overigens schijnt het decoderen van mpc minder resources nodig te hebben dan normale mp3.
De ontwikkeling van MPC zit momenteel in een dipje, op HydrogenAudio werd zelfs een inzamelingsaktie gehouden om voor Klemm een PC te kopen, zodat hij het werk kon voortzetten.
Gezien de vooruitgang die er wordt geboekt door Xiph.org met de verbeteringen van de Vorbis audio codec en door o.a. Ahead en Apple met hun mp4/aac varianten, denk ik dat de rol van MPC steeds kleiner zal worden, hooguit een kleine groep hardliners zal het blijven gebruiken imo. Bovendien zijn bepaalde problemen m.b.t. mogelijke schending van mpeg-patenten (in het bezit van FhG en Thomson) nog niet helemaal opgehelderd.
Ikzelf heb MPC in het verleden wel gebruikt, maar de laatste tijd niet meer. Het dillemma is toch steeds weer dat je een lossy codec eigenlijk nooit 100% kan vertrouwen voor archiveringsdoeleinden. Momenteel maak ik medium bitrate mp3 en/of Ogg Vorbis versies voor portable/occasional luisteren - gebruik, en lossless FLAC backups voor archiefdoeleinden. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de enorme inflatie op het gebied data storage kosten.

Nog een paar links:
Musepack.net (eerder genoemd)
Frank Klemm's Musepack pagina (outdated).
Wikipedia over Musepack.
HydrogenAudio MPC forums.
Diverse MPC binaries @ RareWares.org.

[ Voor 32% gewijzigd door Henk007 op 11-08-2004 09:36 ]

• Slogra
  • Niet online
Voor mij is het grote voordeel van musepack is dat je zelden bestanden met een lage bitrate/lage kwaliteit tegenkomt. Iedereen gebruikt q5 of meer.
Wanneer je een mp3/ogg/aac download is het altijd maar afwachten wat voor kwaliteit het is (helaas meestal slecht).

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Slogra schreef op 10 augustus 2004 @ 16:07:
Voor mij is het grote voordeel van musepack is dat je zelden bestanden met een lage bitrate/lage kwaliteit tegenkomt. Iedereen gebruikt q5 of meer.
Wanneer je een mp3/ogg/aac download is het altijd maar afwachten wat voor kwaliteit het is (helaas meestal slecht).
Hoewel ik me nauwelijks met p2p bezighoud, geloof ik dat meteen. Mpc gebruikers zijn kwaliteitsfreaks, die zullen ook nooit een mp3 --> q8 mpc transcode gaan releasen . Daarentegen staan er genoeg 320 kbps mp3's online die hun bestaan zijn begonnen als 128 kbps mp3 of 96 kbps WMA 8)7
Pagina: 1