DV CODEC lijnen

Pagina: 1
Acties:

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-07 15:32
Halllo allemaal,
Wanneer ik thuis een film had ingelezen via firewire met pinnacle ging alles goed, maar wanneer ik hem exporteer dan komen de DV Codec horizontale lijnen tevoorschijnt wanneer het beeld fel beweegt, het ligt waarschijnlijk niet aan pinnacle want daarin zijn die lijnen er niet (mss omdat hij een goede codec aanboord heeft), ik heb al verschillende codecs geinstalleerd en met verschillende players afgespeeld, het is altijd hetzelfde probleem, nu heb ik spijtig gnoeg die banjes weggegooit en zit ik met die exemplaren op mijn pc

Weet iemand hoe ik die DV codec lijnen kan wegkrijgen ?
Hoe en met welk proggietje ?

Thx

It's just a matter of time...

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 10:59

Xymox

Determinism rulez !

Deze lijnen zijn normaal als je de video afspeelt op je PC.
Dit wordt veroorzaakt door interlacing.

Wanneer je de video afspeelt op TV dan zie je deze lijnen niet.

Als je de video alleen op je PC afspeelt, dan kan je een de-interlace filter toepassen (zal wel een optie zijn in Pinnacle).

Hier wat meer info !

[ Voor 62% gewijzigd door Xymox op 09-08-2004 12:06 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-08 15:08

CaDje

Framedrops for life

kameraad van mij heeft er ook last van. Maar het blijft ook als je het wegschrijft naar bijv. DivX.

• GregoryBE
En als ik deze bestanden om zet naar DVD formaat en brand dan zouden de lijnen op mijn TV weg moeten zijn ?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Je moet bij het omzetten naar een ander formaat de-interlacen. Bij zowat elk 'goed' programma dat video converteert zit een de-interlace functie omdat jij ook niet de eerste bent die tegen dat probleem aanloopt ;) (overigens zijn veel DVD's met televisiemateriaal (Caberet bijv.) ook interlaced). Gordian Knot (ook zijn versimpeling AutoGK) en TMPGEnc bijvoorbeeld hebben beide de-interlacers.

Het omzetten en vervolgens kijken op tv zonder deinterlacen staat nog steeds lelijk omdat een converter geen rekening houdt met apparte beeldlijnen, maar gemiddeldes van groepen (meestal vierkanten) van pixels neemt en dus de 'beweging' die je al strepen ziet een soort vlek maakt.

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 10:59

Xymox

Determinism rulez !

De regel is simpel :

Speel je de video af op een TV (lees interlaced medium) dan moet de de video NIET de-interlacen.
Speel je de video af op een monitor (lees non-interlaced medium) dan moet je de video WEL de-interlacen.

Ik ga ervan uit dat je niet een progressive (non-interlaced) DVD speler / TV hebt en kan je als je de video converteert deze gewoon interlaced laten.

[ Voor 6% gewijzigd door Xymox op 11-08-2004 20:29 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• GregoryBE
aaah ok, dus gewoon omzetten met TMPGEnc en dan met TMPGEnc DVD Author branden op dvd en weg zullen de lijnen zijn als je de film op een TV met een DVD speler bekijkt

Thanks

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:59

The Third Man

The Third Jellyfish

GregoryBE schreef op 11 augustus 2004 @ 16:22:
aaah ok, dus gewoon omzetten met TMPGEnc en dan met TMPGEnc DVD Author branden op dvd en weg zullen de lijnen zijn als je de film op een TV met een DVD speler bekijkt

Thanks
Inderdaad, al moet ik er wel bij verklappen dat TMPGEnc standaard de-interlaced als de inputfiles interlaced zijn. En niet zonder goede redenen, wat iedereen die wel eens een als interlaced gecomprimeerde DVD of VideoCD heeft bekeken.

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

interlaced suckt..
Heeft er iemand eigenlijk enig idee waarom dat interlaced is uitgevonden?
Ik heb er namelijk nog nooit iets positiefs over gehoord..

Je leest altijd dingen dat er aangeraden wordt om iets te de-interlacen..
Maar andersom heb ik zelf nog nooit ergens gezien.
Kan iemand me het nut van interlaced video uitleggen?

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
possamai schreef op 12 augustus 2004 @ 10:43:
interlaced suckt..
Heeft er iemand eigenlijk enig idee waarom dat interlaced is uitgevonden?
Ik heb er namelijk nog nooit iets positiefs over gehoord..

Je leest altijd dingen dat er aangeraden wordt om iets te de-interlacen..
Maar andersom heb ik zelf nog nooit ergens gezien.
Kan iemand me het nut van interlaced video uitleggen?
Lees dit topic over kwaliteit van zelfgemaakte DVD's eens door, hier wordt een groot deel van de logica achter interlacing uitgelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door MissingDog op 12-08-2004 10:51 ]

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

hee cool dankje..
Misschien dat het mijn negatieve houden tegenover interlaced kan veranderen..
Pagina: 1