Toon posts:

9800 pro artefacten en stotterend beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om het volgende. Sinds gister heb ik een 9800 pro en ik vind em natuurlijk bestwel snel en gaaf :) maar er zitten wat haken en ogen aan. Met deze temperataren zou het me trouwens niet verbazen dat er meer videokaarten zijn die zich niet helemaal netjes gedragen. Getuige dit zustertopic.

Dingen die ik gezien heb zijn:
1. Zwarte donkere strepen of driehoeken in direct 3d gerenderd beeld (b.v. mother nature). Dat kwam echter vandaag maar twee keer voor. Hij heeft het sinds dien niet weer gedaan.
2. Stotterend beeld, de helft van de tijd geeft hij aan hoge framerates te hebben maar staat het beeld om de seconde even stil. Dit lijkt een moeilijk te verhelpen probleem (AGP aperture size al gevarieerd, en fast-writes staan uit).

Een beetje uitzoeken wat er aan de hand is kan ik wel dus ik ben eens gaan kijken naar MBM. Deze gaf me wat hoge temperaturen terug van CPU en moederbord (58 graden en 38 graden) maar dat moet ie wel kunnen hebben denk ik. Verder gaf MBM mij te weten dat de voltages van mijn voeding niet zo strak zijn. De grens is 10% afwijking zo las ik maar de -5 volt lijn wijkt iets meer af.

core: hi: 1.66 low: 1.65
+3.3: hi: 3.23 low: 3.14
+12: hi: 12.83 low: 12.59
-12: hi: -12.27 low: -12.60
+5: hi: 4.95 low: 4.87
-5: hi: -5.39 low: -5.54

Het systeem is een AMD Athlon 2400+ (op 2GHz, 133MHz FSB) op een Shuttle AK32E (kt266a) met 2 * 256 MB geheugen (op 133MHz DDR). Verder staan er 2 cdromspelers en Seagate 120GB ATA .7 een netwerkkaartje een Terratec Aureon Sky 5.1 en een Terratec Cinergy 400 in de PCI bus. Het besturingssysteem is Win2k en ik heb de laatste Catalyst geinstalled. Het systeem wordt gekoeld door 4 case fans en een gigantische tafelfan van Indische makelij ;) die staat op stand 2 (want op stand 3 waai ik weg).

Ik vertrouw de voeding niet helemaal. Zou het de reden kunnen zijn van de 'haperende' weergave? Of heb ik (alweer, altijd! (de vorige had een fluitende condensator...)) te maken met kapotte hardware? Dat hij niet altijd hapert doet mij denken dat de hardware niet stuk is. Wat er wel aan de hand is weet ik niet precies.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 21:24 ]

• Simball
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 08:57
Best vaag, ik gok op de combi win2k en de vga drivers, probeer eens de omega!

meuktracker: Omega Catalyst 2.5.58

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 22:21

Tags NL

Harmful or Harmless?

Misschien is het wel de voeding inderdaad, maar dan die van de videokaart zelf... Heb je wel een voedingsconnector aan de achterkant van de kaart aangesloten? (Er zit vanaf de 9700Pro een 12 of een 5 volts connector op de achterkant(Een HDD of een FDD voeding connector dus))

[ Voor 82% gewijzigd door Tags NL op 07-08-2004 22:14 ]

https://powershellisfun.com

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 23:52

GreyGhost

Het is een spook

Ehm sorry als ik er overheen lees, maar: we hebben het over je voeding en je meld niet het merk en wattage, dat is wel handig op zich :)

For I am grey, between the darkness and the light

Verwijderd

Topicstarter
De extra molex connector heb ik aangesloten en het merk van de voeding is Deer DR-A300ATX (max 300 Watt).

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 23:52

GreyGhost

Het is een spook

Een snelle zoek op google met DR-A300ATX levert aardig wat hits en problemen op. Een 300 watt Psu van een A merk zit op de grens als dit een B merk is dan kan het waarschijnlijk geen kwaad om daarin te investeren (enermax, antec, zalman ed) en dan iest van 400 watt.

Je zou ook eens kunnen kijken naar de condensatoren op je moederbord, er zijn in die tijd veel moederborden uitgebracht waarbij die later gaan lekker (er komt dan prut achteruit).

For I am grey, between the darkness and the light

Verwijderd

Topicstarter
Okee, thanks. Het moederbord is trouwens (in tegenstelling tot z'n kt266a chipset) nog vrij nieuw. Ik denk dat de condensatoren nog wel okee zijn. Maar die voeding ga ik vervangen. Ik zit te denken aan eentje met active power factor correction. Iets duurder, maar met hoger rendement.

Verwijderd

Topicstarter
Het blijft vaag dat ie het soms wel gewoon goed doet. Maar ik heb geen zin om weer alle zooi opnieuw te installeren! (ook geen tijd trouwens).
In een andere pc heb ik em ook geprobeerd nu en daar doet ie het niet (daar had ik ook geen tijd voor ;)).

Dat hij het soms goed doet geeft aan dat de componenten wel goed kunnen functioneren en moet ik nodig mijn voeding vervangen (die nogal variabele voltages heeft). Heeft een AGP videokaart nu vooral te maken met de +5 volt lijn? Ik dacht dat AGP op 3.3 Volt draaide.

Verwijderd

Al een dikke fan (huiskamerfan kan ook) over je videokaart laten blazen? Als dan de problemen over zijn, heb je een te warme kast/kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Jep, het systeem wordt gekoeld door 4 case fans en een gigantische tafelfan van Indiasche makelij.

Verwijderd

Stop de kaart eens in een andere pc (indien mogelijk) en kijk of hij het daarin wel goed doet. Dan weet je of het aan je systeem ligt of dat de kaart gewoon kapot is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 15:13:
... In een andere pc heb ik em ook geprobeerd nu en daar doet ie het niet ...
Het is dus wel iets in mijn systeem en waarschijnlijk niet de kaart zelf.

Verwijderd

zijn je oude drivers niet aan het kloten ?

Verwijderd

Topicstarter
ik denk het niet, ik heb ze eerst gedeinstalleerd en daarna Catalyst 4.7 geinstalleerd.

• MrLee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 17:53
"Leuk" dat ik je topic tegen kom, was zelf namelijk NET ook al op zoek naar hetzelfde probleem.

Ik heb een Club3D 9800Pro ... En ik merk sinds gisteren dat ik dezelfde zwarte strepen en knipperende textures krijg na het spelen van een zware game. In dit geval Doom 3, na +/- 30minuten gaat het beeld stoten en binnen 1 a 2 minuten krijg ik zwarte strepen. Deze kaart is zo'n 3/4 jaar oud (vorige 9800SE@Pro is door VGA silencer is overleden :P ) en ik heb tot nu toe nog NOOIT artifacts gehad. Speel Doom 3 nu ongeveer 1 week, en pas sinds gisteren is het gedonder begonnen. Ik vermoed zelf dat het het mini coolertje op de Radeon is, die wordt echt gigantisch warm :( . Na het zorgvuldig richten van een mega tafel fan op de VGA is het probleem weg! Dus met de "airflow" van de tafelfan op de VGA, niet recht erop. :P

Mijn config in het kort;

Abit A7F-S 2.0
Enermax type nogwat 350Watt
AMD 3000+
Club3D 9800Pro

Ik gok op een warmte probleem :/

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:51
mrleeais schreef op 10 augustus 2004 @ 00:38:
"Leuk" dat ik je topic tegen kom, was zelf namelijk NET ook al op zoek naar hetzelfde probleem.

Ik heb een Club3D 9800Pro ... En ik merk sinds gisteren dat ik dezelfde zwarte strepen en knipperende textures krijg na het spelen van een zware game. In dit geval Doom 3, na +/- 30minuten gaat het beeld stoten en binnen 1 a 2 minuten krijg ik zwarte strepen. Deze kaart is zo'n 3/4 jaar oud (vorige 9800SE@Pro is door VGA silencer is overleden :P ) en ik heb tot nu toe nog NOOIT artifacts gehad. Speel Doom 3 nu ongeveer 1 week, en pas sinds gisteren is het gedonder begonnen. Ik vermoed zelf dat het het mini coolertje op de Radeon is, die wordt echt gigantisch warm :( . Na het zorgvuldig richten van een mega tafel fan op de VGA is het probleem weg! Dus met de "airflow" van de tafelfan op de VGA, niet recht erop. :P

Mijn config in het kort;

Abit A7F-S 2.0
Enermax type nogwat 350Watt
AMD 3000+
Club3D 9800Pro

Ik gok op een warmte probleem :/
Gooi is een airco/ventilator/water ( :+ ) tegen je 3d kaart aan, als dat helpt, dan is het idd hitte :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Verwijderd

Topicstarter
@mrleeais: ja dat kleine koelertje is denk ik wat te weinig met een hittegolf.
Vanavond is dan het probleem voorlopig wel opgelost trouwens ;)
Ik denk dat een Zalman heatpipe (ZM80HP-D) met een 12cm fan het geheel wat beter koel houdt. Daar zitten ook ramsinks bij. Overhit geheugen kan ook een reden zijn.
Ik denk dat ik er over een tijdje (als ik zeker weet dat mijn videokaart in orde is) dat zaakje er op zet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb windows 2k opnieuw geinstalleerd. Dat deed de trick voor stotter-problemen. Er heeft ook een NVidia kaartje in mijn pc gezeten... neh dat zal toch de reden van het ATI falen niet zijn?? ;) De voeding was dus niet de oorzaak maar ik vervang hem toch.

Vreemd genoeg doet zich nog wel iets vreemds voor. Een wit puntje links boven in direct 3d beeld. Iemand dit ooit eerder gezien?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 20:15 ]

• MrLee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 17:53
Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 12:45:
@mrleeais: ja dat kleine koelertje is denk ik wat te weinig met een hittegolf.
Vanavond is dan het probleem voorlopig wel opgelost trouwens ;)
Ik denk dat een Zalman heatpipe (ZM80HP-D) met een 12cm fan het geheel wat beter koel houdt. Daar zitten ook ramsinks bij. Overhit geheugen kan ook een reden zijn.
Ik denk dat ik er over een tijdje (als ik zeker weet dat mijn videokaart in orde is) dat zaakje er op zet.
VGA Silencer werkt ook erg goed, en is slechts de fractie van de kosten van een Zahlman. Durf de mijne even niet erop te zetten omdat ik mijn vorige ATi ermee gesloopt heb :)

Verwijderd

Topicstarter
binnen direct 3d is het stotterende beeld is helaas terug :'(
en het witte vlekje links bovenin is weg... weird!
het vreemdste is dat als ik eerst dxdiag draai en de 3d tests met dat draaiende blokje draai dat daarna er geen schokkende beelden zijn.
zou het nog uitmaken dat ik mijn halve besturingssysteem uitschakel? ik ben niet zo'n fan van al die services die niets doen wat ik nodig heb :)

zo'n vga silencer is ook wel mooi. heb je d'r goeie geleidings-pasta tussen gesmeerd? ik stop meestal arctic silver tussen koelers en oppervlak.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 11:23 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Als het probleem niet 100% voorkomt is het zeker en vast je voeding niet.
Een warmteprobleem is op te lossen door de core te onderclocken.

Verwijderd

Topicstarter
corpseflayer schreef op 13 augustus 2004 @ 14:22:
Als het probleem niet 100% voorkomt is het zeker en vast je voeding niet.
Een warmteprobleem is op te lossen door de core te onderclocken.
onderclocken helpt niet. beelden blijven schokken.
het zijn ook geen misrendered images, geen artefacten.

wat ik mij afvraag is waarom het nooit schokt als ik eerst dxdiag draai en daarna d3mark. maar als ik eerst 3dmark draai schokt het wel.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 18:19 ]

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 11:21:
zo'n vga silencer is ook wel mooi. heb je d'r goeie geleidings-pasta tussen gesmeerd? ik stop meestal arctic silver tussen koelers en oppervlak.
Dat is een goed punt. Heb je je koeler er al ns afgehaald en ff met Arctic Silver ertussen er weer goed opgezet? Dat kan ook best schelen.

Verder denk ik dat het je voeding idd zou kunnen zijn. Een behoorlijke kwaliteitsvoeding is sowieso een zeer goede investering.

Had destijds vastlopers gedurende games en heb toen (ook om andere redenen) mijn 300watt AOpen voeding vervangen voor een ANTEC TruePower 430watt.
Vastlopers waren gelijk weg en heb sindsdien superstabiele pc......

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een Zalman ZM400B voeding besteld bij Salland Automatisering.
mijn bevindingen zal ik hier zodra ik hem binnen heb posten.

Verwijderd

Hey.. dat van dat stotteren heb ik ook

Asus a7v8x mobo (onboard sounds+netwerkkaart inuse)
amd 2400+
768 ddram (pc2100 (huismerk ;))
GF 6800 Ultra

ligt iig niet aan je vid kaart (had mijn ouwe gf4 ti 4600 Ultra vandaag vervongen met die 6800 ultra) same problem

en ik heb een 350watt
Heb verder alle PCI slots vrij dus ;)

1x 20 gig maxtor
1x 80 gig maxtor
en 1x 160 gig van.. erm.. jah.. who cares.. maar ik neem niet aan dat het aan mijn HD's kan liggen
Windows er op laatst nieuw opgezet (winxp) daarvoor had ik dat probleem ook al

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het met de nieuwe voeding opgelost. Bedankt voor alle reacties!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-08 21:03
Help!!!! schreef op 13 augustus 2004 @ 19:01:
[...]

Dat is een goed punt. Heb je je koeler er al ns afgehaald en ff met Arctic Silver ertussen er weer goed opgezet? Dat kan ook best schelen.
er zit al een soort as op een vies grijs prutje

En als je hem er af haalt kun je meteen zien of je een r360 core er op hebt zitten net zoals ik.

ps. ik heb er nu een arctic vga silencer rev.3 en die koelt super !!!
Pagina: 1