Toon posts:

9800 pro zwarte vlekken / artifacts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
tijdens het spelen van farcry en doom3 lijken er bugs op te treden, ik zie de hele tijd zwarte vlekken knipperen. er verschijnen een paar keer per seconde op verschillende plekken in het beeld zwarte vlekken.

ik heb het systeem niet overgeclockt, de voeding is zwaar genoeg en er is voldoende airflow. ook heb ik geprobeerd om de omega drivers te installeren, en de originele drivers van ati. directx opnieuw installeren lijkt ook niet te helpen. ik heb anti aliasing uit gezet.

heeft iemand enig idee hoe dit kan?

specs;
xp2400+
512 mb pc2700 ram samsung

asus nforce2ultra moederbord
sapphire 9800 pro 128mb
enermax 465ax voeding
3 systeem fans

screen;
Afbeeldingslocatie: http://www.serversforgamers.com/temp/doom3_rendering_error.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.serversforgamers.com/temp/farcry_rendering_error.JPG

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 19:13 ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 13:46
Haal de kap eens van je kast en zet er een tafelfan tegenaan zodat hij enorme airflow heeft, om te bekijken of het in ieder geval geen warmte probleem is?

Als dat niet zo is, dan kan het zijn dat het een driverprobleem is, maar kan ook zijn dat het geheugen van je kaart aan het overlijden is :/

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
het is geen warmte probleem, de truuk met de tafelfan helpt niet.
als het een driver probleem is, wat kan ik er dan aan doen?
ik heb al verschillende drivers geprobeerd.

bij andere spellen (UT2004) speelt ie zonder problemen,
dus het lijkt toch aan de configuratie te liggen.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 13:46
Kijk eens naar je spanningslijnen van je voeding. Dit kan bijvoorbeeld emt het programma Speedfan ( http://www.google.com ).

De standaard spanningslijnen zijn 3.3v, 5v, en 12v. -12v, en -5v.
De - lijnen zijn minder belangrijk dan de normale lijnen. Officieel mag de lijn 5% afwijking hebben.

Wat je kunt proberen, is op je ati radeon 9800, een andere voedings-stekker te pakken en deze erin te pluggen. Kan zijn dat je al 2 cd/dvd/hdd apparaten op dezelfde lijn hebt hangen en dat je 9800 daardoor een te weinig (of een instabiele) spanning krijgt.

Als ik het zo teruglees dan geef ik het een enorm kleine kans dat dit een oorzaak kan zijn, maar misschien heb je er toch wat aan :)

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
helaas, ik heb dit al geprobeerd en het helpt er niet aan. ik kan weinig andere punten bedenken, behalve dat het kaartje aan het sterven is :'(

Verwijderd

inderdaad videokaart stuk.... ik heb dit vaker gezien bij mensen en dit is meestal een hardware probleem

Verwijderd

@ MrMe

IK heb precies hetzelfde !!
alleen mijn vga kaart is 4 dagen oud !!

ik heb de powercolor 9800se 256bit met alle 8 pipelines enabled -> softmod -> 9800pro

heb er een ati vga silencer op.

maar het gekke is dat een kameraad van me met een 9800xt witte stippen heeft met doom3 en er zijn nog veel meer...

@ Hast

het lijkt me sterk dat de vga kaart stuk is .. mijne is net nieuw.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 13:12
Videokaart stuk????

Hoeft niet perse. Andere spellen doen het wel gewoon goed. Kheb ook weleens zulke artifacts gehad terwijl mijn videokaart nog ok was. Achteraf lag het allemaal aan de drivers.

Maaruh, installeer je pc ff opnieuw en kijk oftie het dan wel doet. Ik weet het, je pc opnieuw installen is een kl*te klus maar zo kan je misschien wel achterhalen of het aan je videokaart ligt of niet.....

[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 03-08-2004 16:43 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

ChojinZ schreef op 03 augustus 2004 @ 16:42:
Videokaart stuk????

Hoeft niet perse. Andere spellen doen het wel gewoon goed. Kheb ook weleens zulke artifacts gehad terwijl mijn videokaart nog ok was. Achteraf lag het allemaal aan de drivers.

Maaruh, installeer je pc ff opnieuw en kijk oftie het dan wel doet. Ik weet het, je pc opnieuw installen is een kl*te klus maar zo kan je misschien wel achterhalen of het aan je videokaart ligt of niet.....
ik heb alle drivers eraf geflikkerd en opnieuw erop gedaan.. want me kaart presteerde niet zo goed omdat ik instellingen fout had..

heb drivers allemaal eraf en er weer opnieuw op

(omega drivers gebruik ik)

nu doet ie het weer goed, maar nog steeds hetzelfde...

doom3 stottert trouwens bij mij... en bij een vriend die (hercules) 9800xt heeft stottert het spel ook... zelfs bij 640x480 low quality... !!! zijn kaart is half jaar oud maar is gewoon standaard niet overgeclockt oid

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 16:52 ]

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Als je Omega drivers gebruikt moet je die er eens af mikken en de officiele proberen... die willen nl. nog wel eens voor problemen zorgen.

Verwijderd

Topicstarter
heb de omega drivers er af gehaald, reboot, ati drivers erop, reboot.... geen resultaat. het is toch raar dat bij UT2003/UT2004 alles goed gaat, lijkt me echt een configuratieprobleem.
als de linux binaries er zijn ga ik dat ff proberen, dan weet ik in ieder geval of het aan de videokaart ligt.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:31

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 16:50:
[...]

ik heb alle drivers eraf geflikkerd en opnieuw erop gedaan.. want me kaart presteerde niet zo goed omdat ik instellingen fout had..

heb drivers allemaal eraf en er weer opnieuw op

(omega drivers gebruik ik)

nu doet ie het weer goed, maar nog steeds hetzelfde...

doom3 stottert trouwens bij mij... en bij een vriend die (hercules) 9800xt heeft stottert het spel ook... zelfs bij 640x480 low quality... !!! zijn kaart is half jaar oud maar is gewoon standaard niet overgeclockt oid
In het Doom topic is ook te lezen, dat mensen met een super config slecht presteren. Doom blijkt voornamelijk processor intensief te zijn (daar is ook weer wat tegen te doen voor het grootste gedeelte (zie topic doom ;) ))

Daarnaast, zijn er nogal wat problemen met doom 3 en radeon 9800 pro's. Kaarten geven zomaar artifacts zonder dat ze ge'ocd zijn

Xbox Live ID:Notna8310

• Sap
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 08:06

Sap

There is not enough space so..

Ik heb ook artifacts als ik mn radeon9800pro o/c boven de 445Mhz (core). Heb gisteren ffies getest en het is bij mij alleen bij de core. Overigens is mn radeon watercooled dus hitte is geen prob.

Maar Doom3 en Ati schijnen iid problemen te geven. Veel mensen hebben het probleem opgelost door hun kaart 10 MHz onder te klokken. Ik zelf heb het probleem verholpen door mn core op 445 te zettten en niet hoger.!!

Misschien dat dit word verholpen door de nieuwe drivers van Ati?!?!

speelze!

MSI-KT600-delta** Rx850xt core@555 mem@621** xp2800+@2466MHz[watercooled-innovatek]** 2x512 MDT pc3200[@425MHz]** 400WattZalman** Industrial-Radiator+Eheim1048+12mm tubes**

Verwijderd

Topicstarter
het onderclocken van de videokaart helpt niet, helaas.
ik heb zojuist de laatste nforce drivers geinstalleerd,
samen met de ati 4.9 beta drivers. ook die helpen er niet aan.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Over Doom valt niets te zeggen....schijnt nog niet uit te zijn :P, maar misschien dat een update of patch voor Farcry kan helpen. Je heb niet gezegd namelijk of je al versie 1.1 draait.

Verder....heb je die problemen sinds een week (of twee) en daarvoor met bijvoorbeeld Farcry niet, dan is het een koeling probleem. Anders moet het toch gezocht worden in drivers en ik het uiterste geval toch de kaart of voeding die haperen....

reserveringshouder Tesla Model 3

• CerandoX.nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-05 20:36

CerandoX.nl

Vides

had ook dit probleem,toen heb ik me cpu wat lager geclockt en weg probleen,me AMD Athlon 64 liep eerst op 2,55Ghz nu op 2,4Ghz en hij doet het perfect.Kan doom zelfs op ultra high spelen en heb een 9800 Pro iets wat eerst in mijn ogen niet mogelijk zou zijn.

Heb nu ongeveer tussen de 30 en 60 fps in doom3 :*)

[ Voor 10% gewijzigd door CerandoX.nl op 07-08-2004 09:49 ]

Verwijderd

Expirimenteer wat met instellingen, zoals fastwrites/aperture size/agp speed. En probeer je pc eens te formatteren. Misschien ook Omega drivers testen.

succes :)

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:40
Bijna een jaar geleden had ik het zelfde met een club3d 9800 pro. Zelfs op default speeds gaf ie na enige tijd artifacts.

Bij mij was het toch een hitte probleem. Ik heb nu heatsinks op het geheugen geplakt en een case fan met een beugel bij de kaart geplaatst. Ik draai nu 420 core en 380 mem zonder artifact, zelfs met deze temperaturen.

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

Verwijderd

Zet Fastwrites uit in je AGP opties.
Ik had ook last van Artifacts en "Witte sneeuw" in Doom3,
na het uitzetten had ik geen last meer.

• WASonline
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
ik had een paar dagen geleden ook problemen met doom 3.. ik heb een Nvidia 5600 en ik had er eens de Omega drivers op gezet om te proberen etc. Meteen allemaal problemen, zwarte vlekken in het spel, flikkerende beelden, etc. Voor zover ik weet is dit een driver probleem. Bij andere spellen had ik het probleem niet, farcry had ik er niet op staan. De omega drivers lijken soms nogal problemen te geven met Doom 3.

Dus als ik jouw was zou ik gewoon de omega drivers er helemaal af halen, dus uninstallen en de drivers eraf halen in apparaatbeheer, niet bijwerken maar er echt helemaal vanaf halen (met bijwerken - orginele drivers gaf ie bij mij nog steeds hetzelfde probleem) en dan de officiele drivers proberen.

• appelsientje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-08 09:59

appelsientje

Het beste onder de zon

Ik heb precies hetzelfde probleem, maar dan niet alleen bij Doom, maar ook bij splinter cell, call of duty enz...... ik heb vervolgens mijn kaart in een andere pc gezet en daar waren dezelfde problemen. Hij heeft dezelfde kaart en die werkt wel in mijn pc...... dus ik heb hem opgestuurd en wacht nog op bericht, maar het lijkt me gewoon aan de kaart te liggen....

LR | 4WD | Deep blue | 19" velgen | Trekhaak

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:36

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 11:04:
Zet Fastwrites uit in je AGP opties.
Ik had ook last van Artifacts en "Witte sneeuw" in Doom3,
na het uitzetten had ik geen last meer.
wow idd, dan zijn ze een heel stuk minder _/-\o_
Maar nog niet helemaal weg bij mij :( Nog iets onderclocken en dan waarschijnlijk wel :)

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat de vlekken die ik zie geen artifacts zijn zoals de meeste mensen die kennen. het zijn geen kleine vlekjes die je ziet als je de kaart (te ver) overclockt !

het lijkt meer een probleem te zijn met de rendering, alsof de opengl drivers niet in staat zijn bepaalde vlakken te renderen. maar als het inderdaad een configuratie probleem is, en dus niet hitte of een defecte kaart, dan vraag ik me af wat ik nog kan proberen. ik heb de nieuwe farcry patch geprobeerd, deze helpt niet. zodra er van doom3 en linux binary is zal ik die eens proberen.

• Joenes
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-01-2024
kheb nu ongeveer 8 a 9 maanden een ASUS 9800XT en krijg artifacts met doom.. Ik heb dit al eerder gehad met 3DMARK en in sommige andere spellen.. In doom3 is het echter abnormaal.. zie screenshot.. heeft iemand een oplossing?
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~peerb046/pics/doom3.gif
(klik!)
de screeny is niet echt duidelijk..maar dit ligt vooral aan de artifacts. Ik heb nix overgeklokt en m'n ASUS Smartdoctor instellingen staan op default. Het rare is dat de artifacts een "schaakbord-patroon hebben" speelbaar is dit natuurlijk niet.

impreson.com

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
he topic starter ik heb ook die vlekken gehad.
het rare is dat ze bij mij niet tijdens de 3dmark benches te zien zijn en ook niet bij spellen zoals age of mythology of iets anders.

Spellen waar het WEL bij voorkwam is Quake 3 en bij Farcry. Bij mij lag het 100% zeker aan mijn geheugen. Ik had mijn pc overklokt op een FSB van 250 MHz
Mijn cpu trok dit netjes en het systeem was stabiel maar zodra ik quake of farcry opstarte dan had ik die zwarte vlekken...bij quake al direct in het menu.

oplossing was bij mij dus ratio van fsb van cpu en geheugen anders instellen.
fsb loopt nu op 250 MHz en met een 5:4 ratio naar het geheugen toe loop geheugen dus op 200.

Maar je zegt dat je niet overklokt had?

Verder zou het geheugen van je video kaart kunnen zijn. Test eens een kaart van een maat en kijk of je het daar ook bij hebt.
Pagina: 1