Toon posts:

TVOUT Zwart wit probleem(uitgebreid)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, zoals de topictitel dus al vermeld is mijn beeld op tv via tvout zwart wit. Ik zal meteen ff vermelden dat ik de tweakers faq, en elke andere faq die op internet te vinden is heb geprobeerd.

Het rare is dat ie tot voor 2 weken geleden wel in kleur was. Ik gebruik een s-video uitgang op de videokaart radeon 9700, die in een scart blok gaat achter in de tv.
Ik heb hem op pal staan, heb met geforceerde opties elke pal variant geprobeerd en zelfs ntsc(hoewel dat onzin is, maar ja, je gaat rare dingen doen als het niet lukt) Ik heb 4 andere tv's geprobeerd. Ik heb het geprobeerd met een 9800 non pro. Een geforce 4ti4200, een gf4mx460, een gf2mx, een radeon 9000 mobile, van mijn laptop.
Maar het mocht allemaal niet baten, het beeld is altijd zwart wit. Ik heb ook verschillende scart blokken geprobeerd, verschillende svideo kabels geprobeerd, het zelfs geprobeerd met een svideo>composiet converter, alle verschillende catalyst drivers vanaf 3.9 tot 4.9beta(doomfix) en verschillende nvidia drivers vanaf 30.xx tot de 61.77. Verschillende windows versies geprobeerd van 98SE, ME, 2000PRo, en XP Home en Pro.
Dit grapje heeft me dus al veel geld gekost, en het lijkt onmogelijk tvout werkend te krijgen.

Ik heb zelfs een dvd anywhere setje gekocht(2e hands) en het rare is dat die wel kleur beeld geeft. Het lijkt me dus sterkt dat al die tv's, kabels en videokaarten kapot zijn. Weet jullie nog iets wat ik kan proberen? Ik ben ten einde raad. ;( ;(

Verwijderd

Staat de kaart niet op s-video? Zou nl. op composiet moeten staan.

Ehm. ik lees het niet helemaal goed, je gebruikt de s-video uitgang. Ondersteund je TV dat ook of ga je feitelijk composiet in? Je kan ook nog pech hebben met je scart ingang of kabel maar je geeft zelf aan dat het gewerkt heeft dus dat zal het niet zijn.

Ik zou zeggen speel even met de s-video/comp. setting.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 20:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
De tv's hadden alleen een scart ingang, dan wel 2. Dus ik ga altijd van de svideo uitgang van de videokaarten in zo'n scart blok, die weer in de tv gaat. de enige waar ook composiet inkon die ik dus vanwege de videokaarten met een svideo naar composiet convertor moest gebruiken gaf ook zwart wit beeld. ;(

Verder zit het spelen met composiet er dus eigenlijk ook niet in omdat mijn gebruikte vga's dat niet ondersteunen, en slecht 1 tv het er standaard opheeft.

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 18:49
ik had met de TV-out van mijn laptop ongeveer het zelfde probleem , en de enige manier om het op te lossen was bij mij.
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/verloop.jpg

(ik weet dat het hier niet zo zeer om een verleng stukje gaat)

dit zou je kunnen testen door de bovenste 2 pennetjes van de s-vid connector dus even met elkaar te verbinden en dan je tv-out te testen.

dit was voor me laptop, en de tv-out op me asus geforce 2 gts de enige manier om kleur te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt iig voor die oplossing, maar dat is alleen handig voor de composiete tv, en das helaas een kleintje. Dus als iemand nog een andere manier heeft die gewoon puur voor svideo werkt, dan hoor ik het graag.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Je geeft aan dat het wel heeft gewerkt, maar vanaf welk moment werkte het niet meer? Kun je je herinneren dat er iets is veranderd? Aan de pc configuratie of iets anders?
En zijn er onderdelen die constant hetzelfde zijn gebleven? (zo te lezen is echter alles een keer veranderd). En weet je zeker dat de 3 andere tv's wel svideo ondersteunen?

Mijn Home Cinema in aanbouw

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-07 09:48
Forceer je signaal eens op composite (ookal gebruik je s-video). Ik weet niet of dat met radeon kaarten kan, maar met nvidea kaart icm. TvTool kan het zeker.

tvw

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 06 augustus 2004 @ 22:16:
Je geeft aan dat het wel heeft gewerkt, maar vanaf welk moment werkte het niet meer? Kun je je herinneren dat er iets is veranderd? Aan de pc configuratie of iets anders?
En zijn er onderdelen die constant hetzelfde zijn gebleven? (zo te lezen is echter alles een keer veranderd). En weet je zeker dat de 3 andere tv's wel svideo ondersteunen?
Nou, het werkte niet meer nadat ik windows opnieuw moest installeren. (slechte werking, bsod's, the works...) Verder is er niets veranderd.
edit: dat was btw windows xp pro sp1.

Voor zover ik kan vinden ondersteunen alle gebruikte tv's het, behalve van die kleine met composite kan ik het niet vinden, maar daar gaat dan ook niet mijn voorkeur naar uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 22:41 ]

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 18:49
vergeet in die pic het hele composiete verhaal eens, en verbind in je svid kabel gewoon eens de bovenste 2 pinnen (zoals in dat plaatje).

de kabel die ik hier heb gaat ook rechtstreeks van svid --> scart, en daar heb ik alleen kleur als in de bovenste 2 pinnen verbind, pin 3 en 4 dus, kan je om te testen gewoon ff met een dun koper draadje doen, en die om die 2 pinnen heen binden (is het stekertje eigelijk net te klein voor , maar het is te doen) :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, helaas werkt dat ook niet, ik heb het met een koperdraadje geprobeerd, maar het blijft zwart wit. :'(

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders nog een oplossing? Oh ja, zoals vermeld, tvtool werkt niet met ATI kaarten, dus daar gaat dat composiet forceren helaas niet op, en bij de nvidia kaarten begint het beeld te flippen met tvtool na het forceren op composiet. Gestreept, stukken van het beeld lopen door elkaar in, als je met de muis beweegt verwormt het beeld etc. Heb al verschillende instellingen in tvtool gebaseerd, maar het is altijd of dat effect, of rustig beeld, maar dan zwart wit. :'(

Verwijderd

http://www.watbenjedan.nl

Je moet even de grote TV out faq doorlezen, ik had dit prob ook
modbreak:
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) #reageren
Lees de forumFaq eens goed door over reageren @ GoT - en lees de topicstart eens opnieuw, met name het stukje over de Tvout Faq ;)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2004 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 10:08:
http://www.watbenjedan.nl

Je moet even de grote TV out faq doorlezen, ik had dit prob ook
Gezellig zeg, ik ben dus een prutser omdat het niet wil lukken tegen alle logica in. Hou toch op zeg. En als je ook daadwerkelijk mijn posts had doorgelezen had je gezien dat ik die faq al heb doorgelezen.

Verwijderd

Er is een verschil tussen de verscheidene Radeon, Geforce en Svideo kabels en converters. Het leuke (:r) is dat de fabrikanten hun eigen standaarden hebben gemaakt die onderling niet altijd uitwisselbaar zijn en in sommige gevallen zelfs kortsluiting veroorzaken...

Gebruik dus altijd de bijbehorende kabel/converter.

NB: sommige Geforce kaarten gebruiken composiet over Svideo - als jouw oude werkende config daaruit bestond is het goed mogelijk dat je TV geen hout begrijpt van [true]Svideo (vandaar zwart/wit).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2004 21:00 ]

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-07 09:19
Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 20:54:
Er is een verschil tussen de verscheidene Radeon, Geforce en Svideo kabels en converters. Het leuke (:r) is dat de fabrikanten hun eigen standaarden hebben gemaakt die onderling niet altijd uitwisselbaar zijn en in sommige gevallen zelfs kortsluiting veroorzaken...

Gebruik dus altijd de bijbehorende kabel/converter.
ik heb het probleem ook gehad en mijn oplossing wa seen kabeltje die 2 s-video ingangen heeft en 1 uit. de 1 heeft 4 pinnen de ander heeft er een paar meer(9 geloof ik).

Verwijderd

de 1 heeft 4 pinnen de ander heeft er een paar meer(9 geloof ik).
Dat ligt er maar aan welke kaart je hebt.
Als Tvout worden oa gebruikt bij Geforce/Radeon: 2 pin RCA, 4 pin miniDIN (4 aangesloten), 7 pin MiniDIN (5 aangesloten), 7 pin MiniDIN (6 aangesloten), 8 pin MiniDIN (8 aangesloten), 9 pin MiniDIN (6 aangesloten), 10 pin MiniDIN (10 aangesloten)....

De Radeon 9700 van de topicstarter:

Radeon TV-out (S-video+Composiet)

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/minidinspec7f.gif (7 pin Mini-DIN-spec. female op de videokaart)
PinNaamOmschrijving
1GNDGround (Y/CV)
2GNDGround (C)
3YHelderheid (Luminance Y)
4CKleur (Chrominance C)
7CVComposiet Video +
Bron: http://www.digit-life.com/articles2/radeon-tv-out/

Check in ieder geval of hij met Composiet ook zwart/wit is - en probeer in ieder geval de ooit wél werkende hardware setup op te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2004 21:15 ]

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:18
Niemand gaat er meer op door maar:
Nou, het werkte niet meer nadat ik windows opnieuw moest installeren. (slechte werking, bsod's, the works...) Verder is er niets veranderd.
lijkt toch wel heel erg sterk op een software-probleem? Zoals ShittyOldMan al (min of meer) probeert te zeggen - het is natuurlijk "onmogelijk" dat als je alle onderdelen een keer vervangt en alle combinaties hebt geprobeerd, dat het dan nog niet werkt. Kan een dergelijk probleem niet veroorzaakt worden door een onderdeel dat allereerst het einde van je Windows betekende? (Nu wil ik niet gelijk beginnen met een "Het is vast je voeding"-verhaal, maar het komt me zo raar voor dat niets werkt.)

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-07 10:54
Je probleem klinkt toch echt als het standaard svhs probleem. Je kunt m.i. proberen in de software composiet selecteren wat dan misschien ook werkt over je composiet kabeltje?

• Shockers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:22
Afbeeldingslocatie: http://www.holodeck.nl/Misc/window.gif

Dit helpt voornamelijk het "detection" van je tv, maar misschien helpt et om de kleuren terug te krijgen?

Verwijderd

ok ik heb een soortgelijk probleem gehad gisteren maar heb het kunnen oplossen.

ik had GF2 GTS met tvout aangesloten op een kant en klaar gekochte kabel met aan de ene kant svideo met 4 pinnetjes + audiostekker met aan de andere kant scart gebruikt en dat heeft altijd goed gewerkt tot laatste 2 weken, toen dacht ik dat me tvchip was overleden en heb ik een radeon 9700 pro gekocht.

ik heb dus op die 9700 pro de eerder genoemd kabel aangesloten en nu had ik wel beeld maar dan zwart wit.

het is automatisch op pal-b gezet, de forceer tv detectie hielp niets, ati control panel geheel uitgeplozen, tvout faq nog een keer doorgelezen (heb nou ondertussen zeker 20 keren gelezen, kan het wel dromen nouw)

toen heb ik me oude aopen GF2 GTS svideo converter(4 pinnetjes) naar composiet gebruikt. en een lang snoer tulp op tv aangesloten, was ook al zwart-wit.

toen de bij mijn hercules radeon 9700 pro bijgeleverde svideo converter dat 8 pinnetjes heeft(op de videokaart tel je maar 7 ronde gaten en 1 vierkante zoals in euss post te zien is een paar postjes geleden) en bingo ik heb kleur....

op zowel composiet aansluiting op de tv als op scart werkte het prima. op de svideo van de tv zelf kon ik niet testen omdat die aopen converter niet te gebruiken was en ik verder geen composiet converters heb.

dus de topicstarter... heb je wel de orginele converter gebruikt? dus niet zomaar "een" converter want bij mij werkt dat dus niet.

ik zit nu wel te piekeren hoe ik dit ga oplossen want die kant en klare kabel loopt onder de vloer door... een diode (ik neem aan dat het een diode is) solderen op de scartblok? svideo stekker doorknippen en dan tulp maken met alsnog die diode. of gwoon alweer nieuwe kabel kopen met tulpen eraan. ik denk dat ik voor diode op scartblok ga....

[ Voor 222% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 11:35 ]

Pagina: 1