brandgevaar PC aanlaten

Pagina: 1
Acties:
  • 3.262 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluesbrother
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 14:21

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
IS er brandgevaar als je je pc altijd aanlaat?
Als ik een paar dagen weg ga ofzo?
Ik houdt hem stofvrij, en hij heeft standaard ventilatie maar ik ben wel eens bang dat ie in de fik vliegt. Niet alleen bij dit warme weer.
Maar hoe reeël is zoiets? Ik bedoel dus niet doorbranden maar dat mijn huis in de fik vliegt doordat het ding aanstaat.

groeten
Bluesbrother
8)

Wil je je pizza in 4 of 8 stukken? .......Doe maar in 4, 8 krijg ik niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Elk apparaat dat je aan laat staan brengt een bepaald brand-risico met zich mee. TV's, radio's, PC's, adapters (!), lampen, noem maar op. Hoe groot dat risico is, geen idee. Maar als je het niet vertouwt, zet je 'm toch gewoon uit? (wel met het schakelaartje op de voeding, anders blijft er spanning op voeding + mobo staan)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-05 17:02

potatox

unz unz unz

Als je het mij vraagt ie het net zo "safe" als het aanlaten van je tv op standby mode :)

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06-2023

Rollerjooster

OhNoNotHim

Mijn PC(s) staan al bijna 3 jaar onafgebroken aan wegens DPC-projecten. En ik woon nog in hetzelfde huis.

Je kan brand niet uitsluiten, maar met fatsoenlijke ventilatie is het risico gering.

Forza Mucca!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

_PoTaToX_ schreef op 05 augustus 2004 @ 23:17:
Als je het mij vraagt ie het net zo "safe" als het aanlaten van je tv op standby mode :)
Ik heb nooit begrepen waarom TV's "eng" zijn op standby, maar koelkasten, telefoonadapters, radio's en video's (bijna altijd met klokje e.d, dus standby), etc. niet hetzelfde risico hebben. Ok, er zit een hoogspanningsinstallatie in voor de beeldbuis, maar die is netjes uitgeschakeld als 'ie geen beeld geeft (toch?)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

risico is echt minimaal hoor :)
IK heb een server staan die ook echt maanden achter elkaar draait en die vliegt ook niet spontaan in de fik. En anders is de kast nog van metaal dus zal de brand niet zo heel snel uitslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simball
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10-2024
Mijn servertje staat nu ook al een jaar aan, geen probleem, zolang die niet te stoffig wordt of in een slecht geventileerde ruimte staat is er niks aan de hand.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je een gordijn tegen de voeding aanhangt, dan de voeding doorbrand en dan het hele huis.
Verder lijkt me het lastig om je huis op te branden met je computer, eerder met andere "plastice" apparaten die op standby staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rollerjooster schreef op 05 augustus 2004 @ 23:18:
Mijn PC(s) staan al bijna 3 jaar onafgebroken aan wegens DPC-projecten. En ik woon nog in hetzelfde huis.

Je kan brand niet uitsluiten, maar met fatsoenlijke ventilatie is het risico gering.
kan ik hieruit concluderen dat de kast ook al 3 jaar niet van binnen is schoongemaakt?

alhoewel, dat klinkt erger dan het is. de modale klant brengt een pc die na schoonmaak gewoon een pond minder weegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 23:32:
[...]

kan ik hieruit concluderen dat de kast ook al 3 jaar niet van binnen is schoongemaakt?

alhoewel, dat klinkt erger dan het is. de modale klant brengt een pc die na schoonmaak gewoon een pond minder weegt
Doorspuiten met perslucht kan ook als hij aanstaat ;) :P

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:12
ik draai al minstens 5 jaar 24x7x365 een aantal pc's. geen enkel probleem. Op het werk hebben we ook een aantal pc's altijd aanstaan, daar brand af en toe wel eens iets door, meestal de voeding of het moederbord. Uitslaande brand krijg je iig niet. Denk maar zo: al die serverparken worden ook niet uitgezet als de sysadmin naar bed gaat :P

[edit]
Bliksem? hoe vaak slaat bij jouw thuis de bliksem in dan? Statische electriciteit? Zit je zo vaak met je vingertjes in die box? PC uitzetten bij onweer? Njah, kan, trek er dan wel ALLE stekkers uit. Ik persoonlijk denk dat dat allemaal wel losloopt... Bij blikseminslag is de schade aan de andere spullen vele malen groter dan aan je pc'tje (tv, koelkast, vriezer, telefoon, video, cv-ketel enzovoort)
[\edit]

[ Voor 40% gewijzigd door Bockelaar op 05-08-2004 23:46 . Reden: beter edit dan nieuwe reply :) ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluesbrother
  • Laatst online: 26-01 14:21

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
Ik dacht het al niet maar was wel nieuwsgierig.
En vraag die hier aan gelinkt is, is bliksem en statische electriciteit.
Ervaring daarmee? Ik hoor er verschillende dingen over.
PC uitzetten als het gaar onweren. Anderen vinden het flauwekul.
Wat vinden jullie en geaarde stopcontacten, van die verdeeldozen met overspanningsbeveiliging is dat wat?
Bedankt voor de reply's zover.
greetz
bluesbrother
8)

Wil je je pizza in 4 of 8 stukken? .......Doe maar in 4, 8 krijg ik niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chieliot
  • Laatst online: 08-09 13:41
Het grootste risico is een stofbrand, dit houd in dat door grote hoeveelheden stof bij electrische circuits verbindingen ontstaan waardoor kortsluiting tot stand komt.

Wanneer een pc goed stofvrij is, is het risico niet groter dan een tv op standby.

Een andere factor is de slijtage van je hardware, als je deze niet gebruikt kan je het net zo goed uitzetten en dan heb je er langer plezier van!

AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De onderdelen in een computer branden ook niet zo lekker geloof ik. Maar als hij dicht tegen bijv. een gordijn staat of iets dergelijks kan het wel degelijk gevaarlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wilde ff meedelen, dat mijn pc ook altijd aanstaat, en brandschoon is vanbinnen en van buiten. Ik heb alles dus ook mijn coax, en netwerkverkeer beveiligd tegen spanningspieken.
Ofwel, ik laat liever mijn pc dag en nacht aan staan als mijn tv op standby
Pc springt nml uit als ie te warm zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misfire
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10-2024
De onderdelen in een PC zelf zijn niet zo heel brandbaar, dus zelfs als je PC kortsluiting maakt of als er wat stof vlam vat zal het ding op zichzelf niet gevaarlijk zijn. Wat wel verstandig is is om papier, tafelkleed, gordijnen, enz buiten bereik van de PC te houden. Het is verder altijd handig om je apparatuur op een geaard stopcontact aan te sluiten en om het niet direct op de grond te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik zit ook de laatste tijd hiermee in mijn hoofd :

Mijn Pa heeft namelijk al 2 voedingen gehad die door zijn gebrand en daarom zit een 24/7 Server er niet in voor mij hier :/

Als ik hem nou in de schuur zou zetten en een LAN Kabel ernaartoe zou trekken ?? Is tenminste niet in het huis zelf tenslotte ?!!

Iemand uit "de professionele kringen" die er iets over kan zeggen ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Imo is het grootste gevaar dat er iets doorbrandt. In het ergste geval een reboot of shutdown. Zolang er normale ventilatie is kan er niks gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenZatioN
  • Laatst online: 08-02 13:54

SenZatioN

Improvise...

[quote]Bockelaar schreef op 05 augustus 2004 @ 23:34:
Uitslaande brand krijg je iig niet. Denk maar zo: al die serverparken worden ook niet uitgezet als de sysadmin naar bed gaat :P

Nee, maar daar heb je dan nog altijd een halon blusinstallatie staan, dat ga je thuis ook echt niet willen :D

My software never has bugs, it just develops random features...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chieliot schreef op 05 augustus 2004 @ 23:41:
Wanneer een pc goed stofvrij is, is het risico niet groter dan een tv op standby.
Wel eens een 5 jaar oude televisie opengedraait???
Ik garandeer je dat het daar binnen niet stofvrij is, minstens zo niet-stofvrij als een gemiddelde pc.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reptile209 schreef op 05 augustus 2004 @ 23:20:
[...]

Ik heb nooit begrepen waarom TV's "eng" zijn op standby, maar koelkasten, telefoonadapters, radio's en video's (bijna altijd met klokje e.d, dus standby), etc. niet hetzelfde risico hebben. Ok, er zit een hoogspanningsinstallatie in voor de beeldbuis, maar die is netjes uitgeschakeld als 'ie geen beeld geeft (toch?)
Dit geeft jaarlijks toch een aantal huisbranden heb ik begrepen een standby tv.
Waarom het nu zo gevaarlijk is snap ik ook niet echt, aan laten staan geeft weer geen probleem 8)7

Als een computer aan laten staan werkelijk brandgevaar oplevert dan was het allang "verboden" geweest bij je brandverzekering.
Ik heb niet gehoord dat de laatste 5 jaar huisbranden enorm is gestegen (sinds breedband).
Als je echt bang bent of zekerheid wilt moet je gewoon een rookmelder erboven hangen, beetje stofvrij houden, zorgen dat er niks brandbaars rondom staat.
Het fikje zal in je ijzeren case blijven, verwacht geen enorme steekvlammen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SenZatioN schreef op 05 augustus 2004 @ 23:56:
Nee, maar daar heb je dan nog altijd een halon blusinstallatie staan, dat ga je thuis ook echt niet willen :D
Halon is inderdaad niet zo lekker voor een mensch. Maar zelfs dat hebben de meeste serverparken waar ik ooit geweest ben niet. Kost een beetje veel geld (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
pc draait alles op een paar volt (intern dan). Enige "gevaarlijke" punt zou mijns inziens je voeding zijn, maar ook dat is allemaal vrij goed gezekerd. En mocht er echt "dikke kortsluiting" ontstaan waar je zekering niet tegen beschermd, dan heb je nog je stoppenkast.

Nee ik zou me niet zo druk maken, of zie ik het te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkampstra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-03 18:15
Wat is de oorzaak van de meeste huisbranden. STOF!
Stof kan spontaan vlam vatten met 1 enkel vonkje.
Wanneer je je TV op standby zet is er een enorme energie ontwikkeling in je tv. waardoor stof warm wordt en op den duur vlam vat.
Zo ook bij je pc. alleen is daar de warmte ontwikkeling en ventilatie/koeling beter.
Dus zul je daar geen last van hebben. En kortsluiting in je pc is boem zekering kapot of stop in de meterkast eruit en weg gevaar.
ik zou zeggen wees niet bang voor je pc.

En wat betreft blikseminslag. Is de bliksem al vaker bij jou in de buurt ingeslagen? Dan kun je speciale stekkerblokken kopen die spanningspieken voorkomen.
haal dan alleen we bv je netwerkkabel en je tvkaart kabel er uit. want daardoor kan ook de bliksem slaan. Is er nog nooit in de buurt bliksem ingeslagen dan hoef je er ook niet bang voor te zijn. Vooral open landelijke gebieden hebben er last van. Of in de stad naast een hoog gebouw met bliksemafleider.
MAar als je gewoon in een bewoond gebied woont met veel huizen is er niets aan de hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightcrawler28
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 17:13
En wat betreft blikseminslag. Is de bliksem al vaker bij jou in de buurt ingeslagen? Dan kun je speciale stekkerblokken kopen die spanningspieken voorkom
wat betreft deze stekkerblokken of spannings filters. Deze werken meestal niet snel genoeg. de meeste van deze zogenaamde bliksem beveiligers hebben een ondergrens van 3000V en een lange reactietijd. Ze werken WEL bij directe inslag op het huis/net
maar NIET bij een indirecte inslag. Met indirecte inslag komt er een grote capasitieve puls op de elektro kabels het huis binnen. en daarvoor zijn deze stekkerblokjes niet bestand. gewoon te langzaam.

oplossing? Ja een echte bliksembeveiliging in je groepenkast kost veel €€€
toch snel zo €300,00. Zorg gewoon voor een snelle aardlekschakelaar, test deze zonodig eens en aard al je spul.

] systeem spec's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:31

Klippy

Still Game

Ik had laatst een kapotte fan in m'n voeding.

Resultaat was een megahete kast, niet aan te raken rond de voeding en een verschrikkelijke brandlucht. Maar dat was voornamelijk omdat het pak papier dat op de kast lag een beetje bruin begon te worden :X
Had wel verwacht dat hij uit zou gaan, maar bleef vrolijk door gaan. Daarna nog een paar weken die voeding gebruikt met andere fan en een dag zonder fan als noodoplossing.
Maar mocht daar wat door branden zal je geen echte brand krijgen lijkt mij, iig geen papier ofzo erop leggen :P

Dan zal 't wel meevallen. Heb deze PC met nieuwe voeding ook gewoon vaak weer een paar nachten aan.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 22:20

Tux

Hoe vaak fikt er een compleet colo-gebouw af? Nooit eigenlijk. En aangezien er in Telecity2 bijvoorbeeld zoveel servers staan dat de kans op het affikken daar 'ietsje' hoger is dan in een gemiddeld huis denk ik, schat ik de kans op 'heel klein' :P

[ Voor 6% gewijzigd door Tux op 07-08-2004 00:20 ]

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 19:30

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

zo'n ding is toch bijna niet brandbaar hij zit in een metalen doos en zo super brand baar spul zit dr ook nie in.. een is gevaarlijker 'als' die in de fik vliegt dan een pc

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 19:30

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

Tux schreef op 07 augustus 2004 @ 00:20:
Hoe vaak fikt er een compleet colo-gebouw af? Nooit eigenlijk. En aangezien er in Telecity2 bijvoorbeeld zoveel servers staan dat de kans op het affikken daar 'ietsje' hoger is dan in een gemiddeld huis denk ik, schat ik de kans op 'heel klein' :P
maar daar hebben ze zowiezo ook een sprinkler installatie en al die prut meer, die tref je in een rijtjes huis niet aan!!!

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjink
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 07:32
Mijn wekkerradio die naast me kussen in bed lag is ooit spontaan in fik gevlogen, gelukkig was ik nog wakker en zag ik de vlammen binnenin door het dunne pastic en ik had al een vaag vermoeden dat er iets mis was toen ik verbrand plastic rook :p

*blup*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjink schreef op 07 augustus 2004 @ 00:31:
Mijn wekkerradio die naast me kussen in bed lag is ooit spontaan in fik gevlogen, gelukkig was ik nog wakker en zag ik de vlammen binnenin door het dunne pastic en ik had al een vaag vermoeden dat er iets mis was toen ik verbrand plastic rook :p
Wekkerradio in je bed naast je kussen?
Jij wordt zeker erg moeilijk wakker :)
Ik heb weleens een verhaal gehoord over electromagnetische straling (naast je hoofd) uit zo'n wekker wat misschien nog enger is dan dat fikje.
Ik heb mijn wekker mooi ver weg van mijn bed gezet, ook ivm eventuele fikjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Reptile209 schreef op 05 augustus 2004 @ 23:20:
[...]

Het is of was eng doordat er een grote lading Philips tv's was (hadden wij er ook een van) waar 1 onderdeeltje in standby mode altijd gigantisch warm werd. Hierdoor kon de tv in brand vliegen, zeker als de tv al een tijd staat, dan kun je een stofbrand krijgen van alle aangetrokken stof in de tv en dat wil je niet meemaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 07-08-2004 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
lol, ik heb 3 wekkers naast me hoofd waar ik doorheen slaap! Ik wordt pas wakker van me PC als Winamp gaat spelen :)

Maar ook mijn 4 PC's (1 werkstation, 3 tot server veredelde pc's) draaien al zeker 4 jaar op een warme kamer onafgebroken door. Nog nooit ergens last van gehad. Die drie 'servers' zijn trouwens afgeschreven kantoor-pc's! Die zijn dus al 4 tot 8 jaar oud!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

wessel99 schreef op 06 augustus 2004 @ 00:05:
pc draait alles op een paar volt (intern dan). Enige "gevaarlijke" punt zou mijns inziens je voeding zijn, maar ook dat is allemaal vrij goed gezekerd. En mocht er echt "dikke kortsluiting" ontstaan waar je zekering niet tegen beschermd, dan heb je nog je stoppenkast.

Nee ik zou me niet zo druk maken, of zie ik het te simpel?
Jij snapt het niet helemaal. of het ding nou op 220v werkt, op 12 volt of op 1 volt maakt geen flikker uit. Ik kan voor jou een prima supersnelle barbeque maken die alles klaarroosterd in 2 minuten en maar op 1volt werkt. Enige nadeeltje is dat ik wel een kabel met een omtrek van ongeveer 50 centimeter nodig heb.

voltage zegt dus niks over brandveiligheid. Als jij een auto accu kortsluit (is maar 12volt denk je) dan vergis je je helemaal want zelfs een schroevendraaier rook je volledig weg.

PS. Als ik moet kiezen tussen een autoaccu kortsluiten of een 220Volt leiding kortsluiten, geef mij die 2e optie maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:04

elinsen

Fear me......

lol, ik heb 3 wekkers naast me hoofd waar ik doorheen slaap! Ik wordt pas wakker van me PC als Winamp gaat spelen

Maar ook mijn 4 PC's (1 werkstation, 3 tot server veredelde pc's) draaien al zeker 4 jaar op een warme kamer onafgebroken door. Nog nooit ergens last van gehad. Die drie 'servers' zijn trouwens afgeschreven kantoor-pc's! Die zijn dus al 4 tot 8 jaar oud!
4 PC's is ook vier keer zoveel kans op problemen. Maar mag ik vragen wat je in godsnaam met 3 !!!! servers doet thuis. Ik heb er zelf ook een staan, maar zou niet weten wat ik met een tweede zou moeten. Tenzij je met 3D Studio MAX werkt en veel moet renderen, dan hebben ze tenminste nog iets te doen.

E.P.M. Linsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Installeer deze... geen worries meer... als t goed is.
bron: http://www.nhdp.nl/index....ews&file=article&sid=1648

Afbeeldingslocatie: http://www.nhdp.nl/images/news/fireb1.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
elinsen schreef op 07 augustus 2004 @ 01:24:
[...]

4 PC's is ook vier keer zoveel kans op problemen. Maar mag ik vragen wat je in godsnaam met 3 !!!! servers doet thuis. Ik heb er zelf ook een staan, maar zou niet weten wat ik met een tweede zou moeten. Tenzij je met 3D Studio MAX werkt en veel moet renderen, dan hebben ze tenminste nog iets te doen.
Oh, 1 is router/firewall, 1 is een mailserver (win 2k), en 1 web/database (Debian Apache/MySQL en toekomstig mailserver). Tiz een hobby, he. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Ik heb ooit al eens gelezen dat iemand z'n PC in een metalen kast had gezet. Dus gewoon een normale PC in een ijzeren box. Wel met verkoeling. Mocht de PC dan in brand vliegen, het vuur zal niet (heeel moeilijk ;)) naar buiten kunnen.

P.s. ik had mijn server ook zwaar geisoleert met schuim & fans @ 5V staan. Ging ook perfect. Werd handwarm. (PII400 @ 333)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
Fairy schreef op 07 augustus 2004 @ 01:16:
[...]

Jij snapt het niet helemaal. of het ding nou op 220v werkt, op 12 volt of op 1 volt maakt geen flikker uit. Ik kan voor jou een prima supersnelle barbeque maken die alles klaarroosterd in 2 minuten en maar op 1volt werkt. Enige nadeeltje is dat ik wel een kabel met een omtrek van ongeveer 50 centimeter nodig heb.

voltage zegt dus niks over brandveiligheid. Als jij een auto accu kortsluit (is maar 12volt denk je) dan vergis je je helemaal want zelfs een schroevendraaier rook je volledig weg.

PS. Als ik moet kiezen tussen een autoaccu kortsluiten of een 220Volt leiding kortsluiten, geef mij die 2e optie maar :P
Klok/klepel verhaal, ga mij vertellen welke 5V of 3.3 volt lijn op mijn mobo met lijntjes zo dik als een haar die hitte gaat verdragen, brand eerder door dan een stop.

Het engste wat er op electrisch gebied is is de immens dikke +kabel van m'n startmotor n mijn auto. Maar kom vooral even op met die wijsheid waar buiten de voeding in een pc die enorme stroomsterktes gaan komen. Volkomen veilig, mits de voeding veilig is, je mobo is het eerste wat ergens kortsluit en de boel afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Fairy schreef op 07 augustus 2004 @ 01:16:

[knip]
voltage zegt dus niks over brandveiligheid.
[/knip]

Hehe wat zegt die 220 Volt dan? :Z 8)7

1 mA - 1000 Volt hoeft niet dodelijk te zijn ,maar
1000 A - 1 Volt is wel dodelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Laatst online: 24-09 19:09
Een brandalarm (ca. 10 euro bij o.a. Gamma) kan wel handig zijn. Ik had ooit een servertje staan waarvan het mobo spontaan uitbrandde 's nachts. Het alarm ging af, er was een brandlucht, maar aan mobo niks te zien. Wel kapot overigens.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noodels schreef op 07 augustus 2004 @ 06:56:
[...]

Hehe wat zegt die 220 Volt dan? :Z 8)7

1 mA - 1000 Volt hoeft niet dodelijk te zijn ,maar
1000 A - 1 Volt is wel dodelijk
Ik dacht dat het pas vanaf 60 volt gevaarlijk werd.

Tv's vliegen eerder in brand van pc's van die zijn zowat helemaal van plastic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 21:19

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Kans op brand is er altijd natuurlijk :)

Maar ja, ik zeg altijd: "Als de pc niet in de fik vliegt als ik er van 8u tot 22u aan werk, waarom zou ie dan in de fik vliegen als ik slaap" :Y)

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 10:45:
[...]

klopt ook wel, ik durf gerust een 20 volt aansluiting die 1000A kan trekken vast te houden. Zorg er alleen wel voor dat je dit niet doet met een schroevendraaier er tussen want dan is je hand in 0,000001 seconde compleet verkoold.

opgegeven tijdsindicatie is voorgekomen uit een schatting waardoor er geen rechten kunnen worden ontleend, wij zijn niet aansprakelijk als uw hand pas na 0,000002 seconden compleet verkoold is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 22:19
Is het ook niet, brand = hitte. Als je PC te warm zou worden door één of ander iets, dan schakelt hij toch gewoon uit of niet ?? 'k Kan natuurlijk mis zijn hoor.

Mijn PC staat ook LANG aan soms een week aan een stuk, oki dit is pineuts vergeleken met wat ik hier soms lees :p. Maar hij staat zo tussen 2 houten kastjes in ... redelijk wa kabels erachter, dus jah... Maar 'k heb dus nog nooit schrik gehad dat er iets zou kunnen gebeuren als brand. Juist misschien als het heel hard zou aan't onweren zijn en dus de bliksem er misschien op zou inslaan, maar dat kan je natuurlijk nooit weten op voorhand.

Maar als je idd heeel zeker wilt zijn dat er niets kan misgaan, zet dan je PC gewoon uit.

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 10:45:
[...]

De voltage zegt niet veel....
Het is de stroom door het lichaam, vandaar ook de aardlekschakelaar in de meterkast van 30 of 40 mA omdat alles daarboven al gevaarlijk is voor het menselijk lichaam.

We hebben wel "veilige" spanning.....dacht dat het zoeiets was.. > 24V DC en > 60V AC

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38
Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 00:05:
[...]

Halon is inderdaad niet zo lekker voor een mensch. Maar zelfs dat hebben de meeste serverparken waar ik ooit geweest ben niet. Kost een beetje veel geld (8>
De serverparken waar ik werk hebben dat wel soms, maar deze zijn tegenwoordig bij wet verboden, Halon mag namelijk niet meer. Erg leuk overigens, zulke serverzalen, deze hebben zowel aan de plafonds als onder de servervloeren brandmelders om de paar meter. En als er dan eentje onder de vloer (vals) alarm heeft gegeven, kan je lekker samen met de brandweer onder de vloeren duiken om hem op te zoeken en te constateren dat het echt vals was.... Overigens was ik wel blij dat daar dus de Halon installatie onlangs op non actief is gegaan. Overal hangen nog waarschuwingen, dat alle beveiligingen van de deuren afgaan bij een alarm, en dat het halon zich dan door ook de aangrenzende kantoren kan verspreiden als ze open blijven staan.
Om weer even ontopic te gaan: een pc heeft als brandbaar materiaal voornamelijk printplaat op de risicovolle plaatsen. Dit brand pas bij hogere temperaturen, dit in tegenstelling tot al het kunststof in tv's. Daarom bevatten tvs brandvertragers. Daarnaast kan je je ook bedenken dat de meeste tv's wel een jaartje of 10 onopengemaakt stof staan te verzamelen, met al hun open roosters aan de bovenzijde, spinnewebben etc binnen in. Ondenkbaar dat een pc zolang aanstaat zonder ooit opengemaakt (en schoongemaakt) te zijn. Een tv heeft voorts zwaardere componenten op de (vaak staande!) printplaten, wat ze gevoeliger maakt voor losse contacten. Dit, in combinatie met zeer brandbaar stof is ook een reden voor meer brandgevoeligheid. In de meeste gevallen zit een computervoeding met de printplaat horizontaal, dus de componenten, die ook minder zwaar zijn, hebben minder last van losse voetjes. (en worden nog gekoeld ook)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

Hey

Ik ben zelf ook erg bang voor brand/kortsluiting etc omdat ik dat als kleuter een keer flink heb meegemaakt. Heb zo'n 5 jaar niks snachts durven aan te laten. Van lampen tot tv's en computers.
Maar nu heb ik een aantal geaarde stekkerdozen gekocht en ook tegen piek spanningen, (bliksem etc), en deze ook echt aangesloten op een geaard stopcontact in het huis. Sindsdien ben ik er al flink overheen gekomen en draait mijn PC'tje nu lekker 24/7 ook al onweert het maar ik voel me veel veiliger met al die stuff die ik erbij gekocht heb. En ja ik stof hem altijd uit. 1 x in de maand zoiets.

Gr. Tommy :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja zou brander eruit halen helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

wat zou dat voor nut hebben?
zolang de brander niet actief is geeft het totaal geen gevaar, en zelfs als die actief is dan is het nogsteeds minder gevaarlijk dan je voeding.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
een voeding wordt wel stukken minder warm wanneer je de brander loskoppelt. In mijn geval ieg. kwam ik erachter dat het flink scheelde qua temperatuur van de lucht die uit de voeding kwam.
Echter is een voeding waar lucht uit komt van 60 graden helemaal niks brandgevaarlijker dan eentje waar lucht van 35 graden uit komt. Maar het scheelt wel in de stroomrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Laatst online: 23-09 23:12

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 00:50:
tja zou brander eruit halen helpen ?
Wolfboy schreef op 03 september 2004 @ 00:58:
wat zou dat voor nut hebben?
zolang de brander niet actief is geeft het totaal geen gevaar, en zelfs als die actief is dan is het nogsteeds minder gevaarlijk dan je voeding.
volgens mij snapt Wolfboy hem niet...

+3 grappig, zeg maar

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

ik heb het wel eens (perongeluk) getest, nieuwste P4 systeem door een foutje fik er in maar dat was een flammetje van 2a4cm hoog en duurde nog geen 3sec toen gooide de pc zich zelf uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

IorGie schreef op 03 september 2004 @ 01:19:
[...]

[...]

volgens mij snapt Wolfboy hem niet...

+3 grappig, zeg maar
ik snap um wel, maar het zal niet de eerste keer zijn dat een n00b zoiets leest het direct aanneemt en zoiets als waarheid gaat verkondigen ;)
dus vandaag de uitleg O-)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Laatst online: 23-09 23:12

Sosabowski

nerd

Maar om weer ff ontopic te reageren;
Het ding wat Verwijderd in "brandgevaar PC aanlaten" noemt, daar heb ik ook al veel goede dingen gehoord. In Amerika schijnt het al goed gebruikt te worden terwijl in nl de milieukeuring nog voor loopt. :X

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TweakingPro schreef op 03 september 2004 @ 00:45:
Hey

Ik ben zelf ook erg bang voor brand/kortsluiting etc omdat ik dat als kleuter een keer flink heb meegemaakt. Heb zo'n 5 jaar niks snachts durven aan te laten. Van lampen tot tv's en computers.
Maar nu heb ik een aantal geaarde stekkerdozen gekocht en ook tegen piek spanningen, (bliksem etc), en deze ook echt aangesloten op een geaard stopcontact in het huis. Sindsdien ben ik er al flink overheen gekomen en draait mijn PC'tje nu lekker 24/7 ook al onweert het maar ik voel me veel veiliger met al die stuff die ik erbij gekocht heb. En ja ik stof hem altijd uit. 1 x in de maand zoiets.

Gr. Tommy :)
Vriend van mij dacht ook helemaal save te zijn, had mooie stekkerblokken met anti bliksem erin etc. van de praxis. Bleek voor geen reet te werken.

alles in me kantoor zit op 2 stopcontacten met daaraan vele stekkerblokken.

4 pc's
printer
fax
router
switch
laptop
paar setjes boxen
tv
koelkast (is handig)
papierversnipperaar
playstation II
aantal lampen

EN NOG NOOIT PROBLEMEN GEHAD!

alles draait op dit moment 24/7/365 gedurende 2½ jaar (want zolang woon ik hier nu)

maar wat ik wel heb ik een "echte" anti bliksem blok voor me Mac g4, heb ik ooit bij lucent gekregen, dat ding is getest etc etc.

maar het kostenplaatje is ook ietwat anders, voor een "echte" betaal je minimaal 100 euro (zit een complete stoppenkast in) en praxis benden heb je al vanaf 7,50 euro.

ps. als ik je bang maak moet je het even melden, dan zal ik je computer even uit komen zetten :D

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2004 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een van de belangrijkste brandveroorzakers zijn apparaten die op stand-by staan. Momenteel zijn dat TV's. Maar dat valt ook te verklaren uit het feit dat de gemiddelde burger zijn pc niet laat aanstaan of op stand-by, maar uitzet (alhoewel dat dus ook niet helemaal zo is met ATX voedingen).

Zouden meer mensen hun PC aan of op stand-by laten staan, zou deze zich denk ik wel kunnen voegen bij de TV's als een van de belangrijkste brandveroorzakers.
Mede omdat we natuurlijk allemaal voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten, denk aan El-cheapo voedingen,adaptertjes voor je hubje/TFT/scanner/printer. Verzin het maar. Om bepaalde merken te noemen is denk ik overbodig.

Bron op www.brandweer.org om deze mening te ondersteunen:

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2004 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:21

Zym0tiC

^_^

* Zym0tiC laat ook altijd zijn server aanstaan en vaak nog wel mijn workstation als ik wat aan het downloaden ben.

Alleen bij onweer trek ik alles wel uit. De server is hoofdzakelijk voor intern gebruik dus hinder ervan zal niemand ondervinden aangezien de rest van de pc's ook uit staat. Ik krijg vaak genoeg te horen dat het flauwe kul is om dat uit te trekken omdat de bliksem toch nooit inslaat.
Ik weet wel dat toen ik stage liep bij een computer bedrijf en het onweerde 's nachts ontzettend ik de volgende dag al om 9 uur klanten op de stoep had met kapotte pc's.

Vaak zaten er ook mensen bij die de stroom hadden uitgetrokken maar de UTP kabel of modem kabel erin lieten zitten...... :/

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kacee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 13:02
Ik vindt het gevaar van brandgevaar bij een pc die 24/7 verwaarloosbaar. Oke er is een heel heel kleine kans dat je pc in de fik vliegt door oververhitting of kortsluiting, maar naar mijn mening wordt je eerder geschept door een auto en wordt je niet meer wakker in het ziekenhuis (om het maar effe cru te zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 02:23:
[...]
*KNIP*

ps. als ik je bang maak moet je het even melden, dan zal ik je computer even uit komen zetten :D
Nee hoor ;) Zo'n goedkoop prul heb ik btw niet. Waren 40 euro laatst nog volgens mij die ik heb :). Maar goed, zie wel ;) Werkt nog goed. Al 1 1/5 jaar dus...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel77
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-01-2021
In ieder geval blijkbaar wel als er Windows 10 opstaat :) ;) :P 8)7 : https://piepcomp.nl/threa...liegen-door-win-10.28032/

Hou dan maar vast een brandblusser en telefoon paraat!

Van Vista konden we het helaas nog niet weten in 2004.

[ Voor 33% gewijzigd door roel77 op 07-08-2020 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:30

br00ky

Moderator Harde Waren
@roel77 , laat topics van 16 jaar oud in het vervolg maar gewoon met rust. Dat is je na roel77 in "type- en motoraanduiding" ook al verteld.

[ Voor 38% gewijzigd door br00ky op 07-08-2020 23:16 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.