Toon posts:

In Windows 98 geen DHCP van router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier een Intel Celeron 366MHz met Windows 98 (2e editie). Hierin zit een goedkoop netwerkaartje 100MPS met een Davicom chipsetje. Verder heb ik een E-tech router die aan ADSL (HCCnet) hangt. Ik heb nog 2 computers in het netwerk met een ouder 100MPS realtek kaartje. Op deze computers draait Windows2000. Bij het opstarten van deze computers krijgen ze allebei een IP van de router toegewezen in de range: 10.0.0.X Dit werkt perfect!!!

Ik heb de Intel Celeron ook in Windows 98 op DHCP gezet en bij Gateway en DSN het IP van de router ingevuld. Maar als ik na het opstarten IPCONFIG intyp zie ik dat deze PC geen IP-adres automatisch van de router heeft gekregen. Hier staat nu een zelfbedacht IP-adres van de computer zelf. Als ik het netwerkaartje op een vast IP-adres instel in de range 10.0.0.X werkt alles wel internet ook. Maar ik wil gewoon DHCP kunnen doen in windows 98???

Als ik trouwens het Realtek kaartje in deze PC doe werkt het allemaal wel. Waarom dan niet bij dat ene netwerkaartje. Als ik dat netwerkkaartje in me eigen PC zet waar anders die realtek in zit draait het wel als een trein met DHCP.

Weet iemand wat er fout kan zijn?
Alvast bedankt :? :?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik denk dat jouw router ingesteld staat om maximaal aantal ip's uit te leveren.

Deze ip's worden uitgeleverd door DHCP server van de router. De instellingen zou je moeten kunnen bekijken.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-03 19:50

newpegasus

Hertog

Als je dhcp gebruikt hoef je helemaal niets in te vullen. dat wil zeggen ook geen gateway en dns. dan zou de computer gewoon een ip enz moeten krijgen, en dan werkt het.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:16

Reptile209

- gers -

Zoek eens naar de nieuwste driver voor win98 op de site van de fabrikant van je netwerkkaart en installeer die. Ik zou gokken dat dat de oplossing is. En zoals newpegasus al zegt: alles op automagisch houden, niets zelf invullen dus.
Dat van The Real Falcon lijkt me sterk: dan zou je of je DHCP-pool zelf heel klein moeten hebben gemaakt, of > 255 PC's moeten hebben. :)

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Je dhcp pool range zal niet op zijn, omdat ik er vanuit ga dat je thuis geen dertig apparaten hebt staan in je netwerk. De dhcp range zal niet zelf hebben ingesteld, en dan nog komt het eigenlijk niet voor dat je maar een paar adressen beschikbaar stelt.

Verder maakt het niet uit dat je de helft zelf invult. DHCP werkt dan gewoon, omdat je bij de niet ingevulde instellingen aangeeft dat hij dit automatisch moet zoeken. je NIC zal dus gewoon een search gaan doen naar een DHCP-server in je netwerk met de vraag om de benodigde gegevens.

Het feit dat het niet goed werkt zou ik niet goed kunnen beantwoorden, maar kijk eens naar het type netwerkkaart dat je op dit moment gebruikt. Probeer voor de gein eens een nieuwere.

succes met je probleem!

Verwijderd

Topicstarter
Haha ja dat denk ik ook. Het ligt niet aan de router dat kan gewoon niet want ik heb ook wel es meer dan 3 computers in me netwerk.

Ik wist wel dat als je hem alleen maar op DHCP aanklikt hij dan al moet doen maar dan toch nog krijg ik geen automatisch IP van de router. Steeds weer dat zelfgemaakte IP 169.nogwattes.

Ik zal es kijken naar een geschiktere driver?misschien dat dat helpt. Hoop dat er wel drivers voor te krijgen zijn. Vind het wel raar dit netwerkaartje is net 1 week oud.

Vind het ook raar dat een nieuwe SWEEX netwerkaartje het helemaal niet in dit systeem doet. Hij word zelf niet gedetecteerd en de lampjes branden ook niet. In andere systemen doet die kaartje het wel weer weer goed.

p.s Heb trouwens ook al de bios net nog geupdated.

• newpegasus

newpegasus

Hertog

is misschien een pci slotje kapot? omdat je zegt dat je sweex het helemaal niet doet?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:16

Reptile209

- gers -

Vergeet niet dat win98 niet persé een goede driver heeft voor een net nieuw kaartje! Je win2k en winxp systemen herkennen hem misschien wel meteen goed. Kortom: op zoek naar een recentere driver. Het feit dat 'ie het in andere systemen wel goed doet, geeft al aan dat er met de kaart zelf niks mis is.
Mocht de driver niet helpen, probeer dan ook voor de zekerheid even een ander PCI-slot. Wil ook nog wel eens helpen.

Zo scherp als een voetbal!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:04

sphere

Debian abuser

Wat gebeurt er als je de kaart op 10mbit/half duplex zet?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:07
had laatst bij mij op het werk ook zo'n netwerkkaartje van davicom
maar kon hem ook niet aan de praat krijgen. Dus ik ben zeer benieuwd naar de oplossing. Driver installeerde wel goed, maar had precies hetzelfde probleem als jouw.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Heb deze driver er net op gezet: http://www.davicom.com.tw...d/Driver/driver_9102a.htm

Het lijkt mij dat dit de nieuwste driver is. Helaas helpt dit ook niet.
Snap er nix van. Windows98 is zo standaard ingesteld zoals net na de installatie. In de netwerkomgeving staan alleen de netwerkadapter, TCP/IP (standaard allemaal) Client voor Microsoft netwerken en Bestands en Printer Deling. Heb de aanmelding trouwens op Windows Aanmelding gezet.

Ik heb ook al meerdere PCI sloten geprobeerd. Dit helpt helaas ook niet. Ik weet nu wel cker dat de nieuwste drivers er op staan.

En ja het idd erg vreemd dat die nieuwe (duurdere) sweex helemaal geen klap doet lichtjes branden in geen enkel PCI slot en detecteren ho maar :r

Verwijderd

Topicstarter
lamko schreef op 05 augustus 2004 @ 23:17:
had laatst bij mij op het werk ook zo'n netwerkkaartje van davicom
maar kon hem ook niet aan de praat krijgen. Dus ik ben zeer benieuwd naar de oplossing. Driver installeerde wel goed, maar had precies hetzelfde probleem als jouw.
Ook geen DHCP ondersteuning?

Verwijderd

Topicstarter
sphere2 schreef op 05 augustus 2004 @ 23:16:
Wat gebeurt er als je de kaart op 10mbit/half duplex zet?
Volgens mij wil dat niet en is het een auto detect kaartje

• newpegasus

newpegasus

Hertog

/me smiespelt iets over een edit knop :X

offtopic:
die drie posts hadden ook een post kunnen zijn, zoals dit ook een post is ipv twee. sla de GoT faq er eens op na.

[ Voor 79% gewijzigd door newpegasus op 05-08-2004 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
newpegasus schreef op 05 augustus 2004 @ 23:23:
/me smiespelt iets over een edit knop :X
????

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:51
Al eens al je netwerkonderdelen (software) verwijderd en dan gewoon de wizzard netwerk gedaan (of de wizzard internet, ik weet niet precies meer hoe die heet in W98)?

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 05 augustus 2004 @ 23:25:
Al eens al je netwerkonderdelen (software) verwijderd en dan gewoon de wizzard netwerk gedaan (of de wizzard internet, ik weet niet precies meer hoe die heet in W98)?
Volgens mijzit dat niet in Win98 en dan nog is dat volgens mij niet de oplossing

• lamko
Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 23:19:
[...]

Ook geen DHCP ondersteuning?
Klopt (vast ip heb ik niet getest) , maar volgens mij is het gewoon een driver probleem
heb je niet een driver waar van je zeker weet dat hij werkt ?
bijv. die met het kaartje werd meegeleverd.

Heb me namelijk ook eens een x rot gezocht om een driver voor een ess geluidskaart
Ze waren allemaal voor die kaart en type maar toch werkten er van de 5 maar 1.
En voor alle 5 gaf ie in apparaatbeheer aan dat ie goed geinstalleerd was (dat vond ik nog het meest frapante)

Verwijderd

Topicstarter
lamko schreef op 05 augustus 2004 @ 23:33:
[...]

Klopt (vast ip heb ik niet getest) , maar volgens mij is het gewoon een driver probleem
heb je niet een driver waar van je zeker weet dat hij werkt ?
bijv. die met het kaartje werd meegeleverd.

Heb me namelijk ook eens een x rot gezocht om een driver voor een ess geluidskaart
Ze waren allemaal voor die kaart en type maar toch werkten er van de 5 maar 1.
En voor alle 5 gaf ie in apparaatbeheer aan dat ie goed geinstalleerd was (dat vond ik nog het meest frapante)
Er zat in het doosje keurig netjes een duidelijke diskette met driver. Deze heb ik eerst geinstaleerd dit wou dus niet goed werken. Daarom heb ik net de driver met suc6 kunnen updateden. Helaas werkt DHCP nu nog niet :'(

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Reptile209 schreef op 05 augustus 2004 @ 23:07:
Zoek eens naar de nieuwste driver voor win98 op de site van de fabrikant van je netwerkkaart en installeer die. Ik zou gokken dat dat de oplossing is. En zoals newpegasus al zegt: alles op automagisch houden, niets zelf invullen dus.
Dat van The Real Falcon lijkt me sterk: dan zou je of je DHCP-pool zelf heel klein moeten hebben gemaakt, of > 255 PC's moeten hebben. :)
Het kan ! :)

[ Voor 75% gewijzigd door Falcon op 05-08-2004 23:40 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom zou dit kaartje wel goed werken in Windows2000 en niet in Windows 98??? Terwijl ik de nieuwste driver draai in 98.

• lamko
Dan ben ik bang dat er niet een werkende driver is :'(
bedrijven worden wat lakser nu iedereen xp gebruikt.
Heb het wel vaker meegemaakt, onder 98 no go en onder xp als een trein.
Ik zou zeggen bel de helpdesk en anders zou ik om een ander kaartje gaan zoeken.

met een beetje geluk kun je nog aan een driver komen :Y)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:51
Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 23:32:
[...]

Volgens mijzit dat niet in Win98 en dan nog is dat volgens mij niet de oplossing
- Dat zit dus wèl in W98 en en zeker onder W98 geldt dat het verwijderen van je protocollen en clients een hoop problemen kan oplossen.
- Oh ja: ik geloof niet dat het een driverkwestie is...
- Veel plezier ermee verder...

Verwijderd

Topicstarter
In elk geval bedankt jongens!!!!! :)
Ik laat het nog wel even weten hoe het is afgelopen. Hoop alleen dat ik dit kaartje nog kan retouneren :7
Ik ga slapen nu tis al laat :Z

• lamko
[quote]zetje01 schreef op 05 augustus 2004 @ 23:49:
[...]

- Dat zit dus wèl in W98 en en zeker onder W98 geldt dat het verwijderen van je protocollen en clients een hoop problemen kan oplossen.

Dat had ik allang geprobeerd, dus daarom heb ik het de topicstarter ook niet aangeraden en hij zelf namelijk ook lijkt mij.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:04

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 23:32:
[...]

Start
Instellingen
Configuratiescherm
Netwerk
Kaart aanklikken
Eigenschappen
Geavanceerd
Duplex modus/Mediatype/Verbindingssnelheid van Auto******* afhalen en zetten op 10/half - 10BASE T)

Maar gelukkig weet jij dat dit de oplossing niet is. Dus probeer het in godsnaam niet. Verspilling van tijd. }:O

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Pagina: 1