[P4 3.0E+P4C800Del] Temp en herrieprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Even vooruitgesteld: Ik heb de FAQ aandachtig doorgenomen en ja, ik weet ook waar die staat :) .

Wat is het probleem?

Voor m'n vriendin heb ik een PCtje in elkaar gezet:

- AOpen QF50C miditower behuizing
- Intel P4 3.0E GHz @stock (dus een prescott)
- 1024MB DDR400
- Asus P4c800-E deluxe
- Zalman300W voeding
- Zalman7000CU koeler (volgens de site van Zalman genoeg om de prescott te koelen)

Nu is het zo dat de temperatuur op 73 graden uitkomt stressed, en dus gaat Asusprobe voortdurend lopen zeuren dat de temps eigenlijk te hoog zijn met de Zalman (fan draait max!) Nou kan ik Asusprobe gewoon uitzetten maar 73 graden ís ook warm natuurlijk. (Jup, ik heb op de server van BalusC gekeken)

Wat dan.... ik zet dan maar de Intel boxed koeler erop en stel de bios zo in dat Q-fan z'n werk maar moet doen en de koeler moet vertragen als dat toegelaten wordt. In windows werkt dat redelijk, maar hij maakt op 2500rpm nog heel wat lawaai.

Start je dan een simpel spelletje op (Anno1503 > 2d) dan gaat die koeler me toch een partij te keer dat is gewoon buiten alle proporties. Als ik als klant een pc zou kopen die zo veel lawaai maakt dan zou ik hem direct terugbrengen. Het geluid is vergelijkbaar met een grote ventilator die op je bureau staat op 1meter afstand.

Oké, misschien is die nieuwe koeler wel in onbalans of niet goed gemonteerd.... dus ik heb nog zo'n koeler liggen omdat ik er regelmatig één overheb. Ook met deze koeler (nieuw, thermische prut zit er nog op etc) hetzelfde probleem.

Wat moet ik nou doen om deze pc fatsoenlijk werkbaar te maken? In de zijkant van de kast zitten gaatjes voor airflow, de zalmanvoeding draait op halfgemiddelde toeren en de rest van de pc is niet echt een heethoofd (Ati radeon7500, p-ata 7200rpm Maxtor hd (liquid bearing), alle kabels netjes afgebonden en weggewerkt). De temp van de behuizing is ook niet hoger dan gemiddeld (iets meer dan 30graden).

Het voltage van de processor is netjes in orde volgens Asusprobe en als ik de koeler erafhaal dan is hij HEEL erg heet (dus ook het bewijs dat hij goed gemonteerd is). Monteer ik vervolgens mijn eigen 3.2 Northwood... dan is heel het probleem weg. Zou die processor dan toch kapot kunnen zijn ondanks dat hij niet vastloopt?

>> edit: Ja, ik heb de laatste bios eropstaan... dus de support voor deze proc zit erin.

[ Voor 4% gewijzigd door Toink op 05-08-2004 13:11 . Reden: biosinfo vergeten! ]

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
zet onderin je kast eens een intake casefan, zodat er koude lucht onder in de case komt, en een uottake casefan ter hoogte van je processor, of bovenin je kast. Hierdoor verdwijnt de warme lucht daar, en doordat je zo de nodige airflow creeert, het een stukje koeler kan worden. Denk dan wel aan stille ventilatoren :)

Overigens produceert de ene processor meer warmte dan de andere. De prescott zorgt voor een stuk meer warmte dan een northwood, als ik het goed heb.

[ Voor 20% gewijzigd door dev icey op 05-08-2004 13:03 ]

• Toink
  • Niet online
Ik heb nog eens bij BalusC gekeken en zien u dat de proc werkt tussen 1,25 en 1,40 volt. Hij draait ook écht op de max van 1,40V. Lager dan 1,375 gaat het mobo helaas niet. Ik heb 'm even daarop gezet maar dat maakt natuurlijk nagenoeg geen verschil (oke, twee graden...). Hoe zou ik het voltage verder kunnen verlagen op een normale manier?

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Ik zou het toch meer in de airflow zoeken, dan dat je aan het voltage gaat rommelen en uiteindelijk mischien 4 graden winst zal halen. Kijk gewoon naar een goede koeler die niet al teveel herrie maakt of ga voor waterkoeling. Anderzijds, ga anders voor de northwood, want dat scheelt echt veel.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Wat voor pasta heb je tussen die zalman-koeler gezet?

Ik had problemen met temperatuuren die toch iets van 59 graadjes werden op een xp3000.

Ik had er eerst AS5 ertussen, maar zelfs een stock-cooler versloeg hem. Je moet gewoon die pasta van zalman zelf gebruiken.
Hierna zal hij toch wel wel flink zakken naar iets van 50 met zijkant open en ik denk iets van 3 a 4 graden met kast dicht.

Vanzelf kan je denk ik die cooler zelf een tikje zachter zetten, maar het wordt natuurlijk wel weer een stukje warmer. (misshien casefans)

• Toink
  • Niet online
Je gaat me toch niet vertellen dat je voor een normale miditower met een P4 waterkoeling moet hebben of wat dan ook. Verder is het zo dat de casetemp op ca 35 graden ligt, dus niet spectaculair hoog. Met wat airflow win je daar ook weinig mee. Dan is het toch logischer dat ik binnen specificaties het voltage aanpas ipv dat ik de kast moet gaan omslopen voor casefans, waterkoeling etc... Dit is een gewone pc voor iemand die zich niet interesseert voor dat soort gein.

En gáán voor een Nortwood was achteraf inderdaad beter geweest bedenk ik me dan. Maarja, die pc is inmiddels al een paar weken oud en de verpakking van de Boxed proc heb ik helaas niet meer... dus ruilen is dan weer uitgesloten. Een leuke ervaring voor een volgende keer maar dit moet op één of andere (niet omslachtige) manier ook normaal kunnen.

• Toink
  • Niet online
Eichii schreef op 05 augustus 2004 @ 13:19:
Wat voor pasta heb je tussen die zalman-koeler gezet?

Ik had problemen met temperatuuren die toch iets van 59 graadjes werden op een xp3000.

Ik had er eerst AS5 ertussen, maar zelfs een stock-cooler versloeg hem. Je moet gewoon die pasta van zalman zelf gebruiken.
Hierna zal hij toch wel wel flink zakken naar iets van 50 met zijkant open en ik denk iets van 3 a 4 graden met kast dicht.

Vanzelf kan je denk ik die cooler zelf een tikje zachter zetten, maar het wordt natuurlijk wel weer een stukje warmer. (misschien casefans)
Ik had inderdaad de Zalman-pasta gebruikt en dat de geleiding goed werkt is af te leiden aan het feit dat die koeler zo warm werd dat je hem amper nog kon vasthouden (en dan draaide de fan@max). Maw: De koelende capaciteit van de cpu-koeler is gewoon niet voldoende.

Dan het probleem met de Intel-cooler. Tja die doet z'n werk wel, maar hij heeft heel goed in de gaten dat de proc echt HEEL warm wordt want hij gaat als een dolle te keer om het geheel een beetje koel te houden.

[ Voor 17% gewijzigd door Toink op 05-08-2004 13:28 ]

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Dat de kast temperatuur niet zo hoog is, betekend niet gelijk dat airflow niet zal schelen. Waterkoeling is overkill. In een kast kan je zo makkelijk twee of een casefan pluggen, dus dat is een kleine moeite. En een processor zal alleen maar instabiel worden als je het voltage aanpast. Het heeft niks voor niks zoveel volt nodig. Gewoon een airflow creeeren, of desnoods als test een huisventilator op de open kast laten blazen, en dan kijken of de temperatuur daalt.
Toink schreef op 05 augustus 2004 @ 13:26:
Dan het probleem met de Intel-cooler. Tja die doet z'n werk wel, maar hij heeft heel goed in de gaten dat de proc echt HEEL warm wordt want hij gaat als een dolle te keer om het geheel een beetje koel te houden.
Als je dus een goede airflow creeert, hoeft deze waarschijnlijk niet zo hard te werken en zal hij minder lawaai maken.

[ Voor 32% gewijzigd door dev icey op 05-08-2004 13:29 ]

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Toink schreef op 05 augustus 2004 @ 13:24:
Je gaat me toch niet vertellen dat je voor een normale miditower met een P4 waterkoeling moet hebben of wat dan ook.
Ik geef alleen maar aan, dat de temperatuur voor een prescott, goed is, maar dat jij (en vele anderen) last hebben van de ventilator. Een alternatief is dan waterkoeling om het geluidsnivo acceptabel te maken. Daarnaast staat hier ook nog wat invo over de stepping die intel zelf ook al heeft geprobeerd om omlaag te brengen, maar dit niet cht tot resultaten leid nieuws: Intel Pentium 4 3.4E Prescott reviews+

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Toink
  • Niet online
Hmm kijk die nieuwspost was ik even uit het oog verloren. Great. Ik ga maar eens een post in de vraag en aanbod slingeren dan.

• Toink
  • Niet online
Mooi. Deal is rond, proc is geruild. :) Een Prescott (zoals deze) koop ik NOOIT MEER.

[ Voor 39% gewijzigd door Toink op 05-08-2004 17:26 ]

• Toink
  • Niet online
3.2 Northwood geplaatst vandaag... probleem opgelost. Vervelend dat de Northwoods eruitgaan want ik ga voor niemand een pc bouwen met een Prescott erin. Over naar AMD dan maar?

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je probleem zit hem niet zozeer in de "warme" proc alswel in de brakke uitlezing. Ik heb zelf ook dit "probleem" gehad en heb besloten er geen aandacht meer aan te besteden. Lees hier mijn ervaringen: [Temp] P4 2.8E icm Zalman CNPS7000A-Cu

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Mja, ik bouw pc's dagelijks in voor mensen (werk) en zelfs na vervanging van de cpu-cooler door een zalman 7000 al-cu gaat hij nog niet hoger dan 51 graden, en dat was met het warm weer syndroom.

Prescott cpu's worden inderdaad warmer dan de northwoods maar daar hou ik maar over op.

Die moederboarden worden nog en een sweex kast gepropt ook dus ik denk dat het allemaal even tegen zat voor jouw.
Nog succes verder met het "nieuwe systeem" ;)
Pagina: 1