Hey mensen,
Ik heb pas een nieuwe PC gekocht bij de mediamarkt; 3.0 Ghz HT, gigje intern, radeon 9800 XXL, én een 200 gigabyte harde schijf.. althans dat dacht ik.
Windows XP Home Edition staat er op voorgeinstalleerd, en die geeft drie partities aan; Boot (ntfs) van rond de 95 gigabyte (waar windows op staat), Backup (ntfs) van rond de 95 gigabyte (waar alleen drivers op staan) en Recovery (fat32) van rond de 10 gigabyte. Dus netjes 200 gig, zou je denken toch?
Nou, als professioneel ICT-er ga ik natuurlijk geen Home Edition draaien (
) dus ik prop mijn XP Prof cd er in om een multiboot op te zetten en begin de installatie... de eerste indicatie dat er iets fout zit is als Windows zegt dat hij een Seagate harde schijf van (rond de) 131.000 megabyte vind. Nouja, foutje denk ik.. en ik wil beginnen met de installatie, dus ik geef de 'Backup' partitie aan om te installeren, kies ervoor om het huidige bestandssysteem intact te houden, en ga verder. Meteen als Windows wil beginnen met het kopieëren van bestanden krijg ik de melding dat hij de map '\Windows' niet aan kan maken. Retry-en helpt niet en ik heb geen keuze dan de setup af te breken.
Ik maak backups van de bestanden op de 'Backup' partitie (
) en kies er deze keer voor om het bestandssysteem niet intact te laten maar om opnieuw te formatteren als NTFS. Deze keer gaat het installeren goed en na een setup van 11 minuten (
) krijg ik mijn vers geinstalleerde desktop voor me.
MAAR wat schetst nu mijn verbazing; als ik kijk bij de eigenschappen van de vers geformatteerde 'Backup' partitie, zie ik dat er al 60 Gb bezet is!
Als ik alles selecteer dat zich op de harde schijf bevind (alleen Documents and Settings, Program Files en Windows) en daar de eigenschappen van opvraag, kom ik maar uit op 5,7 gigabyte!
Dus... ben ik nu afgezet door de mediamarkt of is hier iets anders vaags aan de hand..?
Zit nu op het werk, ben van plan vanavond even alle partities weg te gooien en opnieuw aan te maken en te formatteren en er dan Windows op te gooien, kijken wat ie dan doet. In de tussentijd ben ik heel erg benieuwd wat jullie hier van denken.
Alvast bedankt!
Ik heb pas een nieuwe PC gekocht bij de mediamarkt; 3.0 Ghz HT, gigje intern, radeon 9800 XXL, én een 200 gigabyte harde schijf.. althans dat dacht ik.
Windows XP Home Edition staat er op voorgeinstalleerd, en die geeft drie partities aan; Boot (ntfs) van rond de 95 gigabyte (waar windows op staat), Backup (ntfs) van rond de 95 gigabyte (waar alleen drivers op staan) en Recovery (fat32) van rond de 10 gigabyte. Dus netjes 200 gig, zou je denken toch?
Nou, als professioneel ICT-er ga ik natuurlijk geen Home Edition draaien (
Ik maak backups van de bestanden op de 'Backup' partitie (
MAAR wat schetst nu mijn verbazing; als ik kijk bij de eigenschappen van de vers geformatteerde 'Backup' partitie, zie ik dat er al 60 Gb bezet is!
Als ik alles selecteer dat zich op de harde schijf bevind (alleen Documents and Settings, Program Files en Windows) en daar de eigenschappen van opvraag, kom ik maar uit op 5,7 gigabyte!
Dus... ben ik nu afgezet door de mediamarkt of is hier iets anders vaags aan de hand..?
Zit nu op het werk, ben van plan vanavond even alle partities weg te gooien en opnieuw aan te maken en te formatteren en er dan Windows op te gooien, kijken wat ie dan doet. In de tussentijd ben ik heel erg benieuwd wat jullie hier van denken.
Alvast bedankt!