5.1 Surround door een Stereo aansluiting?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-04 12:08
De situatie is als volgt:
de TV-Tuner/DVD/VCR zit met 2 Tulpjes (standaard stereo) door de muur aangesloten op een Bose 5.1 Installatie, maar er komt wel netjes 5.1 geluid uit bij het afspelen van 5.1 audiosporen op DVD's. Hoe is dit mogelijk aangezien er maar 1 stereo kabeltje loopt?
Ik vraag dit namelijk omdat het de bedoeling is dat er een PC naast de TV komt te staan om films e.d. af te spelen en het geluid daarvan dus op dezelfde aansluiting moet als de TV-Tuner/DVD/VCR door de muur (stereo kabel) naar de 5.1 Bose installatie.
De reden dat ik de PC niet bij de geluidsinstallatie kan zetten is omdat de TV een digitaal Plasma is en VGA kabels van die lengte onbetaalbaar zijn.
Dus hoe kan het dat er 5.1 (waar normaal 3 kabels voor nodig zijn) door 1 stereo kabel gaat en wat voor geluidskaart moet er in de pc om deze technologie te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 12:08
Is 1 van die tulpjes op een digitale audio uitgang aangesloten?

Of is het gewoon aangesloten op de rode en witte analoge audio uitgangen en maakt de Bose receiver er een kunstmatige 5.1 sound van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Waarschijnlijk is het geen 5.1 maar Dolby Surround...
Zit er geen aanduiding op de Bose die iets weergeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Ok ik heb ff grondig gekeken en voor zover ik kon zien is het op deze manier aangesloten:
DVD Speler zit met enkel SCART op de TV-Tuner aangesloten
VCR zit met SCART op de TV-Tuner aangesloten
TV-Kabel komt binnen op de VCR en wordt doorgelusd op de VCR naar de TV Tuner
TV-Tuner dient als centrale voor alle videoapparatuur en is van Philips het type FTR 9964 (PDF Manual)
Vanuit deze tuner lopen er 2 tulpjes vanaf de 'Audio Out' links te zien in de manual door de muur naar de Bose 5.1 installatie waar ze aangesloten zitten op de 'Video' aansluiting van het 'Input' groepje met dezelfde 2 tulpjes
nb. de speakers in de plasma zelf worden niet gebruikt en de tulpjes die aan de VGA kabel hangen zijn dus ook niet aangesloten
Vanuit de Bose installatie lopen er 2 tulpjes vanuit de 'Output' aansluiting samen met een plugje genaamd 'System Control' in een 3-aderige flat-cable naar de subwoofer waarop alle 5 de speakers zijn aangesloten met de standaard 2-aderige 'speaker kabels'

Ik heb trouwens ook ontdekt dat op de TV-Tuner een VGA-in zat (ik trek nu steeds de tuner van het scherm en de audio uit de muur en zet daar mijn laptop op) met daarbij een ingang voor audio, maar dat is nog steeds 2 tulpjes stereo en zit ik dus met hetzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Wat staat er om het display van de Bose receiver?

Zal toch wel geen Dolby Digital 5.1 zijn maar gewoon nep surround neem ik aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Ik kon het type nummer van de Bose installatie niet vinden, maar de receiver zit er uit als een 15x30cm zilveren kastje met ronde randen. Ook zit er een CD speler in en het display geeft alleen aan 'video' wanneer deze mode is geselecteerd verder niets.
Het is een vrij oud ding hoor. Ik gok zelfs rond de 10 jaar maar ik ben erg slecht in schatten :+

[ Voor 4% gewijzigd door CU2morO op 04-08-2004 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Ik neem aan dat het nu wel duidelijk is wat er aan de hand is, of niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatox
  • Laatst online: 25-05 17:02

potatox

unz unz unz

Maybe Dolby Pro Logic? Dit is 5.1 dat d.m.v een stereo-signaal word vervoerd :)

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Bigfoot schreef op 04 augustus 2004 @ 23:05:
Ik neem aan dat het nu wel duidelijk is wat er aan de hand is, of niet? :)
nee?
_PoTaToX_ schreef op 04 augustus 2004 @ 23:07:
Maybe Dolby Pro Logic? Dit is 5.1 dat d.m.v een stereo-signaal word vervoerd :)
Dat heb ik inderdaad eerder gehoord, volgens mij hebben wij dat dan. Zou je even op de .pdf manual willen kijken die ik een paar posts hierboven heb gezet en kijken of je weet hoe ik mijn 5.1 van mijn PC op de TV-Tuner aan moet sluiten want ik heb geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
schopje
De faq zegt dit:
:? aansluiten van je PC aan een surroundinstallatie
Als je surround geluid wil uit de PC, geniet het wel de voorkeur om het met een digitale kabel aan te sluiten, de versterker kan er dan 5.1 DD/DTS geluid van maken, prologic uitfilteren, gewoon stereo weergeven of een effectje eroverheen gooien (dat verschilt per versterker). Als je meerkanaals EAX en A3D geluidseffecten van games over je hifi installatie wil weergeven, zal je het analoog met twee stereokabeltjes moeten aansluiten op de 5.1 input op de versterker. Ook als je muziek als ?4 point surround? wil luisteren en je versterker heeft niet de mogelijkheid dit te doen, is de 5.1 input met de analoge aansluitingen van de geluidskaart een goede oplossing.

In dit geval geldt hetzelfde als wat ik hier aankaart: het nut van 5.1 geluid
We zijn het er dus over eens dat het gaat om Prologic gaat?
Nu is de volgende vraag: Hoe sluit ik mijn pc effectief aan op deze installatie dmv de 2 tulpjes dat er toch 5.1 Surround uit komt met films. Heb ik een speciale kaart nodig die prologic ondersteund?
Zoals op de .pdf te zien is die ik eerder heb gepost, zit er op 1 van de input poorten van de TV-Tuner een VGA-In aansluiting met daarbij 2 stereo tulpjes en 1 'center'. Kan ik hier iets mee? want ik heb het gevoel dat die tuner het omzet van 'echt 5.1' met de standaard 3 kabels e.d. naar prologic wat door 1 stereo kabel door de muur naar de audio installatie gaat. Of zit ik er nu compleet naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Er komt helemaal geen prologic uit je apparaten. Gewoon audio links en rechts. De Bose receiver verzint er zelf een surround geluid bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 20:58

BHQ

Bigfoot schreef op 06 augustus 2004 @ 09:20:
Er komt helemaal geen prologic uit je apparaten. Gewoon audio links en rechts. De Bose receiver verzint er zelf een surround geluid bij.
En wat Bigfoot dus verteld, IS dus Pro-logic. Stereo bron -> 5.1 Receiver -> Maakt er Pro-logic van. (Center: Mengsel van links en rechts, achter: echo) iig bij m'n cheap-ass sony receiver..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115939

Via een tweekanaals analoge aansluiting kan je ontvanger een Dolby Surround signaal decoderen. Maar da's geen 5.1. Meer iets als links - midden - rechts - achter (dat had je in de analoge VHS tijd ook al). Voor echte 5.1 bijvoorbeeld Dolby Digital heb je of een COAX kabel nodig, of een Interlink (zo'n glasvezel). Voor DTS is alleen een Interlink toegestaan.

Vanzelfsprekend dient het signaal op de CD of DVD wel specifiek gecodeerd te zijn. Anders is het gewoon gebaseerd op fase verschuiving waardoor je wat lekkage naar de achterkanelen krijgt. En dat is dus geen surround en zeker geen 5.1.

En inderdaad zoals de meesten al correct opmerken, jouw 5.1 is geen echte 5.1 omdat je een standaard analoge kabel gebruikt. Persoonlijk vindt ik "gegenereerde" surround behoorlijk irritant, maar ik ben wel een beetje audiofiel. De bende galmt je kamer door en je kunt het niet lekker hard zetten, want het wordt een brij (maar veel mensen schijnen dat juist geweldig te vinden). Een native 5.1 (wel DTS vanwege de hogere bandbreedte) is zeker te pruimen omdat het niet wordt gefaked.

* Anoniem: 115939 is bang dat die laatste opmerking een beetje arrogant was

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 115939 op 13-08-2004 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTPlus
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11-2024

FTPlus

Pluisje

Ik denk dat het inderdaad prologic is. Dat betekent dat je geen aparte sporen hebt maar de "3d-sound" word gegenereerd aan de hand van de stereo-sporen. Dit heeft nadelen, bv: een vliegtuig in een film wat normaal alleen achter hoorbaar is kan bij prologic bv ook hoorbaar zijn aan de zijkanten dacht ik. Nouja is een beetje zonde in mijn ogen :P

Ik zit nou met een zelfde case. Mijn ouders hebben ooit een dvd speler met ingebouwde versterker gekocht. Dit is echter een waardeloos ding (speelt nieteens VCD af :/). Nou heb ik onlangs een nieuwe dvd speler gekocht maar die heeft dus geen audio systeem erbij. Ik dacht dat ik dit wel kon doorlussen aan de oude speler, maar dus mooi geen digitale audio ingang. :( Wel een 2.1 tulp ingang...
Dus speel ik DVD's maar in de oude af vanwege het DTS geluid. :P
VCD's hebben toch geen ac3.

-=Waiz=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

Je PC kun je met een normale geluidskaart aansluiten. Er komt dan een stereosignaal bij de 'versterker'. Dit signaal kan een codering bevatten voor Dolby Prologic of Dolby Prologic II. Wanneer het deze codering bevat, wordt het signaal uitgesplitst naar meerdere kanalen: 4 kanalen bij Prologic en 6 kanalen bij PrologicII, tegenwoordig ook al 8 kanalen bij PrologicIIEs. DTS en DD zijn beter, maar PrologicII is heel acceptabel.

@TheJerk:Je hebt het over fakesurround, maar weet blijkbaar niet het verschil tussen Dolby Prologic en de diverse surroundstanden op versterkers. Bovendien beweer je dat DTS alleen werkt via een galsvezel kabel, wat ook niet klopt. Heb hier zowel de PC als stand-alone DVD via coaxiale kabel en heb probleemloos DTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203 schreef op 14 augustus 2004 @ 01:52:
@TheJerk:Je hebt het over fakesurround, maar weet blijkbaar niet het verschil tussen Dolby Prologic en de diverse surroundstanden op versterkers. Bovendien beweer je dat DTS alleen werkt via een galsvezel kabel, wat ook niet klopt. Heb hier zowel de PC als stand-alone DVD via coaxiale kabel en heb probleemloos DTS
Oeps, je hebt wat het DTS signaal over een COAX kabel inderdaad gelijk, ik had even moeten checken voordat ik dit schreef. 8)7

Even voor de goede orde; Je hebt op de meeste versterkers toch de volgende keuzes:
- Diverse DSP programma's met keuzes als Concert Hall, Jazz Cafe. Bedoeld om een bepaald geluidsbeeld neer te zetten waardoor je het idee hebt in die bepaalde ruimte te staan.

- Een Surround programma (eventueel met extra DSP mogelijkheden) dat afhankelijk van het aangeboden signaal (Pro Logic, AC3/DD of DTS) de informatie naar de verschillende kanalen verspreid. Hierbij zijn DD en DTS de enigen die gericht 5.1 signalen naar de verschillende kanalen kunnen sturen. Pro Logic is dan een matrix meschanisme dat uit een tweekanaals signaal via faseverschuivingen een signaal naar het achter (mono) kanaal stuurt.

Wat het surround betreft, dit is toch daadwerkelijk pas surround als dit door de producent/mixer doelgericht in de opname is verwerkt met specifieke scheiding tussen voor en achter kanalen (center is een afgeleide, tenzij je DD of DTS gebruikt). Je kunt dit vaak horen als je een traditionele opname hebt, en dezelfde opname, maar dan doelgericht voorzien van surround informatie. Die laatste geeft daadwerkelijk het juiste beeld.

Maar het is maar net hoe je het ziet. Mijn beeld bij surround is dat er gerichte plaatsings informatie aanwezig moet zijn om het geluidsbeeld te creeren zoals de maker het bedoeld heeft. Vanuit deze optiek heb ik mijn reactie gegeven. Overgens, ik begin een beetje offtopic te worden geloof ik...

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 115939 op 14-08-2004 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, volgens jouw bewering is FM-stereo dus ook gewoon mono? Door een 19kHz toon wordt er een decoder aangestuurd, die van 1 signaal 2 kanalen maakt. Dolby Prologic werkt ook zo en Dolby PrologicII wordt ook netjes in 5.1 gecodeerd. De nieuwste versie werkt eventueel met 7.1 codering en decodering. De producer/mixer bepaalt ook netjes wat naar welk kanaal moet. Het voldoet dus volledig aan de door jou gestelde eisen. Test het zelf maar eens met een PrologicII gecodeerde film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTPlus
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11-2024

FTPlus

Pluisje

Ik denk dat ik maar eens een test-CD ga maken in met ac3 formaat om te testen in hoeverre mijn crappy DVD speler ProLogic ondersteunt. Het staat erop maar ik ver trouw het niet helemaal. Ook gelijk testen of het 2.1 is of 5.1.
Ik had vandaag een paar DVD's getest in m'n nieuwe speler die ik dus doorgelust heb naar m'n oude. Ik had het idee dat het geluid niet helemaal fris was. Maar het kan ook aan de film gelegen hebben. :P

-=Waiz=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:15
Dolby Pro-Logic is inderdaad geen fake surround. Het geluid wat uit het achterkanaal komt is daar ook bedoeld (grotendeels althans). Het is dus geen DSP of echo of ander door de versterker 'verzonnen' geluid.

Zover ik weet ondersteunt iedere DVD speler een downmix van 5.1 naar stereo. Anders heb je tenslotte geen geluid als je geen 5.1 decoder hebt :). Kijk even in het menu of je de optie hebt om het te downmixen specifiek naar pro-logic, dan doen je rearkanalen ook mee (dan zet je speler de fasedraaiing erin voor het rearkanaal). Er is dus verschil tussen een downmix naar stereo en een downmix naar prologic stereo. Is te testen met een willekeurige aktiefilm, heb je geen speciale cd voor nodig :P

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ShittyOldMan schreef op 15 augustus 2004 @ 03:20:
Dolby Pro-Logic is inderdaad geen fake surround. Het geluid wat uit het achterkanaal komt is daar ook bedoeld (grotendeels althans). Het is dus geen DSP of echo of ander door de versterker 'verzonnen' geluid.
Ok, duidelijk, in mijn beleving was het zo dat een standaard Stereo signaal nog geen surround maakt. Vandaar mijn opmerkingen aangaande bewust aangebrachte informatie om geluid specifiek naar het achterkanaal te sturen wanneer je een Pro Logic decorder gebruikt. In een normale stereo mix zitten ook fase verschuivingen, ook als deze nog lang voor het Surround tijdperk stamt. Vandaar mijn verwarring over doelbewuste aansturing van het achterkanaal via faseverschuiving bij surround.

Overgens, ik moet zeggen dat je ook zonder surround processor en gebruik van twee goede speakers ook een verbazingwekkend zeer goed geluidsbeeld kunt creeren. Hierbij is wel de "sweet spot" van belang. Heb een demo CD met een live band waarbij je zelfs met twee kanalen echt een idee van de plaatsing van de bandleden en hun instrumenten krijgt. Echt amazing met standaard twee kanalen.

offtopic:
Ik heb overgens zelf twee Active Pied Pipers, maar daar schijnen de meningen nogal over verdeeld te zijn. In ieder geval was de overgang van passive naar active (aparte versterkers voor laag, midden en hoog) een verademing, vooral als je wat harder draait blijft het geluid mooi gedefinieerd.

In ieder geval weer wat geleerd, ik had in deze een wat te starre definitie aangaande discrete kanaal aansturing.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 115939 op 15-08-2004 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ShittyOldMan schreef op 15 augustus 2004 @ 03:20:

Zover ik weet ondersteunt iedere DVD speler een downmix van 5.1 naar stereo. Anders heb je tenslotte geen geluid als je geen 5.1 decoder hebt :). Kijk even in het menu of je de optie hebt om het te downmixen specifiek naar pro-logic, dan doen je rearkanalen ook mee (dan zet je speler de fasedraaiing erin voor het rearkanaal). Er is dus verschil tussen een downmix naar stereo en een downmix naar prologic stereo. Is te testen met een willekeurige aktiefilm, heb je geen speciale cd voor nodig :P
Op mijn DVD-speler heb ik geen downmix mogelijkheid. Ik weet ook niet of de spelers uberhaupt die mogelijkheid bieden, aangezien er altijd wel een 2-sporen signaal op de DVD staat. Kwam er achter toen ik een zelfgemaakte DVD met alleen DD probeerde te downmixen via de analoge uitgang: geen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:15
Anoniem: 44203 schreef op 15 augustus 2004 @ 10:56:
[...]
Op mijn DVD-speler heb ik geen downmix mogelijkheid. Ik weet ook niet of de spelers uberhaupt die mogelijkheid bieden, aangezien er altijd wel een 2-sporen signaal op de DVD staat. Kwam er achter toen ik een zelfgemaakte DVD met alleen DD probeerde te downmixen via de analoge uitgang: geen geluid.
Er staat lang niet zo vaak een twee sporen track op de DVD. Muziek DVD's hebben dit wel regelmatig, maar gewone films niet (op een commentaartrack na, maar dat is geen pcm). Werkelijk iedere speler heeft een 2 kanaals downmix mogelijkheid daar het gewoon onderdeel van de standaard is. Of ze ook allemaal rekening kunnen houden met prologic weet ik niet zeker, maar allen kunnen van Dolby Digital een stereo signaal maken.

Wellicht ligt het op een of andere manier aan de zelfgebakken DVD (probeer eens een 'normale' DVD?), wellicht een instelling ergens. Of je hebt gewoon een bijzondere speler :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1