![]() |
| ::Waarom:: |
Waarom heet dit project Griffux: Ik wou iets doen met mijn Nickname (Griffin) en met het besturingssysteem (Linux). Dus toen ben ik een beetje gaan schuiven met de letters en kwam opeens op 'Griffux'. Ik dacht hé dat klinkt leuk, die gebruiken we. Waarom een Custom Case project: Ik heb al een tijdje een pc staan maar in een lelijke Dell kast. Dat ding is ten eerste niet mooi en ten tweede veels te groot. Dus ik ben gaan zoeken op GOT CME. Ik kwam de Case van AirX tegen en ik vond het super. Een linkje Zo komt de kast er globaal uit te zien. Ik ben schetsen gaan maken. Deze schetsen liepen snel uit tot tekeningen die op schaal waren. En beetje bij beetje kwamen er steeds meer ideeën en zo is het gekomen. De case word van MDF gemaakt. 18mm en 8mm. • 8mm voor de achterkant omdat daar je aansluitingen van je pc moeten komen. • De rest word 18mm. Lekker stevig en je kan het goed bewerken. Waarom Linux als besturingssysteem: Ten eerste: Omdat de computer als webserver gebruikt gaat worden. En dan is linux wat beter. Ten tweede: Ook leer ik dan een beetje Linux. En dat komt vast wel een keer van pas Er komt 'Debian3 testing' op als besturingssysteem. Ik heb gekozen voor Debian omdat: • Deze stabiel is. • Makkelijker te leren dan andere. • Heeft geen zwaar systeem nodig. |
| ::Specs:: |
• MOBO: Dell ..... (staat helaas geen serie nummer op.) • Processor: Pentium 2 300Mhz • Geheugen: 64MB SDram • HDD: Maxtor ... (10gig) • VGA-kaart: Asus V7100 32MB • NIC: Sweex 10/100 Mbit Lancard • Voeding: Dell PS-5201-1D (200Watt) • Fan's: 1x blauw fan; 2x normaal • CD-drive: Creative 8speed |
Foto's ![]() Sommige foto's zijn snel genomen en dus een beetje wazig. |
| ::Gebruikte gereedschappen:: |
Tot nu toe gebruikte gereedschappen • Accu Schroef/Boor machine • Decupeerzaag • Hamer • Hand schroevendraaier • Handschaaf • Workmate • Kwasten en rollers • Zijkniptang • Duimstok • Potlood • Winkelhaak • Handzaag • Plamuurmes • Striptang • Soldeerbout • Vijlen • Normale tang • ... |
| ::Helaas 'regels':: |
Helaas zijn er ook 'regels' deze zijn er om het topic netjes te houden. • Hou de replies ontopic. • Ga niet zeuren om updates. Deze komen regelmatig. Mocht het zo zijn dat ik door omstandigheden even niet meer doorkan met bouwen dan laat ik dit weten. • Als je commentaar of ideeën hebt; argumenteer deze dan ook. Daar heb ik meer aan. Dus niet (VB): "De fan moet meer omhoog." Maar leg uit waarom dit moet. |
| ::Afsluiting voordat ik begin:: |
• De updates worden in de startpost geplaatst. • De plaatjes zijn clickable. • Ik gebruik helaas picserver, omdat veel webspace-providers geen hotlinking ondersteunen. Dus er kan soms een plaatje zijn die het niet doet. • Ik heb toestemming van M-M. |
| ::Het begin:: |
![]() Veel schetsen en kleine berekeningen maken. ![]() De zooi die van de gestripte Dell kast af komt en waar je weinig mee kan. ![]() Na de maten berekent te hebben, de maten op hout aftekenen. (ik hoop dat de lijnen te zien zijn ![]() Alles uit gezaagd. Even een foto van sommige delen. |
| ::Update 1:: |
![]() Veel vijlen en schuren om alles mooi gelijk en glad te krijgen. ![]() De gaten voor de deuvels boren. Een beetje hulp van mijn vader. Hij moest even uitleggen hoe het boren het beste kon. ![]() De blowhole voor de voorste fan uitzagen en rondfrezen met de bovenfrees. Mijn vader heeft gefreest. Ik had nog nooit die machine in mijn handen gehad. Dus hij deed het even. ![]() Het gat waar de cdrom drive in komt. ![]() Even de delen los tegen elkaar gezet. Dan kan je zien hoe het een beetje word |
| ::Update 2:: |
![]() Gister (05-08-04) niet veel gedaan, alleen het frontje van mn CD-drive gespoten. Dit kwam omdat ik mijn vader moest helpen in de tuin met de vijver. Maar vandaag had ik er weer zin in. Ookal is het zo warm. Anders zit ik toch niets te doen Van 1 tot 4 uur smiddags gewerkt (moest om 4 uur nog boodschap doen). ![]() De achter kant van de kast. De gaten in gezaagd voor de Fans, NIC, andere mobo aansluitingen. (Je kijkt nu tegen de binnenkant van de plaat aan.) ![]() Ik zocht nog iets voor de HDD mee vast te zetten. Dus aan mijn vader gevraagd (die man heeft zo veel zooi). En ja hoor hij had nog wel iets liggen. Alleen zat een vervelende lijmlaag op, en die moest eraf ![]() De bracket is af. Hoeft alleen nog maar even goed schoongemaakt te worden. ![]() Even een ander foto-tje van de bracket. |
| ::Update 3:: |
Gister (07-08-04) weer een klein beetje gedaan. ![]() De voeding moest eraan geloven. Er is een zijkant uitgehaald voor een betere airflow door de voeding. Dit is gedaan met de slijptol. Ook deze machine had ik nog nooit gebruikt dus moest ik mijn vader weer een beetje lief aankijken. Ook heb ik al het hout licht op geschuurd voor het gronden wat vandaag of morgen gaat gebeuren. ![]() Even een foto van de binnenkant hoe het ongeveer gaat worden. • Rechtsonderin staat de bracket voor de hdd. • Linksonder is de cdrom-bracket. • Rechtsbovenin staat de PSU behuizing. • Linksbovenin light het MOBO met de insteek kaarten. ![]() Ook even een foto van de achterkant waar alle aansluitingen zitten. • De linker blowhole is die voor de PSU • De middelste blowhole is voor de CPU • Dan onder de CPU blowhole zijn de COM/Serial/USB en tobo en muis aansluitingen te vinden • Dan meest rechts is de NIC links daarnaast de VGA |
| ::Update 4:: |
Vandaag vroeg wakker (waarom weet ik ook niet) en dus op tijd beginnen met bouwen. ![]() Gaten geboord voor de power en reset knop. Ook 2 voor de ledjes. Om dat het een Dell kast is, zijn de knoppen op een printplaat gezet en deze zit met een kabel vast aan het MOBO. (zie volgende plaatje voor meer uitleg) ![]() Zo ziet dat er dus uit. Die kabel loopt naar het MOBO. ![]() Even nog een foto van de buitenkant. Zoals je kan zien komt de knop onder de cd-drive te zitten. ![]() Toen kon alles gelijmd worden. Je kan nooit te weinig lijmtangen hebben Vanmiddag even naar de bouwmarkt om voor dremel spul en een plaat aluminium te kijken. Dit laat ik nog weten. Ik weet het nog niet helemaal zeker welk gereedschap ik ga gebruiken. Ik hou jullie op de hoogte van hoe/wat ik ga gebruiken. |
| ::Update 5:: |
![]() Voordat ik kon gaan gronden moest ik eerst even onvetten. Dit heb ik met wasbezine gedaan. PS: eerst even de compressor over het hout gedaan. Dan blaas je al veel stof/zaagsel weg. ![]() Toen kon ik beginnen met gronden. Als eerst heb ik de bovenkant van de bak gegrond. ![]() En toen kon ook de rest gegrond worden. Nu wachten. Even de verf laten drogen. |
| ::Update 6:: |
Vandaag weer een klein update-je. De grondverf is namelijk droog Plamuren: Alle kopse en geschuurde kanten van het hout geplamuurd voor mooiere afwerking. 1 uur laten uitharden. Schuren: Alles licht opschuren met fijn schuurpapier. En even met de compressor het stof eraf blazen. Kitten: De kleine kiertjes dicht kitten met overschilderbare kit. Nu wachten tot de GOED droog is en dan kan ik verder. |
| ::Update 7:: |
De kit was goed droog dus ik kon gaan ontvetten voor de 1e laag zwarte verf. ![]() De bovenkant in de 1e laag zwarte verf. Sorry voor de vage foto. Veel licht interval en kreeg de foto niet scherp. ![]() De hele bak in de 1e laag zwarte verf. Ook bij deze foto iets bewogen. Maar het is wel te zien. (hoop ik). |
| ::Update 8:: |
Zoals ik een een reply had vermeld heeft het project even op pauze gestaan. Maar ik had toch soms een klein beetje tijd om het een en ander te doen. Toen dacht ik ik spaar alles op tot een grote update. (18 Augustus) ![]() De fans die gebruikt gaan worden. Alleen de CCFL is verkeerd. Dit moet een LED fan zijn. (Hebben ze de verkeerde gestuurd.) Maar de goede fan krijg ik nog van Alternate toegestuurd. GRATIS. ![]() Ik heb toch gekozen voor plak laminaat. Het is in verhouding goedkoper dan echt aluminium en een stuk beter te bewerken. Het knippen / snijden is wel een gedoe hoor. (19 Augustus) De laaste laatste laag verf is erop gegaan. Dit om het mooiste resultaat te krijgen. Helaas wel één of twee zakkers/druipers. (Vandaag 21 Agusutus) ![]() Hier kan je goed zien dat de tribal erop is gezet en dat de fanguard is geplaatst. (Sorry voor de brakke pic. Ben niet z'n super fotograaf.) ![]() Alles zit erin. (alleen de CCFL fan moet er nog uit als de LED(tacho)fan er is. ![]() Als je goed kijkt zie je een groene draad van het MOBO naar de voeding lopen. dit is de aarde draad waarmee ik het MOBO aard. Nu een paar plaatjes van het eind resultaat ![]() Hier een mooie close-up van de fan als die in actie is. ![]() Hier een mooie pic van de gehele voorkant als de pc aan staat. ![]() Hier een plaatje als 'Griffux' op mijn bureau staat. Wat een gevaarte. (en op de monitor mijn bureaublad van mn workstation zien) |
| ::Conclusie:: |
• Denk niet dat je dit ff snel doet. Er gaat veel tijd in zitten. • Voor misschien een volgende keer: De 'bak' kleiner houden. Hij is nu wel erg groot. • Voortaan beter meten. • Het heeft mij wel veel dingen bij geleerd over meten en het bouwen van dingen met MDF. • Veel dank aan mijn vader. Zonder hem waren veel dingen niet gelukt. • Ook dank aan Atlex. Hij heeft voor onderdelen gezorgd. • Hij is nog niet geinstalleerd. Heb nog geen debian. Maar die komt er aan. (he Atlex). |
Dat was het dan. Misschien komen er nog kleine postjes bij. |
[ Voor 125% gewijzigd door Griffin op 04-09-2004 16:26 ]