Toon posts:

Grote hd op ouwe pc

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog een oude computer die ik wil gaan gebruiken bij discodraaien.. alles draait redelijk alleen zit er maar een 8 gig hd in. Nu wil ik er een 160 Gig in gaan zetten. Is da gewoon mogelijk?

Tis een Pentium III 500 mhz met 128 mb ram. Waarschijnlijk is het moederbord ook belangrijk (i.v.b. met detectie) maar weet niet waar ik kan zien wat voor moederbord het is.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-03 22:50

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Stop je er een losse PIC ATA133 controller in, heb je zeker geen probleem.

This footer is intentionally left blank

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Die combinatie 500mhz + 128mb ram + 8gb HD doet me denken aan die eerste AH pc (ik heb 'm gehad) is het er toevallig een?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik neem aan dat je de FAQ gelezen hebt en al onderzocht hebt of je MB dmv een bios update de schijf wel zou kunnen ondersteunen ?
Anders is het mogelijk om een aparte IDE controller te plaatsen en daar die HD op aan te sluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Henk007 op 03-08-2004 17:20 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb het vermoeden dat je tegen de 128GB grens aan gaat lopen, ik heb ook zo'n computer (moederbord) waar een Celeron 433MHz in stak (nu PIII 850), en daar steken nu 2 harde schijven van 120GB in, en dat gaat prima.

Fdisk vond ze niet zo leuk, maar in mijn W98SE zie ik dat ze 114GB zijn, dus dat is goed (120//1,024)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
waar komt die 128 gb grens vandaan is dat gewoon een standaard..

en als ik zo'n controller gebruik, word de pc dan niet MEGA sloom doordat hij een zo'n grote schijf (die ver vol zal zitten) in gebouwd heeft?

Verwijderd

Topicstarter
lemming_nl schreef op 03 augustus 2004 @ 17:04:
Die combinatie 500mhz + 128mb ram + 8gb HD doet me denken aan die eerste AH pc (ik heb 'm gehad) is het er toevallig een?
Neej tis een paradigit systeempje

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nee hoor, waarom zou het door een grote harde schijf traag worden?

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
Weet ik veel.. k had zoiets in mun hoofd zitten van Veel bestanden, meer werk

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-03 16:33

elinsen

Fear me......

Als je systeem een grote harde schijf niet zou herkennen op de maximale grootte dan heeft de fabrikant nog wel een programma klaar staan op zijn website om de schijf toch ten volle te benutten. Bij Western Digital heet dit Data Lifeguard en we zitten momenteel aan versie 11.0.

Meer info staat op http://support.wdc.com/download/index.asp

Bij Maxtor hebben ze ook een programma, genaamd Maxblast 3. Hiermee kan je ook de 137GB grens doorbreken.

Voor meer info over Maxblast 3 zie http://www.maxtor.com/por...rd%20Drives&downloadID=57

[ Voor 15% gewijzigd door elinsen op 03-08-2004 18:03 ]

E.P.M. Linsen

Verwijderd

Ik zou een extra pci raid controller erop zetten. Mijn pentium 1 met 80gb ging 6 maanden goed, amar daarna is denk ik ihet ide kanaal stuk gegaan dit had ik met een andere pentium 1 ook. :P Tis geen 550 ok maar dat is wat ik ervaren heb met grote hdd's op oude pc's.

edit:

Het was een pentium 166mmx 128ram. Standaard componenten ed. het bios herkend em als 8gb disk. Maar linux zegt fijn dattet een 80'er is.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 18:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat is nou het beste:

Gewoon zo op het moederbord erbij hangen
of
Via een ide-controller

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 18:47:
Wat is nou het beste:

Gewoon zo op het moederbord erbij hangen
of
Via een ide-controller
Is allebei een goede oplossing. Ik zou het eerst gewoon op het mobo proberen en als dat niet werkt, een losse controller kopen.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:04
Is het zo dat een grotere disk ook meer geheugengebruik met zich mee brengt? Ik bedoel, als je een 160GB hd hebt, zijn is de MFT en andere administratieve zooi van zo'n disk natuurlijk ook veel groter, vergeleken met een 8GB schijf. Wat ik niet weet is of deze data ook ten alle tijden in het geheugen geladen is, of is dat alleen voor de delen waar op dat moment een filehandle naar open staat?

Verder: als je het werkend heb, hang dan die 8GB disk in de wilgen. Deze is waarschijnlijk een enorme vertragende factor naast die 160GB.

[ Voor 21% gewijzigd door DaCoTa op 03-08-2004 18:57 ]

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:14
ik heb een celeron 533 met 128 mb ram en een 160 gig harde schijf als server draaien en dit gaat prima, de beperkende factor zou je besturingssysteem kunnen zijn. Ik draai XP prof en dan is het geen probleem.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum. Daar staat het allemaal precies in uitgelegd :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.