Toon posts:

SATA schijf wil niet meewerken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het volgende systeem:

P4 3ghz 800fsb
Asus p4c800-e deluxe
512 ddr (2x256) corsair twinx

Mijn hdd volgorde:

Ik heb op IDE 1:

1x 40 gig ibm
1x 80 gig ibm

IDE 2:

1x pioneer dvd-rom
1x nec2500 dvdburner

Ik heb me raid op IDE gezet een daaraan hangt:

1x 80 gig WD
1x 160 gig WD

Ik heb ook een promise IDE controller en daaraan hangt:

1x 160 gig Maxtor

Nu is het volgende:

Ik heb vandaag een 160 gig wd SATA schijf bestelt en die heb ik op sata 1 aangesloten en daar wil ik windows op hebben. Nu is ook het probleem dat hij in windows gewoon niet gezien word..weetniet hoe en wat maar als ik in bios deze schijf als boot schijf installeer en dan windows setup start f6 druk drivers laad..laat hij alleen die raid (die in ide staat) schijfen zien en me ide1 schijfen. Ook als ik alles afkoppel en alleen die sata op sata1 zet herkend de bios helemaal geen schijf en kan hem ook niet op 1st boot zetten..zelfs met de windows setup zegt hij dat er geen schijven op mijn pc aangesloten zijn. Kan iemand mij helpen? Ik raak wat in dewar omdat ik ook zoveel schijfen heb.

Alvast bedankt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ook hier is waarschijnlijk de 'truuk', even een array aanmaken. BIOS juist instellen bla bla. Staat allemaal in de FAQ en kwam de laatste dagen regelmatig ook al voorbij.

[ Voor 14% gewijzigd door Guardian Angel op 02-08-2004 21:17 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik zou niet weten hoe hoor. Hij herkend dat ding alleen als ik 1st boot wil selectere maar hij staat er niet tussen bij de ide schijven

Verwijderd

Topicstarter
Nou het werkt nog niet..hij ziet hem niet eens in windows als ik hem gewoon op sata 1 aansluit terwijl de intel drivers er wel opstaan..normaal als ik er een indeed ging windows gewoon met die sata schijf aan de slag en kwam er zo'n hardware installatie icoontje in me tray

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 22:07 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Je doet echt iets niet goed. Je moet nadat je de drivers hebt geïnstalleerd een RAID-array aanmaken en die functie (waarschijnlijk) ook enablen in het BIOS. Als het allemaal goed is gedaan komt er in de post een melding opo het scherm dat de HD is gevonden en kun je je er op uitleven.

ARME AOW’er

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-03 19:34

gws24

Thinking is hard!

Heb zelf een p4c800-e deluxe en voor dit moederbord hoef je GEEN sata drivers te laden als je een sata schijf aan de southbridge hangt (zolang je er geen raid van wil maken). Deze (ICHR5) heeft namelijk sata geintegreerd in z'n ontwerp, dus F6 hoef je niet op te drukken tijdens de XP installatie.
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 21:13:
Ook als ik alles afkoppel en alleen die sata op sata1 zet herkend de bios helemaal geen schijf en kan hem ook niet op 1st boot zetten..zelfs met de windows setup zegt hij dat er geen schijven op mijn pc aangesloten zijn.
Misschien dat een bios reset helpt?

Voor de volledigheid de goede (standaard) bios settings als je geen raid maakt aan de southbridge:
Enhanced mode support = SATA
Configure sata as raid = NO
Serial ATA bootrom = Disabled (komt alleen te voorschijn als je sata als raid hebt geconfigureerd)

[ Voor 4% gewijzigd door gws24 op 03-08-2004 00:36 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Werkt de schijf wel in een andere pc? Aangezien je aangeeft dat als je een andere sata aansloot die het wel gelijk deed ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Da's mooi! (voor de TS)

Toch telkens weer vervelend dat MB-producenten met hun eigen modellen regelmatig afwijken. Op deze manier is het toch weer verrassend te zien dat er een andere oplossing is.

ARME AOW’er

Verwijderd

vind het wel een ingewikkelde config, maar dat is mijn idee natuurlijk :)

Als de sata aan het moederbord wordt gehangen zal het gewoon zoeken en vloeken zijn in het bios. Zien dat de prioriteit eerst naar de sata gaat en dan pas de pata.

Heb hier ook zitten naar zoeken toen ik vanop een pata wou booten i.p.v. de sata. Bij mijn MSI stond het vrij onduidelijk, kwestie van wat bios heropstarten en dan de bootsequence checken

Verwijderd

Heb iets soortgelijks gehad met een seagate sata 160gb en samsung sata 160 gb schijf. Aangezien seagate native sata is, moet je die in de bios op scsi en sata ( en evt base) zetten, overige hd's gewoon op ide. Probleem bleef dat ik er geen OS op kon installeren. Opgelost door OS op IDE schijf te zetten en daarna met Seagate Discwizard ( werkt voor alle merken ;) ) OS over te zetten naar Sata. Dan booten van Sata en probleem opgelost. Dit werkte trouwens niet door de partitie met Norton ghost over te zetten.
Pagina: 1