Toon posts:

[XP] Systeem trager sinds XP*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst: ik heb gezocht op het web en op dit forum, zonder resultaat.

Sinds ik van Win2000 naar Win XP (home) ben gestapt gaat heel mijn systeem een pak trager. Ik heb een P4 2,53Ghz met 1Gig ram en een asus P4G8X moederbord. Grafische kaart is een NVIDEA Geforce 4 Ti 4200 met AGP8X.

Ik werk met zware 3d applicaties (Cinema 4D) en het renderen duurt nu ongeveer 2x langer dan vroeger. Ook lijkt het surfen wat trager te gaan...

In mijn taskmanager zie ik geen rare acties, ik heb net een Speeddisk defragmentation/regcleaner gedaan en het probleem blijft zich ook voordoen wanneer ik alles van Norton uitschakel. Ik heb tevens de nieuwste versie van DirectX geïnstalleerd.

Zoals gezegd werkte vroeger onder Win2000 alles veel sneller. Ik heb dan een vriend Xp laten installeren en alle drivers voor moederbord e.d. laten vernieuwen, sindsdien gaat dus alles trager...

Op andere fora kan niemand me helpen, ze verwezen mij naar tweakers...
Ik ben geen computerwizzard en zou echt graag geholpen worden, of op het minst in de goede richting gestuurd worden, want ik weet echt niet of het probleem hier ligt bij Windows, de grafische kaart of iets anders. Of hoe ik dit moet uitzoeken...

Alvast bedankt, ik ga me nu verder gefrustreerd voelen... |:( :?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Norton schijnt je systeem een heel stuk slomer te maken volgens sommigen :? Wat had je vroeger als AV ??

Verder wat Services in/uit-schakelen misschien ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Wel je hd helemaal geformateerd?

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 15:49
toevallig XP home + 1 van de laaste offce XP? in dat geval Office Xp verwijderen en een oudere versie erop zetten

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Met die systeem specs mag het eigenlijk niet langzamer worden.. Was dit een upgrade of een geheel schone installatie?

Misschien ff norton uninstallen en een ander programma gebruiken..Ben persoonlijk niet zo weg van norton, heeft de neiging om je systeem nogal te vertragen..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!

-@nero355: Vroeger had ik een gekraakte McaFee, nu een legale Norton. Is het niet voldoende om Auto-protect en Internet Security van Norton uit te schakelen om te testen of de AV de boosdoener is? Zo nee, hoe doe ik dat dan wel?

-@vingerfrits: Ja, mijn HD werd volledig geformatteerd (t'is te zeggen, de partitie waar de programma's op stonden, de (C:))

-@wouter37: Ja die heb ik erop staan! Ik wil dit wel eens proberen, maar ben je zeker dat die combinatie ervoor zorgt dat mijn 3D programma's (renderen) trager gaan werken?

-@Ghost21: Schone installatie. Ja, elke AV heeft voor- en tegenstanders. Maar ik kan moeilijk geloven dat Norton ZO slecht is dat mijn workflow met 50%achteruitgaat. Of toch?

|:( 8)7 |:(

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-04 09:10

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Norton scanned je bestanden waar je mee bezig bent realtime en dat is een van het grootste nadeel maar ook zijn grootste voordeel, bovendien slurpt ie geheugen en dat is iets waar renderprogramma's wel soep van lusten :/

alternativ

• wouter37
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 21:05:
Bedankt voor de snelle reacties!

-@wouter37: Ja die heb ik erop staan! Ik wil dit wel eens proberen, maar ben je zeker dat die combinatie ervoor zorgt dat mijn 3D programma's (renderen) trager gaan werken?

|:( 8)7 |:(
jep dat gaat zeker werken michien moet je wel ff de pc formateren. maar dit probleem heb ik al met meedere pc's gehad. het probleem is ook opgelost door XP Pro te instaleren. Pro werkt meestal toch beter

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je help, ik ga vanavond zeker proberen om office er af te gooien. Ik ben benieuwd...

• wouter37
je moet wel formateren. en ik hoorde vandaag dat het niks uitmaakt pro of home. dus gewoon een oudere versie van office xp erop

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

wat een onzin om OfficeXP eraf te gooien en Office 2000 er weer op te zetten.
Zoveel verschil zit er niet eens in resource gebruik (mits goed geinstalleerd en afgericht).
Daar zit je winst echt niet hoor..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:12
En al helemaal niet als je geen office apps draait tijdens het renderen. Kijk liever effe bij je 'msconfig' (start->uitvoeren->msconfig tiepen) en kijken wat er allemaal opstart tijdens je boot.

Verder geef je niet aan hoeveel geheugen je hebt. Misschien is dat het probleem wel ?

Trouwens, misschien effe alle updates installeren. Misschien dat dat helpt....

[ Voor 16% gewijzigd door sorted.bits op 03-08-2004 20:43 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

sorted.bits schreef op 03 augustus 2004 @ 20:42:
Verder geef je niet aan hoeveel geheugen je hebt. Misschien is dat het probleem wel ?
k heb een P4 2,53Ghz met 1Gig ram
Lijkt me dus ook niet het probleem.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:12
Fuck, sorry helemaal overheen gelezen .. en inderdaad, dat moet niets uitmaken.. :D Sorry

Verwijderd

Topicstarter
Geanimeerde discussie ;)
Ik heb ondertussen Office en alles van Norton eraf gehaald, zonder merkbaar resultaat. Ik heb nog niet alles gereset. Alles in de taskmanager opgezocht en nagetrokken, er zit niets verkeerd in.

Het begint hier naar Windows XP Home te stinken... :(

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03 22:59

WPN

zet je windows theme eens gewoon terug naar de oude win2k looks

MY COMPUTER -> PROPERTIES -> ADVANCED -> PERFORMANCE settings
kies dan voor adjust for best performance

misschien dat dat helpt

[terzijde]
een eerdere versie van office xp erop zetten betekent niet dat het direct terug moet naar 2000..... je kan ook terug naar een xp zonder service packs erin bijvoorbeeld
[/terzijde]

kan het zijn

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

Ik weet dat er een aantal vergelijkbare geluiden te horen waren nadat SP1 voor Windows XP was uitgebracht: dat sommige memory intensieve apps behoorlijk langzamer werkten na de upgrade. Op google moet je hier wat over kunnen vinden.

My software never has bugs, it just develops random features...

Verwijderd

Alternativ schreef op 02 augustus 2004 @ 21:16:
Norton scanned je bestanden waar je mee bezig bent realtime en dat is een van het grootste nadeel maar ook zijn grootste voordeel, bovendien slurpt ie geheugen en dat is iets waar renderprogramma's wel soep van lusten :/
Dat doet McAfee net zo goed. En elke fatsoenlijke virusscanner. Als ie niet tsr scant heb je er ook niks aan.

Verwijderd

Jah ik herken dit probleem phong! ik had vroeger ook eerst winxp eerst liep alles wel goed maar naderhand loopt alles langzamer komt ook omdat xp zich helemaal vol propt met software spyware... :S heeft je vriend toevallig de illegale versie erop gezet? :)

Verwijderd

Topicstarter
nee, alles is geweldig legaal en spyware/virus vrij...

• heorot770
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-03-2005
Ik heb je systeem specs nog niet gezien.

Gebruik je partities ? Zoja , hoe groot ?
Welke zijn NTFS geformateerd ?

Eventuele performance progs geïnstalleerd ? zoals cacheman
Zoja, Welke ?

Is je systeem overgeklokt ?

In principe een overstap van Win2K naar WinXP met de zelfde hardware
kan een performancewinst opleveren.
Maar wel afhankelijk van drivers, registerinstellingen en hulpprogramma's.

Ik wil je eventueel wel helpen met het installeren van Win XP.

Gowron is 100% AMD

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

jefjef

learning by doing

Hoi,

Had hetzelfde probleem, tot een systeembeheerder vertelde dat ik de automatische opslaan van bestanden ivm het terug kunnen naar een eerdere installatie indien er een crash of zo voorviel, uit te schakelen!!! dan de bestanden die dus opgeslagen zijn, voordat ik deze uitschakelde, verwijderen en dan defrag.

En ja hoor liep weer als een trein!!!

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Ik kan het niet met feiten onderbouwen, maar het zijn allemaal meningen. Maar ik hoor van de een flink aantal vrienden(meeste doen it studie of zijn er veel mee bezig) dat winxp gewoon een trager systeem op levert en minder prettig werkt, maar goed dit is dus allemaal subjectief.
Wat wel bewezen is en ook al eerder genoemd in dit topic service pack 1 van winxp levert ook problemen met geheugen management op, en vertraagd daardoor geheugen vretende apps, en ik denk dat je daar render progs wel bij kan zetten.
Nou nog iets subjectiefs, maar ik heb ook het gevoel dat winxp voordat het lekker draait eerst het eea aan tweaken nodig heeft (tweak xp bijvoorbeeld) en zoals eerder genoemd ff met msconfig rommelen

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:57
y2kbug schreef op 05 augustus 2004 @ 01:58:Wat wel bewezen is en ook al eerder genoemd in dit topic service pack 1 van winxp levert ook problemen met geheugen management op, en vertraagd daardoor geheugen vretende apps, en ik denk dat je daar render progs wel bij kan zetten.
Van die vertragende werking van SP1 zal een gemiddelde gebruiker echt geen last habben, zie ook dit KB artikel.
This fix in the Windows XP Service Pack 1 (SP1) and Windows Server 2003 heap algorithm was released to better handle a particular atypical and uncommon sequence of heap requests by a private, internally developed program that is not commercially available. This program allocated and freed large chunks from the heap tens of thousands of times. The original scope and the size of the improvement for the particular program were mistakenly overstated in a prior version of this article based on an internal test application designed to reproduce the symptom, and is not relevant for any known programs or overall system performance. Typical Windows operation and common business, home, gaming and Internet programs will not be affected by this fix. It is not recommended that you use this fix except to address the specific program.

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Op zich zou 3d renderen wel iets kunnen zijn waarbij atypically large heap requests gedaan zouden kunnen worden.... Als je hele complexe objecten in je omgeving hebt, belanden die volgens mij allemaal op je heap, en zoals hierboven ookal vermeld stond gebruiken rendering programma's veel geheugen, wat toch in deze richting zou kunnen wijzen.
Waar ik toch ook direct aan zat te denken bij het lezen van dit topic, is toch Spyware. De topicstarter zegt dat ie er niet zoveel vanaf weet, dus misschien weet hij niet dat je spyware heel makkelijk op kunt lopen? In sommige gevallen kan het zich ongemerkt installeren nadat je een ongure site bezocht hebt. Misschien voor de zekerheid toch maar ff scannen met adaware, spybot en hijackthis? Kwaad kan dat iig niet, en je hebt spyware programma's die gewoon 100% cpu proberen te gebruiken. Als je dan gaat renderen, dan wil zo'n render programma dat ook, en dan wordt het misschien over de twee verdeeld en gaat het dan 50/50. Zou op zich ook best een logische verklaring voor de snelheid zijn.
Als derde zou het ook nog aan moederbord drivers kunnen liggen, maar als een vriend ze goed geinstalleerd heeft, zal dat wel goed zitten (hoop ik, zo moeilijk is dat nou ook weer niet). Maar dat is ook iets wat de performance op een schaal als dit kan beïnvloed.
Verder, alle reacties als "Windows XP is volgens sommige mensen idd trager" en opmerkingen over Office en dat soort ding, zijn volgens mij echt geen factoren die performance verliezen van dit soort proporties te weeg kunnen brengen (dat zal eerder in enkele procenten zitten, hooguit".
Pagina: 1