Toon posts:

FireWall:verschillend IP adres

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag over het functioneren van de Fire Wall Zone Alarm free. Sinds ik geabonneerd ben op Tiscal ADSL 2 MB, krijg ik geen alerts meer van intrusions (aanvallen) van buitenaf. Tiscali geeft automatisch een IP adres aan zijn gebruikers.

Ik heb twee beveiligingstesten gedaan 1 via Symantec en 1 via Sygate. Beiden geven als IP adres op : 82.168.243.21. Tevens geven de testen aan dat nagenoeg alle poorten wel gesloten zijn maar niet onzichtbaar. Dit terwijl ik Zone Alarm op hoog, oftewel de stealth mode, heb staan. Er is 1 poort die openstaat: ICMP.

Echter volgens het programma NetDiag is mijn IP adres: 192.168.1.33.

Kortom de testen zien een ander IP adres dan mijn werkelijke IP adres. En dat is ook de reden dat mijn FireWall nooit "intrusions" van buitenaf doorgeeft.

Dat blijkt ook wel als ik de FireWall verwijder van mijn computer. Ook dan geven de testen exact hetzelfde resultaat aan: alle poorten gesloten, behalve de poort ICMP. Kortom het maakt niet uit of ik wel of niet een firewall heb geinstalleerd.

Programma's in mijn computer die contact willen zoeken met het internet worden wel onmiddellijk herkend door ZoneAlarm.

Mijn vraag aan jullie is nu, of mijn computer nu kwetsbaar is voor hackers e.d. en hoe dit mogelijk is.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 20:37

DaRoot

Some say...

Dit komt zeer waarschijnlijk door je modem, dit zal een Ethernet modem zijn, met ingebouwde router. Vandaar dat je intern een ander ip hebt dan extern.
Zo'n router zorgt al wel voor enigszins firewall-functionaliteit.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Met stom ;)

Als ze allemaal gesloten zijn, is er niks aan de hand lijkt me. Dat die ICMP openstaat, betekent gewoon dat men je van buitenaf kan pingen :)
Het IP dat netdiag je geeft is je interne IP-adres; da's het adres dat door je router aan je PC gegeven wordt. Het 82.nogwat adres is je IP voor de buitenwereld. Overigens niet slim om dat geheel neer te zetten hier, maar da's een ander verhaal ;)
Het IP dat gescand wordt door symantec en Sygate is het IP waar je mee op internet zit; de rest wordt idd tegengehouden door je router. Niks schadelijks aan. Toch is het wel raadzaam om je firewall gewoon te laten draaien...schaden zal het iig niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb een Zyxcel prestige 600 modem.

Dit doet zich voor op de computer van mijn vriendin in Groningen (ADSL/TISCALI).

Thuis op Schiermonnikoog heb ik Essent Home kabel internet en doet dit "probleem" zich niet voor.

Ik heb nog wel een vraag: betekent dit dat ik niet beschermd ben tegen hackers e.d. (nu valt er bij mij weinig te hacken) en hoe kan ik de firewall wel beter laten functioneren? Of kan ik deze beter verwijderen.

• Wekkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:31

Wekkie

Yeah

Firewall gewoon laten draaien, kan meer goed dan kwaad toch? :)

I've got a feeling...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Daar hebben we Internet & Telefonie - policy en FAQ
en
FAQ Network Troubleshooting voor :)

GoT is een bron van informatie :) Welkom op GoT, weer een user meer :)
Lees overigens ook even http://gathering.tweakers.net/forum/faq en de dingen waarnaar daarin verwezen wordt; da's verplichte kost voro iedere (nieuwe) GoT'ter

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Heren/dames,

Jullie hebben het goed voor elkaar. Ik deed trouwens al mee aan het GoT, fotografie forum.

Verder haal ik veel informatie van Troubles@Home (belangenvereniging van Essent Home internet).

Prima dat er van dit soort zeer informatieve forums zijn. Mijn complimenten hiervoor en zo leer je steeds meer!!

• Gully
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04-2022

Gully

Master Gully! (tm)

Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 20:28:
Heren/dames,

Jullie hebben het goed voor elkaar. Ik deed trouwens al mee aan het GoT, fotografie forum.

Verder haal ik veel informatie van Troubles@Home (belangenvereniging van Essent Home internet).

Prima dat er van dit soort zeer informatieve forums zijn. Mijn complimenten hiervoor en zo leer je steeds meer!!
_/-\o_

GullyTM is protected by copyright laws since 1978.

Pagina: 1