ECS AF1 slikt 1 GB DDR niet

Pagina: 1
Acties:

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-03 15:35
Een grappig probleem waar ik jullie hulp bij nodig heb:

Ik heb sinds 2 maanden een ECS AF1 moederbord (met Via KT600 chipset) in gebruik met daarop een AMD XP 2600+ en 1 x Kingston 512 Mb ValueRAM. Loopt als een trein en nog geen enkele crash gehad.

Vorige week een exact dezelfde module bijgeplaatst, zodat er nu dus 1 Gb in zit. Toen begon de ellende. Bij het draaien van een applicatie/game blijft deze na een random tijd ofwel hangen, ofwel wordt abrupt beeindigd. XP lijkt vooralsnog geen last te hebben van deze verschijnselen, alhoewel ik de machine nog niet een half uur of zo heb laten draaien zonder dat enige applicatie actief was.

En ja, dat was mijn eerste gedachte ook: die nieuwe reep is brak. Maar plaats ik alleen de nieuwe module (systeem dus weer op 512 Mb), dan draait ie weer zo stabiel als een huis... |:(

Hoewel op de site van ECS niets hierover te vinden is, heb ik voor de zekerheid toch maar het BIOS van de nieuwste versie voorzien (1.1c). Ook dat heeft niet geholpen, terwijl het bord volgens de specs gewoon 3 Gb moet kunnen slikken.

Is er iemand die een suggestie heeft?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Maak het uit als je een reepje mem in een ander geheugenbankje stopt? Volgens mij zitten er drie bankjes in, dus moet dat kunnen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb bij verschillende borden problemen gehad met 3 DIMMs, maar 2 DIMMs en problemen ben ik nog niet tegengekomen. Probeer je geheugen eens omlaag te klokken naar 333, grote kans dat het dan wel stabiel is.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 13:46
- Voltage van DDR verhogen?
- Heb je single channel of dual channel? Probeer dan ff het andere.
- Moederbord drivers opnieuw installeren/nieuwste installeren?
- Windows Update?
- Geheugen timings veranderen? CAS 2.5 ... 3... ?

Het kan zijn dat je net pech hebt.. Ik had met mijn MSI KT3 Ultra bordje, 2x 512 TwinMOS, wat precies dezelfde fouten gaf als die jij nu zegt. Ik heb het toen omgeruilt voor een ander merk (Nanya) en hierna nooit meer problemen gehad.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Wat zegt memtest er dan over? Met het oude reepje, met het nieuwe reepje, en met allebei tegelijk? Het is ook niet onmogelijk dat je nieuwe reepje inderdaad brak is, maar dat wanneer je deze los gebruikt het brakke gedeelte voor iets "onbelangrijks" gebruikt word.

En probeer eens andere bankjes zoals Turkish al zei :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 02-08-2004 14:36 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Enki
Bedankt voor de tips. Ik ga ze vanavond eens uitproberen! _/-\o_

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

• Enki
Gisterenavond sus aan de slag gegaan, en hier de resultaten:

* Alle BIOS-settings v.w.b. DRAM op Fail-safe gezet
Resultaat: systeem wilde niet meer opstarten

* Tweede DIMM in Slot-3 geplaatst
Resultaat: idem

* MemTest gedraaid
Resultaat: 1,2 miljoen errors!! 8)7 in test 5. Maar aangezien mij niet geheel duidelijk was in welke module deze errors zaten, denk ik dat het 't beste is ze om te ruilen. Ik ga een 1 Gb MDT-plakje proberen.

Had niemand me trouwens kunnen vertellen dat MemTest zo lang duurde? :O Ik heb in die tijd m'n kamer wel vier keer opgeruimd... ;)

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Enki schreef op 03 augustus 2004 @ 10:06:
Had niemand me trouwens kunnen vertellen dat MemTest zo lang duurde? :O Ik heb in die tijd m'n kamer wel vier keer opgeruimd... ;)
In principe kan je na 1 of 2 fouten je PC al uitdrukken, want je geheugen is dan toch al niet goed ;)

• Enki
Ja, wist ik niet. Was de eerste keer dat ik MemTest gebruikte en het leek me goede gewoonte om hem helemaal uit te laten lopen. Maar ja, dat duurde dus vijf kwartier.... ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:47

Thandor

SilverStreak

Enki schreef op 04 augustus 2004 @ 08:35:
Ja, wist ik niet. Was de eerste keer dat ik MemTest gebruikte en het leek me goede gewoonte om hem helemaal uit te laten lopen. Maar ja, dat duurde dus vijf kwartier.... ;)
Dan had je veel rommel op je kamer, aangezien je er zo lang mee bezig bent geweest ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1