Verteert een DVD echt?

Pagina: 1
Acties:

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-03 21:39
Ik heb zelf alleen maar ervaring met CD's, maar aangezien je al een aardig tijdje DVD's kunt branden vroeg ik mij af wie er ervaring heeft met DVD's die je langer dan een jaar geleden hebt gebrand en die eigenlijk nog perfect werken.

Er zijn mensen die in artikelen beweren dat sommige cd's en dvd's echt verteren, maar ik heb that's write en arita cd's uit november 1998 die nog perfect werken.

Welk DVD merk is dus prima te gebruiken om te backupen voor langere tijd?? Post hier je ervaring. :)

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
een NL pc blad heeft dit laatst onderzocht. De uitslag was bedroevend...

geen idee meer welk blad.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

er zijn altijd ervaringen met: ik heb nog oude cds die wel werken..

het hangt erg van de manier van bewaren af. Droog en donker bewaren is het best om de cds zo lang mogelijk goed te houden.

DVD's hebben opzich hetzelfde probleem, alleen cds hebben op dit moment een dunnere toplaag die dus gevoeliger is voor corrosie. DVD's geven wat minder snel last, maar uiteindelijk zijn ze er ook zeerzeker vatbaar voor.

Duurdere media bestaat meestal uit meerlagen (de toplaag) dan de goedkopere. Bij de goedkopere media wordt er bezuinigd op het materiaal.

Hoe dikker de toplaag, hoe beter de bescherming tegen corrosie.

Verwijderd

ze werken nog perfect vanwege de foutcorrectie. rotten doen ze allemaal namelijk.
er komt vanzelf een moment waarop je ze niet meer kan lezen.

ennem dvd's: ervaring met brander van pa's zaak, nu zo'n dikke 2 jaar geleden: alle merken zijn nog steeds leesbaar.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik vind wel dat de nieuwere CD van een veel slechtere kwaliteit zijn dan van de cd uit bijvoorbeeld 1998. Die van 1998 heb ik veel meer gebruikt en zijn best beschadigd maar dat is geen probleem maar die van 2003 zijn vaak niet meer te lezen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

itsalex schreef op 01 augustus 2004 @ 15:02:
Ik vind wel dat de nieuwere CD van een veel slechtere kwaliteit zijn dan van de cd uit bijvoorbeeld 1998. Die van 1998 heb ik veel meer gebruikt en zijn best beschadigd maar dat is geen probleem maar die van 2003 zijn vaak niet meer te lezen.
je betaalt dan ook een stuk minder. ik kan er wat naast zitten, maar ik geloof dat je voor één cd-r in 1998 iets van 10 gulden moest neerleggen.

nou ik kan je verzekeren, als je tegenwoordig échte kwaliteit koopt, dan is dat ook prima spul. kost inderdaad wel wat...

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DVD+R's niet meer te lezen

Het lijkt erg merk en zelfs batch-afhankelijk te zijn.
Het genoemde topic gaat over een merk waar veel mensen geen problemen mee ondervinden. Echter hebben de topicstarter en ik toch een aantal schijfjes van dat merk die na enkele maanden al dramatisch in kwaliteit afnemen.

Ook heb ik een keer een batch Sony CD-R's gehad waar er nu geen meer van leeft, terwijl ik er ook nog tientallen heb uit dezelfde serie die nog perfect zijn. Deze had ik alleen op een ander moment gekocht :/

Zal er ook wel mee te maken hebben dat merken vaak van leverancier wisselen; de meesten plakken er alleen een eigen label op.

Je kan dus het beste letten op de daadwerkelijke fabrikant van de schijfjes, maar zelfs dat geeft je geen garanties. Over het algemeen wordt bijvoorbeeld Taiyo Yuden als een van de beste CD en DVD makers beschouwd. Alleen jammer dat DVD+R's van dit merk al gauw 2.50 tot 3 euro kosten :P

[ Voor 31% gewijzigd door Wouter op 01-08-2004 15:13 ]

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
eerdepeer schreef op 01 augustus 2004 @ 13:11:
Er zijn mensen die in artikelen beweren dat sommige cd's en dvd's echt verteren, maar ik heb that's write en arita cd's uit november 1998 die nog perfect werken.
Verteren is niet echt juist. Het is niet zo dat cd's en dvd's 'rotten', maar ze gaan wel degelijk achteruit na verloop van tijd. De mate van verval hangt natuurlijk sterk af van de kwaliteit van het schijfje.

Ik heb een tijd geleden een aantal berichten geplaatst op GoT met de juiste toedracht over waarom cd's en dvd's 'slecht' worden. Zeker de moeite waard om eens door te nemen als je wat meer over de achtergrond van verval bij opneembare cd/dvd's wilt weten: Hoe kunnen en waarom worden CD's/DVD's onleesbaar?.
Pagina: 1