Hoe kunnen en waarom worden CD's/DVD's onleesbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.555 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107502

Topicstarter
Ik heb zelf wel eens wat cd-rw's gebrand die later onleesbaar werden. Het waren cd-rw's van het merk Imation, een aantal die ik gebrand had bleven perfect leesbaar, een aantal andere werden onleesbaar. Ik heb zelf het programma Isobuster uitgeprobeerd (dat word hier in de FAQ aangeraden), maar die geeft ook een error (Primary Volume Descriptor unreadable). Geen krassen op cd ofzo. Ik gebruik altijd de interne brandfunctie van XP.

Nou heb ik een nieuwe computer, en ik ben van plan een NEC ND-2500 dvd brander te kopen, samen met Nero 6.0 om mee te branden. Ik koop er dan ook gelijk Philips DVD+RW's bij. Nou vraag ik af me af, zal ik dan een minder grote kans hebben op onleesbare DVD+RW's? Ik wil ze namelijk gebruiken om back-ups mee te maken. Ik heb ook verhalen gehoord van gebrande DVD's die gewoon na verloop van tijd onleesbaar worden. Hoe waarschijnlijk is zo'n scenario? En hoe kan het eigenlijk dat CD/DVD's na verloop van tijd onleesbaar worden, terwijl je ze direct na het branden gewoon nog kan lezen, en er zitten geen krassen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Levensduur van rewritable media: cd-rw en dvd+/-rw

Cd-rewritable en dvd-rewritable media zijn niet geschikt voor dataopslag over langere termijn. De reden hiervoor ligt in de werking van het medium.

Hoe werkt een cd/dvd rewritable? (niet verwarren met recordable media die een totaal ander principe gebruiken)

Rewritable media maken gebruik van de faseveranderingstechniek (phase change). In zijn originele staat is de atomaire structuur van de informatielaag bij een cd-rw-schijfje polykristallijn. Bij het schrijven van een "pit" verhit een gepulste laser bepaalde plaatsen van het faseveranderbaar materiaal tot 500 - 700 °C. Bij deze temperatuur smelt het polykristallijn materiaal en gaan alle atomen over in de vloeibare fase. Door de snelle afkoeling na het uitschakelen van de laser, "bevriezen" de atomen in hun ongeordende vorm. Deze amorfe atomaire structuur heeft een vele lagere optische reflectiviteit dan de originele polykristallijne structuur waarin de atomen sterk geordend zijn.

Om een "land" te schrijven verhit een continue laserstraal het faseveranderbaar materiaal tot onder de smelttemperatuur maar wel boven de kristallisatietemperatuur (200 °C). Hierdoor gaan de atomen weer over in een geordende polykristallijne structuur.

Bij het lezen van een heropneembare cd/dvd zullen de amorfe, minder reflectieve plaatsen (net zoals bij de cd-r) de putjes (pits) vormen die het laserlicht fragmenteren. De polykristallijne plaatsen reflecteren het licht zoals de reflectieve laag van een gewone cd (lands).

Wat is nu het probleem? De atomen in het medium gaan over lange termijn terug diffunderen naar een min of meer kristallijne staat. Met andere woorden, de data vervaagt na verloop van tijd! In theorie zou een rewritable schijfje een levensduur moeten hebben van ongeveer 10 jaar, maar dat is zonder rekening te houden met de kwaliteit van de informatielaag en het aantal fouten dat reeds optrad tijdens het branden.

De meeste rewritable cd/dvd's op de markt zijn van erbarmelijke kwaliteit, en door de relatief hoge error rates tijdens het branden gaat de levensduur van de data sterk achteruit. In de praktijk is enkele jaren houdbaarheid al uitzonderlijk voor heel wat schijfjes. Sommige schijfjes verliezen hun data reeds na enkele maanden!

Voor archivering zijn cd/dvd rewritable media dus ongeschikt.

Levensduur van recordable media: cd-r en dvd+/-r

Maar, ook de gewone recordable variant gaat niet vrijuit. Hierbij bestaat de informatielaag uit een organische kleurstof - de zogenaamde dye. Deze is licht- en warmtegevoelig en dus zal de data ook beschadigd raken wanneer de cd/dvd blootgesteld wordt aan licht. Leg maar eens een cd-r enkele dagen op je dashboard tijdens een bloedhete zomer... Ook in z'n doosje in de kast valt er meestal nog steeds een kleine hoeveelheid licht op welke traag maar zeker de dye aantast. Ook de temperatuur speelt mee, dus zelfs de cd's in het donker bewaren is niet voldoende.

Is het dan onmogelijk om gebrande cd's en dvd's lang bij te houden? Nee, maar veel hangt af van de kwaliteit van de dye en het aantal fouten dat optrad tijdens het branden. Goede recordables die met een lage error rate gebrand werden en goed behandeld worden zouden makkelijk een mensenleven mee moeten kunnen gaan. Jammer genoeg weet je meestal pas na enkele jaren of de cd goed of slecht was. Je moet er alleszins van uitgaan dat de overgrote meerderheid van de aangeboden media eerste klas bagger is. De meeste cd's halen de 2 jaar gewoonweg niet. Ik heb cd's gezien die hun data verloren na weken.

Waarom is de error rate tijdens het branden van zo'n groot belang? Op een cd/dvd staan altijd fouten. Zelfs op een gloednieuwe cd. Sterker zelfs, als een cd-speler geen foutcorrectie zou hebben dan zou zelfs een gloednieuwe audio-cd uit de winkel op z'n best klinken als een zwaar beschadigde vinylplaat. Dit is het nadeel van de contactloze uitleesmethode.

Tijdens het branden ontstaan er echter ook fouten. Maar zelfs relatief hoge foutrates zijn eigenlijk niet erg omdat de foutcorrectie van de cd/dvd-spelers deze meestal probleemloos foutloos kan corrigeren. Echter, zoals eerder gezien gaat de kwaliteit van cd's stilletjes achteruit na verloop van tijd. Het moge wel duidelijk zijn dat bij 2 cd's met dezelfde mate van verval, de cd die de laagste error rate had tijdens het branden het langste leesbaar zal zijn. Bij de andere cd zullen de foutcorrectie-circuits van de cd-speler het al veel eerder moeten opgeven. Slechte schijfjes (de meeste dus) zullen bovendien sneller vervallen dan degelijke.

Dus het is kwestie van een zo laag mogelijke error-rate te krijgen tijdens het branden. Wat is hier nu weer het probleem? De snelheidshype. De snelheden van de branders gaan veel sneller de hoogte in dan de mediafabrikanten kunnen volgen. Je vindt wel makkelijk bijvoorbeeld 52x certified media, maar daarmee wil men hoogstens bedoelen dat het in principe mogelijk moet zijn om op die snelheden te branden. De error-rates liggen dan onaanvaardbaar hoog.

Hieronder 2 foutanalyzes van een cd gebrand op 16x en op 40x.

Block error rate van cd gebrand op 16x:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/satcp/misc/images/bler16x.gif

Totalen (over de hele cd gemeten):
E11: 2222
E21: 109
E31: 124
E12: 769
E22: 0
E32: 0
BLER: 2455
BERL: 0

Block error rate van cd gebrand op 40x:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/satcp/misc/images/bler40x.gif

Totalen (over de hele cd gemeten):
E11: 80536
E21: 924
E31: 377
E12: 2468
E22: 70
E32: 0
BLER: 81837
BERL: 1

Zoals je kan zien heeft de op 40x gebrande cd duidelijk een slechtere kwaliteit. De block error rate is maar liefst 30 keer hoger! Hoewel de BLER nergens de toegelaten 220 foute blocks per seconde overschrijdt is het toch wel duidelijk dat de hoge schrijfsnelheid een erg negatieve impact heeft. Bovendien was dit een hoogwaardig schijfje! De overgrote meerderheid haalt veel slechtere waardes!

De BLER van de op 16x gebrande cd is op z'n minst uitmuntend te noemen (er zijn veel geperste cds recht uit de winkel die minder goede grafieken tonen). Geen E22- of E32-fouten.

De op 40x gebrande cd daarentegen heeft voor een cd veel E22-fouten wat erop wijst dat uncorrectables niet ver weg zijn. Nu valt de kwaliteit overall gezien nog wel mee. Er traden geen uncorrectables op, maar het feit dat er toch een burst error length fout (BERL) optrad is een erg veeg teken! En paar vingerafdrukken, kleine krasjes en het is zover: Onverbeterbare fouten...

Het moge dus wel duidelijk zijn dat de levensduur van de op 40x gebrande cd veel lager zal zijn!

Deze testen die ik heb uitgevoerd zijn ondertussen al wel enkele jaren oud. Toen was de veilig haalbare snelheid van de beste media 16x - 20x. Tegenwoordig ligt dat rond 24x - 32x. Maar bij hogere snelheden stijgt de error-rate dramatisch! Ook bij dvd zien we eenzelfde verhaal.

Conclusie

Dus wat moeten we onthouden als je data over langere termijn wil opslaan?
  • Gebruik geen cd/dvd-rewritable voor archivering over meerdere jaren.
  • Gebruik kwalitatief hoogwaardig media. Begin dus niet met de goedkoopste cd's te kopen. Jammer genoeg is het op voorhand erg moeilijk te zien welke goede media zijn. Dat ze goed branden wil helemaal niets zeggen over de levensduur. Zelfs een beduidend lagere error rate dan een ander merk vlak na branden wil niets zeggen. Zo had je vroeger cd's van Princo die absoluut extreem lage error-rates hadden vlak na het branden. Hoogstens een jaar later waren ze thans allemaal 'dood'. Kodak cd's uit diezelfde periode hadden dan weer een relatief hoge error-rate na branden. Doch, diezelfde Kodak cd's lezen een kleine 10 jaar later nog steeds uit als de dag dat ze gebrand werden.
  • Brand liever wat trager (bv halve snelheid van de opgegeven snelheid op het medium). Dat komt de error-rate erg ten goede en aldus ook de levensduur.
  • Bewaar en behandel je media met zorg. Dus niet in de zon laten slingeren of bewaren in een kamer waar de temperatuur vaak hoog is (als je dus een koudelijder bent die de verwarming altijd volledig open zet, bewaar je je cd's beter buiten die kamer).

[ Voor 7% gewijzigd door satcp op 01-06-2004 10:59 . Reden: Verbetering zinstructuren ter verduidelijking van de informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 19:31

-Stef-

Slainthe!

Da's faq-voer Sidney. Daar heb ik niets aan toe te voegen. :)

Hulde.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
_/-\o_ ja

is er ook gratis software te krijgen waarmee je dit soort testen op je eigen CD's kan doen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
gladiool schreef op 24 april 2004 @ 17:10:
is er ook gratis software te krijgen waarmee je dit soort testen op je eigen CD's kan doen?
Er zijn wel een aantal programmaatjes zoals CD Doctor en K-Probe die de gecombineerde signalen van de 2 stages van de CIRC-decoder kunnen weergeven. Deze programma's werken doorgaans alleen met moderne Lite-On en Sanyo recorders en enkele andere modellen. De weergegeven informatie is vrij rudimentair, maar bruikbaar. Let wel dat het vrij zinloos is om de gegevens van zulke tooltjes te vergelijken met andere mensen omdat de resultaten vaak sterk verschillen van drive tot drive.

Bij Plextor heeft (officieel) enkel de Plextor Premium deze mogelijkheid. In combinatie met de PlexTools software is deze brander ook in staat om de gecombineerde signalen weer te geven, plus nog wat extra informatie. Voor niet-professionele cd-kwaliteitsanalyze is de plextor Premium een sterke aanrader. De drive is wel niet geijkt zoals professionele cd-analyzers, maar je kunt wel een zeer duidelijk beeld krijgen uit de relatieve verschillen tussen verschillende media. Heel wat magazines gebruiken deze drive voor hun metingen op cd.

Voor meer gedetailleerde signalen zoals de afzonderlijke E-signalen moet je toch uitkijken naar een professionele cd-analyzer, een cd-test laboratorium, of werken bij een fabrikant van cd/dvd-rw drives. Die laatsten hebben namelijk altijd wel speciale in-huis software om hun drives gedetailleerd te anlyzeren.

Voor dvd weet ik eerlijk gezegd niet of er reeds vergelijkbare software beschikbaar is. Ik vermoed van niet omdat zelfs de meest recente dvd kwaliteitsanalyze test van c't magazine in het professionele AudioDev testlab is uitgevoerd. Dvd interesseert me eerlijk gezegd niet zo sterk :)

[update] K-Probe kan tegenwoordig blijkbaar ook kwaliteitsanalyze uitvoeren op dvd-media. Helaas kan ik dit niet beoordelen omdat mijn dvd-drives niet ondersteund zijn door deze software.

[ Voor 6% gewijzigd door satcp op 01-06-2004 11:01 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

offtopic:
Even een kleine topicreport gemaakt om te vragen of men de bijdrage van SatCP in de FAQ wil plaatsen.

@SatCP: Goed werk jong! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door koraks243 op 24-04-2004 18:02 ]

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SatCP, heel erg bedankt voor je duidelijke en uitgebreide uitleg :). Helaas ben ik een echte n00b, wat zijn naar jullie mening dan wel goede backup oplossingen? By the way, het lijkt mij ook een goed idee om de belangrijke uitleg van SatCP in de FAQ te plaatsen, dan hoeven er weer wat minder mensen naar een antwoord te zoeken.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 107502 op 24-04-2004 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Anoniem: 107502 schreef op 24 april 2004 @ 19:30:
wat zijn naar jullie mening dan wel goede backup oplossingen?
Bij professionele backups wordt er meestal meteen gekeken naar oplossingen met tapestreamers en dergelijke. Maar dat zijn enorm kostelijke grapjes.

Cd is en blijft prijs/performance in mijn opinie het beste backupmedium (dvd lijkt me voorlopig nog te onbetrouwbaar en onbeproefd om hetzelfde te kunnen zeggen). Je moet alleen zien dat je steeds de Recordable (cd-r) schijfjes neemt, en niet de Rewritable (cd-rw). Rewritables hebben namelijk zoals eerder gezegd een erg korte levensduur. Een degelijke cd-r zou in principe makkelijk een mensenleven mee moeten kunnen gaan. Ik heb hier alleszins bergen cd's van enkele merken die ondertussen tegen de 10 jaar oud zijn en nog geen enkele uitvaller hebben (afgezien van cd's die sneuvelden door eigen onvoorzichtigheid). Ze lezen nog even snel uit als de dag dat ze werden geschreven wat duidt op een zeer laag verval. Topklasse cd's, helaas zijn er slechts weinigen zo op de markt. Vrijwel alle andere merken die ik in de loop van de tijd heb gebruikt zijn onleesbaar geworden na hoogstens enkele jaren.

Wat me opvalt is dat hoewel de techniek steeds beter wordt, de kwaliteit van de schijfjes op een steeds lager niveau komt te liggen. Het aantal merken die al mislukken tijdens het branden is wel flink afgenomen tegenover een kleine 10 jaar terug (dat valt waarschijnlijk vooral te danken aan de huidige generatie cd-recorders). Maar ik heb alleszins toch de indruk dat er nu veel minder schijfjes zijn die een lange levensduur gaan halen dan toen.

Als je geen idee hebt van welke cd's goed lang bewaren, dan is het beste dat je kunt doen regelmatig steekproeven te nemen van je gebrande cd's (in het begin toch minstens 6-maandelijks, later kun je jaarlijks testen). Je hoeft niet alle cd's te testen, maar toch zeker gerichte steekproeven op alle verschillende merken die je gebruikt. Het is zeker zeer interessant om op de cd te vermelden wanneer deze gebrand is zodat je goed kunt zien wanneer het tijd is om testen. Je test eigenlijk het beste met software als Nero CD Speed waarbij je de uitleessnelheid kunt zien. Van zodra je ziet dat de snelheid lager begint te liggen dan bij een nieuwe cd, of er grillige vormen in de snelheidscurve verschijnen, dan is het hoog tijd om die cd's goed in het oog te houden en het beste is ze gewoon opnieuw te branden. Meestal zijn de conclusies die je kunt trekken uit de cd's uit je steekproef direct van toepassing op alle cd's van datzelfde merk die je in dezelfde periode hebt gebrand.

Ik verdeel cd-r media onder in twee groepen: A-kwaliteit en B-kwaliteit. Vooral uit eigen ervaring, maar ook commentaar welke ik via m'n site heb ontvangen, en externe bronnen blijkt dat er momenteel 4 A-merken zijn die onvoorwaardelijke kwaliteit leveren. Dat zijn:

- Mitsui / MAM: Niet verwarren met Mitsumi. Mitsui is vaak erg moeilijk te vinden in onze contreien, maar zonder de twijfel de beste cd-r fabrikant van het moment. Vooral de SG-Ultra series zijn van uitstekende kwaliteit. Sinds enige tijd is Mitsui van naam veranderd naar MAM (maar meestal vind je ze nog als Mitsui) en hebben ze goedkopere reeksen zoals 'Golden Dye' cd's uitgebracht. Ik heb slechts weinig ervaring met deze cd's, dus kan niets zeggen over de levensduur. De SG-Ultra is alleszins een droom-cd.
- Kodak: Erg goede levensduur, maar jammer genoeg vrij lage reflectiviteit door de gouden reflectielaag (meeste cd's gebruiken tegenwoordig het beter reflecterende zilver) zodat ze wel eens problemen geven in oudere/goedkopere cd-spelers. Jammer genoeg schijnt Kodak-media de laatste jaren hier in Europa van de aardbodem verdwenen te zijn.
- Taiyo Yuden: Een van de cd-r pioneers. Staat sinds jaar en dag bekend als fabrikant van goede kwaliteit. Is in onze streken erg makkelijk te vinden en bovendien redelijk van prijs. Wanneer mitsui slecht leverbaar is aan deftige prijzen, gebruik ik naar alle tevredenheid deze cd's. Taiyo Yuden heeft de afgelopen jaren een gigantische groei gekend. Hopelijk hebben ze hierdoor geen capaciteitsproblemen waardoor ze mindere kwaliteit op de markt dumpen om aan de vraag te kunnen voldoen.
- Ricoh: Niet verwarren met het vreselijk slechte Ritek. Ricoh is relatief nieuw op de cd-r media markt maar heeft al een aardige reputatie opgebouwd. Helaas net als Mitsui hier slecht te verkrijgen.

En alle andere merken zijn in mijn ogen B-merken. Er zullen nog wel andere A-merken zijn, maar ik ben ze toch nog niet tegengekomen en ik heb al aardig wat verschillende merken onder handen genomen. Sommige van die B-merken hebben nochtans bepaalde uitstekende eigenschappen. Neem bijvoorbeeld Princo vroeger. De reflectiviteit van dit media is werkelijk verbazingwekkend goed. Zelfs de meest problematische cd-spelers zijn vaak nog aan de praat te krijgen met Princo media. Jammer genoeg stelt de levensduur niet veel voor. Vrijwel alle Princos die ik heb gehad zijn 'dood'. Niet door krassen of zo, ze beginnen gewoon na een tijd slechter en slechter uit te lezen tot het ermee gedaan is. Dat kom je bij de meeste B-merken tegen. De periode waarin dit gebeurt kan gaan van na enkele maanden (in extremis zelfs dagen) tot jaren voor de betere B-merken.
Het grootste probleem bij de B-merken is de onregelmatigheid van de productie. De ene keer krijg je een goeie batch in handen die zelfs na jaren nog probleemloos afspeelt. De andere keer geven de cd's al enkele maanden na het branden problemen.

Zo heb ik eens een film gekregen die op Ritek media was gebrand. Cd 1 kon ik probleemloos op m'n schijf kopiëren, maar cd 2 was onleesbaar vanaf een bepaalde sector (en moeilijk leesbaar op de sectoren ervoor). Nochtans was die cd nauwelijks een uur (!!) daarvoor gebrand met een met een moderne Lite-On brander op een snelheid die ruim onder de toegelaten snelheid lag... Zoiets maak je alleszins nooit mee met deftige cd's.

Feit is dat vrijwel alle cd's die ik heb van A-merken ongeacht hun leeftijd (de oudste cd-r's die ik nog heb gaan naar de 10 jaar) nog steeds uitlezen op maximale snelheid (tenzij ze bekrast zijn door de jaren heen natuurlijk), terwijl de B-merken meestal na enkele maanden, hoogstens jaren al duidelijk minder snel uitlezen. Block error rate metingen op die cd's tonen ook aan dat de cd's effectief een hogere error rate hebben.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat de meeste merken cd-r's verkopen van andere fabrikanten. Philips bijvoorbeeld maakt zelf geen cd-r media. Met tools als CDR Identifier, CD-R ATIP Reader of DVD Identifier (voor dvd) kun je de werkelijke fabrikant van een cd-r (dvd-/+r(w)) schijfje achterhalen.

Zo veranderen bepaalde merken dikwijls van fabrikant. Zo gebruikte de Philips Silver Premium reeks een tijd hoogwaardig Mitsui media. De cd-r's werden enorm populair en Philips veranderde ineens naar bagger eerste klas Ritek media - in dezelfde verpakking, zichtbaar amper verschillen met de Mitsui cd-r's. Dus veel mensen kochten honderden tot duizenden minderwaardige cd's in het gedacht zijnde dat ze topkwaliteit Mitsui in huis haalden.

Als je dus cd-r's gaat kopen en de winkelier vermeldt er geen ATIP info bij (de werkelijke fabrikant) dan koop je er best slechts enkele zodat je thuis kan nakijken wie de cd-r in werkelijkheid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

SatCP, complimenten en dank voor de duidelijke uitleg! Hier hebben veel mensen wat aan IMO.

Hier een link naar de pricewatch van 2 zaken die Mitsui verkopen voor de geïnteresseerden:

[url=]http://www.tweakers.net/pricewatch/74674[/url]

Het betreft hier wel DVD-R media.

- Geproduceerd door Mitsui Advanced Media Manufacturing
- 4x gecertifieerd als snelheid
- Bedrukt met Mitsui logo
- Compatible met de Pioneer standaard
- 4.7 GB capaciteit for general use
- Uitermate geschikt voor data en video opslag
- Excellent als back-up medium voor PS2 en X-box
- Europese productie
- Gepatenteerd Mitsui Dye
- Mitsui DVD-stampering
- Inline bounding
- Polycarbonaat 1ste keus Makrolon.
- zeer grote compatibiliteit.

Hier een linkje met de opbouw van Mitsui DVD-R's:

[url=]http://www.pmotion.nl/dvd-r.htm[/url]

en tenslotte nog wat info:

Mitsui Advanced Media's DVD-Recordable Discs are highly specialized, write-once DVD-R for massive data storage and retrieval and are suitable for the creation of a DVD disc in any format (DVD-Video, DVD-ROM, Audio). When stored at room temperature, Mitsui DVD-R discs have an expected lifespan in excess of 100 years. These DVD-R discs are "Minus R" compatible.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

SatCP schreef op 25 april 2004 @ 14:34:
[...]
Bij professionele backups wordt er meestal meteen gekeken naar oplossingen met tapestreamers en dergelijke. Maar dat zijn enorm kostelijke kostbare grapjes.
Sorry, kon het niet laten. Kostelijke grapjes :)

[ Voor 4% gewijzigd door CmdrKeen op 27-04-2004 11:58 ]

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Totaal off-topic weliswaar, maar kostelijk is wel degelijk correct in het Vlaams. Kostbaar wordt hier vrijwel nooit gebruikt. Neem er de Van Dale maar bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Anoniem: 107502 schreef op 24 april 2004 @ 15:30:
-knip -

samen met Nero 6.0 om mee te branden.
Mag ik dit afraden a.u.b. !!! Ik neem aan dat je nu met 5.5 werkt en ik zou zeggen hou het daar bij :Y) 6 Is een groot toeters en bellen gedoe ............ zolang je het niet persee MOET gebruiken niet doen !!! Echt verschrikkelijk als je 5.5 gewend bent :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

nero355 schreef op 27 april 2004 @ 14:20:
[...]

Mag ik dit afraden a.u.b. !!! Ik neem aan dat je nu met 5.5 werkt en ik zou zeggen hou het daar bij :Y) 6 Is een groot toeters en bellen gedoe ............ zolang je het niet persee MOET gebruiken niet doen !!! Echt verschrikkelijk als je 5.5 gewend bent :/
Eh, jah, en als je gewend bent Nero 6 te gebruiken is 5.5 weer waardeloos...Het is gewoon een kwestie van smaak. Technisch gezien doet 6 echt niet onder voor 5.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

koraks schreef op 27 april 2004 @ 16:50:
[...]

Eh, jah, en als je gewend bent Nero 6 te gebruiken is 5.5 weer waardeloos...Het is gewoon een kwestie van smaak. Technisch gezien doet 6 echt niet onder voor 5.
Had het ook over de GUI ;) En TS gaat waarschijnlijk van 5.5 naar 6 denk ik ....... ?! OK dan :)

[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 27-04-2004 23:08 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, dat had ik in gedachten omdat een aantal internetwinkels bij de NEC-ND2500 brander de optie hebben om Nero 6.0 OEM mee te leveren voor iets van € 5,00. En ik heb nog helemaal geen 5.5, in mijn openingspost schreef ik dat ik de brandfunctie van Windows XP gebruik (en die is natuurlijk wat gelimiteerd).

By the way, jammer dat die Mitsui's alleen te koop zijn per 100 stuks. Ik denk dat ik gewoon Philips DVD recordables ga kopen, in dit topic [rml][ NEC ND-2500] media compatibiliteit[/rml] las ik namelijk dat Philips Ricoh media gebruikt.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 107502 op 27-04-2004 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Anoniem: 21486 schreef op 27 april 2004 @ 11:46:
SatCP, complimenten en dank voor de duidelijke uitleg! Hier hebben veel mensen wat aan IMO.

Hier een link naar de pricewatch van 2 zaken die Mitsui verkopen voor de geïnteresseerden:
[...]
Mitsui Advanced Media's DVD-Recordable Discs are highly specialized, write-once DVD-R for massive data storage and retrieval and are suitable for the creation of a DVD disc in any format (DVD-Video, DVD-ROM, Audio). When stored at room temperature, Mitsui DVD-R discs have an expected lifespan in excess of 100 years. These DVD-R discs are "Minus R" compatible.

:)
Het imago van kwaliteitsbakker heeft mitsui (mam) voornamelijk aan zijn cd-r's te danken, uitstekende cd-r's inderdaad, de dvd-r's leverden (iig bij mij) problemen op.
Ik heb deze dvd's een tijdje betrokken bij cdrwinkel.com, in mijn plextor px-708A fikten ze goed op 4x.Er waren echter wat problemen met de schijfjes zelf die vaak aan de rand beschadigingen vertoonden en soms was de dye zelf niet homogeen zeg maar.Uiteindelijk heb ik 2 spindels a 25 stuks geretourneerd, cdrwinkel.com kreeg meerdere klachten en hebben uiteindelijk de dvd's uit hun assortiment gehaald.Ook de compatibiliteit met andere spelers/branders was volgens mij niet optimaal, maar dat heb ik ooit eens gelezen in een topic een tijd geleden, dus pin me er niet op vast ;)

[ Voor 21% gewijzigd door blobber op 27-04-2004 23:14 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70503

Kan iemand hier zeggen wat nu goede merken zijn voor dvd+r schijfjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

http://faq.tweakers.net/DVD/
Search: ervaringen DVD+R
en bij sommige shops staan ook de gebruikerservaringen erbij (zoals CDRwinkel).

Verder een behoorlijk oude koe en sterk afhankelijk van welke brander je hebt, welke snelheid dat je brand, voor wat voor doel (DVDspeler, PS2, PC etc) en wat het mag kosten.

Kortom, belegen koe trappen met veel te weinig goede reden (was het je al opgevallen dat dit een discussietopic was over hoe en waarom en niet een afhaalchinees met snelle antwoorden 'die en die moet je hebben' ?) ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 07-11-2004 08:12 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.