Toon posts:

Pc start 3 sec. op en valt helemaal uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De pc van me pa heeft kuren. Na maanden van geen problemen valt de pc na 3 sec. opstarten uit. Wanneer ik op de powerknop druk boot hij gewoon, schijven beginnen te ratelen, fans beginnen te draaien, lampjes van nic's flikkeren. Maar na 3 sec. houdt hij het voor gezien. Dus de monitor heeft ook geen tijd om aan te gaan. Deze maakt de eerste drie seconden ook helemaal geen aanstalten. Ik weet niet hoe lang deze nodig heeft gehad voor de tijd.

Wanneer ik de pc opstart hoor ik een heel zacht piepje. Ik kan niet plaatsen waar deze vandaan zou moeten komen. Of dit piepje er ooit is geweest, geen id. Maar met de kast open is er iets te horen. Is dit misschien een melding? Het piepje is wel megazacht.

Relevante hardware:
Asus A7N8X-X
Amd XP2600+ 2.08 Ghz 333 Mhz
1*512 mb 400 Mhz
Geforce FX 5200
DVD-speler & een DVD-writer
En vier pci's

Niks overgeclocked

Wat ik geprobeerd heb
Alle molexen los, dus geboot zonder hd's, en zonder dvd en dvd-writer
Geboot zonder pci's en drives
Bios ge-reset
Ander geheugen
Andere geheugenbank
Andere cpu
Andere voeding
Ander stopcontact (geaard)
Kijken of MB kortsluiting maakt met case (negatief geoordeeld :) )
Faq doorgelezen

Ik ben dus bang dat het moederbord kortsluiting (heeft) (ge)maakt.
Hoe kan ik hier op degelijke wijze achterkomen? Ik heb de search geprobeerd. Maar ik krijg alleen maar topics over pc's die tijdens het laden van de bios of windows blijven hangen. Deze pc komt niet eens zo ver.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2004 02:07 ]

Verwijderd

Word de processor wel goed gekoeld? Een vriend van me had vergelijkbare klachten nadat zijn cpu-koeler vervangen was. De Temperatuurbeveiliging greep vrijwel direct in, waardoor de PC uitviel.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2004 01:09 ]

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 12:15

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Wanneer je wel in de bios kunt komen kun je bij de meeste mb's kijken wat de temperaturen en draaisnelheid van de fan is, bovendien kun je dan kijken of hij zolang hij in de bios is er misschien niet uitknalt...

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Topicstarter
De processor-koeling draait op 5500 toeren. Een coolermaster geval geloof ik. Het vreemde is dus dat hij voorheen 24/7 draaide. M'n pa heeft kantoor aan huis dus pc staat altijd aan voor de inkomende faxen. Ik kan dus niet in de bios komen. Daar krijg ik de kans niet eens voor.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een Gateway PC, die ik onlangs van m'n zwager kreeg. Na alles geprobeerd te hebben, bleek het de plastic constructie van de powerknop te zijn. Bij het aanzetten bleef deze ingedrukt waardoor ie automatisch weer uit ging. Toen ik het front eraf had gehaald, deed ie het weer perfect.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inderdaad.. 3 seconden is wel heel toevallig, ik zou ook je powerknop eens controleren :)

Verwijderd

Bijna zeker dat je mobo in contact komt met je behuizing, waardoor kortsluiting ontstaat.... Haal hem helemaal los, doe er wel de bijbehorende afstandhoudertjes tussen....en probeer daarna onderdeel voor onderdeel erin te zetten met testen of het werkt...kan nl. ook zijn dat een kaartje defect is..

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 20:13:
Bijna zeker dat je mobo in contact komt met je behuizing, waardoor kortsluiting ontstaat.... Haal hem helemaal los, doe er wel de bijbehorende afstandhoudertjes tussen....en probeer daarna onderdeel voor onderdeel erin te zetten met testen of het werkt...kan nl. ook zijn dat een kaartje defect is..
Ik denk dat ie dat dan al wel eerder gemerkt had als die PC eerst 24/7 draaide (als z'n mobo kortsluiting maakte).

[ Voor 4% gewijzigd door Bigs op 01-08-2004 20:28 ]

Verwijderd

Het lijkt me idd een hangende powerknop. Haal de knop eens los van het mobo en maak met een schroevendraaier oid even sluiting tussen de 2 pinnetjes waar anders de powerknop aan hangt (dus niet ertussen houden anders gaat ie weer uit na 3 sec ;)) Als het goed is start ie dan wel gewoon goed op.

Als de powerknop zichtbaar blijft hangen in het 'omhulsel' wil een druppeltje olie wel helpen...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2004 20:58 ]

Verwijderd

Bigs schreef op 01 augustus 2004 @ 20:28:
[...]

Ik denk dat ie dat dan al wel eerder gemerkt had als die PC eerst 24/7 draaide (als z'n mobo kortsluiting maakte).
Mischien heeft ie er wel een bult stofjes na 24/7 gedraait te hebben in verzameld die ge-short-circuit zijn. >:) .. Maargoed het kan idd ook het aanknopje van zn comp zijn... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt. Goede opmerkingen. De cpu wordt ook tamelijk warm, nl. 65 graden. Kan het zo zijn dat er bv. stof o.i.d. ronde de cpu, of de thermal sensor zit zodat de pc automatisch afsluit omdat hij denkt dat de cpu te warm wordt? Ik zal 'm vanavond eerst 's even goed schoonmaken en jullie adviezen opvolgen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 22:22:
Ok, bedankt. Goede opmerkingen. De cpu wordt ook tamelijk warm, nl. 65 graden. Kan het zo zijn dat er bv. stof o.i.d. ronde de cpu, of de thermal sensor zit zodat de pc automatisch afsluit omdat hij denkt dat de cpu te warm wordt? Ik zal 'm vanavond eerst 's even goed schoonmaken en jullie adviezen opvolgen.
Jouw systeem schakelt inderdaad uit als de CPU te warm wordt. Echter schakelt het systeem pas zo snel uit als je zonder heatsink de PC aanzet. Stof kan de cooling beïnvloeden, maar daar reageert de temperatuur niet zo snel op. Schoonmaken kan natuurlijk nooit kwaad.

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik de powerknop ingedrukt houdt valt hij uit voordat hij de hd's aanspreekt. Ik hoor dus geen geratel. Wanneer ik de powerknop indruk en direct loslaat dan hoor ik een fractie wel de hd's ratelen. Heel raar. Morgen zal ik 'm weer openhalen en ff goed schoonmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de pc helemaal uitgezogen. Processorvoet en koelrib ook. Ik heb de processor en koelblok ontdaan van alle koelpasta, het zat overal en nergens en leek niet echt egaal. De pc start weer normaal op. Maar na een half uur draaien krijg ik een BSOD. Dat de cpu te warm wordt. Eerst maar 's nieuwe koelpasta erop smeren...

• SneaZy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09-2021

SneaZy

Don't Panic!

Ik heb precies hetzelfde gehad met hetzelfde mobo, na 3-5 seconden echt helemaal niks meer, af en toe ging ie dan wel aan, maar op het laatst helemaal niet meer.
Ik heb em dus ook helemaal schoongemaakt en nieuwe koelpasta tussen gedaan maar werkte nogsteeds niet.
Toen heb ik het mobo (A7N8X-X) weer teruggebracht naar de winkel en netjes een nieuwe gekregen. Hoop dat jij ook nog garantie hebt.

Spekkies

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord en de cpu zijn van november 2003. Dus nog even de tijd. Inderdaad hetzelfde moederbord en hetzelfde probleem. Heel vreemd, wanneer ik een beetje op het koelblok druk zakt de temperatuur in de bios met 20! graden. Dus is nu mijn vraag hoe kan je het beste ervoor zorgen dat je koelblok stijver op de cpu komt te zitten?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 15:39
goeie pasta :P

druk er arctic silver 5 tussen, dit scheelt al 5-8 graden tov witte prut :)

De wijzen komen uit het Oosten!

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
lijkt me een kwestie van goed zuiver maken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ascona op 02-08-2004 20:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
ascona schreef op 02 augustus 2004 @ 20:09:
lijkt me een kwestie van goed zuiver maken ;)
Hoe bedoel je goed zuiver maken?

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
Lijkt me niks met pasta te maken hebben, klinkt als een CPU cooler die verkeerd om op de CPU zit.

Pas op trouwens met dat aanduwen, anders kun je je core crushen. Verder even goed kijken of dat al niet is gebeurd, door de core goed schoon te maken met assaton (geen wasbenzine, dat soort spul is vet), en in licht te kijken of er niet een piepklein hoekje van de CPU core af is.

En je cooler er recht op zetten. Verder haal je de koelpasta van de CPU en heatsink af met assaton. Dan een klein (KLEIN) beetje koelpasta op je core van de CPU doen, en dan de fan erop drukken. Die spreid het wel verder uit. Let op dat er in je koelblok een stukje is uitgeslepen van ongeveer een cm breed. Deze kant hoort aan de kant van het socket waar op ongeveer een cm staat geschreven "socket A".

Have phun :)

edit:
Artic silver 5 van lijkt me echt geen 5 - 8 graden verschil geven? [Open een topic in DOC en maak ze dat daar maar wijs :X ]Met AS3 heb ik geen graadje verschil gemerkt tegenover dunne witte koelpasta bij de electroboer. Misschien met een goede meter 1 graden, en internet testjes zijn niet altijd objectief.

[ Voor 19% gewijzigd door pierre-oord op 02-08-2004 22:32 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Idd even kijken of de koeler wel goed erop zit. Hij hoort gewoon goed contact te maken als ie niet gedraaid of scheef zit. Kijk even of de rubberen voetjes op de proc er nog (recht) opzitten. Als er 1 of 2 missen gaat de koeler sowieso al snel scheef hangen en maakt ie dus slecht contact.

Verwijderd

Het lijkt er meer op dat de heatsink niet goed aangedrukt wordt. Als je hem aandrukt en de temp zakt zoveel, dan kan ie niet verkeerd zitten. Anders zou je hem nl. nog steeds scheef erop drukken. Het wil wel eens helpen om de klem bij te buigen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:09

Thandor

SilverStreak

Ik zag dat je een 5500RPM koeler had van Coolermaster (Coolermaster staat bij mij onderaan de lijst van goede koeling :P)

Een koeler die prima & veilig te installeren is en altijd goed contact maakt is een Arctic Copper Silent. Versie 1 kost 5,50 bij Gistron (héél goedkoop dus). Versie 2 weet ik zo niet, versie 2 is stiller en koelt beter.

Je hebt ook TC varianten, die zijn temperatuurgevoelig en je zult dus altijd hoge temps, maar wél de stilste PC hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar de non-TC. Als je daar een Zalman Fanmate tussen stopt :9.

Als die PC van mij was dan zou ik naar Gistron.com gaan en die Arctic Copper Silent van 5,50 kopen. Je krijgt er meteen koelpasta bij. :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het koelblok en de core nog eens goed schoongemaakt met assaton. Huis-tuin en keukenkoelpasta op de core gesmeerd, ff egaal uitgesmeerd met een pasje. De klem van het koelblok heb ik iets stijver gezet. In de bios heeft de cpu nu een temperatuur van 55 graden op een snelheid van 2090 Mhz. De temperatuur was eerst 70 graden en dan op 1250 mhz ipv. 2090 Mhz.

De kamertemperatuur is +/- 25 graden, dus 55 graden lijkt me een nette waarde voor een Amd Xp in een te kleine kast zonder case-fans. Bedankt allemaal voor de tips!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2004 15:18 ]

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 23:02
pierre-oord schreef op 02 augustus 2004 @ 22:30:
Lijkt me niks met pasta te maken hebben, klinkt als een CPU cooler die verkeerd om op de CPU zit.

Pas op trouwens met dat aanduwen, anders kun je je core crushen. Verder even goed kijken of dat al niet is gebeurd, door de core goed schoon te maken met assaton (geen wasbenzine, dat soort spul is vet), en in licht te kijken of er niet een piepklein hoekje van de CPU core af is.

En je cooler er recht op zetten. Verder haal je de koelpasta van de CPU en heatsink af met assaton. Dan een klein (KLEIN) beetje koelpasta op je core van de CPU doen, en dan de fan erop drukken. Die spreid het wel verder uit. Let op dat er in je koelblok een stukje is uitgeslepen van ongeveer een cm breed. Deze kant hoort aan de kant van het socket waar op ongeveer een cm staat geschreven "socket A".

Have phun :)

edit:
Artic silver 5 van lijkt me echt geen 5 - 8 graden verschil geven? [Open een topic in DOC en maak ze dat daar maar wijs :X ]Met AS3 heb ik geen graadje verschil gemerkt tegenover dunne witte koelpasta bij de electroboer. Misschien met een goede meter 1 graden, en internet testjes zijn niet altijd objectief.
ik had eerst een temp van 62 C. Toen alles super netjes schoongemaakt en arctic silver 5 erop. nu zit ik rond de 35-40 C(vooral met dit hete weer). Bij mij scheelde het dus wel heel veel..maar dat kwam omdat het bedrijf XXXXX het koelpasta echt niet goed had gedaan. Toen deed m'n pc et niet eens :? ..nu wel weer }) Zij hadden em voorgemonteerd omdat het een RMA geval was. Hehe...volgens mij monteren bedrijven het altijd voor omdat ze dan cker weten dat zij het goed hebben gedaan toch??..nou in dit geval dus NIET >:)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Ik heb dit ook een keer gehad, zodra ik op de powerknop drukte ging de systeem aan, alles ging aan, ook de CCFL's enzo. Na ongeveer 3 seconden idd ging de systeem weer uit. Heb toen de al die kabels eruit gehaald van PWR SWITCH, RESET SWITCH, PWR LED, HDD LED etc ...en deze weer erin gedaan, bleek dat ik dus de PWR SWITCH verkeerd om in had gedaan, waardoor de systeem zich afsloot.
Iig, check die cables na, zorg dat plus op plus zit en min op min 8)7 . (Chaintech 7NJS Problemen!)
offtopic:
AS5 geeft normaliter een tempdaling van ongeveer 2 (mss 3) graden

[ Voor 19% gewijzigd door Yellowneck op 05-08-2004 16:15 ]

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

Topicstarter
YellowNeck schreef op 05 augustus 2004 @ 16:12:
Ik heb dit ook een keer gehad, zodra ik op de powerknop drukte ging de systeem aan, alles ging aan, ook de CCFL's enzo. Na ongeveer 3 seconden idd ging de systeem weer uit. Heb toen de al die kabels eruit gehaald van PWR SWITCH, RESET SWITCH, PWR LED, HDD LED etc ...en deze weer erin gedaan, bleek dat ik dus de PWR SWITCH verkeerd om in had gedaan, waardoor de systeem zich afsloot.
Iig, check die cables na, zorg dat plus op plus zit en min op min 8)7 . (Chaintech 7NJS Problemen!)
offtopic:
AS5 geeft normaliter een tempdaling van ongeveer 2 (mss 3) graden
YellowNeck, bedankt voor je advies. Maar het probleem is al reeds opgelost zoals je kan lezen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 01:49 ]

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 16:36:
[...]

YellowNeck, bedankt voor je advies. Maar het probleem is al reeds opgelost zoals je kan lezen :)
LOL :D OK, had alleen de ts gelezen ...met dit warme weer lees ik zeeer slloom...dus over die ts deed ik al 15 minuten ofzo... :9

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Pagina: 1