Toon posts:

[WinXP] Bestanden beveiligen bij verschillende profielen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai,

Ik wil heel graag twee verschillende profielen op mijn PC met XP home. De 1 voor mezelf, de ander voor een guest. Deze laatste mag niets installeren en mag bij geen enkel bestand op de D-schijf (mijn belangrijke bestanden). Nu kun je volgens de 'help' aangeven welke bestanden je wilt beveiligen als je je eigen profiel met een wachtwoord beveiligt, maar alleen de standaard mappen in 'mijn documenten' zijn dat niet meer toegankelijk voor de guest; alle andere mappen kun je niet beveiligen, je kunt alle bestanden hier openen of zelfs verwijderen. Ook is alles doorzoekbaar.

Is hier een oplossing voor of is dit inherent aan XP home en zou ik dan moeten overschakelen op professional?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je NTFS-bestandssysteem ?

Heb me eens laten vertellen dat de instellingen zoals in Pro alleen in veilige modus (f8 tijdens het opstarten) te wijzigen zijn. Home Edition maakt gebruik van het met XP geintroduceerde "Simple File Sharing". Hiermee kan je een map een prive map maken, als je de eigenaar bent. Op dat moment heeft enkel nog de eigenaar toegang. In Professional is Simple File Sharing uit te schakelen en kan je rechtermuisklik security alles instellen.

Een nieuwe gebruiker zou je gewoon via het configuratiescherm moeten kunnen creëren als je een beheerder van de computer bent.

Kijk ook even op Wat is het verschil tussen XP "Home" en "Professional"? uit de Windows Operating Systems - FAQ :)

[ Voor 28% gewijzigd door sanfranjake op 31-07-2004 16:12 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Home Edition maakt gebruik van het met XP geintroduceerde "Simple File Sharing". Hiermee kan je een map een prive map maken, als je de eigenaar bent.
Zo staat het in de Help en zo zou het volgens mij moeten werken. Sterker nog, ik zie bij de eigenschappen van elk bestand, elke map of zelfs schijf een selectievakje staan met 'vink dit aan om dit en dat te beveiligen' of iets van die strekking'. Het rare is dat geen van die vakjes actief is (dus donkergrijs). Ze zijn alleen actief in de map 'Mijn documenten' (die ik dus niet gebruik).

En ja, ik heb een NTFS-bestandssysteem.

Verwijderd

Topicstarter
Dus... :9