Toon posts:

Dual boot ME-XP, ME kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een jaar een dualboot met Windows ME op C: en Windows XP pro op D:
de boot schijf (met partitie C: en D: E: en H:) zit op een extra ide (promise) controller.

Ik heb in eerste instantie ME geïnstalleerd en toen XP om de dual boot goed te laten verlopen.

Dit heeft altijd goed gewerkt tot 3 weken geleden.
Als ik ME wil booten loopt de pc gewoon vast, in safe mode kom ik wel maar dan geeft ME niet aan wat er fout zit. Is er een manier om er achter te komen waarom ME ineens niet meer werkt of om ME overnieuw te installen zonder dat XP hierdoor beïnvloed wordt? :?

M'n XP install is op het moment echt helemaal optimaal en kost me zeker 3 weken om weer zo te krijgen dus deze wil ik sowieso niet verzieken

Oh ja, m'n relevante specs:
2x 80GB hdd
alle partieties zijn FAT32
Hdd1: op promise
c: 10 GB (met me)
d: 10 GB (met xp)
e: 750MB (voor cd's)
h: 54 GB (data)

Hdd2: op Nforce2
f: 38 GB
g: 38 GB

en nog m'n DVD-R/W,DVD-ROM en CD-R/W apparaten op m'n Nforce

Kom nu a.u.b. niet met de opmerking "Gooi ME er gewoon af want ME sucks" want ik heb ME (of 98SE) gewoon af en toe nodig.

B.V.D.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:41
Er zit toch ook een herstel functie in ME? Kan je die niet draaien in veilige modus?

Dit weet ik trouwens niet zeker. :Y)

Verwijderd

Wat ik zou doen is het volgende:

kopieer je boot.ini
formateer je C: schijf
herinstalleer ME
en kopieer je boot.ini terug

wanneer bovenstaande niet lukt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reply's

MADGOBLIN:
Helaas is er geen herstelpunt aanwezig in ME (dat had ik er even bij moetten zetten)

flykiller20:
Als ik m'n c: formateer, dan zijn de system file's van XP ook weg en boot XP niet meer, of zit ik er dan naast? (ik doel op ntdetect.com, io.sys, msdos.sys, Bootsect.dos enz enz.)

Verwijderd

normaal gesproken worden de files die jij bedoelt op de schijf van xp gezet maar stel dat ze toch op je c:\ root staan kopieer ze dan tijdelijk en kopieer ze later terug net als je boot.ini :)

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:05

Nik

Je kunt je bootloader toch gewoon rebuilden?

Verwijderd

Topicstarter
flykiller:
hmm, io.sys is naar mijn weten een bestand waar je BIOS naar zoekt en moet op je MBR staan. Als ik die dus terug kopier heb ik er dus niks aan omdat ik hem dan niet in m'n MBR gooi... toch bedankt, Als ik het fout heb laat het me dan weten want ik wil het graag oplossen.

proller:
Oke, kun je mij vertellen hoe?

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik niet gewoon in het boot menu kiezen voor ME dan F8 ->safemode ME vanaf HDD overnieuw installen? Zit ik me ineens te bedenken...

Verwijderd

Als je dat doet is warschijjnlijk ook je bootmenu pleitos!

Maar goed. Ik heb weekend! ik wens je veel succes

Ik heb het vroeger ook nog wel eens met win98 gedaan en enige wat ik moest doen was boot.ini aanpassen

Verwijderd

Topicstarter
flykiller20:
ok, goed dat je dat ff zegt :) maar volgens jou was dat dus allen de boot.ini dus die kan ik ff backuppen.

Dan doe ik dat denkik maar, bedankt

Verwijderd

Ontbreekt himem.sys niet?

Verwijderd

Topicstarter
Dit is m'n c root:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.honkoop1/root.jpg

Ik zit een beetje in m'n maag met de files met een uitroepteken in het icoon...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 17:17 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 17:14:
Dit is m'n c root:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.honkoop1/root.jpg
Ik zit een beetje in m'n maag met de files met een uitroepteken in het icoon...
Zo goed ?? :P

En die files moet je dus juist hebben ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:48
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 16:52:
flykiller20:
ok, goed dat je dat ff zegt :) maar volgens jou was dat dus allen de boot.ini dus die kan ik ff backuppen.

Dan doe ik dat denkik maar, bedankt
Je hebt in ieder geval ntdetect.com, ntdlr en boot.ini nodig. Echter ook al zet je deze terug na een format + reinstall van Me, dan nog gaat 't niet werken. WinMe schrijf namelijk een Win9x bootsector naar je eerste partitie, en die zal dus nooit de NT bootfiles gaan starten. Met FixBoot van de XP Recovery Console zul je echter de NT bootsector naar je partitie kunnen schrijven, zodat in ieder geval je XP installatie weer bootable is. Echter om Win9x te kunnen starten vanuit de XP bootloader moet de Win9x bootsector opgeslagen zijn in het bestand bootsect.dat, weet echter niet of je deze ook zomaar mee kunt nemen vanuit je oude situatie.
Pagina: 1