Toon posts:

Breedbeeld & Tv-out

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op welke resolutie moet je je breedbeeld instellen?

800*600 zoals met mijn vorige 4:3 tv doet het perfect, ik vroeg me alleen af of er misschien een nog betere resolutie mogelijk was waar je dus betere beeldkwaliteit mee krijgt :)

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-03 10:13
de native resolutie van een breedbeeld is volgens mij 1024*576.. :)
de native resolutie van een normale tv is namelijk 720*576, en de breedbeeld doet daar horizontaal gewoon een paar pixeltjes bij...

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Verwijderd

Topicstarter
DuDePrOdUcTiOnS schreef op 30 juli 2004 @ 00:55:
de native resolutie van een breedbeeld is volgens mij 1024*576.. :)
de native resolutie van een normale tv is namelijk 720*576, en de breedbeeld doet daar horizontaal gewoon een paar pixeltjes bij...
Ok dan, en dat kun je vast wel instellen met powerstrip?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 10:55:
[...]

Ok dan, en dat kun je vast wel instellen met powerstrip?
Heb het al gevonden, maareh, ik heb nu ook een 100 Hz tv, moet ik de refreshrate dan ook instellen op 100 Hz?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Je TV out zal een PAL 720x576 signaal uitsturen, beste wat je dan kunt doen voor films is een gewone 4:3 resolutie kiezen en dan de video anamorphic afspelen met je software. Met de TV rek je dat dan weer uit over het gehele beeld zodat de verhoudingen weer kloppen.
100Hz instellen heeft geen zin.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 30 juli 2004 @ 12:25:
Je TV out zal een PAL 720x576 signaal uitsturen, beste wat je dan kunt doen voor films is een gewone 4:3 resolutie kiezen en dan de video anamorphic afspelen met je software. Met de TV rek je dat dan weer uit over het gehele beeld zodat de verhoudingen weer kloppen.
100Hz instellen heeft geen zin.
Kijk!

Perfect!

Dat is het antwoord waar ik op zat te wachten!

Thank u!!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42
ShittyOldMan schreef op 30 juli 2004 @ 12:25:
Je TV out zal een PAL 720x576 signaal uitsturen
Ligt volgens mij ook aan de videochip. Veel chips kunnen volgens mij alleen 640x480 en/of 800x600 aan.
beste wat je dan kunt doen voor films is een gewone 4:3 resolutie kiezen en dan de video anamorphic afspelen met je software. Met de TV rek je dat dan weer uit over het gehele beeld zodat de verhoudingen weer kloppen.
Dit heeft neem ik aan alleen zin als je een anamorphe bron hebt? Wat zou een player met een divx van 640x360 (16:9) moeten doen? Eerst oprekken naar anamorph formaat (waar je kwaliteit niet beter van wordt) en dan de TV het beeld weer laten samenpersen?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Dit heeft neem ik aan alleen zin als je een anamorphe bron hebt? Wat zou een player met een divx van 640x360 (16:9) moeten doen? Eerst oprekken naar anamorph formaat (waar je kwaliteit niet beter van wordt) en dan de TV het beeld weer laten samenpersen?
De TV perst het dan niet samen, maar rekt het enkel horizontaal uit, verticaal niet want dat doe je al met de PC. Het is even testen wat het mooiste resultaat geeft, laten rekken door de PC of inzoomen door de TV.
Hoe de TV dit doet weet ik niet zeker (bij non anamorphic dus). Als het enkel dezelfde beeldlijnen verdeelt over het beeldoppervlak lijkt het mij mooier om softwarematig te schalen en interpoleren.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42
ShittyOldMan schreef op 31 juli 2004 @ 00:33:
[...]

De TV perst het dan niet samen, maar rekt het enkel horizontaal uit, verticaal niet want dat doe je al met de PC.
Mijn fout inderdaad, het beeld bevat dan al het maximaal aantal verticale lijnen.
Het is even testen wat het mooiste resultaat geeft, laten rekken door de PC of inzoomen door de TV. Hoe de TV dit doet weet ik niet zeker (bij non anamorphic dus). Als het enkel dezelfde beeldlijnen verdeelt over het beeldoppervlak lijkt het mij mooier om softwarematig te schalen en interpoleren.
Dat zal inderdaad wel van de televisie afhangen. Ik zal eens kijken of ik zelf verschil kan zien.

Aan de andere kant... m'n televisie hangt nog steeds op de NTSC standaard, omdat ik PAL maar niet aan de gang krijg. Alleen daardoor lijken de kleuren al een stuk minder mooi. Wat ook wel kan kloppen, omdat je overal leest dat PAL wat dat betreft beter is dan NTSC.

Verwijderd

Topicstarter
eborn schreef op 31 juli 2004 @ 19:34:
[...]
Mijn fout inderdaad, het beeld bevat dan al het maximaal aantal verticale lijnen.

[...]
Dat zal inderdaad wel van de televisie afhangen. Ik zal eens kijken of ik zelf verschil kan zien.

Aan de andere kant... m'n televisie hangt nog steeds op de NTSC standaard, omdat ik PAL maar niet aan de gang krijg. Alleen daardoor lijken de kleuren al een stuk minder mooi. Wat ook wel kan kloppen, omdat je overal leest dat PAL wat dat betreft beter is dan NTSC.
Dat is kul, als je dvdbeaver checkt zul je zijn dat in 9 van de 10 gevallen de ntsc dvd de beste beeldkwaliteit heeft.

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 06:39

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

@hare

PAL heeft (iets)meer beeldlijnen, dus mooier beeld.
NTSC heeft een hogere refresh..dus rustiger beeld.

Lang leve PAL60(Pal met zelfde refresh als ntsc) :P

ma ma ma ma ma macron one

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
eborn schreef op 30 juli 2004 @ 23:30:
Eerst oprekken naar anamorph formaat (waar je kwaliteit niet beter van wordt) en dan de TV het beeld weer laten samenpersen?
Met als verschil dat je minder 'storing' van je kabel ziet, omdat je meer beeldlijnen gebruikt. In de meeste gevallen zal het beeld bij anamorph oprekken zeker niet slechter zijn.
MaxBurn schreef op 01 augustus 2004 @ 12:26:
Lang leve PAL60(Pal met zelfde refresh als ntsc) :P
En 100 beeldlijnen minder dan 'normaal' PAL.
Pagina: 1