Toon posts:

Airflow..

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan 5 extra fans in m'n kast te bouwen (3 voor 2 achter) voor een airflow.. waardoor m'n GeForce nog beter te overclocken is.. maar om ook nog een beetje te kunnen genieten van m'n nachtrust wil ik d'r een paar switches in tussen bouwen.. :) hoe moet ik dit doen.. en hoe is dit een beetje mooi weg te werken..?

en zou een Fan boven in de kast veel invloed hebben op CPU temp..?!

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 15:52
veel lucht alleen is niet goed.

als je je fans goed plaatst hoef je helemaal geen 5 fans te plaatsen, maar zijn 3 goede al lang goed genoeg.

maareh.....
je moet gewoon op de plaatsen waar de meeste warmteontwikkeling is (geforce en proc) misschien een mooie fan in de zijkant van je kast maken.

en dan (zoals bij mijn kast) een fan vooraan aan laten zuigen, en achter bij mij 40mm fannetje weer weg laten zuigen.

werkt goed bij mij.....

Verwijderd

voor switches / fanbus systeempies moet je niet bij mij wezen, maar ik kan je wel vast vertellen dat fans een positieve invloed hebben op je cpu temperatuur. (duh)
als ik mijn enige extra case fan stil zet, stijgt de cpu temperatuur met dik 3 graden.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
http://www.virtualhideout.net/guides/7v_12v_baybus/index.shtml

Die is leuk.. schakelaartjes voor 12v/7v/uit. Kun je ze ook nog zachter zetten :)

Verwijderd

Topicstarter
en memsinks dan..!?

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:29

botoo

💀 too old to die young

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Als 't alleen voor je videokaartje is, waarom dan niet alleen daarop een betere koeling...

Verwijderd

hier een leuk voorbeeldje!

Baybus + uitleg

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.dsa-com.nl/rorupc/review/case%20cooling/case.gif
zo heb ik het,
en hier staat alles uitegelegd: http://www.dsa-com.nl/rorupc/review/case%20cooling/casecooling.htm

• SanduTje
  • Laatst online: 04-09-2016
Op maandag 25 december 2000 23:40 schreef marble het volgende:
maareh.....
je moet gewoon op de plaatsen waar de meeste warmteontwikkeling is (geforce en proc) misschien een mooie fan in de zijkant van je kast maken.
laat je die fan zuigen of blazen??

Verwijderd

Zoals op de tekening hierboven vind ik het nogal omslachtig. Je ziet het ook wel vaker dat de fan achter boven de voeding zit. Kies gewoon een kast (Antec b.v.) waar de fan achter onder de voeding zit, dat is veel en veel beter voor de airflow!!!

• d33n
Op dinsdag 26 december 2000 12:02 schreef SanduTje het volgende:

[..]
laat je die fan zuigen of blazen??
aanzuigen, want anders vertraag je de fans op je proc.

• SanduTje
Op dinsdag 26 december 2000 12:58 schreef marble het volgende:

[..]
aanzuigen, want anders vertraag je de fans op je proc.
:?
dus warme lucht afvoeren of koude lucht er in blazen?

• d33n
ligt eraan hie je het ziet.

maar je moet die fan dezelfde kant op laten blazen/zuigen als de fan op je proc.

• SanduTje
Ik heb een slot 1 cpu dus dat geldt niet het zelfde denk ik...

Ik wou de fan eigelijk te hoogte van de videokaart maken, dus vandaar de vraag warme lucht weg of koude lucht er bij..?

thnx

Verwijderd

BOven blowhole, onder zuigen :)

Verwijderd

Topicstarter
en maakt het omdraaien van fan in de voeding nu veel uit voor een betere koeling ..?!

Verwijderd

kijk eens op:

http://www.fanbus.com/

Verwijderd

Voorin(onderin) fans die naar binnen blazen, achterin 2 fans die naar buiten blazen (bovenin) en wat je ook kan doen is een fan bovenop de kast maken die de warme opstijgende lucht wegvoerd.

Verwijderd

Het is allemaal zo logisch, he???

• SanduTje
Op dinsdag 26 december 2000 19:59 schreef SanduTje het volgende:
Ik heb een slot 1 cpu dus dat geldt niet het zelfde denk ik...

Ik wou de fan eigelijk te hoogte van de videokaart maken, dus vandaar de vraag warme lucht weg of koude lucht er bij..?

thnx
IK HEB HET OVER EEN FAN AAN DE ZIJKANT VAN DE KANT TE HOOGTE VAN DE PCI-SLOTEN!!!

moet deze nou lucht afvoeren of toevoeren??

Verwijderd

Probeer het uit en meet het verschil!!!!
Het is zo verschrikkelijk simpel, kind kan de was doen!!!

Verwijderd

Op woensdag 27 december 2000 10:40 schreef SanduTje het volgende:

[..]
IK HEB HET OVER EEN FAN AAN DE ZIJKANT VAN DE KANT TE HOOGTE VAN DE PCI-SLOTEN!!!

moet deze nou lucht afvoeren of toevoeren??
ERUITZUIGEN NATURLIJK JEZUS IS DAT NOU ZO MOEILIJK!!!!!! DE HETE LUCHT MOET GEWOON METEEN DE KAST UIT!!!!

Verwijderd

uh iefje, ik zou die fann dus juist naar binnen laten plazen op je pci sloten. Kouwe lucht dus. En bovenin die naar buiten blazen.

• SanduTje
Op woensdag 27 december 2000 19:04 schreef iefje het volgende:

[..]
ERUITZUIGEN NATURLIJK JEZUS IS DAT NOU ZO MOEILIJK!!!!!! DE HETE LUCHT MOET GEWOON METEEN DE KAST UIT!!!!
Blijkbaar is het niet zo MAKELIJK als jij zegt, anders vraag ik het niet! :(

Blijkt ook uit het antwoord van Alchemy :P

Verwijderd

uhhhh je hebt voorin toch intake fans dan zou ik die fans aan de zijkant naar buiten laten blazen, kleine airflow maar alle warmte van de proc en geforce gaat mee.....

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:29

botoo

💀 too old to die young

iefje, sandutje: imho is de richting afhankelijk van de blaasrichting van je cpu, vooral bij socket type moederborden.
Als de fan op de cpu op zuigen staat zou je de zij-fan ook op zuigen moeten zetten, staat de cpu-fan op blazen (zoals bij mij), zet ik hem ook op blazen.

Zoals zovaak is er niet 1 antwoord goed maar zijn er meer mogelijkheden, proberen en meten, dan weet je wat bij jou de beste oplossing is :7

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

:) Je kunt het ook gewoon proberen. En voel dan aan de (dichte) kast met je hand waar de boel warm wordt. Daar in de buurt moet je dus warme lucht afvoeren. Fan naar buiten blazen dus.

En aangezien warme lucht stijgt, is de aanvoer normaal onder en de afvoer boven.

Verwijderd

in de zijkant van de kast 80mm op m'n mobo en kaarten, een 2 50mm fans op de cpu( 1 op heatsink ander 1 cm boven de eerste fan )
En binnenkort 2 fans van achter bovenin die naar buiten blazen
Pagina: 1