[audioset] 4.1 naar 5.1 ombouwen?

Pagina: 1
Acties:

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-08 18:33
Beste Tweakers!

Ik heb lang naar het antword gezocht, op Google kwam ik er niet uit, ik kreeg daar alleen maar de vergelijking tussen 4.1 en 5.1 speakers. Dus probeer ik het eens hier.

Ik heb enkele jaren terug een PC gekocht, waar ik de SoundBlaster Live! 1024 surround geluidskaart bij gekocht had, met de bijbehorende Four Point Surround 4.1 Cambride SoundWorks speakers (Beter bekend als Cambridge SoundWorks FPS1000). Wellicht bekend bij enkele tweakers?

Toen die PC te oud werd, heb ik een nieuwe PC samengesteld, met toen een 5.1 geluidskaart, te weten, de SoundBlaster 5.1 Digital. De oude PC ging naar mijn vader, maar wilde wel geluid hebben dus hij heeft de 4.1 erin laten zitten. Hij had geen plek voor de 4.1 boxen, dus heb ik die gehouden.

Ondertussen staat de 4.1 speakerset hier nog steeds. Maar ik heb wel een 5.1 geluids kaart. Nu vind ik het zonde om een nieuwe speakerset aan te schaffen, vooral omdat deze speakers nog goed klinken. Ook geef ik dan mijn geld liever uit aan een nieuwe videokaart.

Nu is mijn vraag dus, is het mogenlijk om een 4.1 speakerset om te bouwen naar een 5.1 speakerset?

Natuurlijk willen jullie wat meer info, over de aansluitingen.

[groen front op geluidskaart] ---> [volume regelaar] ---> [front ingang subwoofer]
[zwart front op geluidskaart] ---> [ ] ---> [rear ingang subwoofer]

Iedere draad is hierbij een stereo draad, dus de front draad is stereo links en rechts.

Dan gaan er vanuit de subwoofer 4 losse draden naar de 4 satteliet speakers.

Nu zijn mijn aansluitingen op de geluidskaart:

[geel: digitale/analoge uitgang*] [groen: lijn uit vóór] [zwart: lijn uit achter]

*6-kanaals of gecomprimeerde AC3 SPDIF-uitgang voor externe digitale apparaten of een digitaal luispreker systeem. Deze uitgang is ook geschikt voor analoge centrale en subwoofer-systemen van de 5.1 serie.

Ik heb al en extra center speaker, dit is eigenlijk een gewone speaker (linkerkanaal) van een andere stereo speaker set.

Dus nu mijn vragen, is het mogenlijk om mijn 4.1 een 5.1 systeem te laten worden, ja of nee? En hoe moet ik dan alles verbinden?

Overigens, de volume regelaar hoeft niet gebruikt te worden. Dit kan ik al doen via mijn toetsenbord.

Zelf had ik al zitten denken, ik sluit gewoon die linker stereo speaker aan op de center uitgang (de gele) maar werkt dit ook? Want het is ook een subwoofer uitgang. maar ik heb die subwoofer op de 4.1 set zitten, zonder dat daar een losse kabel naartoe gaat (hij regelt dus zelf de subwoofer?).

Liver ga ik niet knippen in kabels enzo, maar als het moet, dan moet het. Als iemand me hier bij kan helpen, graag, en alleen serieuze antwoorden.

Alvast bedankt!

Duidelijkere(?) aansluitings overzicht:

Afbeeldingslocatie: http://www.fileforum.org/fps.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door Nik op 25-07-2004 19:04 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Je zult dan ook nog iets moeten maken van de subwoofer uitgang naar de subwoofer zelf. Daarnaast nog dus de versterking voor de nieuwe center speaker.

Maar waarom zo moeilijk doen> Je kunt ook in de dvd decoder instellingen de center naar de twee fronts toe laten sturen. Als je achter je monitor zit en je hebt de fronts goed opgesteld dan komt het center geluid alsnog netjes uit het midden. Lijkt mij nog beter dan een hele andere centerspeaker met een andere klank dan de rest. Sub gaat dan ook naar de fronts en via het filter weergegeven door de sub. Dus enige verschil is die centerspeaker, en het is wat simpeler :P

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Nik
Ja ik weet niet. Ik heb het vaak genoeg dat als ik mijn geluid is spellen op "5.1 audio" zet, dat het center geluid mist (onder andere in JOTR). En het is toch wel lekker, vooral voor films, om het center kanaal te hebben. We hebben hier in het hele huis 5.1 staan bij de DVD spelers, dus dan mis ik toch wel wat. Klinkt missien wat overdreven maargoed, ik merk het zelf wel.

En de subwoofer uitgang kan ik nit gebruiken, er zit geen ingang op de subwoofer, dat ik het probleem juist.

Is er niet een mogenlijkheid om gewoon die center speaker aan te sluiten op de center uitgang, en dat het .1 geluid nog steeds over de normale speakers gaat? Ik heb het net getest zonder de center speaker aan te sluiten. Als ik dan de instellingen op 5.1 zet, dan doet de subwoofer het gewoon wel. Dat komt denk ik omdat in de subwoofer hardware zit de de hoge tonen van de lage onderscheid (net als een 3 weg systeem zeg maar, alleen de midden en hoge toon gaan naar de satteliet, de lage toon laat hij achter in de subwoofer).

Maar wat zou er gebeuren als ik die center speaker aansluit? En moet daar nog een speciale stekker voor gebruikt worden? Hoe zit dat er normaal uit, is het ook gewoon een stereoplug, waarbij het linker kanaal bijvoorbeeld de center is, en het rechterkanaal de subwoofer? Of zit dat anders?

• ShittyOldMan
Inderdaad eenzelfde stereo plug als de rest, waarvan de linker (of rechter, geen idee) naar de versterking moet.
De sub werkt nu met 5.1 inderdaad wegens de lage tonen van de fronts. Echter dus niet de LFE. Misschien dat je die middels de drivers naar de fronts kunt sturen? Anders mis je die namelijk gewoon.

• Nik
Naar de versterking? Die snap ik niet.

[gele plug] --> [center & subwoofer]

Oftewel, de subwoofer sluit ik gewoon niet aan. Ik pak gewoon één speaker en die moet dan óf op de linker of het rechter (=center en subwoofer of andersof) kanaal aangesloten worden. Het subwoofer kanaal laat ik achterwege, want dat wordt gedaan via de lage tonen, die de subwoofer er zelf uitfilterd.

^^^
Kan ik niet gewoon een setje stereoboxen aansluiten, het volume helemaal zacht zetten, en dan een muziekje opzetten, en dan het geluid steeds wat harder, zodat ik kan zien welke van de twee uitgangen (=stereo) de subwoofer is en welke de center speaker is?

Want dan sluit ik die center speaker gewoon aan, zet ik het geluid op 5.1 en als het goed is pakt hj dan de subwoofer alsnog via de lage tonen regeling, en de center zoals normaal. Ik laat dus alles hetzelfde, alleen sluit ik de center er bij aan.

Kan het geen kwaad om een gewoon stereosetje aan de gele center/sub uit te hangen? En zou dit zo gaan werken? Niemand ervaring hier mee?

[ Voor 23% gewijzigd door Nik op 25-07-2004 21:56 ]

• ShittyOldMan
Je hebt wel een versterker nodig om die center speaker aan te sluiten. Bij een PC speakerset zit deze veelal ingebouwd in de subwoofer of in één van de satalieten (de zwaarste), of een los versterkertje zie je soms ook wel eens (met decoder en alles). Je kunt dus niet zomaar een losse speaker op je geluidskaart aansluiten. Je moet er een versterker tussen zetten. Vervolgens moet je ook nog eens als je het volume wilt bijregelen beide versterkers zachter/harder zetten (of je zet je redelijk open en regel alles met de windows volume regeling).
Achterhalen wat vervolgens de center uitgang is is het probleem verder niet. Sluit anders je frontspeaker plug aan op die uitgang en luister (met een 5.1 bron zoals een DVD) uit welke speaker de stemmen komen, links of rechts. Uit de andere zouden lage tonen moeten komen, maar die gaan naar de sub.
Want dan sluit ik die center speaker gewoon aan, zet ik het geluid op 5.1 en als het goed is pakt hj dan de subwoofer alsnog via de lage tonen regeling, en de center zoals normaal. Ik laat dus alles hetzelfde, alleen sluit ik de center er bij aan.
De subwoofer werkt wel, het geeft de lage tonen weer van de fronts, maar het LFE geluid ontbreekt gewoon. Tenzij je die dus naar de fronts kunt sturen middels een instelling. Maar in principe ga je die dan missen.

• Nik
Nou ik heb in ieder geval iets gevonden, een knopje "bas omleiding" in de Creative Mixer. Misschien kan ik daar wat mee!

Maar dan nog de vraag, waarom moet er een versterker op? Wat doet die dan nog extra? Wat voor geluid komt er nu uit het center kanaal? Een gecodeerd geluid (kraak dus)? Want ik kan zowel digital als analog uitput kiezen. Ik moet dus ana kiezen, dat snap ik. Maar waar is die versterker dan voor? Ik heb ook een spekerser, met stereospeakers, waarvan er één ook volumeregeling heeft. Is dit dan een box met ingebouwde versterker of heb ik dat mis?

edit: valt me trouwens op dat er weinig mensen het antwoord weten op deze vraag... lijkt me toch wel uiterst interessant voor 4.1 bezitters :*)

[ Voor 13% gewijzigd door Nik op 26-07-2004 00:30 ]

• ShittyOldMan
Als één van die twee speakers van die stereo speakerset een volumeregeling heeft, en ook nog eens zwaarder is, zal daar een versterker in zitten. Moet je alleen even achterhalen of daar dan ook het centrergeluid uit zal komen. Sommige sets hebben namelijk een vast snoer als aansluiting en kun je links/rechts niet omwisselen. (ik dacht overigens dat het om een losse speaker ging, zonder versterker, vandaar).

• Nik
Het is iderdaad een speaker met een volume regeling. De speaker zelf is nog wat zwaarder ook. En ik zie nu net dat er ook een voeding aan hangt! Lijkt me dus wel een speaker met versterker.

Ik ga het eens even proberen morgen! (tenzij ik hier nog een negatieve reactie hoor dat ik het niet moet doen).

• ShittyOldMan
Proberen kan geen kwaad natuurlijk :). Je kunt dan zelf uitvogelen wat het beste werkt. Heel persoonlijk zou ik nog eens goed overwegen om gewoon niet de center te gebruiken maar deze door te sturen naar de fronts. Je mist dan dus geen stemmen (je moet het wel eerst instellen in windvd/powerdvd). Voor spellen kun je ook gewoon een 4.0 speakersetup gebruiken, aex, a3d, enz (althans, zover ik weet is dat gewoon mogelijk). Ook dan hoor je geen geluiden te missen.
Maar uiteindelijk gewoon een kwestie van proberen.

• Nik
Nou dan ga ik vanmiddag eens even dat boxensetje opzoeken. Kijken of het veel mooier is dat geluid. Ik mis écht die center speaker, hoe gek het ook klinkt, maar center via de l en r klinkt gewoon anders dan een echte center speaker. Misschien ook omdat mijn L en R speakers 3 meter uit elkaar staan?

Ik ga het gewoon eens proberen, lzoalng is niets opblaas met dat proberen vind ik het best. Zodra het begint te stinken haal ik die speaker wel los :*)

Nu maar hopen dat de center op het linker kanaal zit... Anders moet ik de stekker gaan verbouwen.

• ShittyOldMan
3 meter, lol, ja dan klinkt het inderdaad anders ;)
Voor films moet je ze eigenlijk dicht bij het scherm hebben. Dat is bij grote schermen alleen een stuk makkelijker, bij kleinere schermen (als monitors) niet, dan staat alles op 1 hoopje, of je moet er dicht op gaan zitten.

Kwestie van proberen dus, laat maar weten hoe het gaat :)

• Nik
Ge-wel-dig!

Het werkt :*)

Ik heb dus gewoon een 2.0 setje erbij gehangen, en het werkt zeer goed! Alleen het probleem is, dat de center op rechts zit, en de bus op links. Nu heb ik de sub (LFE) zo ver gekregen (bassonleiding) dat hij naar mijn 4.1 sub gaat. Maar ik kan moeilijk die 2e box zo laten staan. Ik ga eens kijken of ik niet een andere manier kan bedenken.

Misschien koop ik wel een Dolby Digital receiver erbij, dan zluit ik mijn PC ook aan op de DVD/5.1/breedbeeld set hier, en dan heb ik een complete HTPC met alles erop en eraan :*)

Maar voorlopig werkt het zo, heel erg bedankt ShittyOldMan!

• ShittyOldMan
Zit er niet iets van 'swap center/sub channel' op? Sommige kaarten ondersteunen dat namelijk.
En mooi dat het verder werkt, ook met de LFE :)

• Nik
Nee er zit geen swap op. Niet in de Creative driver/mixer helaas. Misschien ga ik draadjes knippen en verwisselen, hopen dat dat goed gaat dan (en of ik het wel zal doen). In ieder geval bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door Nik op 26-07-2004 15:42 ]

Pagina: 1