Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Laptop HD -> IDE zelf maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11 11:24

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Topicstarter
ik zit met een vraag... zoals de topictitel al zegt.
ik heb een Laptop HDD en die wil ik graag op IDE aansluiten (voor een stille server)
het is een IBM 2160MB 2,5 inch
HDD kan ik die omvormer ook zelf maken?

dit is de achterkant:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sulma058/DSC00353.JPG

de bovenkant:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sulma058/DSC00354.JPG

Schema

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/9000_9999/9700/9740/9741/974145_BB_02_FB.EPS.jpg
hij kost €9.95 alleen het probleem is als je bij conrad besteld komen weer die KK er over heen krijgt (KK = K*T Kosten) dus kost dat klein dingetje in totaal €23.50 en dat wordt me ff teveel :'(

maar is er een mogelijk om hem zelf te maken, ik heb best aardige soldeer skills en ik heb een beetje verstand van elektro, maar niet te moeilijk doen, want dat begrijp ik weer niet :P

[ Voor 27% gewijzigd door peddro op 25-07-2004 12:16 ]

Verwijderd

ha die Peddro'

Ik zou als ik jou was ff op een beurs rondneuzen, ik heb nl. mijn convertertje voor 7,5 euri op de beurs gekocht.

Greetzzz

• peddro

peddro

Topicstarter
maar dan moet ik weer wachten op een beurs....

Verwijderd

de pinnetjes zijn gewoon op dezelfde plaats, behalve dat de vier pinnetjes aan de zijkant (2x2 aan 1 kant, niet 2 aan iedere kant) de stroom leveren (de laptop aansluiting is dan ook 44 i.p.v. 40 pins. je kan vast met google wel vinden welke draadjes aan de 5 en 0 volt moeten.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05:19

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Bij de elektronica-onderdelen shop in mijn buurt hangen dit soort dingen gewoon aan een rekje aan de muur.
Je kan eens kijken of dat bij jou ook zo is :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• peddro

peddro

Topicstarter
dat kan ik nog wel ff doen, ik heb goed op Google en op GoT gezocht maar gewoon niet gevonden wat ik moet hebben :(

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11 19:11
die dingen zijn ook gewoon voor een paar euro te koop in een PC shop... gewoon ff bellen meestal staan die kleine dingen niet op hun site.

tja...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:41
Afbeeldingslocatie: http://www.unitechelectronics.com/ide44pinout.gif

Pin 1 tot 40 zijn exact gelijk aan je IDE connector, alleen loopt de voeding hier ook over de connector en die zul je er dus zelf aan moeten fabrieken.

Repareren doe je zo.

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
Het probleem is, waar wil je een female connector vinden die op de 44 pins past? De pin afstand is namelijk niet het zelfde als hij een IDE/FDD stekker. Tenzij je het direct op je 2.5" HD wilt solderen, maar dat is zonde...

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:45
myelectronics.nl... 10 euro, 6.25 verzendkosten

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:34
Ja idd, die kan je hier ook nog wel vinden geloof.
Kost nix man en zelf maken is veel te moeilijk doen, terwijl het makklijker kan ;)

Verwijderd

Voor stilte hebben moderne harde schijfen een tooltje.

• peddro

peddro

Topicstarter
maar het is een oude PC...

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
Er zijn meer zaken die het verloopje verkopen. Myelectronics is er bijvoorbeeld 1.

Verwijderd

Ik heb ooit een keer lang geleden voor een 40Mb 2,5" diskje een ide flatcable direct aan de HDD gesoldeerd en dat werkt ook gewoon als je dat netjes doet.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Je kan ook de winkel mailen en vragen of ze het ding gewoon in een envelop met bubbeltjesplastic willen versturen.. Scheelt een hoop in de verzendkosten ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-10 17:29
k denk ook niet dat je zon zelf kan in elkaar soldeeren tis zo klein.....

Verwijderd

het kan wel, ik heb het vorigge week nog zelf gedaan :D alleen da was met het doel om een 3,5''-er aan een laptop te hangen :D werkt trouwens perfect!
wel een andere voeding moetten maken, maarjah....

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
Met bovenstaande afbeelding met pinouts lijkt het me prima zelf te doen.
Connector even van een laptop mobo slopen.. anders wordt het wel erg priegelen

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:39
Pinnen van de laptop hd zijn 1,27 mm pitch d8 ik, dus die kun je gewoon kopen... Alleen bij mij in de buurt niet, dus moet ik alsnog bij Conrad bestellen, maar B_B zou mij een kapotte laptopHD toesturen, dus dat werkt ook (tis om een 3,5" laptop hd aan een 2,5" aansluiting te gieten...)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 20:57

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

1,27mm pitch is prima te solderen overigens.

• peddro

peddro

Topicstarter
ik heb H & M Computers gebeld en dat gevalletje besteld, kosten iets van €9 over 3 dagen kan ik hem ophalen....
dus ik is weer blij! :)

[spam-modus]
http://www.hmcomputers.nl
[/spam-modus]

• brinkdinges
  • Laatst online: 14-10 11:03
peddro schreef op 26 juli 2004 @ 15:38:
ik heb H & M Computers gebeld en dat gevalletje besteld, kosten iets van €9 over 3 dagen kan ik hem ophalen....
dus ik is weer blij! :)

[spam-modus]
http://www.hmcomputers.nl
[/spam-modus]
Dan krijg je zoveel mooie opties om het zelf te maken, ga je er weer 9 euro aan uitgeven :X

Casemod: Cubeleon

• peddro

peddro

Topicstarter
aan onderdelen was ik ongeveer €12,- kwijt, bij een elektro winkel bij mij in de buurt, en dan kies ik toch voor het goedkopere :) (en kant en klaar)

• brinkdinges
  • Laatst online: 14-10 11:03
peddro schreef op 26 juli 2004 @ 17:12:
aan onderdelen was ik ongeveer €12,- kwijt, bij een elektro winkel bij mij in de buurt, en dan kies ik toch voor het goedkopere :) (en kant en klaar)
12 euro? Voor een ide-kabel een een molex stekkertje? Dat was toch het enige dat je nodig hebt?
Ik denk dat ik deze mod nog wel een keertje ga uitvoeren, in een koffermod ofzo :) Waarschijnlijk over een tijdje pas, als laptop hd's goedkoper zijn dan gewone, maar dat zal nog wel ff duren :/

[ Voor 4% gewijzigd door brinkdinges op 27-07-2004 09:19 ]

Casemod: Cubeleon

Pagina: 1