Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Front USB aansluiten zonder connectoren op het mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 452 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:20

breinonline

Are you afraid to be known?

Topicstarter
Sinds een tweetal weken ben ik in het bezit van een prachtige Coolermaster Stacker kast. Hierop zit een mooi I/O frontje gemonteerd met maar liefst 6 front USB poorten, FireWire en audio. In de kast zit mijn oude moederbord gemonteerd (Abit BX6 Rev. 2.0) en deze stamt nog uit de tijd dat op het moederbord geen USB connectoren aanwezig waren.
Naast de standaard 2 USB poorten die erop zitten, heb ik laatst een USB 2.0 PCI kaartje gekocht (Edimax, 4 extern, 0 intern). Ook op dit kaartje kan ik mijn frontpoorten dus niet zonder meer aansluiten. Ik vroeg mij af of dit misschien toch mogelijk is na wat soldeerwerk.

In het boekje wat bij de kast zit, staat het volgende over de pin-layout die het moederbord moet hebben om de kabels van de front usb aan te sluiten:
code:
1
2
3
4
5
USB +5V . . USB +5V
  LP -  . . LP -
  LP +  . . LP +
  GND   . . GND
          . NC
Via een kabel worden twee USB poorten gesplitst, ik neem aan dat daarom 2x alle pinnen aanwezig zijn? Ik ga er verder vanuit dat NC staat voor "not connected".
Ik heb nog een klein USB verlengkabeltje liggen. Als ik deze strip en de juiste draadjes met de juiste draadjes van de connector verbind, zou alles dan gewoon moeten werken, of zie ik iets over het hoofd? Verder nog de vraag of ik ook twee poorten (een volledige connector) op die ene verlengkabel aan kan sluiten?

Denken jullie dat het ook mogelijk is om de kabels direct met de connectoren op het pci kaartje te verbinden (kan ik het metalen omhulsel, de eigenlijke bus, slopen zodat ik bij de pinnetjes kan)?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Ik durf hier niet veel inhoudelijke dingen over te zeggen, maar heb je wel eens een USB-Hub bekeken? Je weet wel, zo'n extern - vaak kitcherig - doosje. Daar zetten ze 2, 4 of misschien wel meer USB-porten op 1 port. Ik kan me voorstellen dat dit een soort serieschakeling is op 1 USB-poort. Als dit zo (simpel) zou zijn, dan kan je gerust zelf een hub creëren. Het werkt alleen niet als er weerstanden/filters/weet-ik-veel-wat tussen zitten en daar durf ik nou niets over te zeggen, sorry :P

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
op mijn mobo zitten 9 pinnen waar jij het over hebt, en dan zitten daar 8 connectors aan: 4 voor elke usb poort (ik heb er 2 in mn front). Deze gaan dan naar een printplaatje bij mijn front usb en op dat printplaatje zit een connector die precies hetzelfde is als op mijn mobo en daarvandaar zitten ze mooi gesoldeerd op de aansluiting zelf.
Van een normale usb poort moet je dus (denk ik) wel de aansluit draden kunnen halen/aftappen, zodat je wat front usb zou kunnen gebruiken, maar heb dit zelf nog nooit gedaan

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
breinonline schreef op 24 juli 2004 @ 09:02:
Sinds een tweetal weken ben ik in het bezit van een prachtige Coolermaster Stacker kast. Hierop zit een mooi I/O frontje gemonteerd met maar liefst 6 front USB poorten, FireWire en audio. In de kast zit mijn oude moederbord gemonteerd (Abit BX6 Rev. 2.0) en deze stamt nog uit de tijd dat op het moederbord geen USB connectoren aanwezig waren.
Naast de standaard 2 USB poorten die erop zitten, heb ik laatst een USB 2.0 PCI kaartje gekocht (Edimax, 4 extern, 0 intern). Ook op dit kaartje kan ik mijn frontpoorten dus niet zonder meer aansluiten. Ik vroeg mij af of dit misschien toch mogelijk is na wat soldeerwerk.

In het boekje wat bij de kast zit, staat het volgende over de pin-layout die het moederbord moet hebben om de kabels van de front usb aan te sluiten:
code:
1
2
3
4
5
USB +5V . . USB +5V
  LP -  . . LP -
  LP +  . . LP +
  GND   . . GND
          . NC
Via een kabel worden twee USB poorten gesplitst, ik neem aan dat daarom 2x alle pinnen aanwezig zijn? Ik ga er verder vanuit dat NC staat voor "not connected".
Ik heb nog een klein USB verlengkabeltje liggen. Als ik deze strip en de juiste draadjes met de juiste draadjes van de connector verbind, zou alles dan gewoon moeten werken, of zie ik iets over het hoofd? Verder nog de vraag of ik ook twee poorten (een volledige connector) op die ene verlengkabel aan kan sluiten?

Denken jullie dat het ook mogelijk is om de kabels direct met de connectoren op het pci kaartje te verbinden (kan ik het metalen omhulsel, de eigenlijke bus, slopen zodat ik bij de pinnetjes kan)?
NC staat idd voor Not Connected, aangezien usb maar gebruik maakt van 4 draadjes, de +5V, Ground en 2x data.
Het solderen direct op de pci-kaart moet ook gewoon kunnen, goede tweaker-spirit ;)
Verwijderd schreef op 24 juli 2004 @ 09:24:
Ik durf hier niet veel inhoudelijke dingen over te zeggen, maar heb je wel eens een USB-Hub bekeken? Je weet wel, zo'n extern - vaak kitcherig - doosje. Daar zetten ze 2, 4 of misschien wel meer USB-porten op 1 port. Ik kan me voorstellen dat dit een soort serieschakeling is op 1 USB-poort. Als dit zo (simpel) zou zijn, dan kan je gerust zelf een hub creëren. Het werkt alleen niet als er weerstanden/filters/weet-ik-veel-wat tussen zitten en daar durf ik nou niets over te zeggen, sorry :P
In een usb-hub zit onder andere een usb controllerchip, welke alle data van de 4 poorten van de hub door 1 poort verder stuurt. Het schijnt dat er aan deze chips wel te komen is, maar ze waren wel erg duur geloof ik. Een usb-hub is niet zo snel zelf gemaakt door alle draadjes aan elkaar te knopen van 4 usb poorten ;)

Casemod: Cubeleon

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Het aansluiten via een kabeltje lukt in ieder geval, net geprobeerd _/-\o_

Nu eens kijken of ik de boel op de kaart kan prutsen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Je kan ook bestaande kast nemen waar usb op voorkant aanwezig is. Zo heb ik een kast met front usb met kabels. De kabels daarbij hebben losse stekkertjes, waardoor ik onafhankelijk van type moederbord de stekkers in juiste pinnetjes kan steken. Dat scheelt solderen of monteren en het werkt prima. Hoef ik niet hub kastje voor aanschaffen en elke poort heeft eigen lijn tot moederbord wat goed is voor snelheid. Hub is wel snel, maar als je meer apparaten op hub aansluit, zal snelheid afnemen. Ik bedoel dus bandbreedte die afneemt. Webcams zijn b.v. grote bandbreedte gebruikers.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:12
MrDummy schreef op 24 juli 2004 @ 12:55:
Je kan ook bestaande kast nemen waar usb op voorkant aanwezig is.
Ik denk dat je iets gemist hebt.... ;)
breinonline schreef op 24 juli 2004 @ 09:02:
Sinds een tweetal weken ben ik in het bezit van een prachtige Coolermaster Stacker kast. Hierop zit een mooi I/O frontje gemonteerd met maar liefst 6 front USB poorten,

Verwijderd

een usb hub voor 4 poorten kost 5 euro ofzo, dan zet je die er toch tussen

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Mensen, lees de startpost eerst eens. Ik heb een kast, ik wil de interne aansluitingen verbinden met een PCI usb kaart: ik hoef dus geen hub oid.

Verwijderd

Gewoon 1 op 1 aansluiten op je kastaansluitingen:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/voeding/usb-pinout-v2.gif

Met een multimeter kun je zo nameten welk draadkleurtje bij elke pin hoort ;)

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik denk dat een en ander redelijk afhangt van hoe goed je kan solderen/hoeveel risico je wilt nemen met je spulletjes. Zeker op het mobo zou ik niet gaan solderen (tenzij het niet geeft als het stuk gaat), op zo'n usb kaartje kan het wel, maar dan nog moet je wel de juiste punten vinden om dingen aan te solderen.

Een van de dingen die je niet meldt is hoeveel front-USB poorten je wil hebben - eerlijk gezegd lijken 2 mij ruim voldoende, hetgene me ook nog te doen lijkt zonder een hub intern te gaan plaatsen in je kast (met alle problemen van dien - stroomtoevoer / waar te plaatsen / delen datasnelheid).

Persoonlijk gezien zou ik gewoon een pci kaartje kopen met interne aansluiting, zoals bijvoorbeeld deze voor €16, tenzij je juist in het zelf bouwen een uitdaging ziet. Dit kaartje heeft 2 aansluitingen, dus gelijk 2 front poorten!

Succes ermee !

Claude

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Koop gewoon een USB kabel met twee type A stekkers eraan (zie post euss) en knip die doormidden. Soldeer aan alle benodigde draadjes pinnetjes die in de aansluiting van je kast passen. De stekkers steek je achterin via een bracket in de kaart en de pinnetjes prik je in de connector van je kast. (Mocht je dan een nieuw moederboard kopen met interne USB aansluitingen dan heb je niet een vernachelde kast + kaart). Ik heb iets soortgelijks gedaan met het verlengen van de USB poorten in m'n kast (haalden connector op 2 CM na niet !).

[ Voor 13% gewijzigd door FreeRider op 24-07-2004 14:07 ]

Concrete Loop Watercooling

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kleur codes :
+5 : rood
- :wit
+:rood
ground : zward (duh)
Ik kan je dit met 99% zekerheid vertellen aangezien in de 100pc's (of meer) die ik gebouwd heb altijd deze kleurcode wordt gebruikt .

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mr.SiS schreef op 24 juli 2004 @ 14:22:
kleur codes :
+5 : rood
- :wit
+:groen
ground : zward (duh)
Ik kan je dit met 99% zekerheid vertellen aangezien in de 100pc's (of meer) die ik gebouwd heb altijd deze kleurcode wordt gebruikt .

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 10:55
uh.. sis...

+5: rood
data-: wit / geel / oranje
data+: blauw / groen
ground: zwart

Verwijderd

De kleurcode van mijn kast/usb:
+5V: groen
Ground: blauw
Data-: paars
Data+: geel
shield: mantel/ground
en de andere kast heeft alleen 4 witte draadjes...

Kortom, kleur zegt niets - meten is weten.... (in de USB spec's worden wel kleuren opgegeven als referentie, maar in de praktijk wijken veel fabrikanten daar vanaf - standaarden :r).

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2004 14:59 ]

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Ik heb zojuist twee kabeltjes aangeschaft en ben ze nu aan het strippen. De kabel die ik had was net te kort om netjes weg te kunnen werken. Een nieuw kaartje vind ik niet nodig, ik heb voorlopig toch genoeg poorten.

Overigens zijn de standaardkleuren rood (+5 VDC), wit (data -), groen (data +) en zwart (ground). (technick.net) Dit komt overeen met de kleuren in de gestripte kabels en van mijn kabels in de kast. Coolermaster verteld in zijn handleiding heel keurig dat dit de meest gebruikte standaard is en dat sommige mobo fabrikanten er wel vanaf wijken, dus altijd eerst controleren :)

[edit]
Ik heb inmiddels de twee kabels gestript en de draadjes (die rottig dun zijn touwens) met de connectoren verbonden. Daarna aan elkaar vast getaped en uitgeprobeerd. Het systemm werkt zoals de bedoeling was.

[ Voor 14% gewijzigd door breinonline op 24-07-2004 17:08 . Reden: Aanvulling ]

Pagina: 1